Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest flere ganger her på forumet at mange ikke er åpne for nye vennskap fordi de allerede synes de har nok venner og familie.

Er det andre årsaker til at dere ikke ønsker å starte nye vennskap selv om dere liker personen som virker som h*n ønsker å starte et vennskap?

Anonymkode: c21ed...b64

Videoannonse
Annonse
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre årsaker til at dere ikke ønsker å starte nye vennskap selv om dere liker personen som virker som h*n ønsker å starte et vennskap?

Jeg er åpen for nye vennskap, men som oftest orker jeg ikke forventningene som følger med.

Når jeg får høre at det forventes at vi snakkes 3-4 dager i uken, at vi har en fast dag i uken der vi møtes, at vi må gjøre ditt og datt, reise hit og dit... da trekker jeg meg tilbake.
Jeg har ikke overskudd til det, og jeg orker ikke beskyldningene som jeg vet vil komme. 
Anklagene om at jeg er en dårlig venninne som ikke orker være like sosial som de selv er, og små hint om at jeg er "så og så langt unna å bli fjernet fra telefonlista"

De nærmeste vennene jeg har møter jeg når det passer, og ofte kan det gå år i mellom hver gang vi møtes (vi bor på ulike kanter av landet).
Vi snakker sammen på telefon, av og til ofte, av og til sjeldent, men i gjennomsnitt hver 6. uke.  Men begge parter vet at den andre er bare en telefonsamtale unna hvis noe spesielt skjer.
For eksempel da en venninnes mor døde.  Jeg hadde ferie, og lurte på hva hun ønsket fra meg, og hun ønsket at jeg skulle være hos henne dagen før, og under, begravelsen.

Anonymkode: 0bddc...600

• Liker 1
Skrevet

Med full jobb og 3-4 kvelder i uka der jeg trener/andre ting så har jeg rett og slett ikke tid til masse venner/bekjentskap. Slik er tredemøllelivet, liten tid til andre ting enn arbeid dessverre.

Da er det bedre å bruke tid på mennesker som har samme syn på livet, at man har lite energi til andre ting enn jobb. Møtes når det passer, ikke stiller krav til hverandre at man MÅ møtes! Vise respekt for hverandres behov.

"I dag er jeg sliten...nei takk" "I dag vil jeg slappe av" "Vil ha tid for meg selv i dag"....slik er det for mange, men man tørr sjelden sifra.

Anonymkode: 900d2...140

Skrevet

Tiden er vel det som krever mest i forhold til å starte opp nye vennskap med personer man liker. 

For vennene man har, de er der uansett hvor travelt man har det. De trenger ikke å følges opp med samtaler, treff osv, som man gjerne må med nye venner. For man må jo ha tid til å bli ordentlig kjent. 

Er det personer jeg ikke liker i utgangspunktet, er det jo andre ting som spiller inn. Kjemi, standpunkt, væremåter osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er åpen for nye vennskap, men antakelig ikke av de aller nærmeste. Jeg sier «antakelig» fordi det er jo selvsagt mulig å se for seg at den prioriteringen ville endre seg om man møtte «den rette» (litt som i kjærlighetslivet altså). Men generelt har jeg fullt opp med samboer og bestevenninne som prioriteres mest, og en god dose venner som jeg også setter pris på - men møter i litt mindre grad. 

Jeg kan rett og slett ikke se for meg å få inn en ny person i livet som jeg skal «forplikte meg til» å møte ukentlig (eller for den del månedelig). Jeg har venner som jeg treffer på hobbyer, foreninger og jobb, også blir det ikke nødvendigvis så ofte ellers. Det er rett og slett ikke plass til mer - dvs, jeg prioriterer annerledes. Alenetid, de nærmeste, hobbyer osv. 

Anonymkode: 1fee7...722

Skrevet

Derfor er det vanskelig å få venner i voksen alder. Er du litt uheldig å fått mistet venner du hadde.  Skal det mye til å få venner som passer inn i livet.  Det er så lett sier de. Meld deg inn i en klubb  e.l. men de som er der ha ofte venner der eller andre steder og har ikke tid . Jeg klager ikke på dere . Jeg forstår.  Det er alle de som sier det er lett jeg blir irritert på.

Anonymkode: f26a4...e41

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest flere ganger her på forumet at mange ikke er åpne for nye vennskap fordi de allerede synes de har nok venner og familie.

Ønsker ingen nye vennskap rett og slett i redsel. Har blitt mobbet, baksnakket og plaget av flere voksne venner de siste årene. Jeg tør ikke prøve mer, redd alle misliker meg og om de ikke gjør det i starten så tenker jeg at det kommer til å skje.

Anonymkode: c4287...96f

• Liker 1
Skrevet

Nye venskap er velkomne. Jeg har flere interesser, jeg er opptatt av ting. Men jeg har funnet ut at mennesker er det mest interessante jeg vet om!

Anonymkode: 3dfd4...10c

Skrevet

Jeg er veldig åpen, men det forutsetter at personen er litt avslappet og ikke blir sure om vi ikke har kontakt på en uke eller to. Jeg har mye aktiviteter og trenger alenetid, så orker ikke vennskap som føles som en deltidsjobb.

Anonymkode: 263e9...900

Skrevet

Jeg er åpen for nye vennskap, men er samtidig i den situasjonen at det ikke er noe jeg aktivt oppsøker... For min del handler det aller mest om tid, og at jeg har en drøss med venner jeg gjerne skulle sett oftere. Samtidig er det litt sånn ubevisst, at når nye venner kommer inn sklir andre venner ut. På ingen måte dramatiske brudd, men over år kan de vennene som ikke er de aller nærmeste skli mer over til å bli bekjente... 

Det handler altså utelukkende om at det bare er 365 dager i året og at det med full jobb og vel så det begrenser seg hvor mye man rekker over. 

Likevel er det jeg har lest her på KG mest at folk erfarer at andre rundt dem ikke er åpne for nye vennskap. Personlig tror jeg også det handler litt om initiativ og tilfeldigheter. Kanskje en del av de man oppfatter at ikke er åpne for nye vennskap kan vise seg å være det. Jeg tenker ikke bevisst over slikt i det daglige - er det noen jeg har god kjemi med, vi lever litt i samme rytme og vedkommende for eksempel inviterer meg på middag, er jeg som regel med på det og da er veien kort til et nytt vennskap.

Jeg har heller aldri opplevd at vennskap krever at man treffes hver uke eller hver måned for den del - faktisk er det de færreste jeg treffer så ofte... Skjønner ikke hvordan folk har tid til slikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...