Gå til innhold

Jobbintervju: Hva skal man gjøre hvis man blir spurt spørsmål arbeidsgiver ikke har lov til å spørre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mangelen er allerede et faktum,. Jeg etterspurte om du kunne forholde deg til en problematikk på samfunnsnivå, svaret er tydeligvis åpenbart; nei!

Anonymkode: 3289d...e16

Skulle ikke poste anonymt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mangelen er allerede et faktum,. Jeg etterspurte om du kunne forholde deg til en problematikk på samfunnsnivå, svaret er tydeligvis åpenbart; nei!

Anonymkode: 3289d...e16

Det er mangel på helsefagarbeidere som vil jobbe for slikk og ingenting. Det er som når noen klager over at det ikke er nok ingeniører. Selvsagt er det nok, du kan få så mange du vil, men de koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Endre planene dine før intervjuet.

Dessuten spør de rundt grøten når de ikke får lov. Det er mange måter å få en ide uten å spørre direkte.

Idiotisk at de ikke gir barnløse menn et års betalt permisjon samt et par ekstra ferieuker for å utjevne kostnadene med å ansette en kvinne med snørvalp. Det burde vært et barnefri permisjonsprogram der menn hadde samme odds for å få permisjon som det er for at kvinner blir gravide. I tillegg til to uker ekstra ferie. Da ville dette problemet løst seg selv.

Og hva med kvinnelige ansatte som aldri får barn? Hva skal de få? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

IVF? Eller ingenting. Det handler om statistisk lik risiko for begge gruppene arbeidstagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er mangel på helsefagarbeidere som vil jobbe for slikk og ingenting. Det er som når noen klager over at det ikke er nok ingeniører. Selvsagt er det nok, du kan få så mange du vil, men de koster.

Innlegget ditt vitner om manglende forståelse mellom antall barnefødsler og fremtidig arbeidskraft .  Du bør Google og lese om velferdsstaten, under press før du forsetter denne debatten.

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok bare svart "ikke med det første". Jeg vil jo ha barn, og forhåpentligvis er det ikke så lenge til, men jeg forstår at for en arbeidsgiver er det ikke veldig attraktivt å ansette en som kort tid etter skal 1,5 år i permisjon.

Men det er ikke rettferdig at kvinner skal ha dårlige karrieremuligheter, bare fordi vi tilfeldigvis er de som må bære barna. Alle vet jo at en karriere kommer ikke uten karriereklatring, og om ingen skal ansette deg fra du er 20 - 35 fordi du kan bli gravid, så har man jo et problem. Så da må man bare lyve litt, eller være litt vag.

Jeg ville forresten aldri ha svart at "dette kan du ikke spørre om", eller noe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I drømmescenariet der jeg ikke MÅ ha jobben vil jeg svare "Takk, da er jeg ferdig her. Jeg skjønner at dere ikke har respekt for loven, langtidsperspektiv på ansettelsen eller er en kvinnevennlig arbeidsplass, så da ønsker jeg ikke å jobbe her".

Anonymkode: 03f90...c71

Men stort sett er det ikke bare EN jobb som man kan søke på? Uansett burde man reagere slik, selv om det er en jobb man virkelig vil ha.

Tro meg...å jobbe for en arbeidsgiver med sånne holdninger er ikke bra. Da er det som regel ikke bare de tingene de gjør ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
16 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg ville nok bare svart "ikke med det første". Jeg vil jo ha barn, og forhåpentligvis er det ikke så lenge til, men jeg forstår at for en arbeidsgiver er det ikke veldig attraktivt å ansette en som kort tid etter skal 1,5 år i permisjon.

Men det er ikke rettferdig at kvinner skal ha dårlige karrieremuligheter, bare fordi vi tilfeldigvis er de som må bære barna. Alle vet jo at en karriere kommer ikke uten karriereklatring, og om ingen skal ansette deg fra du er 20 - 35 fordi du kan bli gravid, så har man jo et problem. Så da må man bare lyve litt, eller være litt vag.

Jeg ville forresten aldri ha svart at "dette kan du ikke spørre om", eller noe.

Det er egentlig et fryktelig dilemma. Jeg forstår godt begge parter. Det ER diskriminerende og lovstridig å behandle kvinnelige søkere slik. Men fra en arbeidsgivers ståsted, forstår jeg godt de er redde for at dyr arbeidskraft skal forsvinne ut i et års permisjon også. Det er grisedyrt og voldsomt mye arbeid å etablere en sund økonomisk bedrift. Da er målet selvsagt å fortsette å holde bedriften i vekst og ikke i tap. Kjedelig for alle parter vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er da ikke straff å gi barnløse menn mer ferie og permisjon? Det vil jo gjøre menn mindre attraktive for arbeidgivere og utgjenve forskjellene. 

Tenk at du driver liten bedrift, vil du helst ha en 25 år gammel barnløs mann eller kvinne når du vet kvinner må passe på barna, og at de kan forsvinne et år på permisjon? Gi det samme til menn så forsvinner risikoen ved å ansette kvinner.

Dessuten trenger vi ikke befolkningsvekst. Det er dyrt og har ingen positive effekter.

Hvorfor skal barnløse menn få betalt ferie siden folk med barn får permisjon? Tror du det er "ferie" å ta vare på en baby? :klaske: Har du noen gang tatt vare på et spedbarn? Det krever ganske mye av deg, og det er ikke noe ferie. Det er slitsomt. 

Endret av Chiyo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare opplevd det en gang. De spurte ikke direkte, noe som var ekstra ille, for spørsmålet de da stilte ble bare så sykt tåpelig, og åpenbart hva de lurte på. Jeg spilte dum ("skjønner ikke helt hva du mener...? Kan du omformulere?"). Da spurte han om jeg ikke ville føre videre slektsnavnet. Jeg sa at slektsnavn aldri hadde opptatt meg... Han ble veldig irritert, men det ble jeg også. Den jobben ble med ett VELDIG uaktuell. 

I dag, med mer erfaring og fast jobb, hadde jeg kanskje bare svart ærlig. Sa nettopp på et intervju at jeg er gravid, uten at det plaget meg. Ikke sikkert jeg hadde ønsket å være like ærlig om de hadde stilt tåpelige spørsmål da. For meg er det greit å få avklart om stillingen er familievennlig. 

Som ung og nyutdannet er det jo ikke like viktig, så du må vurdere hva som er viktigst for deg der og da. Å være deg selv, eller være sikrere på å få stillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått spørsmål om flere barn på tre jobbintervjuer, på mer eller mindre dårlig måter å skjule det på. Det er ikke noe problem for meg, for jeg skal ikke ha flere. Men hadde jeg tenkt å ha flere, så hadde jeg svart nei. For det er så frekt å spørre om noe de ikke får lov til. 

Anonymkode: 31eeb...c43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på det jeg blir spurt om. Henger meg ikke opp i bagateller eller dilettanter..

Anonymkode: 08b6c...e18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i en jobbsøkerrunde nå og i samtlige intervjuer har både sivilstand og barn vært tema. På siste intervju ble jeg til og med spurt om omsorgsprosent da jeg svarte at jeg var enslig og hadde barn. Ble sjokkert over spørsmålet og angrer på at jeg svarte som det var. Skulle kommet med utbrodering om betent brudd eller noe sånt for å få dem til å føle seg utilpasse. 

Så ikke ha dårlig samvittighet, lyv! Du vet aldri hvor lang tid det vil ta å få barn uansett. 

Anonymkode: b455b...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Thyra skrev:

De får den samme betalt ferien som mannfolkene med gratis drikke.. Tada og hokus pokus, plutselig er ingen av dem barnløse lenger :alice:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør de om ting de ikke har lov til, og du ikke er i en posisjon hvor du kan reise deg å gå, så må du bare lyve. Hvis du vil ha jobben. 

Det gjør meg forbanna at det skal være slik, men så lenge arbeidsgiver har makta, er det lite vi kan gjøre når vi har fått tildelt det kjønnet vi har - og trenger en jobb. Sånn utover å sende en e-post etter intervjuet hvis det ikke går veien, eller melde i fra til stedet hvor du er fagorganisert. Jeg gjorde det en gang, ikke at det skjedde noe utover at de tok det til etterretning, men å si i fra er også godt for en selv. 

Jeg håper du ikke får spørsmålet, og at du får deg en jobb du vil trives i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, O.G. skrev:

Svar humoristisk: "Ville du spurt en kar om det samme?" 

Min samboer (mann) ble spurt om det samme på samtlige intervjuer - og alle som var med på intervjuene var faktisk kvinner. De sa til og med «hehe, vi har vel egentlig ikke lov til å spørre, men da vet vi at du ikke blir å ta ut sykt-barn-dager, hehehe». 

Jeg var på den tiden gravid, og da han la inn ønske om ferie (han hadde rett på) en uke fikk han vite at det kunne han ikke siden han skulle være hjemme i 2 uker med omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel.

Var litt «godt» at han opplevde diskriminering også, da han oppriktig mente at slikt ikke skjedde lenger i 2018.

Anonymkode: 217a3...1a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke svart sannheten..

Ettersom de ikke har lov til å spørre, kan de ikke akkurat bringe det opp igjen hvis du blir fort gravid.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ufint å spørre, men jeg synes det er like ufint å begynne på prøvinga før man har satt seg skikkelig inn i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt har de vel lov å spørre. De har bare ikke lov å legge vekt på svaret. (Altså er det tullete å spørre om noe som uansett ikke skal ha betydning for om du velges eller ikke.)

Jeg har selv svart "Jeg har ikke planer om å få barn de nærmeste årene" mens jeg prøvde å få barn. Enkelt og greit fordi man ikke har noe garanti for når barna kommer, og for arbeidsgiver passer det ganske dårlig uansett når det skjer.

Skulle man da bli gravid, så var det selvfølgelig "ikke planlagt", men man velger jo å beholde.

Husker anbefalingen den gangen jeg søkte jobber var å si "jeg kan ikke få barn", for så å legge det frem som et mirakel dersom det skulle skje etter at man fikk jobben.

Jeg synes personlig det er ufint å forvente at kvinner tar lenger permisjon enn menn bare for at det tradisjonelt har vært slik. Både jeg og min man har hatt 7mnd borte fra jobb når vi har hatt permisjon. Det var ikke en arbeidsgiver dette gikk ut over, men likt for begge. Det passet oss best.

Jeg kjenner mange unge menn der jeg jobber som så vidt rekker å begynne i jobben før de går ut i lang pappaperm. Men av en eller annen grunn tror fortsatt arbeidsgiver at det er "tryggere" å ansette unge menn enn unge damer, fordi de ikke plutselig blir borte i en lang periode.

Jeg tror fortsatt det er mange arbeidsgivere, og kanskje spesielt rekrutterere, som stiller enten barnespørsmålet, eller relaterte spørsmål, som samværsordning og barnepass og nettverk og sånt. Og det bare til kvinner.
Min opplevelse er at kvinner spør om slikt oftere enn menn. Kvinner er kvinner verst.

Anonymkode: c34b0...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...