Gå til innhold

Syns dere det er slitsomt når barna har overnattingsbesøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to eldste merkes ikke når de har besøk (12 Og 14 år). De kommer ut for å spise, ellers er de stort sett på rommet.

Jeg syns det derimot er litt slitsomt når 7 åringen har overnatting. De krever jo noe mer når de er så små. Og noen ganger er det noen som tror de vil hjem, også våkner de om natta og står opp tidlig selv om de sovnet seeeeeint.

Kunne liksom ønske jeg kunne være litt mer laid back, for hun (7 åringen) elsker å ha venninner på overnatting.

Anonymkode: 7eafc...f10

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet

Ville gjort klar frokost på kvelden og sagt at om de står opp grytidlig kan de hente det på kjøkkenet og enten leke rolig på rommet eller se på Barne-TV med lavt volum. Så slipper du å stå opp 😬

Skrevet

Er det vanlig at 7-åringer har overnattimgsbesøk så ofte?

Har en 6-åring og han er ikke der i det hele tatt.

Anonymkode: 83af5...aff

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig at de starter med det når de starter på skolen ja. Husk også at jenter generelt er mer modne enn gutter, så at din gutt ikke er klar for det mens jevnaldrede jenter er det er ikke unormalt. Hos oss startet de allerede i barnehagen, fordi det var lange avstander.

TS: Jeg ble vel ikke akkurat sliten av det, stod opp og spiste frokost sammen, men de holdt seg på rommet til det var morgen og klart for å stå opp. Opplevde ikke at noen våknet veldig tidlig, hvis de gjorde det ble i såfall ikke jeg vekket da :) Ellers var jo bare ekstrajobben å minne de på morgenstell, og så sendte jeg de ut/på rommet for å leke mer. 

Anonymkode: 1ca31...f29

Skrevet

Ikke aktuelt med barnas venner på overnatting. De kan være sammen hele dagen og kvelden, og så gå hjem til seg selv for å sove.

Anonymkode: 903da...f17

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke aktuelt med barnas venner på overnatting. De kan være sammen hele dagen og kvelden, og så gå hjem til seg selv for å sove.

Kjedelig for dine barn, når de oppdager at vennene deres overnatter hos hverandre. 

Det med overnatting hos hverandre er så hyggelig for ungene, at litt ekstra jobb når de er yngre er helt greit. Etterhvert som de vokser til ser de de knapt når de har overnattingsbesøk, ser de kun til måltidene. 

• Liker 8
Skrevet

Min har hatt overnattingsbesøk av venninner siden hun bar 7 år ca. Må aktivisere de litt, ellers blir det veldig slitsomt. Nå som de er eldre, holder de seg mest på rommet. 

Viktig med lite godteri før kvelden, ellers blir de litt hyper. Da kan det hende de vil hjem, fordi de er urolige og ikke får sove. 

Så jeg serverer en liten bolle med chips, og litt smågodt rundt kl18, også er kveldsmaten 2030. Det har fungert lenge, vet at de ikke sovner tidlig med besøk, så da får de også spise litt senere enn vanlig. 

Opplevd at et barn ville hjem på kvelden EN gang, og da hadde jeg latt de få for mye godteri og brus for sent, første gangen hun hadde overnatting, tenkte det var en del av pakka med overnatting. Nå fungerer det supert, her er det ofte overnattingsbesøk 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det varierer. Mine barn har ikke vært spesielt mye på overnatting, eller hatt ovetnattingsgjester her. Kanskje et par-tre ganger i året. De besøker hverandre på ettermiddagen og drar hjem selv, eller kjøres/hentes på kvelden. Passer meg egentlig veldig bra, selv om jeg passer på å ikke være negativ de sjeldne gangene de spør om å ha overnattingsgjester.

Anonymkode: c2696...342

Skrevet
9 minutter siden, tonebelinda skrev:

Kjedelig for dine barn, når de oppdager at vennene deres overnatter hos hverandre. 

Det med overnatting hos hverandre er så hyggelig for ungene, at litt ekstra jobb når de er yngre er helt greit. Etterhvert som de vokser til ser de de knapt når de har overnattingsbesøk, ser de kun til måltidene. 

Jeg ville insistert på å se litt til dem. Bare så det er sagt så kan unger finne på veldig mye rart sammen og noe av det er ikke bestandig bra.

• Liker 1
Skrevet

Min 8 åring har hatt det to ganger. Tror ikke det er så vanlig her.

Anonymkode: bdd8d...b0b

Skrevet

Nå har jeg kun en 7-åring, så har ikke noe å sammenligne med, men jeg synes ikke det er slitsomt når han har overnattingsbesøk. Han har det ganske ofte, og det er egentlig bare hyggelig.

Men så har vi jo ikke andre barn som skal ha oppmerksomhet samtidig, samt at siden han er enebarn så krever han på en måte mer av oss når han er alene enn når han har noen å leke med. Også er vennene hans ganske selvstendige, og har ikke hatt noen som har villet hjem på natten her. Det har kun skjedd med han selv da han prøvde å overnatte borte en gang.

De står gjerne opp tidlig ja, men det anser jeg ikke som noe problem. De ordner seg selv og jeg får sove videre en time eller to mens de ser tv eller spiller på ipad. ;) De første gangene var jeg bekymret for at de skulle bli trøtte og sure av lite søvn, men det virker som konseptet overnatting er så gøy at det drar opp humøret uansett. Så sovner de fort til kvelden igjen. 😛

Anonymkode: ad59a...b9a

• Liker 1
Skrevet

Nei i grunn ikke, synes det  er null problem

hatt overnatting fra 3 år

Anonymkode: cf320...40b

Skrevet

Vår datter på 8 takler ikke å få lite søvn. De gangene hun har fått ha overnattingsbesøk eller være på overnatting selv, blir hun et mareritt å ha med å gjøre dagen etter. Hun lå over hos en venninne natt til i går, og etter MYE strev om kvelden når hun er overtrøtt men NEKTER å legge seg tidlig neste kveld (til tross for at hun har lovet det før overnattingen begynte) ble jeg og mannen min enig om at det blir *lenge* til neste gang hun får. Det er hissige utbrudd, og tårer uten grunn, og helt irrasjonell oppførsel og gnål og mas hele dagen etter overnattinga.

Det dårlige humøret starter allerede når de våkner dagen etter, og venninnene skjønner ikke hvorfor den gode stemningen er borte og min datter er potte sur. Det er direkte flaut for meg som mamma og overnattings"vertinne".

Anonymkode: fe802...ac5

Skrevet

Det blir jo litt hva man gjør det til. Vår 8 åring har vel hatt venninner til å sove over siden hun var 5. Krevde bitte litt mer da, men det gikk likevel som en lek. Og som ei anna skriver om det med enebarn, så aktiviserer de seg lettere når de er to. Så på mange måter føles det å ha overnattingsbesøk mer som litt fritid til å få unna andre oppgaver. 

Vi har ofte med oss andre unger på hytta. Også det letter oppgaven som forelder. Ungene leker sammen og man kan lettere få unna plenklipp osv. Lar de dag ikke holde på alene hele tiden. Ble noen timer med kortspill i helga. Samt laging av kunstverk ut av drivved og skjell som samme venninne hadde vært med og plukket på en tidligere tur i sommer.

Slik føltes det også med de eldre søsknene var små. Ofte hadde søsknene med seg en venn hver på hyttetur. Mye mindre krangling, enn når vi bare reiste oss og søskenkjærligheten blomstret. 

Skrevet
3 timer siden, tonebelinda skrev:

Ja, det er mulig det. Men alt trenger ikke å være likt hele veien heller, og alt passer ikke for alle. Trenger ikke å ha noe med ekstra jobb å gjøre. Vi gjør mye her som krever litt ekstra og som andre ikke gjør. Hva overnatting angår så er det sikkert greit om man har mye plass, der ingen deler rom og der en har en ekstra stue til rådighet for seg selv eller for barna. Og dersom en selv liker å overnatte hos andre og syntes dette var stas som barn, så vil en sikkert gjerne overføre dette til egne barn. Da bidrar man til å lage en kultur på dette i vennegjengen til barna. Men når en har liten plass, ikke liker overnatting og barna ikke etterspør det, så frister det svært lite å starte opp. Blir det et behov skal de selvsagt få lov. Men det er altså ikke en selvfølge for alle at barna skal ha overnattingsbesøk. 

Skrevet
3 timer siden, Tøytigern skrev:

Jeg ville insistert på å se litt til dem. Bare så det er sagt så kan unger finne på veldig mye rart sammen og noe av det er ikke bestandig bra.

Man har kontroll på de, selv om de leker i kjellerstua eller på rommet. Lot de ikke være alene uten at man hadde litt kontroll på hva som foregikk. Skjer vel gjerne ikke noe mer galt om de leker sammen på rommet/kjellerstua, enn om de er ute og leker i hagen/tomta. 

Nå er det helst kjæresten som overnatter hos sønnen, og de ser vi heller ikke annet enn til måltider, og kanskje en film vi ser sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...