Gå til innhold

Nye lover for barnehager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er visstnok nye regler somgjelder bemanning i barnehage. At det skal være flere voksne per barn. Og det høres jo i mine ører positivt ut. Hvorfor er foreldre da så i mot det?

Skjønner at det er noe jeg ikke har skjønt. 🤨

Anonymkode: e82c7...1f3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje fordi det påfører barnehagen en kostnad som så videreføres til foreldrene? :vetikke:

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er visstnok nye regler somgjelder bemanning i barnehage. At det skal være flere voksne per barn. Og det høres jo i mine ører positivt ut. Hvorfor er foreldre da så i mot det?

Hvis du tenker litt selv, hva betyr fler ansatte på jobb for deg som kunde?

Skrevet

Ingen er selvfølgelig i mot det, men det er et opprør mot bemanningsnormen da den ikke gjelder hele åpningstiden. Dvs de ansatte er ofte alene på tidlig eller senvakt, Akkurat som det er i dag også. De fleste barnehager følger bemanningnlrmen i dag, så det vil ikke gjøre noe forskjell uansett. Kort fortalt: det kommer ikke flere ansatte i barnehagene og det er de ansatte/foreldre misfornøyd med. 

Anonymkode: 7cad5...63f

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nye regler ble innført fra i høst. 

Anonymkode: d4508...b3a

Skrevet

Dere vet hvordan lærlinger ofte blir regnet som "de ekstra" siden det alltid skal være godt av bemanning... Det er ikke sant i min situasjon. Da jeg var i praksis i barnehagen jeg nå er lærling i, i fjor, så var vi fem. To barne- og ungdomsarbeidere plus en pedagod hver dag i tillegg til meg og vi hadde tid til å fordele oss og være på ulike steder på barna. Men i år er det ikke slik. Vi er i mindre antall, og det blir for bråk. Hadde vi vært som i fjor ville vi klart å fordele oss og fått barna skikkelig inn i leken, men i år er det vanskelig. 

Anonymkode: b2d28...a52

Skrevet

Ofte er man kun 1 eller 2 personale på 15 barn i alderen 1-5 år! fordi resten av personalet er i møter eller har "studietid" eller hva det kalles...

Anonymkode: 23a8e...3e6

• Liker 6
Skrevet

I tillegg er ofte tidligvakten og senvakten alene med barna (hver dag) i 30-60 minutter... (morgen og ettermiddag).

• Liker 3
Skrevet

Hvis foreldre visste hvor lavt bemannet vi var hadde de ikke klaget på økt bemanning. Stakkars barn! Det er en grunn til at førskolelærere er den yrkesgruppen som tidligst rømmer fra yrket. Barna i dag blir bare oppbevart i barnehagene, de får ikke det tilbudet de har krav og behov for. Hjertet mitt blør hver dag jeg går fra jobb. Man gjør så godt man kan, men når man er alene i 5 timer med 12 barn på 2 år, som tisser seg ut, må skiftes bleie på, slår seg og trenger trøst, veiledning i lek, omsorg, noen skal sove ig vil vugges, lese bok, osv, så sier det seg selv at det ikke går å gi alle det de trenger. Og jobber man i basebarnehager er grupperommene så små at barna ikke kan utfolde seg og det blir mye unødvendig bråk. Både støy men og konflikter. Det blir til at man bare brannslokker hele dagen. Uff...

Foreldre skulle bare visst.

Bemanningsnormen er en vits. Norske barnehager er ikke det dere foreldre tror det er dessverre. Men vi ansatte har munnkurv av kommunen så vi får ikke si noe. Men på et anonymt forum kan jeg si noe. Heldigvis.

Anonymkode: 31f41...de6

• Liker 7
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg er ofte tidligvakten og senvakten alene med barna (hver dag) i 30-60 minutter... (morgen og ettermiddag).

Vi er alene midt på dagen også. Møter og pauser avvikles samtidig.

• Liker 4
Skrevet

Bemanningsnormen sier kun noe om hvor mange ansatte det skal være pr barn. Ikke hvor mange som faktisk er til stede til enhver tid. Barnehagens åpningstid er jo lenger enn de ansattes arbeidsdag. I tillegg kommer ferieavvikling (får ikke vikar da), sykefravær (får vikar etter 16 dager), møter, pauseavvikling.... 

Anonymkode: 8cda7...c2a

• Liker 4
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bemanningsnormen sier kun noe om hvor mange ansatte det skal være pr barn. Ikke hvor mange som faktisk er til stede til enhver tid. Barnehagens åpningstid er jo lenger enn de ansattes arbeidsdag. I tillegg kommer ferieavvikling (får ikke vikar da), sykefravær (får vikar etter 16 dager), møter, pauseavvikling.... 

Anonymkode: 8cda7...c2a

Mange foreldre tror ansatte jobber 9 timer daglig. De har 7,5 timer. Det er maks 3 timer daglig alle ansatte er på jobb samtidig. Tidligvakt som kommer 6.30 går jo hjem klokka 14. Og vakten 7 går hjem 14.30. De voksne forsvinner en etter en utover dagen, men barnegruppen er like stor..sier seg selv at alle barn blir ikke sett hver dag. 

Anonymkode: 44717...3ff

• Liker 1
Skrevet

spesielt etter at ettåringene blir pushet inn i barnehagene, så har kvaliteten gått ned. Det sier seg jo selv at personalet ikke har nok armer. Barna som krever mest + barn med spesielle behov får naturlignok mest tilsyn/voksenkontakt, mens de andre blir ikke tatt vare på godt nok som de egentlig har krav på. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange foreldre tror ansatte jobber 9 timer daglig. De har 7,5 timer. Det er maks 3 timer daglig alle ansatte er på jobb samtidig. Tidligvakt som kommer 6.30 går jo hjem klokka 14. Og vakten 7 går hjem 14.30. De voksne forsvinner en etter en utover dagen, men barnegruppen er like stor..sier seg selv at alle barn blir ikke sett hver dag. 

Anonymkode: 44717...3ff

Hvorfor er det ikke større bevissthet rundt dette? Barn i dagens barnehager har det ikke bra!! Forholdene ligger ikke til rette for at barna skal vokse opp til å bli trygge og selvsikre voksne. De blir forsømt!

Det er bare de aller mest utadvendte barna som trives, fordi de har godt selskap i andre barn. De litt usikre barna med stort behov for nærhet... stakkars små! :( JegJeg har tre av disse. De følger meg uansett hvor jeg går. De er med når jeg skifter bleie på noen andre, kler på andre, hjelper de andre med toalettbesøk, veileder de andre i lek osv osv. Skulle så gjerne hatt mer tid til dem!! Hatt tid til å sette meg ned og ha de på fanget... gitt omsorg.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

spesielt etter at ettåringene blir pushet inn i barnehagene, så har kvaliteten gått ned. Det sier seg jo selv at personalet ikke har nok armer. Barna som krever mest + barn med spesielle behov får naturlignok mest tilsyn/voksenkontakt, mens de andre blir ikke tatt vare på godt nok som de egentlig har krav på. 

Det blir ikke de med spesielle behov heller skal jeg si deg. Hvis et barn ikke er utagerende men trenger mer veiledning i hverdagen enn de andre, så får ikke barnet det. Vi har ikke ressursene for det.

Et barn med dårlig språk f.eks. Når skal vi få organisert smågrupper med fokus på språkutvikling? Skal jeg ta 2-3barn ut av gruppa sammen med dette barnet betyr det at den andre ansatte, hvis vi er to da, skal ha 9-10 barn alene. Det er ikke bra nok!! For noen!!

• Liker 1
Skrevet

Barn med spesielle behov har gjerne støtteressurs noen timer i løpet av en dag, så vil si at de får litt mer enn mange andre i barnegruppen som må seile sin egen sjø. Men barn med spesielle behov burde såklart hatt mer ressurs enn de får i dag og grunnbemanningen har ikke mulighet til å følge de opp på en måte de har krav på ,det er jeg enig i. 

Meld dere inn i Facebook gruppen: foreldreopprøret 

Skrevet

Husk at det kan gå måneder og år før barn med spesielle behov får den hjelpen de trenger. Man skal bli kjent med barnet, se hva det sliter med, kontakte ppt for en rådgivningstime hvor man får en liste men ting man må prøve ut (tar uker å se om de virker for det finnes ikke bemanning til å utføre det) for så å søke om utredning. Utredning tar fort noen uker og så er det avgjørelsen og så tar det tid å finne den ressursen som skal gjøre jobben i barnehagen. Ett år er ikke uvanlig fra første kontakt med ppt til endelig hjelp. 

I tillegg har man de barna som ikke klarer å finne sin plass, de som sitter i en krok og ikke tør leke med andre. Det er ett langsiktig arbeid å få de ut i trygg lek. 

Anonymkode: 553a0...20f

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at det kan gå måneder og år før barn med spesielle behov får den hjelpen de trenger. Man skal bli kjent med barnet, se hva det sliter med, kontakte ppt for en rådgivningstime hvor man får en liste men ting man må prøve ut (tar uker å se om de virker for det finnes ikke bemanning til å utføre det) for så å søke om utredning. Utredning tar fort noen uker og så er det avgjørelsen og så tar det tid å finne den ressursen som skal gjøre jobben i barnehagen. Ett år er ikke uvanlig fra første kontakt med ppt til endelig hjelp. 

I tillegg har man de barna som ikke klarer å finne sin plass, de som sitter i en krok og ikke tør leke med andre. Det er ett langsiktig arbeid å få de ut i trygg lek. 

Anonymkode: 553a0...20f

Og i denne perioden går ressursene til dette, det medfører at den øvrige barnegruppen ikke får det den trenger.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Nevian skrev:

Kanskje fordi det påfører barnehagen en kostnad som så videreføres til foreldrene? :vetikke:

De fleste foreldre hadde nok gladelig betalt mer hvis de visste at barna hadde det bra. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...