Gå til innhold

Jobbintervju: Hva skal man gjøre hvis man blir spurt spørsmål arbeidsgiver ikke har lov til å spørre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung kvinne som snart er ferdig med utdannelsen min. Jeg vil først og fremst ut i jobb, men jeg er jo en ung kvinne, og jeg jeg har jo planer om barn i fremtiden. Jeg leste i en artikkel for litt siden at 1 av 8 kvinner som søker jobb blir spurt om de planlegger å få barn i fremtiden. Dette er jo selvfølgelig helt ulovlig, men mamma sier at jeg må bare gi dem et klart NEI. Hun mener at når du søker jobb så svarer du på alle spørsmål, selv om du må lyve. Du kan ikke peke ut at arbeidsgiver spør om noe de ikke har lov til, fordi da kan det være at de ikke ansetter deg av den grunn.
Samtidig så bør jo alle arbeidsgivere være klar over spørreforbudene. http://www.ldo.no/forebygg/i-arbeidslivet/Ansettelse-og-oppsigelse/Jobbintervjuet/Sporreforbud/ 

Du kan ikke spørre kvinner om de planlegger å få barn (ikke menn heller selvfølgelig). Du kan ikke grave etter informasjon som ikke er relevant for jobben som kan hindre at jobbsøker får jobb. Kvinner skal for eksempel ikke miste en jobb til en mann, fordi arbeidsgiver er sikker på at han ikke kan bli gravid. 

Hva ville du gjort om du ble spurt om noe slikt? 

Anonymkode: 4e410...e2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endre planene dine før intervjuet.

Dessuten spør de rundt grøten når de ikke får lov. Det er mange måter å få en ide uten å spørre direkte.

Idiotisk at de ikke gir barnløse menn et års betalt permisjon samt et par ekstra ferieuker for å utjevne kostnadene med å ansette en kvinne med snørvalp. Det burde vært et barnefri permisjonsprogram der menn hadde samme odds for å få permisjon som det er for at kvinner blir gravide. I tillegg til to uker ekstra ferie. Da ville dette problemet løst seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd. De kan spørre om hva de vil, og kritiserer du de for det, eller stille spm om det så får du jo bare ikke jobben. 

Anonymkode: 7e88d...3a9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Dessuten spør de rundt grøten når de ikke får lov. Det er mange måter å få en ide uten å spørre direkte.

Idiotisk at de ikke gir barnløse menn et års betalt permisjon samt et par ekstra ferieuker for å utjevne kostnadene med å ansette en kvinne med snørvalp. Det burde vært et barnefri permisjonsprogram der menn hadde samme odds for å få permisjon som det er for at kvinner blir gravide. I tillegg til to uker ekstra ferie. Da ville dette problemet løst seg selv.

Du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om!!!

Anonymkode: dbdbd...fb7

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Sjarmerend type du :)

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er synd. De kan spørre om hva de vil, og kritiserer du de for det, eller stille spm om det så får du jo bare ikke jobben. 

Det er mange ting man ikke har lov til å spørre om, faktisk. Så det er feil

Anonymkode: 0e03a...79a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Kvinner er ansvarlig for befolkningsvekst i Norge. At vi har den rollen er jo et selvfølge da vi er de eneste som er stand til det, men det skal ikke gå ut over økonomien eller karrieren vår. Det er for barnets beste å være med mor det første leveåret, men det skal ikke straffe seg for mor økonomisk eller hindre henne i å gå tilbake til jobb etter på. 

I USA er det ikke lovpålagt permisjon, og de som får permisjon får som oftest seks uke uten betaling. Dette fører ofte til at kvinner går ut av jobb, blir hjemmeværende og oppdrar barna mens mannen må jobbe hardt å brødfø hele familien alene. Kvinnen går da glipp av arbeidserfaring og muligheter til forfremmelser som da oftest går til menn. Dette skaper store forskjeller mellom kvinner og menn i samfunnet, da kvinner nærmest blir tvunget til å være på bunnen hvis hun velger å få barn. Det at kvinner får barn er positivt for samfunnet. Tenk om de ikke vil lenger?

I Japan har de nå er stort problem fordi kvinner rett og slett ikke vil gifte seg lenger. De vet at samfunnet (og arbeidsgiver) forventer at de slutter i jobb når de får barn, og det vil de ikke. Kvinner blir også systematisk holdt utenfor i utdanning, gjennom tukling av resultater på inntaksprøver, fordi skolene vil ha flere mannlige studenter da de mener at kvinner skal jo bli hjemmeværende uansett. :klaske: 

Hvis samfunnet vil ha befolkningsvekst, så kan ikke man straffe kvinner fordi de får barn, man skal tilrettelegge slik at kvinner kan få barn uten å bli stengt ute av jobbmarkedet. 

Endret av Chiyo
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hahaha! Tror du ikke mange barnløse menn kunne tenkt seg barn en dag? Pappaen til mitt barn tar halve permisjonen han, og vi er hjemme med sykt barn cirka annenhver dag hvis det er behov for det. 

Til TS: Hva med å si at du ønsker deg barn, men at du ikke er i en situasjon hvor det overhodet er aktuelt før om flere år?  

Je ville løyet, og har faktisk gjort det en gang. Fikk jobben, og ble gravid "ved et uhell, men vi gleder oss likevel" 4 måneder senere. 

Anonymkode: 71ccf...bd9

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Chiyo skrev:

Kvinner er ansvarlig for befolkningsvekst i Norge. At vi har den rollen er jo et selvfølge da vi er de eneste som er stand til det, men det skal ikke gå ut over økonomien eller karrieren vår. Det er for barnets beste å være med mor det første leveåret, men det skal ikke straffe seg for mor økonomisk eller hindre henne i å gå tilbake til jobb etter på. 

I USA er det ikke lovpålagt permisjon, og de som får permisjon får som oftest seks uke uten betaling. Dette fører ofte til at kvinner går ut av jobb, blir hjemmeværende og oppdrar barna mens mannen må jobbe hardt å brødfø hele familien alene. Kvinnen går da glipp av arbeidserfaring og muligheter til forfremmelser som da oftest går til menn. Dette skaper store forskjeller mellom kvinner og menn i samfunnet, da kvinner nærmest blir tvunget til å være på bunnen hvis hun velger å få barn. De at kvinner får barn er positivt for samfunnet. Tenk om de ikke vil lenger?

I Japan har de nå er stort problem fordi kvinner rett og slett ikke vil gifte seg lenger. De vet at samfunnet (og arbeidsgiver) forventer at de slutter i jobb når de får barn, og det vil de ikke. Kvinner blir også systematisk holdt utenfor i utdanning, gjennom tukling av resultater på inntaksprøver, fordi skolene vil ha flere mannlige studenter da de mener at kvinner skal jo bli hjemmeværende uansett. :klaske: 

Hvis samfunnet vil ha befolkningsvekst, så kan ikke man straffe kvinner fordi de får barn, man skal tilrettelegge slik at kvinner kan få barn uten å bli stengt ute av jobbmarkedet. 

I teorien skal det jo være slik, men det er nok neppe lett i dagens arbeidsliv. Utfordringen er at mange bedrifter konkurrerer med andre bedrifter i land der ansatte ikke har i nærheten av like mange rettigheter som norske ansatte, og dette vet mange norske ledere veldig godt. Man vil nok derfor oppleve at sjefen forsøker seg på snarveier, der man forsøker å fiske etter informasjon om familieønske. Norge har politisk sett sagt ja til mye av globaliseringen vi ser i disse dager, og dette er en av konsekvensene - altså at det ses gjennom fingrene når det gjelder rettigheter norske arbeidstaker egentlig skal ha.

Og man må bare tilpasse seg så godt man kan. I intervjusituasjoner kan man ikke lenger være helt ærlig på hvem man er og hva man vil i fremtiden, på mange måter er man nødt til å fortelle det arbeidsgiver vil høre, synd men sant. Så man må ganske enkelt si at man ikke planlegger noen familie i nærmeste fremtid. På makronivå skaper det igjen noen problemer, for når norske ansatte har mange rettigheter stiger terskelen for å være med i arbeidslivet, og det er mange som faller utenfor. 

Anonymkode: 5c8f4...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært ærlig og sagt at på sikt ønsker jeg en familie, men nå satser jeg på arbeidslivet og en karriere.  De fleste har da forståelse for det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spør forresten ikke spørsmål, man stiller spørsmål.

Anonymkode: 952f5...ed5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange ting man ikke har lov til å spørre om, faktisk. Så det er feil

Anonymkode: 0e03a...79a

Neida, les det med en annet sinn. 

Jeg vet, og det står jo også her, at det er ting det ikke er lov å spørre om.. Men hvem skal stoppe de? Hva skal du gjøre da? Si "du har ingenting med med om jeg vil ha barn eller ikke"? Poenget er, de KAN spørre om hva som helst, lovlig eller ikke. Og du har ikke så mye du skulle sagt om saken heller. Det er jo kjempesynd. Enten så svarer du, eller så gjør du jo muligheten for å bli ansatt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, les det med en annet sinn. 

Jeg vet, og det står jo også her, at det er ting det ikke er lov å spørre om.. Men hvem skal stoppe de? Hva skal du gjøre da? Si "du har ingenting med med om jeg vil ha barn eller ikke"? Poenget er, de KAN spørre om hva som helst, lovlig eller ikke. Og du har ikke så mye du skulle sagt om saken heller. Det er jo kjempesynd. Enten så svarer du, eller så gjør du jo muligheten for å bli ansatt mindre.

Det er nettopp det...Man kan selvsagt la være å svare på hvilket som helst spørsmål som stilles, men man bør jo da skjønne at det kan bli vanskelig å få jobben. Og det med familie og barn bakes gjerne inn som f. eks. småprat i forkant eller i etterkant av intervjuet, det finnes mange måter å fiske ut den informasjonen på uten at det nødvendigvis spørres direkte om på intervjuet. 

Anonymkode: 5c8f4...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chiyo skrev:

I USA er det ikke lovpålagt permisjon, og de som får permisjon får som oftest seks uke uten betaling. Dette fører ofte til at kvinner går ut av jobb, blir hjemmeværende og oppdrar barna mens mannen må jobbe hardt å brødfø hele familien alene. Kvinnen går da glipp av arbeidserfaring og muligheter til forfremmelser som da oftest går til menn. Dette skaper store forskjeller mellom kvinner og menn i samfunnet, da kvinner nærmest blir tvunget til å være på bunnen hvis hun velger å få barn. Det at kvinner får barn er positivt for samfunnet. Tenk om de ikke vil lenger?

Det er da ikke straff å gi barnløse menn mer ferie og permisjon? Det vil jo gjøre menn mindre attraktive for arbeidgivere og utgjenve forskjellene. 

Tenk at du driver liten bedrift, vil du helst ha en 25 år gammel barnløs mann eller kvinne når du vet kvinner må passe på barna, og at de kan forsvinne et år på permisjon? Gi det samme til menn så forsvinner risikoen ved å ansette kvinner.

Dessuten trenger vi ikke befolkningsvekst. Det er dyrt og har ingen positive effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med din mor. De har ikke lov til å spørre, men hvis de likevel gjør det svarer man selvfølgelig nei uansett hvilke planer man har. Svarer man at man ønsker seg barn om noen år får man ikke jobben, så enkelt er det, så da svarer man nei. Unge kvinner har ikke en sjanse i det private hvis de er åpne om at de ønsker seg barn. Det er noe lettere å få innpass i det offentlige, men selv der kan de bli valgt bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trikken skrev:

Jeg ville vært ærlig og sagt at på sikt ønsker jeg en familie, men nå satser jeg på arbeidslivet og en karriere.  De fleste har da forståelse for det. 

Men det er jo når du planlegger dette på sikt. Da er svaret lett. Men hva hvis man planlegger det "nå"? 

Anonymkode: c59c3...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo når du planlegger dette på sikt. Da er svaret lett. Men hva hvis man planlegger det "nå"? 

Anonymkode: c59c3...ea6

Da er det bedre å ta det når det er reelt. Selv om det er planlagt nå kan det ta tid osv.

Og forstår godt at arbeidsgivere helst ikke vil ansette noen som skal stifte familie i nærmeste framtid. Hadde jeg hatt 2 like kvalifiserte søkere og ene ikke skal ha barn i nærmeste framtid og andre informerer at de vil stifte familie innen 1 år. Da er allerede fravær på ca 1 år i nær framtid nærmest planlagt. Og mange får barn tett. På min jobb fikk ei jobb med mye ansvar og ble brukt tid og ressurser på opplæring og kurs osv. Så etter 7 mnd informerte hun om at hun var gravid, nå har hun fått 3 innen få år og nesten ikke vært i jobb. Hun eier stillingen så det kan kun midlertidlig ansettes i den. Skaper mye usikkerhet for arb. Plassen og når hun kommer tilbake må hun gjennom samme opplæring som tidligere og alle vikarer har fått. Skjønner man vil stifte familie og ønsker økonomisk sikkerhet, men personlig syns jeg man burde jobbe litt i sin stilling før man planlegger graviditet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de gjennomgående stiller slike spørsmål, eller tydelig vet det ikke er lov, er det ikke en aktuell arbeidsgiver for meg. 

Om det tydeligvis er en glipp bryr det meg lite. Nåværende arbeidsgiver klarte i tredjegangsintervjuet å komme inn på familieplanlegging, andre intervjueren beklagde med en gang, men for å ikke ødelegge stemningen fullstendig svarte jeg bare med et smil at jeg i første omgang konsentrerte meg om å få en jobb.

Koster meg lite å komme med en rask replikk i stedet for å ødelegge stemningen fullstendig. 

Anonymkode: 67457...72a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...