Gå til innhold

Jobbintervju: Hva skal man gjøre hvis man blir spurt spørsmål arbeidsgiver ikke har lov til å spørre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde sagt at jeg ikke planlegger barn i nærmeste fremtid, uavhengig om jeg mente det eller ikke. Jeg hadde også sagt at med økende fertilitetsproblemer er det heller ikke noe garanti for at man faktisk får barn. Jeg hadde understreket at å få barn utgjør et kort fravær av en lang arbeidskarrieren og at befolkningsveksten er viktig å ivareta, også for bedriften jeg er hos. Det bør jo være i deres interesse da de også er avhengig av at folk fortsetter å føde nye fremtidige ansatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er arbeidsgivere så uprofesjonelle, så er det helt innafor å lyve. 👍 

Anonymkode: 88f47...3a0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Har ikke planer om det akkurat nå»

»Må vel få meg en mann før jeg får barn»

»Nei, det har jeg ikke tenkt over» 

«Nei, målet er å få jobberfaring og så ta en videreutdannelse eller master» 

Anonymkode: 12eb2...ace

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Jeg hadde sagt at jeg ikke planlegger barn i nærmeste fremtid, uavhengig om jeg mente det eller ikke. Jeg hadde også sagt at med økende fertilitetsproblemer er det heller ikke noe garanti for at man faktisk får barn. Jeg hadde understreket at å få barn utgjør et kort fravær av en lang arbeidskarrieren og at befolkningsveksten er viktig å ivareta, også for bedriften jeg er hos. Det bør jo være i deres interesse da de også er avhengig av at folk fortsetter å føde nye fremtidige ansatte. 

Da hadde du aldri fått jobben, man burde ikke belære sjefen sin. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Fordi det holder ikke å bare si «nei»? 

:sprettoy:

Anonymkode: 9e816...784

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund tilbake leste jeg på FB om en kvinne som hadde vært på jobbintervju. Hun skrev at i løpet av intervjuet fant hun ut at hun ikke ønsket denne jobben allikevel da hun fikk et dårlig inntrykk av ledelsen. Da spørsmålet kom om hun hadde planer om å få barn i nærmeste fremtid så hun en gylden mulighet til å «ta» dem. 

Hun skrev videre at hun sukket oppgitt og prøvde å se så lei seg ut som mulig og responderte på følgende måte; «Tusen takk» for at dere ripper opp i min store sorg da jeg ikke kan få barn (det stemte selvfølgelig ikke da hun var frivillig barnløs). Er dere klar over hvor vondt dette er?? Ledelsen som besto av menn ble veldig ukomfortable og prøvd å ro seg i land. Videre sa hun at dette er ikke en arbeidsplass som jeg ønsker å jobbe da dere bedriver med kjønnsdiskriminering. Hun reiste seg opp og gikk..  

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å legge til at hun fikk tilbud om ansettelse via telefonsamtale i etterkant av intervjuet, men takket nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I drømmescenariet der jeg ikke MÅ ha jobben vil jeg svare "Takk, da er jeg ferdig her. Jeg skjønner at dere ikke har respekt for loven, langtidsperspektiv på ansettelsen eller er en kvinnevennlig arbeidsplass, så da ønsker jeg ikke å jobbe her".

Anonymkode: 03f90...c71

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten aldri vært på et intervju hvor jeg ikke har blitt spurt om barn, på ene eller andre måten. Det gjør meg eitranes forbanna.

jeg har sånn der Glimt i øyet, og kommer som regel greit fra det med å spøke det bort.

Har jeg vært singel og blitt spurt har jeg gjerne svart at «jeg er singel altså, men om du kjenner potensielle barnefedre så har du nummeret mitt i søknaden!». «Hadde menn og katter vokst på trær, hadde jeg hatt mye klippekort på kattemat». «Gi opp singelgøybudsjettet mitt til fordel for barnemat og engangswipes? VEEEEEL».

Har jeg hatt type(som nå), så går det mer i «hah, det er så vidt jeg dår gubben til å plukke opp etter bikkja, tror du jeg får ham til å skifte ei bleie!». «Tror ikke vi er klar for å gi opp å snike med oss rødvin på formiddagskino ennå». «Litt usikker på hvor vi skulle fått tid mellom mine fritidssyssler, og hans sofasliting». «Vi er vel der hvor vi vurderer en katt til»...

jeg har like lyst til å ta dem på det hver gang, But What can You Do på intervjuet?

Får du IKKE jobben til tross, så kan det være greit å sende en Mail og si «takk for at jeg fikk komme på intervju, jeg fikk veldig godt inntrykk av dere og håper dere får det flott med ny kollega! Jeg må innrømme at jeg gikk derfra med en litt dårlig magefølelse fordi jeg følte at jeg ble satt til veggs med spørsmålet om barn, og håper dere revurderer den delen av intervjuet til neste gang dere kaller kandidater inn til intervju.»

ja, jeg kan se at det på en side kan virke salty etter å ha fått avslag på - men det eneste vi kvinner kan gjøre er å sticke up for hverandre og gi dem et hyggelig tankekors til neste gang. Dersom en arbeidsgiver uansett ikke er aktuell for oss selv, så må vi prøve å gi neste mann bedre forhold.

Anonymkode: 17dcc...3c8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyver glatt uten et fnugg av dårlig samvittighet. Lett. :)

Men en slik arbeidsgiver ville ikke vært aktuell for meg uansett, så jeg hadde bare sagt takk for meg og gått på sekundet. Jeg har kompetanse nok til å vite at det er deres tap.

Jeg verken har eller skal ha barn uansett, men prinsipper har jeg i fleng.

Anonymkode: f7b82...4d8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

For en stund tilbake leste jeg på FB om en kvinne som hadde vært på jobbintervju. Hun skrev at i løpet av intervjuet fant hun ut at hun ikke ønsket denne jobben allikevel da hun fikk et dårlig inntrykk av ledelsen. Da spørsmålet kom om hun hadde planer om å få barn i nærmeste fremtid så hun en gylden mulighet til å «ta» dem. 

Hun skrev videre at hun sukket oppgitt og prøvde å se så lei seg ut som mulig og responderte på følgende måte; «Tusen takk» for at dere ripper opp i min store sorg da jeg ikke kan få barn (det stemte selvfølgelig ikke da hun var frivillig barnløs). Er dere klar over hvor vondt dette er?? Ledelsen som besto av menn ble veldig ukomfortable og prøvd å ro seg i land. Videre sa hun at dette er ikke en arbeidsplass som jeg ønsker å jobbe da dere bedriver med kjønnsdiskriminering. Hun reiste seg opp og gikk..  

Åh, deilig! Flere burde tørre å gjøre dette, men slik arbeidsmarkedet er i dag er kvinner dømt til å tape samme hva om vi havner i en slik situasjon.

Har enda til gode å høre om en mann bli stilt til veggs slik. Likestilling my ass.

Anonymkode: f7b82...4d8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Endre planene dine før intervjuet.

Dessuten spør de rundt grøten når de ikke får lov. Det er mange måter å få en ide uten å spørre direkte.

Idiotisk at de ikke gir barnløse menn et års betalt permisjon samt et par ekstra ferieuker for å utjevne kostnadene med å ansette en kvinne med snørvalp. Det burde vært et barnefri permisjonsprogram der menn hadde samme odds for å få permisjon som det er for at kvinner blir gravide. I tillegg til to uker ekstra ferie. Da ville dette problemet løst seg selv.

2
2

Synes alle burde ha rett til betalt permisjon om det er en GOD grunn. F.eks: innhøsting på gård, barneperm, syke foreldre eller millitærtjeneste.

Du kan ikke sidestille en barnløs kjørelærer som vil til Aya Napa for å feste med tidligere ex on the beach-deltakere og mødre som skal ta seg av et nyfødt barn? Barnet kan ikke være alene hjemme vet du vel. 

Endret av Minitroll
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minitroll skrev:

Synes alle burde ha rett til betalt permisjon om det er en GOD grunn. F.eks: innhøsting på gård, barneperm, syke foreldre eller millitærtjeneste.

Du kan ikke sidestille en barnløs kjørelærer som vil til Aya Napa for å feste med tidligere ex on the beach-deltakere og mødre som skal ta seg av et nyfødt barn? Barnet kan ikke være alene hjemme vet du vel. 

Du skulle sett hvor mye faenskap jeg klarer å stelle istand når jeg er hjemme alene.

Det handler om like økonomiske incentiver for å ansette både menn og kvinner. Jeg trenger ikke ferie, kvinner trenger ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Du skulle sett hvor mye faenskap jeg klarer å stelle istand når jeg er hjemme alene.

Det handler om like økonomiske incentiver for å ansette både menn og kvinner. Jeg trenger ikke ferie, kvinner trenger ikke barn.

Norge trenger bla helsefagarbeidere som kan ta vare på deg når du blir gammel.. Da må fremtidige helsepersonell bli født. Noe som du også er klar over.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:

Norge trenger bla helsefagarbeidere som kan ta vare på deg når du blir gammel.. Da må fremtidige helsepersonell bli født. Noe som du også er klar over.

Hvor mange norske helsefagarbeidere jobber på Exuma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en ung kvinne som snart er ferdig med utdannelsen min. Jeg vil først og fremst ut i jobb, men jeg er jo en ung kvinne, og jeg jeg har jo planer om barn i fremtiden. Jeg leste i en artikkel for litt siden at 1 av 8 kvinner som søker jobb blir spurt om de planlegger å få barn i fremtiden. Dette er jo selvfølgelig helt ulovlig, men mamma sier at jeg må bare gi dem et klart NEI. Hun mener at når du søker jobb så svarer du på alle spørsmål, selv om du må lyve. Du kan ikke peke ut at arbeidsgiver spør om noe de ikke har lov til, fordi da kan det være at de ikke ansetter deg av den grunn.
Samtidig så bør jo alle arbeidsgivere være klar over spørreforbudene. http://www.ldo.no/forebygg/i-arbeidslivet/Ansettelse-og-oppsigelse/Jobbintervjuet/Sporreforbud/ 

Du kan ikke spørre kvinner om de planlegger å få barn (ikke menn heller selvfølgelig). Du kan ikke grave etter informasjon som ikke er relevant for jobben som kan hindre at jobbsøker får jobb. Kvinner skal for eksempel ikke miste en jobb til en mann, fordi arbeidsgiver er sikker på at han ikke kan bli gravid. 

Hva ville du gjort om du ble spurt om noe slikt? 

Anonymkode: 4e410...e2e

Du lyver selvsagt. Og så legger du en plan for å komme deg videre til ny arbeidsgiver så raskt som mulig.

Men du bør naturligvis få barn mens du jobber hos akkurat denne arbeidsgiveren, slik at du får utnyttet vedkommende.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I ditt tilfelle «nei, jeg er så ung at sånt tenker jeg ikke på engang. I mitt tilfelle «nei, sånt er jeg ferdig med». 

Til info har jeg aldri blitt spurt.

Anonymkode: f6243...252

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Det mangler aldri arbeidstagere, bare betal mer. 

Mangelen er allerede et faktum,. Jeg etterspurte om du kunne forholde deg til en problematikk på samfunnsnivå, svaret er tydeligvis åpenbart; nei!

Anonymkode: 3289d...e16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...