Gå til innhold

Gutter født sent på året som har foreldre med lav utdanning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har det vanskeligst når de starter på skolen står det i VG i dag... Som om jeg ikke var bekymret nok fra før.. Sønnen min er født sentrum på året og jeg om samboeren min er lavt utdannede. Jeg jobber i barnehage ,  samboer som resepsjonist.. Så da burde vi være bekymret for sønnen vår da eller??? Hvor får de dette fra psykologene? Noen Sm kan forklare? Så hvis f.eks foreldrene er lege og advokat,er de automatisk så jævlig flinke med barnet sitt da? 

Anonymkode: 79432...0eb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare statistikk. Det betyr absolutt ikke at alle som er født tidlig på året av høyt utdannede foreldre gjør det bedre enn andre. Men at i en stor gruppe så kommer det frem en tendens. Ingenting å bekymre seg for nei. 

• Liker 12
Skrevet

Ta det helt med ro. Hvis du er opptatt av barns stimuli og utvikling (du jobber jo i barnehage), og ser barnet, snakker du ikke ikke i den gruppen det her er snakk om! Les for barna, og vær i aktivitet. Lær dem litt om land, verdenskart osv. Leker de med Lego, er det en fordel også. Snakk med barna og hvis dem positiv oppmerksomhet. La dem få mestringsfølelse. Dette går bra :) 

Anonymkode: 0d0f8...990

• Liker 7
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har det vanskeligst når de starter på skolen står det i VG i dag... Som om jeg ikke var bekymret nok fra før.. Sønnen min er født sentrum på året og jeg om samboeren min er lavt utdannede. Jeg jobber i barnehage ,  samboer som resepsjonist.. Så da burde vi være bekymret for sønnen vår da eller??? Hvor får de dette fra psykologene? Noen Sm kan forklare? Så hvis f.eks foreldrene er lege og advokat,er de automatisk så jævlig flinke med barnet sitt da? 

Anonymkode: 79432...0eb

Jeg har ikke lest artikkelen, men kan tenke meg at dette handler om tidsgapet mellom barn født sent på året og de som er født tidelig på året. Det er tross alt nesten et års forskjell, og i den alderen kan det potensielt utgjøre ganske stor forskjell rent kognitivt. 

Hva foreldr3nes utdannelse har med saken å gjøre forstår jeg ikke, man skal være rimelig tapt bak en låvedør om man ikke kan hjelpe barneskoleelever med lekser. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Jeg har ikke lest artikkelen, men kan tenke meg at dette handler om tidsgapet mellom barn født sent på året og de som er født tidelig på året. Det er tross alt nesten et års forskjell, og i den alderen kan det potensielt utgjøre ganske stor forskjell rent kognitivt. 

Hva foreldr3nes utdannelse har med saken å gjøre forstår jeg ikke, man skal være rimelig tapt bak en låvedør om man ikke kan hjelpe barneskoleelever med lekser. 

Enig i dette. Jeg tror det handler om den store aldersforskjellen på småtrinnene i barneskolen, og hvilke forskjell dette utgjør. Barna utvikler seg enormt i løpet av et år, så at det er forskjell mellom et barn født i januar, kontra et barn født i desember er det vel liten tvil om? Så ser man nok en tendens til at forskjellen blir enda større om barna kommer fra mindre ressurssterke hjem (og her snakker jeg ikke om deg Ts) kontra ressurssterke foreldre. Det er heller ingen hemmelighet at det finnes flest ressurssvake i gruppen for liten/lav utdannelse. Det betyr IKKE at alle som ikke har lang utdannelse er ressurssvake, det betyr enkelt og greit at det i denne gruppen er flere ressurssvake enn i gruppen med høy utdannelse. 

• Liker 8
Skrevet

Vi har selv et desemberbarn og vi er veldig obs på at dette barnet trenger ekstra oppfølgning og støtte. Det er tross alt ett år yngre enn de eldste i klassen! Statistisk sett gjør de det dårligere på skolen, i idrett osv. Det er verre for gutter enn for jenter, siden jenter gjerne er litt mer modne enn gutter. Uansett så har det mer med foreldrenes oppfølgning å gjøre, og så lenge dere er obs på det går det helt fint. 

Anonymkode: 7c537...100

• Liker 5
Skrevet

Frafallet i videregående skole burde skremme noen og enhver. 67% av gutter fullfører på overtid og nærmere halvparten greier det på de 3 årene VGS er normert å skulle vare:   https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/utdanningsforbundet-mener/artikler/frafall/

Det må jo være noe galt med hele systemet når omtrent hver 3dje elev dropper ut av skolen, når de blir gamle nok til å bestemme selv. Selvfølgelig har foreldrene et ansvar, men det må da være skolen som har størst påvirkningskraft på forholdet barna får til skolen, når barna tross alt tilbringer de fleste av timene med skolearbeid, på skolen.

Foreldre må følge med på barna, og hvis barna virker demotiverte eller virker å få et negativt forhold til skolen, må de starte en kommunikasjon med den aktuelle læreren og skolen og kreve forbedring.

Anonymkode: 11640...995

• Liker 5
Skrevet

Jeg er ei jente født i desember. Når jeg ser tilbake på barneskolen, så ga det meg problemer. Rett og slett fordi jeg var litt sent utviklet.

Altså jeg var ikke utenfor normalen. Men jeg var i den nedre delen av normalen, og da når nesten ingen klassekamerater er født i siste halvdel av året hadde de fleste et passe godt forsprang på meg. Jeg var en sent utviklet 5åring når jeg begynte, mens klassekameraten født 352 dager før meg kanskje var en tidlig utviklet 6åring (bare et eksempel), og siden du jobber i bhg har du sikkert selv sett hvor store forskjeller det er på så små barn fra år til år.

For min del gikk det mest utover det sosiale. Jeg hang ikke med på sjargongen i klassen fordi jeg ikke forsto den helt. Og da ble jeg heller ikke særlig kul å henge med. Dette igjen førte til at jeg mistrivdes på skolen, og det gikk bare videre nedover i en negativ spiral. Er ihvertfall sånn jeg opplevde det.

Men det med alder utgjevner seg jo mer og mer med tiden, og plutselig har barnet et skikkelig utviklingssprang som gjør at han/hun henger med.

Gutter sliter i tillegg statistisk sett ganske mye mer på skolen en hva jenter gjør. Det med utdanning vet jeg ikke noe om.

Men det betyr på ingen måte at akkurat ditt barn kommer til å slite. At det er flere blandt guttene født sent på året som sliter enn blandt jentene født tidlig på året betyr jo ikke at alle gjør det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil tro det handler om kognitiv utvikling (aldersforskjellen med tidlig/sent på året) og sosial arv (statistisk sett er det vanlig at barna ender opp med ca like lang utdannelse som foreldre).

Dette med kogntiv utvikling går ut på at i 6 årsalderen er utviklingen veldig rask, og forskjellen mellom et januarbarn og et desemberbarn er store (nesten 1 år forskjell). Dette gjør til at når barnet som er født i desember begynner på skolen vil han være mindre kogntivit utviklet (biologisk sett) enn barnet som er født i januar. Dette kan føre til at januarbarnet har fordeler med tanke på læring, og at dermed desemberbarnet føler lite mestringsfølelse når han sammenlikner seg med barna som får skolen lettere til (på grunn av kogntiv utvikling). Dette kan ende med en spiral (se Thomas teoremet) som gjør at siden barnet får bekreftet at han gjør det dårlig på skolen vil han fortsette å føle at han er dårlig, som gjør at han igjen vil gjøre det dårlig.

Sosial arv handler om at foreldre med lav utdannelse ofte ikke har den akademiske interessen eller forståelsen som foreldre med høy utdannelse har. En universitetsutdannelse krever refleksjon på et høyere nivå enn VGS, som gjenspeiler seg i personen som tar utdannelsen (man vokser selv på det), som igjen gjør at de påvirker relasjonene sine (som barna sine). En mor med en doktorgrad vil sannsynligvis ha en større glede av akademia, og dermed overføre denne skolegleden til barnet heller enn en mor som er skolelei etter VGS og ikke har denne gleden, men heller ser på det som noe som MÅ gjøres. Dette handler også om forventninger (utover i årene), hvor barn av lavutdannede foreldre ofte ikke har en selvforventing om en mastergrad fordi mor og far ikke har det, mens barn av en høyutdannet forelder vil speile seg selv i foreldre og selvforventningen vil være å gjøre det like "bra" som mor/far gjør. 

• Liker 8
Skrevet

Det kommer vel veldig an på barnet? Mitt barn født i slutten av november leste når han var fire år gammel, kunne klokken, tall, enkel regning osv. I tillegg var han stor for alderen, hadde et ekstremt stort ordforråd og flink motorisk. Var aldri noe problem med han. Her har ingen av foreldrene høy utdanning heller.

Anonymkode: f9f2e...1c1

Skrevet

Det viktigste er at dere foreldre er positive til skolen, prioriterer skolen (bl.a ikke reiser på ferie midt i skoleåret) og viser interesse for hva barnet gjør. Ingen grunn til bekymring!  

• Liker 1
Skrevet

Det er en gruppe mennesker som får dere til å se dårlig ut, det er ikke dere. Vi snakker om unge folk som vil leke morfarogbarn, dropper ut av skole, hater nav, selv har problemer osv. Du og din samboer jobber jo, tjener penger, og ikke minst har dere etter min mening viktige jobber. At utdanningsgraden er lav betyr ikke nødvendigvis noe for jobben. De som trekker ned statistikken for deres del leser trolig ikke VG engang. 

Anonymkode: 4abbb...eb2

• Liker 4
Skrevet

Dette er sant på gruppenivå, det predikerer ikke hvordan det kommer til å gå med DIN sønn som individ. 

Det sagt så har jeg tenkt til å unngå barn født sent på året hvis heg kan, nettopp av denne grunn. Selv om jeg og min samboer ikke er lavt utdannede, ser heg låser som en fordel være eldst mulig til skolestart.

Anonymkode: 8f20e...00f

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, HalldirV2 skrev:

Foreldrenes utdannelse har mye å si for deres kunnskapsnivå som igjen påvirker deres evne til å bistå barna med lekser. Barn som er født av foresatte som ikke har fullført videregående opplæring gjør det dårligere på skolen statisk sett. 

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel veldig an på barnet? Mitt barn født i slutten av november leste når han var fire år gammel, kunne klokken, tall, enkel regning osv. I tillegg var han stor for alderen, hadde et ekstremt stort ordforråd og flink motorisk. Var aldri noe problem med han. Her har ingen av foreldrene høy utdanning heller.

Anonymkode: f9f2e...1c1

Jeg tror ikke ditt barn er på gjennomsnittet? En del over gjennomsnittet kanskje? Det er jo derfor vi har et gjennomsnitt..jeg tror heller ikke at artikkelen er myntet på barn som leverer over gjennomsnittet? 

Skrevet

Jeg er født sent på året, født 2 mnd for tidlig av rusavhengige foreldre uten utdanning. Kan ikke huske at noen hjalp meg med lekser noen gang.

Aldri hatt problemer på skolen, hverken akademisk eller sosialt, holder på med doktorgrad nå.

Så, TS, det trenger ikke gå til helvete ;) 

Anonymkode: f6b4c...4ad

• Liker 5
Skrevet

Det er statistikk, og det er en generalisering. Det finns selvfølgelig nyanser. Ting du leser må du se på med et kritisk blikk. Det er ikke nødvendigvis sånn at det gjelder deg, men som noen har nevnt tidligere i tråden er det en tendens innenfor den nevnte gruppen. Det finns for eksempel også barn av høyt utdannede som sliter, selv om statistikk viser at de fleste ikke gjør det. 

Selv om statistikk viser at kvinner lever lengre enn menn betyr ikke det at det gjelder alle kvinner liksom. 

Anonymkode: bd401...106

• Liker 4
Skrevet

Nei, det her er bare tull. Bare til å le av. Det er mange svært oppegående foreldre med kort utdanning som er flinke med barna sine. Og det er mange med lang utdanning som er ganske dumme og lite flinke med barna sine. Mange barn født ganske seint på året er blant de flinkeste i klassen. VG fyrer løs påstander de tror folk vil bite på. Det er bare å overse det. Og VG har allerede gått videre og jobber med morgendagens nyheter, eller rettere sagt morgendagens fjas.

Anonymkode: 81bb8...aa3

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Foreldrenes utdannelse har mye å si for deres kunnskapsnivå som igjen påvirker deres evne til å bistå barna med lekser. Barn som er født av foresatte som ikke har fullført videregående opplæring gjør det dårligere på skolen statisk sett. 

Joda, men vi snakker barneskolen her, ikke akkurat kvantefysikk. De fleste foreldre, selv uten utdanning bør kunne yte leksehjelp på et så lavt nivå.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Joda, men vi snakker barneskolen her, ikke akkurat kvantefysikk. De fleste foreldre, selv uten utdanning bør kunne yte leksehjelp på et så lavt nivå.

Grunnlaget for videre skolegang blir lagt allerede fra første klasse. Du kan ikke bygge et hus på en dårlig grunnmur. 

Dessverre har det seg slik at det finnes foreldre som ikke evner å bistå med lekser på barneskolen. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...