Gå til innhold

4.000 har blitt trukket for lite i skatt – må betale før jul (overskredet frikort)

Anbefalte innlegg

Skrevet

" 4.000 brukere har i 2018 blitt trukket for lite i skatt på grunn av en feil hos Nav. Nå må de betale det tilbake før jul, skriver NTB.

– På grunn av en feil har noen av dem som mottar ytelser fra Nav, ikke blitt trukket i skatt etter at frikortbeløpet er overskredet. Dette er selvfølgelig veldig beklagelig, skriver seksjonssjef Magne Fladby i Nav i en e-post til Aftenposten.

Nav kommer til å legge inn ekstra skattetrekk resten av året for dem det gjelder for å få igjen skattebeløpet som mangler."https://min.e24.no/4-000-har-blitt-trukket-for-lite-i-skatt-ma-betale-f-r-jul/a/e1Lneg

Gjelder dette deg?

Anonymkode: 6df1e...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Jeg skatter fortsatt for mye etter tullet i vinter. 

Anonymkode: 13152...3ab

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg skatter fortsatt for mye etter tullet i vinter. 

Anonymkode: 13152...3ab

Hva var det tullet i vinter?

Anonymkode: 6df1e...12a

Skrevet (endret)

Nei det gjelder ikke meg. Men jeg synes genuint synd på disse folka som åpenlyst har stort behov for helsehjelp og skal byrdes med uforutsett gjeld fordi staten har rota det til. Ærlig talt! Synes de bare burde ta det på egen kappe og slette dette «gjeldakravet». 

Endret av veggteppe
  • Liker 7
Skrevet

De som mottar støtte fra NAV har selvfølgelig et ansvar for å se at det er trukket skatt av utbetalingen, på lik linje med de som får lønn fra en arbeidsgiver. At du går på NAV fritar deg ikke fra normale plikter, deriblandt å følge med på skattetrekket. Alternativet er jo at de får en kjempesmell på skatten til neste år, er jo ikke noe bedre det.  

Anonymkode: 26455...35e

• Liker 24
Skrevet

Hvorfor hadde de frikort til å begynne med?? Dette er jo skattepliktige ytelser så de burde jo ikke hatt frikort uansett? Nav har gjort feil, men de som mottar stønader har da sannelig ikke gjort jobben sin heller. Det er ens eget ansvar å påse at man trekkes nok/korrekt skatt. 

Anonymkode: 3bd3e...4fb

• Liker 3
Skrevet

Synes hele denne greia er litt søkt. Det virker som at mange tror det er NAV som skal ha igjen pengene, og at NAV trekker nei.

Øh - nei...? Det er vårt fellesskap som ikke har fått innbetalt korrekt fra de som har fått stønader. Ja visst er det kanskje litt kjedelig for de som mottar ytelser at de har fått for mye, og derfor vil få litt mindre for å rette det opp, men man har da jammen et selvstendig ansvar for å følge litt med også.

Det er ikke NAV som «tar tilbake pengene her», slik mange virker å tro. 

Anonymkode: 327fd...89d

• Liker 8
Skrevet
13 timer siden, veggteppe skrev:

Nei det gjelder ikke meg. Men jeg synes genuint synd på disse folka som åpenlyst har stort behov for helsehjelp og skal byrdes med uforutsett gjeld fordi staten har rota det til. Ærlig talt! Synes de bare burde ta det på egen kappe og slette dette «gjeldakravet». 

Hvis dette er snakk om (la oss si) 1000kr for 4000 menensker:

4000 x 1000 = 4.000.000 kr av skattepenger som er innbetalt av fellesskapet som blir brukt feil. Disse pengene kunne gjort en veldig stor forskjell på en barneskole, på et gamlehjem eller i flyktningstjenesten. Ja, NAV har gjort en feil her, men det betyr ikke at de som mottar stønad får "gratis penger" fordi det blir slemt å kreve tilbake det de fikk for mye.

Det er urettferdig, det skjønner alle. Hvis sjefen min trekker meg feil i skatt (noe som har skjedd før) så er det ikke arbeidsplassen som må betale smellen min, det er mitt ansvar å sjekke at det blir gjort riktig, de som mottar stønad fra NAV er ingen unntak fra dette. 

• Liker 7
Skrevet

Dette er jo kjipt før jul, det forstår jeg. Men jeg har aldri I mine 18 år i arbeidslivet fått baksmell fordi jeg følger med på skatten! Ærlig talt. Tror folk at man får et skattetrekk og sier hva man forventer å tjene for moro skyld? 

Anonymkode: 49560...4ca

• Liker 3
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor hadde de frikort til å begynne med?? Dette er jo skattepliktige ytelser så de burde jo ikke hatt frikort uansett? Nav har gjort feil, men de som mottar stønader har da sannelig ikke gjort jobben sin heller. Det er ens eget ansvar å påse at man trekkes nok/korrekt skatt. 

Anonymkode: 3bd3e...4fb

Kanskje fordi man har frikort opp til ett bestemt beløp, uansett om man jobber eller får ytelser? 

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal man betale skatt og selvfølgelig har man selv et ansvar for å følge med på at trekket er riktig. MEN en lønnsmottaker som i september oppdager at han eller hun har betalt for lite skatt i inneværende år må ikke nødvendigvis sørge for å øke skattetrekket så mye at alt er innbetalt før utgangen av året. Man kan trekke så mye som mulig og så sørge for å sette av penger frem til restskatten skal betales påfølgende år. Han eller hun har med andre ord nærmere ett år på seg til å komme a jour. 

Jeg vil også anta at de det er snakk om er de som har absolutt minst både med tanke på økonomiske ressurser og muligheter til å sette seg inn i og følge med på ting som for eksempel skattetrekk. Med andre ord synes jeg NAV burde ha klart å finne en annen løsning enn å trekke alt i løpet av tre måneder og på den måten skape store problemer for folk som har det vanskelig nok fra før. 

• Liker 5
Skrevet

Synes ikke synd på de som har blitt trukket for lite. Fordi det er deres eget ansvar og følge med på egen økonomi. Dette skriver man under på når man leverer meldekort. De må da ha sett at de har fått ekstra penger. Hvis ikke så er de jo helt blåst.

Anonymkode: 844e5...f36

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke synd på de som har blitt trukket for lite. Fordi det er deres eget ansvar og følge med på egen økonomi. Dette skriver man under på når man leverer meldekort. De må da ha sett at de har fått ekstra penger. Hvis ikke så er de jo helt blåst.

Og "helt blåst" er noe man fort kan bli dersom man for eksempel er alvorlig syk. 

Som sagt er det helt greit at det skal betales riktig skatt, men skal det være likt for alle så bør det være nettopp det. De som har blitt offer for denne feilen bør få like lang tid til å gjøre opp for seg som hvilken som helst annen skattebetaler. 

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Leo skrev:

Og "helt blåst" er noe man fort kan bli dersom man for eksempel er alvorlig syk. 

Som sagt er det helt greit at det skal betales riktig skatt, men skal det være likt for alle så bør det være nettopp det. De som har blitt offer for denne feilen bør få like lang tid til å gjøre opp for seg som hvilken som helst annen skattebetaler. 

Er du for syk til å følge på egen økonomi, så burde man vurdere økonomiskverge. Er det snakk om at man har god økonomi med rom for lavere inntekt uten at man merker det stort, så hadde jeg forstått det. Her er det snakk om de som har lav inntekt, hvor hver en hundrelapp vil utgjør en stor forskjell. 50% skatt er mye det og det merkes for de fleste.  

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du for syk til å følge på egen økonomi, så burde man vurdere økonomiskverge. Er det snakk om at man har god økonomi med rom for lavere inntekt uten at man merker det stort, så hadde jeg forstått det. Her er det snakk om de som har lav inntekt, hvor hver en hundrelapp vil utgjør en stor forskjell. 50% skatt er mye det og det merkes for de fleste.  

Å herregud... utrolig at man klarer å klandre de som er syk som ikke har gjort noe feil, for staten sin blemme. Hva et dette Stasi Norge?! 

3 timer siden, mjauritz skrev:

Hvis dette er snakk om (la oss si) 1000kr for 4000 menensker:

4000 x 1000 = 4.000.000 kr av skattepenger som er innbetalt av fellesskapet som blir brukt feil. Disse pengene kunne gjort en veldig stor forskjell på en barneskole, på et gamlehjem eller i flyktningstjenesten. Ja, NAV har gjort en feil her, men det betyr ikke at de som mottar stønad får "gratis penger" fordi det blir slemt å kreve tilbake det de fikk for mye.

Det er urettferdig, det skjønner alle. Hvis sjefen min trekker meg feil i skatt (noe som har skjedd før) så er det ikke arbeidsplassen som må betale smellen min, det er mitt ansvar å sjekke at det blir gjort riktig, de som mottar stønad fra NAV er ingen unntak fra dette. 

Det er fullt mulig å trekke dette fra deres konto over flere vendinger, sånn at den økonomiske belastninga ikke blir så stor på en gang.

Jeg skjønner at staten skal ha pengene sine, jeg vet da også hvordan verden er skrudd sammen. Men Det går an å ha litt medmenneskelighet i samme slengen også. Dette er neppe samfunnets sterkeste og rikeste, som har så stort helsehjelp. 

Skrevet (endret)
5 timer siden, Leo skrev:

Jeg har ikke lest artikkelen, men jeg har lest NAV.no. på fremsiden der ligger et innlegg om dette, sist oppdatert 21.09.18. Der står det følgende;

"Hva må du gjøre?

Dersom du ikke har mottatt nytt skattekort i løpet av neste uke, må du bestille nytt skattekort på http://www.skatteetaten.no/. Inntil du får et nytt skattekort fra Skatteetaten, vil NAV trekke deg 50 prosent skatt."

Slik jeg forstår det har NAV satt igang 50% skattetrekk, som de skal, bare for sent. Man får nytt skattekort fra Skatteetaten, og må selv passe på at det stemmer, da også med tanke på det manglende skattetrekket tidligere.

Jeg tolker dette som at man dermed står helt fritt til å skaffe seg litt restskatt neste år og dermed lenger nedbetalingstid.

- men det skaper nok ikke like mange klikk om avisene innleder artiklene sine på den måten..

Endret av applestories
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, veggteppe skrev:

Å herregud... utrolig at man klarer å klandre de som er syk som ikke har gjort noe feil, for staten sin blemme. Hva et dette Stasi Norge?! 

Det er fullt mulig å trekke dette fra deres konto over flere vendinger, sånn at den økonomiske belastninga ikke blir så stor på en gang.

Jeg skjønner at staten skal ha pengene sine, jeg vet da også hvordan verden er skrudd sammen. Men Det går an å ha litt medmenneskelighet i samme slengen også. Dette er neppe samfunnets sterkeste og rikeste, som har så stort helsehjelp. 

Se innlegget mitt over.

Og artikkel på Nav.no

Skrevet
41 minutter siden, applestories skrev:

Jeg har ikke lest artikkelen, men jeg har lest NAV.no. på fremsiden der ligger et innlegg om dette, sist oppdatert 21.09.18. Der står det følgende;

"Hva må du gjøre?

Dersom du ikke har mottatt nytt skattekort i løpet av neste uke, må du bestille nytt skattekort på http://www.skatteetaten.no/. Inntil du får et nytt skattekort fra Skatteetaten, vil NAV trekke deg 50 prosent skatt."

Slik jeg forstår det har NAV satt igang 50% skattetrekk, som de skal, bare for sent. Man får nytt skattekort fra Skatteetaten, og må selv passe på at det stemmer, da også med tanke på det manglende skattetrekket tidligere.

Jeg tolker dette som at man dermed står helt fritt til å skaffe seg litt restskatt neste år og dermed lenger nedbetalingstid.

- men det skaper nok ikke like mange klikk om avisene innleder artiklene sine på den måten..

Både i artikkelen og hos NAV er dette etter min mening ganske dårlig forklart. Man skal dessuten ha ganske god innsikt for selv å kunne beregne seg frem til riktig restskatt neste år og hvordan håndtere den. Min anbefaling er at de som er rammet av dette og i det minste tvil tar kontakt med Skatteetaten! De er både kunnskapsrike og hyggelige. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Leo skrev:

Både i artikkelen og hos NAV er dette etter min mening ganske dårlig forklart. Man skal dessuten ha ganske god innsikt for selv å kunne beregne seg frem til riktig restskatt neste år og hvordan håndtere den. Min anbefaling er at de som er rammet av dette og i det minste tvil tar kontakt med Skatteetaten! De er både kunnskapsrike og hyggelige. 

Artikkelen er jo fullstendig misvisende da de skriver at beløpet må betales ned før jul. Det er jo bare tull.

Hos NAV står det tydelig at "Inntill du får et nytt skattekort fra Skatteetaten, vil NAV trekke deg 50 prosent skatt".

Jeg ville tro de fleste da forstår at trekket på 50% er mulig å gjøre noe med. Ikke alle, men de fleste.

Å regne seg frem til korrekt trekk for resten av året er nok også vanskeligere for noen enn for andre - både fordi man aldri har hatt ansvar for egen økonomi på denne måten, og fordi noen har mye mer enn bare inntekt, lån og renter å ta hensyn til.

Jeg synes allikevel at det står ganske greit på Nav.no.
Og at de som skrev artikkelen burde tenkt på at det er ganske dårlig gjort å skremme leserne sine på denne måten.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, applestories skrev:

Artikkelen er jo fullstendig misvisende da de skriver at beløpet må betales ned før jul. Det er jo bare tull.

Hos NAV står det tydelig at "Inntill du får et nytt skattekort fra Skatteetaten, vil NAV trekke deg 50 prosent skatt".

Jeg ville tro de fleste da forstår at trekket på 50% er mulig å gjøre noe med. Ikke alle, men de fleste.

Å regne seg frem til korrekt trekk for resten av året er nok også vanskeligere for noen enn for andre - både fordi man aldri har hatt ansvar for egen økonomi på denne måten, og fordi noen har mye mer enn bare inntekt, lån og renter å ta hensyn til.

Jeg synes allikevel at det står ganske greit på Nav.no.
Og at de som skrev artikkelen burde tenkt på at det er ganske dårlig gjort å skremme leserne sine på denne måten.

Mulig, men spørsmålet er om de forstår at det også kan være feil på det nye skattekortet de får og at dette også kan endres? 

Jeg er heller ikke uenig i at artikkelen også er misvisende. Men spørsmålet i det store og det hele er om ikke mye forvirring hos alle parter kunne vært unngått dersom man hadde unngått skattetrekket helt på enkelte ytelser slik det var tidligere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...