AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #1 Skrevet 30. september 2018 Jeg syns samfunnet vi lever i i dag er blitt kynisk og hjerteløst. Utlendinger blir utnyttet på norske arbeidsplasser, folk syns ofte at dette er helt OK, fordi de alltids kan dra hjem igjen om de ikke liker det. Folk som får barn blir for evig utsatt for utsagn som "det var du som valgte å få barn", har du problemer kan du skylde på deg selv. Tiggere blir sett på som en pest og plage, tenk å være så frekk å sitte på gaten i 20 minusgrader og be om almuer. Har til og med hørt unge voksne ytre hvordan det er bare bra at folk enkelte steder sulter i hjel fordi det et klodens naturlige måte å fjerne mennesker på steder der det er overflod. Telefonselgere blir hetset og trakassert bare fordi de har en jobb og prøver å overleve. Jeg syns samfunnet er blitt hjerteløst. Kan vi ikke være der for hverandre som medmennesker. Vi trenger å vekke vår medmenneskelighet 🙁 Er dere enige? Har dere forslag til listen over kynisk og hjerterå adferd i dag? Anonymkode: 4bd7b...7af 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #2 Skrevet 30. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tiggere blir sett på som en pest og plage, tenk å være så frekk å sitte på gaten i 20 minusgrader og be om almuer. *almisser https://snl.no/almisse Anonymkode: 75fc2...299 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #3 Skrevet 30. september 2018 Tja, i forhold til da slaveri var vanlig og da man reiste rundt og drepte folk for fote i kristendommens navn syns jeg verden går riktig vei. Rom for forbedring er det, men så er det også mye som ligger i menneskehetens natur. Man overlever ikke uten å være litt egoist. Anonymkode: 05097...1e9 1
Salvie Skrevet 30. september 2018 #4 Skrevet 30. september 2018 Jeg liker for eksempel ikke krminelle tiggere eller at utenlandske arbeidere tar norske arbeidsplasser når det er mange norske arbeidsledige (synes dog ikke de skal bli behandlet som møkk). Har jobbet som telefonselger selv og synes folk kan si hva de vil når man ringer de på deres private telefon og forstyrrer de når de sover eller legger barna. Det å være kritisk til ting er ikke ensbetydende med å være hjerteløs. Når det er sagt, er jeg enig i at samfunnet kan være veldig kynisk til tider. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #5 Skrevet 30. september 2018 Ja. Syklister skal dulles med. "Ja, selvfølgelig skal du få sykle på en smal og svingete vei i 80-sone" "Ja, selvfølgelig må du få sykle opp Sollihøgda [E16] med de ikke-eksisterende forbikjøringsmuligehetene. Ta gjerne med deg venner" Anonymkode: fc409...d78 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #6 Skrevet 1. oktober 2018 9 timer siden, Salvie skrev: Jeg liker for eksempel ikke krminelle tiggere eller at utenlandske arbeidere tar norske arbeidsplasser når det er mange norske arbeidsledige (synes dog ikke de skal bli behandlet som møkk). Utlendingene tar arbeisplasser nordmenn ikke vil ha, og aldri ville ha gjort under lignende forhold. Samtidig bidrar de til vekst i næringslivet. Har man bevis på at tiggerne er kriminelle? Hvorfor gjør ikke politiet noe om de er kriminelle? Uansett er det ingen som velger å sitte på gata i minus tyve grader hvis de har andre valgmuligheter i livet? Anonymkode: 4bd7b...7af 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #7 Skrevet 1. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utlendingene tar arbeisplasser nordmenn ikke vil ha, og aldri ville ha gjort under lignende forhold. Samtidig bidrar de til vekst i næringslivet. Anonymkode: 4bd7b...7af Jeg kjenner til to bransjer der det er vanlig å ansette utenlandsk arbeidskraft (øst-europeisk) og basert på den kunnskapen jeg har om disse to bransjene vil jeg si at dette en myte. Min erfaring er at nordmenn kan ta alle typer jobber, men de vil ha fast jobb, en lønn de kan leve av, og vanlige arbeidsvilkår. I stedet for å sørge for anstendig lønn og gode arbeidsvilkår er det billigere å ansette utenlandsk arbeidskraft på midlertidige kontrakter, og heller skylde på at nordmenn er late og kresne. I den ene av de to bransjene jeg har kjennskap til har mange utenlandske arbeidsfolk satt foten ned nå, og krever samme lønn og arbeidsvilkår som nordmenn. (Høyere lønn, dekket hjemreise hver 6. uke, dekket telefon, overtidsbetaling mm) Konsekvensen er at de ikke får fornyet kontrakt, og blir erstattet av norsk arbeidskraft. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns samfunnet vi lever i i dag er blitt kynisk og hjerteløst. Utlendinger blir utnyttet på norske arbeidsplasser, folk syns ofte at dette er helt OK, fordi de alltids kan dra hjem igjen om de ikke liker det. Folk som får barn blir for evig utsatt for utsagn som "det var du som valgte å få barn", har du problemer kan du skylde på deg selv. Tiggere blir sett på som en pest og plage, tenk å være så frekk å sitte på gaten i 20 minusgrader og be om almuer. Har til og med hørt unge voksne ytre hvordan det er bare bra at folk enkelte steder sulter i hjel fordi det et klodens naturlige måte å fjerne mennesker på steder der det er overflod. Telefonselgere blir hetset og trakassert bare fordi de har en jobb og prøver å overleve. Jeg syns samfunnet er blitt hjerteløst. Kan vi ikke være der for hverandre som medmennesker. Vi trenger å vekke vår medmenneskelighet 🙁 Er dere enige? Har dere forslag til listen over kynisk og hjerterå adferd i dag? Anonymkode: 4bd7b...7af Jeg er på mange måter enig med deg, men samtidig blir vi bombardert med nød og elendighet hver eneste dag, og noe må vi gjøre for å beskytte oss selv. Skal jeg ta alt innover meg blir jeg ødelagt som menneske, og hvis jeg blir ødelagt kan jeg ikke være noe for noen. Det å beskytte seg selv uten å tippe over til kynisme er en vanskelig balansegang. Jeg håper jeg ikke har blitt kynisk, jeg prøver hardt å ikke være det, men i noen situasjoner kan det hende at jeg ikke er så medfølende som jeg burde vært. Noe av det mest kyniske jeg har sett den siste tiden, er mennesker som fisker frem mobilen for å dokumentere en ulykke i stedet for å hjelpe* til, og på den måten hindrer nødetatene å komme frem for å gjøre jobben sin.. (*hjelpe til: bidra med praktiske ting, eller å vike plass for nødetater eller andre som bidrar ) Anonymkode: 487d7...132 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #8 Skrevet 1. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Utlendingene tar arbeisplasser nordmenn ikke vil ha, og aldri ville ha gjort under lignende forhold. Samtidig bidrar de til vekst i næringslivet. Har man bevis på at tiggerne er kriminelle? Hvorfor gjør ikke politiet noe om de er kriminelle? Uansett er det ingen som velger å sitte på gata i minus tyve grader hvis de har andre valgmuligheter i livet? Anonymkode: 4bd7b...7af Jeg kunne gjerne tenkt meg et miljø hvor jeg slipper språkproblemer. Jeg er så jævla lei av å tilpasse meg. Anonymkode: 64630...891
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #9 Skrevet 1. oktober 2018 Det mest kyniske jeg ser er de som sitter og ser på Tangerudbakken og dikter opp unnskyldninger om hvorfor det er så koselig og hyggelig. Hva er det neste som er koselig og hyggelig? Å forfølge hunde-eiere for å se om de plukker opp hundebæsjen etter hunden sin? Lurer på hva slaga unnskylder folk lager for seg selv da, men i og med at det er bæsj involvert klarer de ikke å trylle frem noe vakkert, slik som med Tangerudbakken. Anonymkode: 64630...891
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #10 Skrevet 1. oktober 2018 Blir lite medmenneskelighet om den slites ut, som i dag. Akkurat som at ingen gidder å øse kjærlighet til ingen nytte. Og ingen er på samme sted samtidig. Der det er utslagsgivende at begge parter er på samme nivå skjer kanskje en av hundre ganger. Så hvorfor gjøre alt så falskt og kunstig. jeg vil være meg! Ikke en apekatt! Anonymkode: 64630...891
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #11 Skrevet 1. oktober 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Syklister skal dulles med. "Ja, selvfølgelig skal du få sykle på en smal og svingete vei i 80-sone" "Ja, selvfølgelig må du få sykle opp Sollihøgda [E16] med de ikke-eksisterende forbikjøringsmuligehetene. Ta gjerne med deg venner" Anonymkode: fc409...d78 Huff, ja, så grusomt at man må ta hensyn til at folk velger mer miljøvennlig enn bil. Anonymkode: 0236a...034 1
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 2. oktober 2018 #12 Skrevet 2. oktober 2018 På 30.9.2018 den 21.52, AnonymBruker skrev: Jeg syns samfunnet vi lever i i dag er blitt kynisk og hjerteløst. Utlendinger blir utnyttet på norske arbeidsplasser, folk syns ofte at dette er helt OK, fordi de alltids kan dra hjem igjen om de ikke liker det. Folk som får barn blir for evig utsatt for utsagn som "det var du som valgte å få barn", har du problemer kan du skylde på deg selv. Tiggere blir sett på som en pest og plage, tenk å være så frekk å sitte på gaten i 20 minusgrader og be om almuer. Har til og med hørt unge voksne ytre hvordan det er bare bra at folk enkelte steder sulter i hjel fordi det et klodens naturlige måte å fjerne mennesker på steder der det er overflod. Telefonselgere blir hetset og trakassert bare fordi de har en jobb og prøver å overleve. Jeg syns samfunnet er blitt hjerteløst. Kan vi ikke være der for hverandre som medmennesker. Vi trenger å vekke vår medmenneskelighet 🙁 Er dere enige? Har dere forslag til listen over kynisk og hjerterå adferd i dag? Anonymkode: 4bd7b...7af Så altfor enig. For å ikke snakke om trådene om uføre her inne. Enten blir uføre sett på som late mennesker som snylter og ikke tar tak i eget liv, eller så faker de sykdom om de har noe sosialt liv. De blir hetset for å være syke. For å ikke jobbe. For å jobbe redusert. For å ha et sosialt liv. For å ligge i senga. For å være for syke, eller for friske. Uansett hva de gjør blir de sett ned på. Så trist at jeg ikke har ord. Folk bryr seg om hva alle andre gjør. Kan vi ikke la andre være i fred heller fremfor å blande oss inni ting vi ikke har noe med?
Duff Skrevet 2. oktober 2018 #13 Skrevet 2. oktober 2018 De uføre ja, makan til kalde og kyniske svar som gis i slike tråder. Blir skremt. Mangler virkelig så mange mennesker evnen til empati for andre? 4
wintergirl Skrevet 2. oktober 2018 #14 Skrevet 2. oktober 2018 Ja, mener du at vi som ikke har barn skal ta alle drittvakter på jobb f.eks fordi noen har barn? Er vi kyniske hvis vi velger å tenke på våre egne foreldre fremfor dem med barn? For man velger jo å få barn. Selvfølgelig skal man støtte hverandre , men ingen skal bruke kortet"jeg har barn" kun for å slippe unna hva det nå enn måtte være. Ingen skal utnyttes på jobb. Men mange nordmenn vil jobbe, men kommer ikke til. Det er da mange utlendinger som heller ikke vil jobbe. Det er fælt å se mennesker som sliter. Er totalt i mot å sparke dem som allerede ligger nede. Men vi må også ikke være for naive. Ikke alle er så fattige , noen støtter kriminalitet og noen sliter selvsagt. Trist at det er sånn. Skulle fått noen slags hjelp for å komme seg på bena de også. Barna skulle gått på skolen og foreldrene burde jobbe, men så er det nå sånn at det er ikke jobb til alle i dette landet og vi må jo sørge for egne først. Ingen ingen fortjener å dø av sult. Sult eksisterer pga menneskenes harde hjerter. Det er mat til alle i hele verden, men mye fin mat kastes istedet for å gi det til de fattige. Ondskap er det. Hjerteskjærende å vite at det er så mye lidelser på denne jord. Dyr og barn er ikke fritatt elendigheten de heller. Grusomt!
herzeleid Skrevet 2. oktober 2018 #15 Skrevet 2. oktober 2018 På 30.9.2018 den 21.52, AnonymBruker skrev: Telefonselgere blir hetset og trakassert bare fordi de har en jobb og prøver å overleve. Anonymkode: 4bd7b...7af Om jobben din i praksis innebærer å trakassere andre er det kanskje en ide å finne på noe annet? Jeg tror det er ytterst få i Norge som er nødt til å jobbe som telefonselgere for å overleve.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #16 Skrevet 2. oktober 2018 13 minutter siden, herzeleid skrev: Om jobben din i praksis innebærer å trakassere andre er det kanskje en ide å finne på noe annet? Jeg tror det er ytterst få i Norge som er nødt til å jobbe som telefonselgere for å overleve. Nåja,det skal du ikke si. Mennesker uten cv og utdanning pga sykdom eller for eksempel fengsel, svenske studenter uten norske referanser osv må ofte ta til takke med det eneste de får, telefonselgerjobb Må sies at man trenger ikke være en dust fordet om, jeg var hyggelig og ærlig, og kan ikke kalle det trakassering om noen ringer for å spørre om noe eller selge noe sålenge de oppfører seg med respekt. Trakassering blir det først når de ringer igjen og igjen og igjen og nekter å melde deg av selvom man sier fra, og ingen tvil om at det er jævla irriterende med de som leser fra manus og bare er opptatt av å lure deg uten noe menneskelighet i samtalen. Anonymkode: 6b60d...8a8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #17 Skrevet 2. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nåja,det skal du ikke si. Mennesker uten cv og utdanning pga sykdom eller for eksempel fengsel, svenske studenter uten norske referanser osv må ofte ta til takke med det eneste de får, telefonselgerjobb Må sies at man trenger ikke være en dust fordet om, jeg var hyggelig og ærlig, og kan ikke kalle det trakassering om noen ringer for å spørre om noe eller selge noe sålenge de oppfører seg med respekt. Trakassering blir det først når de ringer igjen og igjen og igjen og nekter å melde deg av selvom man sier fra, og ingen tvil om at det er jævla irriterende med de som leser fra manus og bare er opptatt av å lure deg uten noe menneskelighet i samtalen. Anonymkode: 6b60d...8a8 Alle telefonselgere er opptatt av å lure deg til å kjøpe ting. Jeg har aldri opplevd én eneste telefonselgere som har tilbydd meg noe jeg har bruk for. Og det er svært sjelden å oppleve en telefonselger som godtar et enkelt "Nei, takk." Anonymkode: 9b804...7fa 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #18 Skrevet 4. oktober 2018 On 9/30/2018 at 9:52 PM, AnonymBruker said: Jeg syns samfunnet vi lever i i dag er blitt kynisk og hjerteløst. Utlendinger blir utnyttet på norske arbeidsplasser, folk syns ofte at dette er helt OK, fordi de alltids kan dra hjem igjen om de ikke liker det. Folk som får barn blir for evig utsatt for utsagn som "det var du som valgte å få barn", har du problemer kan du skylde på deg selv. Tiggere blir sett på som en pest og plage, tenk å være så frekk å sitte på gaten i 20 minusgrader og be om almuer. Har til og med hørt unge voksne ytre hvordan det er bare bra at folk enkelte steder sulter i hjel fordi det et klodens naturlige måte å fjerne mennesker på steder der det er overflod. Telefonselgere blir hetset og trakassert bare fordi de har en jobb og prøver å overleve. Jeg syns samfunnet er blitt hjerteløst. Kan vi ikke være der for hverandre som medmennesker. Vi trenger å vekke vår medmenneskelighet 🙁 Er dere enige? Har dere forslag til listen over kynisk og hjerterå adferd i dag? Anonymkode: 4bd7b...7af Det med at utlendinger blir utnyttet på norske arbeidsplasser tror jeg nok er riktig i ulike bransjer. Det er en stigende arbeidsledighet, her i landet, men vi er nå en gang bundet av EØS avtalen, vi får ta det med. Det er del av en hvit-økonomi, og det jobbes med forbedringer, og det ser ut til at det virker. Dette med barn og klaging på situasjonen. Jeg synes det er mange som har helt urealistiske forventninger til barna sine. Jeg synes at det er temmelig mange som lar dette bli en klaging på egne barn. Det er noen forventninger som er helt insane. Unger sover ikke alltid, unger sutrer, unger trasser. De er egne individer, med egen vilje. Sovemedisin til babyer, små unger til psykolog og medisinering, for å være unger. Det irriterer faktisk. Foreldre som snakker om hvor krevende det er hele tiden. Joda, det er krevende, men forventningene er helt forskrudd. Jeg blir støtt av tigging. Det er plagsomt. Vi har og vi har alltid hatt et offentlig sikkerhetsnett, slik at folk skal slippe å tigge. Folk tigger på toppen av dette. Det er faktisk en tigge industri. Egentlig er dette en skattbar inntekt. Det blir både i innland og utland rulle opp skatteundragelsesaker for tiggere, og tiggerringer. Det er ikke OK. Det er uetisk å støtte dette. NAV dekker faktisk nøden. Løsninger med midlertidig botilbud, krisehjelp, matvare garantier etc. Det systemet funker. Folk sitter der fordi de har heller lyst å gjøre den «jobben», enn andre jobber. Det er ikke nød. Et høffelig «nei, takk» duger til å kutte av Dagbladet, og brannalarm selgerne. Når det er sagt er jeg enig med deg, det blir stadig kaldere samfunn, mindre med folk som bryr seg om andre. Synest bare ikke eksemplene dine var de beste. Anonymkode: b093d...f86 1
Duff Skrevet 5. oktober 2018 #19 Skrevet 5. oktober 2018 Ang tiggere. Må har det kommet mange nye romerske tiggere til byen. Sitter på alle hjørner og ved innganger. Jeg gir ikke til de. Det kan høres kaldt ut men jeg ønsker ikke å støtte bakmenn som truer damene med å ta barna dems osv. Hvor kald er jeg hvis jeg gir penger som igjen går til bakmenn som igjen truer for å få damene til å tjene mere penger, det er kaldt det. Jeg kunne gitt dem en vaskejobb og sendt halve lønna rett til barna i hjemlandet og sørget for at damene selv fikk beholde resten. Ingen mellommann.
wintergirl Skrevet 5. oktober 2018 #20 Skrevet 5. oktober 2018 22 minutter siden, Duff skrev: Ang tiggere. Må har det kommet mange nye romerske tiggere til byen. Sitter på alle hjørner og ved innganger. Jeg gir ikke til de. Det kan høres kaldt ut men jeg ønsker ikke å støtte bakmenn som truer damene med å ta barna dems osv. Hvor kald er jeg hvis jeg gir penger som igjen går til bakmenn som igjen truer for å få damene til å tjene mere penger, det er kaldt det. Jeg kunne gitt dem en vaskejobb og sendt halve lønna rett til barna i hjemlandet og sørget for at damene selv fikk beholde resten. Ingen mellommann. Det høres ikke kaldt ut i det hele tatt. Én av de bedre måtene å hjelpe på faktisk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå