AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #1 Skrevet 1. oktober 2018 Ønsker å vite om jeg var sær. Jeg var på en type gatefest hvor det var salg av forskjellige typer mat. Det var stortsett retter med kjøtt oppi. Så fant jeg et sted der de hadde grønnsaksuppe. Så bra tenkte jeg. Dobbeltsjekket og spurte om det var kun grønnsaker, uten kjøtt oppi. Ja, det var svaret jeg fikk. Kun grønnsaker. Så spurte jeg kun tilfeldigvis om de hadde brukt buljong, og ev hvilken type. Det hadde de og det var kjøttbulgjong. Da ble jeg skuffet og svarte at det da strengt talt ikke var grønnsaksuppe, og gikk. Det var helt sikkert ubetenksomhet fra deres side, men var det frekt av meg å si det. Dere som overhodet ikke spiser kjøtt, er dere nøye med det helt nede på buljong nivå? Bare jeg som var sær? Anonymkode: a62b6...d25 1
Tøytigern Skrevet 1. oktober 2018 #2 Skrevet 1. oktober 2018 Ja, jeg er nøye med det helt ned på buljongnivå. Spesielt på buljongnivå, da maten ikke er vegetarisk hvis det er kokt på kjøttkraft. 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #3 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg er kjøtteter selv, men synes ikke du var sær. Kjøttbuljong er ikke vegetarmat. Men jeg vet ikke om du spurte om suppa var vegetarisk, eller om de kunne få inntrykk av at du spurte om det var kjøttbiter i suppa? Her kan det kanskje ha blitt en misforståelse, selv om jeg absolutt synes de burde koblet selv og svart noe á la "det er ingen kjøttbiter i suppa, men den er laget på kjøttkraft". Anonymkode: 620d4...652 6
Tøytigern Skrevet 1. oktober 2018 #4 Skrevet 1. oktober 2018 Nå skal det sies at det er mange på KG som mener jeg ikke får si at jeg spiser vegetarisk, fordi jeg avogtil spiser mat med kjøtt eller fisk. Men da går altså en suppe kokt på kjøttbuljong inn under kjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #5 Skrevet 1. oktober 2018 Den suppa hadde ikke jeg heller spist. Jeg er veldig nøye på at det skal være helt vegetarisk. Er også veldig påpasselig med e-stoffer, der kan det gjemme seg mye rart i. Anonymkode: 3e76e...5ce
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #7 Skrevet 1. oktober 2018 Altså: det er ikke de stakkars folka som har stått å svettet over maten for å lage fest sin feil at du går på diett. Utrolig barnslig å demonstrere som en unge med å gå, bare fordi de ikke tenkte på det med buljongen i suppa. Kunne jo bare latt være å spise, men deltatt på nabo-festen likevel. Anonymkode: 87f84...510 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #8 Skrevet 1. oktober 2018 4 minutter siden, Tøytigern skrev: Nå skal det sies at det er mange på KG som mener jeg ikke får si at jeg spiser vegetarisk, fordi jeg avogtil spiser mat med kjøtt eller fisk. Men da går altså en suppe kokt på kjøttbuljong inn under kjøtt. Det må vel være helt greit å si at du spiser vegetarisk, evt. at du spiser mest vegetarisk, siden det bare beskriver selve maten. Men det blir etter min mening feil om du kaller deg vegetarianer. Anonymkode: 620d4...652
Tøytigern Skrevet 1. oktober 2018 #9 Skrevet 1. oktober 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må vel være helt greit å si at du spiser vegetarisk, evt. at du spiser mest vegetarisk, siden det bare beskriver selve maten. Men det blir etter min mening feil om du kaller deg vegetarianer. Anonymkode: 620d4...652 Det er mange på KG som har sagt det. Nå ønsker jeg å spise så mye vegetarmat som mulig med tanke på miljø og dyrevelferd, men har avfunnet meg med at da kan jeg ikke si jeg er vegetarianer. Så derfor følte jeg for å legge til dette med at jeg avogtil spiser kjøtt og fisk. I går spiste jeg feks en karbonade og den var helt klart ikke vegetarisk, selv om jeg også lager vegetariske karbonader om det er ønskelig. Endret 1. oktober 2018 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #10 Skrevet 1. oktober 2018 Vel de fleste veganere har ikke problemer med spør av melk. Er ofte melkeresteri vegansk mat. (Prøv å leve helt melkefritt). Tror det er mye uvitenhet og ignoranse på allergi/diett- vennlig mat Anonymkode: 23d37...fca
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #11 Skrevet 1. oktober 2018 2 timer siden, Tøytigern skrev: Det er mange på KG som har sagt det. Nå ønsker jeg å spise så mye vegetarmat som mulig med tanke på miljø og dyrevelferd, men har avfunnet meg med at da kan jeg ikke si jeg er vegetarianer. Så derfor følte jeg for å legge til dette med at jeg avogtil spiser kjøtt og fisk. I går spiste jeg feks en karbonade og den var helt klart ikke vegetarisk, selv om jeg også lager vegetariske karbonader om det er ønskelig. Problematikken i denne tråden illustrerer jo bra hvorfor det er viktig å være nøye med begrepsbruken, da. TS burde vært mer presis enn å spørre etter grønnsakssuppe, dvs måtte spurt først om suppen var kokt på grønnsakskraft eller kjøttkraft. For hadde hun spurt om den var vegetarisk kunne hun ikke vært sikker på presisjonsnivået til den som svarte - ikke alle er opptatt av vegetarisk mat, definisjoner og grenseoppganger. Men når oppfatningen om at en grønnsakssuppe kokt på kjøttkraft er relativt utbredt kan det også henge sammen med at folk som selv identifiserer seg som vegetarianere i varierende grad er nøye med begrepsbruk og grenseoppganger. Noen passer nøye på å feks ikke spise noe med gelatin i, noen vet ikke at gelatin ikke er vegetarisk, eller at mat de har lagt sin elsk på inneholder gelatin. Og noen skriver på KG at jeg er vegetarianer, men ikke mann og barn, så når vi har fårikål spiser jeg bare poteter og kålen kokt sammen med kjøttet (et reelt eksempel jeg husker fra middagstråden). Eller man hører uttalelser som at "jeg er vegetarianer som spiser kylling/fisk/vilt" osv. Konsekvensen blir at begrepet "vegetarianer" blir svært uklart, og denne uklarheten sprer seg selvsagt til restaurant- og serveringsbransjen, der alle vegetarianere som faktisk ER vegetarianere må dobbel- og trippelsjekke for å forsikre seg om at en rett som framstilles som vegetarisk faktisk er det. (Det synes jeg forsåvidt er greit at de tar ansvar for selv, siden de har tatt en valg om et alternativt kosthold, og selv må ta ansvar for at maten de spiser er ok for dem i siste instans). Anonymkode: a6ffb...94d 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #12 Skrevet 1. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Problematikken i denne tråden illustrerer jo bra hvorfor det er viktig å være nøye med begrepsbruken, da. TS burde vært mer presis enn å spørre etter grønnsakssuppe, dvs måtte spurt først om suppen var kokt på grønnsakskraft eller kjøttkraft. For hadde hun spurt om den var vegetarisk kunne hun ikke vært sikker på presisjonsnivået til den som svarte - ikke alle er opptatt av vegetarisk mat, definisjoner og grenseoppganger. Men når oppfatningen om at en grønnsakssuppe kokt på kjøttkraft* er relativt utbredt kan det også henge sammen med at folk som selv identifiserer seg som vegetarianere i varierende grad er nøye med begrepsbruk og grenseoppganger. Noen passer nøye på å feks ikke spise noe med gelatin i, noen vet ikke at gelatin ikke er vegetarisk, eller at mat de har lagt sin elsk på inneholder gelatin. Og noen skriver på KG at jeg er vegetarianer, men ikke mann og barn, så når vi har fårikål spiser jeg bare poteter og kålen kokt sammen med kjøttet (et reelt eksempel jeg husker fra middagstråden). Eller man hører uttalelser som at "jeg er vegetarianer som spiser kylling/fisk/vilt" osv. Konsekvensen blir at begrepet "vegetarianer" blir svært uklart, og denne uklarheten sprer seg selvsagt til restaurant- og serveringsbransjen, der alle vegetarianere som faktisk ER vegetarianere må dobbel- og trippelsjekke for å forsikre seg om at en rett som framstilles som vegetarisk faktisk er det. (Det synes jeg forsåvidt er greit at de tar ansvar for selv, siden de har tatt en valg om et alternativt kosthold, og selv må ta ansvar for at maten de spiser er ok for dem i siste instans). Anonymkode: a6ffb...94d *faktisk ER vegetarisk er relativt utbredt, ... Anonymkode: a6ffb...94d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #13 Skrevet 1. oktober 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problematikken i denne tråden illustrerer jo bra hvorfor det er viktig å være nøye med begrepsbruken, da. TS burde vært mer presis enn å spørre etter grønnsakssuppe, dvs måtte spurt først om suppen var kokt på grønnsakskraft eller kjøttkraft. For hadde hun spurt om den var vegetarisk kunne hun ikke vært sikker på presisjonsnivået til den som svarte - ikke alle er opptatt av vegetarisk mat, definisjoner og grenseoppganger. Men når oppfatningen om at en grønnsakssuppe kokt på kjøttkraft er relativt utbredt kan det også henge sammen med at folk som selv identifiserer seg som vegetarianere i varierende grad er nøye med begrepsbruk og grenseoppganger. Noen passer nøye på å feks ikke spise noe med gelatin i, noen vet ikke at gelatin ikke er vegetarisk, eller at mat de har lagt sin elsk på inneholder gelatin. Og noen skriver på KG at jeg er vegetarianer, men ikke mann og barn, så når vi har fårikål spiser jeg bare poteter og kålen kokt sammen med kjøttet (et reelt eksempel jeg husker fra middagstråden). Eller man hører uttalelser som at "jeg er vegetarianer som spiser kylling/fisk/vilt" osv. Konsekvensen blir at begrepet "vegetarianer" blir svært uklart, og denne uklarheten sprer seg selvsagt til restaurant- og serveringsbransjen, der alle vegetarianere som faktisk ER vegetarianere må dobbel- og trippelsjekke for å forsikre seg om at en rett som framstilles som vegetarisk faktisk er det. (Det synes jeg forsåvidt er greit at de tar ansvar for selv, siden de har tatt en valg om et alternativt kosthold, og selv må ta ansvar for at maten de spiser er ok for dem i siste instans). Anonymkode: a6ffb...94d TS her. Det var skiltet med at de hadde grønnsaksuppe. Jeg dobbeltsjekket med å spørre om det var helt sikkert at det var kun grønnsaker, jeg trippelsjekket med å spørre om det var buljong oppi og ev hvilken type. Jeg er en "ekte" vegetarianer. Nøye på kjøtt i enhver form, inkl gelatin. Anonymkode: a62b6...d25 1
exictence Skrevet 1. oktober 2018 #14 Skrevet 1. oktober 2018 Synes det var helt greit av deg. Personlig er jeg ikke så "streng" ute, men jeg velger alltid vegetarisk eller vegansk, så spiser jeg kanskje bare litt av det, hvis jeg er skeptisk eller det smaker noe rart.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #15 Skrevet 1. oktober 2018 Du er ikke sær. Hilsen en veganer Anonymkode: f58f2...a89
Biloba Skrevet 1. oktober 2018 #16 Skrevet 1. oktober 2018 Du er sær. En grønnsakssuppe er en suppe basert på grønnsaker. Det ligger ikke nødvendigvis i noen definisjon av det skal være kun grønnsaker i den, akkurat som en tomatsuppe også kan inneholde f.eks pølsebiter eller ha bacon på toppen og fortsatt hete tomatsuppe. Hvis den ble presentert som et vegetarisk alternativ, er det for sløvt å bruke kjøttbuljong, men i folks dagligtale vil en suppe på buljong og grønnsaker gå for å være en grønnsakssuppe. 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #17 Skrevet 1. oktober 2018 49 minutter siden, Biloba skrev: Du er sær. En grønnsakssuppe er en suppe basert på grønnsaker. Det ligger ikke nødvendigvis i noen definisjon av det skal være kun grønnsaker i den, akkurat som en tomatsuppe også kan inneholde f.eks pølsebiter eller ha bacon på toppen og fortsatt hete tomatsuppe. Hvis den ble presentert som et vegetarisk alternativ, er det for sløvt å bruke kjøttbuljong, men i folks dagligtale vil en suppe på buljong og grønnsaker gå for å være en grønnsakssuppe. Det er greit nok,men når Ts spør spesifikt om det kun er grønnsaker og ingen kjøtt blir det feil å si ja når de bruker kjøttbuljong sk Anonymkode: f58f2...a89 1
Biloba Skrevet 1. oktober 2018 #18 Skrevet 1. oktober 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er greit nok,men når Ts spør spesifikt om det kun er grønnsaker og ingen kjøtt blir det feil å si ja når de bruker kjøttbuljong sk Anonymkode: f58f2...a89 Nja, for en ikke-vegetarianer er ikke kjøttbuljong=kjøtt. Kjøtt er muskelprotein, mens buljong er vann kokt sammen med kjøtt, bein og grønnsaker. Er det profesjonell servering bør man kunne forvente å få et utfyllende svar, men gatefest høres ikke veldig proft ut. Som allergiker må jeg alltid spørre spesifikt om det kan være brukt kraft jeg ikke tåler om jeg kjøper en suppe f.eks. Å bare lese på menyen hva som er tilsatt suppen kan være utilstrekkelig. 1
Roci Skrevet 2. oktober 2018 #19 Skrevet 2. oktober 2018 På 1.10.2018 den 9.16, Tøytigern skrev: Det er mange på KG som har sagt det. Nå ønsker jeg å spise så mye vegetarmat som mulig med tanke på miljø og dyrevelferd, men har avfunnet meg med at da kan jeg ikke si jeg er vegetarianer. Så derfor følte jeg for å legge til dette med at jeg avogtil spiser kjøtt og fisk. I går spiste jeg feks en karbonade og den var helt klart ikke vegetarisk, selv om jeg også lager vegetariske karbonader om det er ønskelig. Da er du vel det som kalles fleksitarianer, eller du kan si at du spiser hovedsaklig plantebasert.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #20 Skrevet 2. oktober 2018 Det heter gjerne grønnsakssuppe selv om det er kokt på kjøttbuljong. Når det er sagt, når du spør om det er kun grønnsaker, så ville det være naturlig å nevne buljongen. Er ikke sikkert han du spurte tenkte over buljongen og derfor sa ingenting, eller tenkte at det ikke spiller noen rolle. Hvor man setter grensene er opp til hver enkelt. Ville man spisi suppe kokt på buljong lagd av hundekjøtt? Ville man spist suppe av buljong lagd av oksepenis? Personlig synes jeg kjøttbuljong er ekkelt og ville ikke spis Anonymkode: 63231...980
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå