AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #1 Del Skrevet 1. oktober 2018 Hei. Det var jeg som skrev i kjærlighet og relasjoner-forumet om at vi hadde fått skabb. Vi smurte oss mandag kveld for 1 uke siden. Alt av sengetøy er byttet, og klær er lagt vekk. Det kom ikke noen nye vabler/skabbganger på ca 3-4 dager, og nå har det blusset opp skikkelig. Fått flere nye sånne vabler med vannblemme, og et par skabbganger (føtter og hender). Hva skjer egentlig etter behandling? Det står så forskjellig over alt. Noen steder står det at midden lever 2-4 dager utenfor hud, andre steder står det den kan leve 5-6 dager uten hudkontakt. Noen steder står det man kan fryse ting som ikke kan vaskes over natten, andre steder står det det må fryses i 24t. Andre steder står det at midden dør over 50C, andre steder over 56C, og andre steder igjen over 60C. Noen steder står det du kan ta visse klær i stekeovnen på 60C. Noen steder står det "påfør krem og sov med det over natten", andre steder står det "påfør krem og ha på i minst 12t, helst 24t", noen steder står det at det holder med en behandling, andre anbefaler to. Noen steder står det "smør deg en gang", andre steder står det "smør en gang, la det tørke, smør en gang til". Med andre ord er jeg rett og slett usikker på om vi har gjort ting riktig... Ikke minst, hvordan vet man at behandling har fungert? Er det som kommer opp nå bare klekkede egg - kommer disse til å dø? Skal kremen drepe egg? Syntes det står så mye forskjellig... At kløen skal vedvare er jeg liksom innstilt på, men at det har dukket opp flere vabler uroer meg. Anonymkode: 53275...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #2 Del Skrevet 1. oktober 2018 I tillegg står det flere steder at man f.eks skal legge vekk dyner, puter, overmadrass osv.... Men hva skal vi gjøre da? Sove nakne på gulvet?... Anonymkode: 53275...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #3 Del Skrevet 1. oktober 2018 Skabben er selvsagt i dyner og puter og madrass og ikke bare i sengetøy. Har dere virkelig ikke mer enn 2 dyner og puter i hus? Jeg bor alene og har 3-4 dyner, til forskjellig sesong og til gjester. De fleste har vel også for eksempel oppblåsbar madrass eller matte som man bruker når man sover ute i telt i hus. Anonymkode: 69496...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #4 Del Skrevet 1. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Det var jeg som skrev i kjærlighet og relasjoner-forumet om at vi hadde fått skabb. Vi smurte oss mandag kveld for 1 uke siden. Alt av sengetøy er byttet, og klær er lagt vekk. Det kom ikke noen nye vabler/skabbganger på ca 3-4 dager, og nå har det blusset opp skikkelig. Fått flere nye sånne vabler med vannblemme, og et par skabbganger (føtter og hender). Hva skjer egentlig etter behandling? Det står så forskjellig over alt. Noen steder står det at midden lever 2-4 dager utenfor hud, andre steder står det den kan leve 5-6 dager uten hudkontakt. Noen steder står det man kan fryse ting som ikke kan vaskes over natten, andre steder står det det må fryses i 24t. Andre steder står det at midden dør over 50C, andre steder over 56C, og andre steder igjen over 60C. Noen steder står det du kan ta visse klær i stekeovnen på 60C. Noen steder står det "påfør krem og sov med det over natten", andre steder står det "påfør krem og ha på i minst 12t, helst 24t", noen steder står det at det holder med en behandling, andre anbefaler to. Noen steder står det "smør deg en gang", andre steder står det "smør en gang, la det tørke, smør en gang til". Med andre ord er jeg rett og slett usikker på om vi har gjort ting riktig... Ikke minst, hvordan vet man at behandling har fungert? Er det som kommer opp nå bare klekkede egg - kommer disse til å dø? Skal kremen drepe egg? Syntes det står så mye forskjellig... At kløen skal vedvare er jeg liksom innstilt på, men at det har dukket opp flere vabler uroer meg. Anonymkode: 53275...c1e Å skrive på nettforum er ikke særlig smart i denne sammenhengen. Kontakt legen din, det er rette adressen for spørsmålene dine. Du fikk også i den andre tråden din link til fhi.no og skabb. Anonymkode: 6aa47...dec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #5 Del Skrevet 1. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Å skrive på nettforum er ikke særlig smart i denne sammenhengen. Kontakt legen din, det er rette adressen for spørsmålene dine. Du fikk også i den andre tråden din link til fhi.no og skabb. Anonymkode: 6aa47...dec Selvfølgelig vet jeg hva som er sagt hos min lege. Derimot står det andre ting anbefalt av andre leger på nett - og andre mennesker har andre erfaringer som ikke samsvarer med hva legen har sagt. Med andre ord blir jeg veldig forvirret. Anonymkode: 53275...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #6 Del Skrevet 1. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Skabben er selvsagt i dyner og puter og madrass og ikke bare i sengetøy. Har dere virkelig ikke mer enn 2 dyner og puter i hus? Jeg bor alene og har 3-4 dyner, til forskjellig sesong og til gjester. De fleste har vel også for eksempel oppblåsbar madrass eller matte som man bruker når man sover ute i telt i hus. Anonymkode: 69496...750 Bor i en liten leilighet i et borettslag i Oslo, så vet ikke hvor jeg skulle oppbevart alt dette ekstra mikkmakket. Vi har 2 dyner og fire puter i sengen, samt 1 ekstra sett dyne+pute. "Tilfeldigvis" har vi allerede brukt ekstradyna tidligere i uka pga søl i seng, slik at alle dynene våre er sovet med/i. Det er ikke alle som er på et punkt i livet hvor man 1) har masse ekstra av alt, og 2) har plass til å oppbevare det, eller 3) har bruk for det i det hele tatt. Anonymkode: 53275...c1e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #7 Del Skrevet 1. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bor i en liten leilighet i et borettslag i Oslo, så vet ikke hvor jeg skulle oppbevart alt dette ekstra mikkmakket. Vi har 2 dyner og fire puter i sengen, samt 1 ekstra sett dyne+pute. "Tilfeldigvis" har vi allerede brukt ekstradyna tidligere i uka pga søl i seng, slik at alle dynene våre er sovet med/i. Det er ikke alle som er på et punkt i livet hvor man 1) har masse ekstra av alt, og 2) har plass til å oppbevare det, eller 3) har bruk for det i det hele tatt. Anonymkode: 53275...c1e Jeg har en ekstra dyne oppbevart i sofaen da jeg har oppbevaringsboks under sjeselongen og to stk under senga. Under senga oppbevarer jeg også det meste av turutstyr som blant annet da min Exped madrass. I klesskapet har jeg en ekstra oppblåsbar madrass. Er i 20-åra, bor i leilighet uten bod. Anonymkode: 69496...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #8 Del Skrevet 1. oktober 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en ekstra dyne oppbevart i sofaen da jeg har oppbevaringsboks under sjeselongen og to stk under senga. Under senga oppbevarer jeg også det meste av turutstyr som blant annet da min Exped madrass. I klesskapet har jeg en ekstra oppblåsbar madrass. Er i 20-åra, bor i leilighet uten bod. Anonymkode: 69496...750 Og da tenker du at siden du får det til så får alle det til? Det er ikke sikkert TS har den plassen du har? Kanskje TS ikke har oppbevaring under sofaen eller i bod? Ellers er jeg enig i at en oppblåsbar madrass hadde vært lurt å brukt til all skabben er borte fra madrasser og senger og dyner og diverse. Er det mulighet å få låne dyner og puter noe sted så lenge, TS? Hvis det er mange råd ute og går på nettet så ville jeg kanskje gått for de variantene som ser mest seriøse ut, som kommer fra seriøse sider. Og hvis alt er seriøst så hadde jeg gått for løsningen i midten eller den som har høyest tall. Sier noen 12 timer og noen 24 så hadde jeg valgt 24. Anonymkode: 14c2c...9f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 1. oktober 2018 #9 Del Skrevet 1. oktober 2018 Jeg hadde gått for den tøffeste vask og ryddejobben. Bedre safe than sorry. Dyner og puter hadde jeg kastet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #10 Del Skrevet 2. oktober 2018 8 timer siden, Duff skrev: Jeg hadde gått for den tøffeste vask og ryddejobben. Bedre safe than sorry. Dyner og puter hadde jeg kastet. Jeg vurderer det. Det er egentlig ikke i budsjettet nå, men det kan hende jeg graver litt i bufferkontoen. Jeg har uansett tenkt på å kjøpe dun-dyner, da jeg bare har sånne syntetiske. Har pakket 2/3 dyner ned i søppelposer, den siste frøs jeg i 16-18t. Overmadrassen er pakket inn i søppelsekker (laken oppå), og puta er pakket inn i plastposer under putetrekket. Anonymkode: 53275...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #11 Del Skrevet 2. oktober 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en ekstra dyne oppbevart i sofaen da jeg har oppbevaringsboks under sjeselongen og to stk under senga. Under senga oppbevarer jeg også det meste av turutstyr som blant annet da min Exped madrass. I klesskapet har jeg en ekstra oppblåsbar madrass. Er i 20-åra, bor i leilighet uten bod. Anonymkode: 69496...750 Vel, min sofa har ikke oppbevaringsmulighet, og det er det ikke under sengen heller. Jeg hadde tidligere en oppblåsbar madrass, men en venn lånte den med seg på festival i sommer og den kom aldri tilbake. Poenget er: lite av dette hjelper nå. Det er heller ikke sånn at jeg trenger all denne oppbevaringsplassen til vanlig, og jeg har ikke noe ønske om å ha mengder av ekstrautstyr "bare i tilfelle". Det er jo ikke slik at disse tingene skjer jevnlig.. Anonymkode: 53275...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #12 Del Skrevet 2. oktober 2018 Foreløbig har jeg vasket og pakket alt "overflødig" tøy ned i søppelsekker, så får det stå en uke+. Sitter på rent dynetrekk i sofaen, som jeg vasker hver dag. Pakket sengen og puten i plast, bytter sengetøy hver dag. Dyna er fryst. Har 2 par sko jeg bruker, som jeg legger i frysen slik at de får 24t i fryseren hver mellom bruk. Ytterjakke ligger også i frysen hele tiden når jeg er hjemme. Kjøpt nye sokker, og et par t-skjorter og gensere. Steker alt tøy jeg har brukt i stekeovnen på 90C i rundt 30 min før det går i vask, for å drepe eventuell midd som kommer fra meg. Har nå hatt på meg krem i ca 12t, vasker meg ikke på 12t til. Får håpe dette holder... Anonymkode: 53275...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 2. oktober 2018 #13 Del Skrevet 2. oktober 2018 Håper du blir kvitt det nå. Ingen gøy jobb å gjøre men evig kløe er heller ikke gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #14 Del Skrevet 2. oktober 2018 2 timer siden, Duff skrev: Håper du blir kvitt det nå. Ingen gøy jobb å gjøre men evig kløe er heller ikke gøy. Haha, det håper jeg også. Blir gal... Vaskemaskinen bare går og går og går.. Vi har kjøpt enda en tube Nix og skal smøre oss en gang til på onsdag, også er det forhåpentligvis greit. Jeg har smurt meg på føttene/hendene (der jeg er mest rammet) x4 nå, og har fått nye sånne vabler etter hver gang. Hvis ikke så brenner jeg snart ned leiligheten Anonymkode: 53275...c1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #15 Del Skrevet 10. november 2018 Dør de uten hudkontakt uansett? Eller MÅ det være kjølig? Anonymkode: 53403...bb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #16 Del Skrevet 10. november 2018 Klær må enten kokvaskes eller fryses. Punktum. Anonymkode: f0e9f...ee5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullakrula Skrevet 10. november 2018 #17 Del Skrevet 10. november 2018 Ja de dør etter ca 4 dager uten hudkontakt. Så legg vekk ting i 1 uke for å være sikker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #18 Del Skrevet 10. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klær må enten kokvaskes eller fryses. Punktum. Anonymkode: f0e9f...ee5 Hva med seng, madrass, dyner og lignende. Spørsmålstegn. Anonymkode: 53403...bb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #19 Del Skrevet 10. november 2018 1 time siden, Ullakrula skrev: Ja de dør etter ca 4 dager uten hudkontakt. Så legg vekk ting i 1 uke for å være sikker. Hva om man i mellomtiden har kommet borti det ved et uhell? Anonymkode: 53403...bb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #20 Del Skrevet 10. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med seng, madrass, dyner og lignende. Spørsmålstegn. Anonymkode: 53403...bb5 I militæret kokvasket vi sengetrekk og vasket alle flater. Vårt rom gjorde ingenting med madrassen eller dynen og ingen ble smittet etter vasken. Et annet rom la madrassene og dynene ute i kulda, ingen av de fikk ny smitte heller. Spør legen din om du er bekymret. Anonymkode: f0e9f...ee5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå