Gå til innhold

Hvor ofte kjøper dere strykejern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i år kjøpt 3 strykejern, og må snart ha nytt. For det blir stygge svarte flekker på dem som setter flekker på klærne, sånn at de blir ødelagt. Jeg får det ikke vekk heller. Spurte på Power om de hadde tips men de sa det ikke er mulig å fjerne så da må man kjøpe strykejern ofte. Stemmer dette, eller vet dere om noen måte å fjerne de svarte flekkene fra strykejernet? 

Anonymkode: 5de5f...fc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lar du dampstrykjernet stå med vann i seg over lengre tid? Sist jeg kjøpte strykejern var for 5 år siden og det funker enda.

Anonymkode: 45253...0a8

• Liker 2
Skrevet

Hørtes rart og uvanlig ut. 

Hva stryker du? Hva kommer de svarte flekkene fra? Har du bilde du kan vise?

Anonymkode: c4b36...baa

• Liker 2
Skrevet

Hmmm 10 år siden sist. Og strykejernet er like fint.

Skrevet

Har hatt strykejernet mitt i sikkert 20 år, uten problem.

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i år kjøpt 3 strykejern, og må snart ha nytt. For det blir stygge svarte flekker på dem som setter flekker på klærne, sånn at de blir ødelagt. Jeg får det ikke vekk heller. Spurte på Power om de hadde tips men de sa det ikke er mulig å fjerne så da må man kjøpe strykejern ofte. Stemmer dette, eller vet dere om noen måte å fjerne de svarte flekkene fra strykejernet? 

Du tar en skuresvamp med litt vann og en dråpe zalo også vasker du strykejernet. Bruk en klut etterpå med rent vann og dra over. Da blir den ren og pen. Helt utrolig at du har kjøpt så mange strykejern, de kan alle brukes, men må bare vaskes en gang i mellom.

Anonymkode: 2fc81...90c

• Liker 7
Skrevet

Finn heller ut hvorfor du får stygge svarte flekker på strykejernet slik at du kan unngå å få dem. Jeg er i førtiårene og eier mitt andre strykejern nå. Det første ble kjøpt da jeg flyttet hjemmefra som 19-åring, og det andre kjøpte jeg for et par år siden. Har ikke hatt en eneste svart flekk. 

Min gjetning er at du bruker for høy varme slik at du rett og slett smelter noe av tøyet du stryker. Men ja, det er fullt mulig å vaske vekk svarte flekker. Det er bare å google, så får du drøssevis av treff. 

• Liker 7
Skrevet

Sikkert hatt vårt i over 10 år. Stryker svært sjelden.  Bare en duk til jul og bunadskjorta. Men bedre halvdel stryker endel skjorter da. 

• Liker 2
Skrevet

Fikk til bryllupet for 8 år siden. Ingen planer om å bytte det ut i nærmeste framtid.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Har et som er ca 20 år gammelt, som forsatt funker.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er på mitt andre jern siden 1987.

Hva i himmelens navn er det du stryker som gir ødelagt jern?

Skrevet

Strykejernet vårt er i bruk 3-5 dager hver uke. Men vi har bare kjøpt strykejern en gang for 20-25 år siden. Det er et dampstrykjern som funker utmerket. Det har aldri hatt sorte flekker. Strykebrettet slites det mer på, det har vi kjøpt nytt 3-4 ganger.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje litt dumt spørsmål, men du tar av plasthinnen som sitter på strykeflaten før du varmer opp jernet, håper jeg?

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du kommunalt vann eller borevann/brønn. For hvis du har noen av de to sistnevnte så kan det være at vannet er forurenset av f.eks jern, mangan eller lignende. Da må du i så fall sørge for å tømme jernet mellom hver gang du bruker det og aldri la det stå med vann i. Min venninne opplevde akkurat det samme. De hadde også problemer med misfarging oppi toalettet hvis de var på ferie og det ikke ble brukt på noen dager. De installerte renseanlegg på drikkevannet og da ble problemet borte. 

Anonymkode: 24c5d...d54

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager gjør du med strykejernene dine? 

Enten stryker du med for høy temperatur, ellers så kan ikke jeg forstå annet enn at du lar vann stå i strykejernet alternativt at det er noe riv ruskende galt med strykejernet. 

Kan du forklare hva du stryker og hvordan du behandler dine strykejern?

Anonymkode: 58a89...724

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enten stryker du med for høy temperatur, ellers så kan ikke jeg forstå annet enn at du lar vann stå i strykejernet alternativt at det er noe riv ruskende galt med strykejernet. 

Anonymkode: 58a89...724

Jeg har aldri tømt strykejernet mitt - og har likevel aldri opplevd disse flekkene. 

Skrevet

Har kjøpt to. Har bodd hjemmefra i nesten 20 år. Det første ble kjøpt med en gang, så nytt for 5-6 år siden. 

Skal vel holde noen år før man må bytte ut?

• Liker 1
Skrevet

Du setter på varmen på stykejernet og stryket på en stoffbit av noe slag du ikke bryr deg om før du styrker klærne dine. Kan jo hende de merkene kommer av at du stryker over logoer og sånt? Må styrke sånt med noe imellom 

Anonymkode: ccd8f...890

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du burde lære å stryke først?

• Liker 1
Skrevet

Sliter fremdeles på mitt første som jeg kjøpte da jeg flyttet ut som 19 åring for mer enn 30 år siden. Stryker riktignok ikke allverdens med klær. Min mor på 80 år sliter på sitt andre siden hun giftet seg som 26 åring, så jeg er omtrent i takt med henne. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...