Gå til innhold

Jobbintervju: Hva skal man gjøre hvis man blir spurt spørsmål arbeidsgiver ikke har lov til å spørre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

TS,  din mamma har rett !

Så om det innebærer at du da må lyge, så må du det i slike tilfeller (når arbeidsgiver er uproff) ps man kan jo ta lydopptak av jobbintervjuet for ettertiden, om man vil sikre seg beviser for ettertiden...

Anonymkode: 702ae...37f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 10/1/2018 at 11:37 AM, abrasiveRefraction said:

Endre planene dine før intervjuet.

Dessuten spør de rundt grøten når de ikke får lov. Det er mange måter å få en ide uten å spørre direkte.

Idiotisk at de ikke gir barnløse menn et års betalt permisjon samt et par ekstra ferieuker for å utjevne kostnadene med å ansette en kvinne med snørvalp. Det burde vært et barnefri permisjonsprogram der menn hadde samme odds for å få permisjon som det er for at kvinner blir gravide. I tillegg til to uker ekstra ferie. Da ville dette problemet løst seg selv.

morsom du

Skrevet
On 10/1/2018 at 9:02 PM, Albbas said:

Har bare opplevd det en gang. De spurte ikke direkte, noe som var ekstra ille, for spørsmålet de da stilte ble bare så sykt tåpelig, og åpenbart hva de lurte på. Jeg spilte dum ("skjønner ikke helt hva du mener...? Kan du omformulere?"). Da spurte han om jeg ikke ville føre videre slektsnavnet. Jeg sa at slektsnavn aldri hadde opptatt meg... Han ble veldig irritert, men det ble jeg også. Den jobben ble med ett VELDIG uaktuell. 

I dag, med mer erfaring og fast jobb, hadde jeg kanskje bare svart ærlig. Sa nettopp på et intervju at jeg er gravid, uten at det plaget meg. Ikke sikkert jeg hadde ønsket å være like ærlig om de hadde stilt tåpelige spørsmål da. For meg er det greit å få avklart om stillingen er familievennlig. 

Som ung og nyutdannet er det jo ikke like viktig, så du må vurdere hva som er viktigst for deg der og da. Å være deg selv, eller være sikrere på å få stillingen. 

...du fikk vel ikke jobben når du informerte om at du var gravid!?

Skrevet

Har fått det spørsmålet på nesten alle intervjuer. Gangene jeg har svart nei så har de ofte spurt hvorfor og om det kom til å endre seg. Svarer man ja, så skal man jo snart i permisjon. Får se neste gang jeg skal på intervju. Leste om ei som svarte at det ville hun ikke svare på siden de egentlig ikke kunne stille det spørsmålet og at det ikke var relevant for stillingen, og hun fikk jobben.

Anonymkode: 3c7ce...74a

Skrevet

Ha eit svar klar, gjerne med ein bløff, og smil pent. Dei har ikkje rett til å spørre, men om du nektar å svare blir det berre "kranglete" og du rykker langt ned på lista.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

...du fikk vel ikke jobben når du informerte om at du var gravid!?

Gjorde faktisk det. :nigo:

Skrevet

Om jeg hadde planer om barn tror jeg at jeg ville revurdert en arbeidgiver med slike holdninger til det å kombinere jobb med familie. Men skjønner jo at ikke alle kan det, jeg jobber i en bransje med mangel på folk heller enn for mange søkere, så det er mer rom for å velge hvor man vil jobbe og bedriftene må gjøre seg attraktive for potensielle arbeidstakere. Var jeg i intervju og ble spurt om noe sånt ville jeg sikkert blitt satt ut og svarte noe vagt om "nei ikke akkurat nå iallfall".

Det noen her sier om å sende mail etterpå dersom man ikke fikk jobben var litt lurt. Kan være høflig og ryddig men si ifra at det ble oppfattet ubehagelig. Kanskje de tar det til etterretning da, det er jo faktisk ikke lov men det blir kanskje høyere terskel for å bryte loven om man stadig får tilbakemelding på at man gjør det og neste intervjuobjekt slipper kanskje spørsmålet.

Anonymkode: 7a64c...c9d

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Har fått det spørsmålet på nesten alle intervjuer. Gangene jeg har svart nei så har de ofte spurt hvorfor og om det kom til å endre seg. Svarer man ja, så skal man jo snart i permisjon. Får se neste gang jeg skal på intervju. Leste om ei som svarte at det ville hun ikke svare på siden de egentlig ikke kunne stille det spørsmålet og at det ikke var relevant for stillingen, og hun fikk jobben.

Anonymkode: 3c7ce...74a

Hårreisende at det er så utbredt å spørre om!

Anonymkode: d4ac2...2f5

Skrevet
On 10/1/2018 at 11:35 AM, AnonymBruker said:

Hva ville du gjort om du ble spurt om noe slikt? 

Anonymkode: 4e410...e2e

Sagt at jeg ikke var klar for barn på det nåværende tidspunkt, men at det kanskje kunne bli aktuelt om en fem års tid.

Uansett om det var sant eller ikke.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobbet hos en arbeidsgiver (apotekkjede) som diskriminerte: her er vedtaket fra diskrimineringsnemnda: https://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/kjonn/151120-gravid-kvinne-diskriminert-ved-ansettelse/

Hei! Det var den samme apotek kjeden jeg jobbet i, ble lei av å bare gå på gress der ja, bare tillallingsvakter å få. De behandler fok dårlig i den kjeden, de har ikke skjønt at det er lønnsomt i lengden å behandle folk som medmennesker.

Som flere her sier: skjul at du er gravid i det lengste/skjul at du vil bli gravid, for guds skyld! En annen apotektekniker jeg jobbet med opplevde også å bli vraket når ble gravid. Hehe  fordel å ha unge damer i vikariat ja! 

Anonymkode: d4ac2...2f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...