Gå til innhold

Help! Plutselig utslett i hele ansiktet + hals og ører

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

I går kjente jeg plutselig at huden øverst på halsen min på venstre side var ganske ruglete, og ikke glatt som den vanligvis er. Jeg tenkte ikke spesielt mye over det først, men etter hvert (i løpet av et par timer) hadde det spredd seg til venstre kinn også. I dag morges var plutselig hele ansiktet mitt dekket av disse "nuppene" - alt fra kinn, hake, panne og baksiden av ørene mine (!). Jeg har normalt en veldig tørr hud, aldri kviser eller lignende, og jeg skjønner virkelig ikke hva som har skjedd.

Utslettet er ikke rødt, og det vises omtrent ikke i det hele tatt, med mindre man ser i et spesielt lys som gjør at nuppene synes. Jeg ser det f.eks ikke i baderomsspeilet, men jeg kjenner det meget godt.

Jeg skjønner ikke hva som har skjedd, og jeg vil virkelig bli kvitt problemet så fort som mulig! Skal på date på onsdag, og vil jo gjerne se fresh ut. Slik det er nå tør jeg ikke å bruke sminke etc, men det går jo fint. Er bare redd det skal bli verre.

Er det noen som har opplevd det samme før? Plutselig "utslett", som egentlig ikke synes, men som kjennes svært godt? Det klør pittelitt, men ikke så mye at det er irriterende. Huden kjennes irritert ut. 

Til info er jeg kraftig forkjølet nå, men jeg går ikke på noen medisiner. Her er det jeg har inntatt/brukt de siste dagene som er utover det jeg vanligvis bruker:

- mye C-vitamin

- nesespray (... tviler på at det er det, men)

- jeg byttet til et putetrekk for noen dager siden som ikke hadde blitt brukt på flere måneder, som har ligget i en koffert. Har selvfølgelig tatt det av nå i dag og tatt på et nyvasket et.

- på mandag begynte jeg med et nytt ansiktsprodukt fra Clinique, som heter Moisture Surge Hydrating Cupercharged Concentrate. Jeg mistenker jo at denne kan stå bak, men synes det er rart at utbruddet da ikke kom før på lørdag. Dessuten er den parfymefri, allergitestet etc, men selvfølgelig kan det hende at jeg reagerer på den, og jeg har ikke brukt den etter at jeg fikk utslettet i går. 

Noen som vet? Hva kommer det av, og hva må jeg gjøre??

Anonymkode: f5908...223

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tilleggsinfo:

- Har også gått med en ullgenser og ullskjerf som har dekket halsen + nederste del av ansiktet, men bare i totalt 20 minutter de siste to dagene. Skjønner ikke hvordan det i så fall skal føre til et utslett i panna og ørene.

- Har ikke vært mye ute, da jeg som sagt er syk, og har ligget hjemme i senga på et normalt temperert rom nesten hele uka, så det er nok neppe snakk om "frostskader" heller.

- Det er forresten ikke kviselignende greier, med verk inni, det er bare nupper med en svak, svak, svak rødfarge, som som nevnt IKKE synes i vanlig lys. Jeg kjenner ikke igjen huden min når jeg tar på den... 

- Jeg er i midten av 20-årene

- Jeg har aldri reagert på noen ansiktsprodukter tidligere, og er ikke allergisk mot noe (så vidt jeg vet)

- TS.

(hehe, glemte å være anonym her)

Endret av majalill
Skrevet

Oppdatering: Nå har det spredd seg til brystet også...

Skrevet

Beskrivelsen din minner om eksem, det behøver ikke klø spesielt mye. Men huden kjennes veldig annerledes ut. Jeg har også hatt slike utbrudd som spredte seg voldsomt, det er mange år siden nå så husker ikke hvorfor det dukket opp og hvordan jeg ble kvitt det. 

Årsaken kan ganske enkelt være at du er ekstra sliten. 

Anonymkode: 28289...5bf

Skrevet

Har du allergi tabletter? Jeg ville forsøkt med antihistaminer også ringt legen om det enda ikke er gått bort. Jeg fikk utslett som jeg kunne kjenne men ikke syntes så godt når jeg gikk på antibiotika en gang, men i og med at du ikke tar medisiner er det nok ikke det. Det kan være at du er forkjølet som gjør at immunforsvaret ditt er dårligere så du reagerer på ting du vanligvis ikke ville reagert på, men jeg ville tatt en tur til legen.. 

Anonymkode: 700ff...eb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...