Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #21 Skrevet 19. mars 2005 Jeg prøvde. Og brukte ekstremt mye energi på det å prøve å bare være. Altså satt jeg og tenkte på at nå måtte jeg bare være. Og endte dermed opp med å tenke for mye igjen. Det er ofte problemet mitt når jeg forsøker å meditere, jeg konsentrerer meg for hardt.Med det resultat at jeg ikke greier å slappe av i det hele tatt, siden jeg konsentrerer meg sånn.. Yoga: Har trent noe i studio for å få inn bevegelsene og lære grunnteknikkene. Men nå for tiden er det hjemme på hybelen.I fred og ro. Supert! Da er det bare å prøve videre :-) Alene. Jeg visste! du kom til å si det Men det gjør ingenting, for uansett hvor mye du prøvde, så kan du ikke ha unngått å legge merke til deg selv, og alt annet rundt deg (skulle du ikke ha gjort det, så må vi ta en nærmere prat ) Jeg vet, det er suuuper vanskelig dette med å 'ikke' prøve, i det man 'prøver'. Det er noe hokkus pokkus det hele :-) Men vet du hva som hjelper! Det er å ha noen faste ord som man forteller seg selv, og repeterer i det uendelige under meditasjonen. Grunnen er jo selvsagt for å i det hele tatt ha noe å fokusere på. Et slik 'punkt' som man fokuserer på går igjen uansett vilken teknikk man skulle øve. Noen fokuserer på lysstråler, andre på en tiltenkt energiklump man har mellom hendene etc. Selv er jeg bare blitt vant til å bruke disse 'ordene', og det fungerer for meg Dersom man konsentrerer seg om å fortelle seg de samme ordene om og om og om og om og om igjen, og videre lytter avslappet til dette, så vil det fortone seg som et mantra som stjeler oppmerksommheten vekk fra andre momenter som kan virke forstyrrende. Prøv det :-)
@riel Skrevet 19. mars 2005 #22 Skrevet 19. mars 2005 Mediterer ytterst sjelden, men metoden jeg i så tilfelle bruker, leste jeg i et blad, den er ca sånn: Finn en behagelig stilling, pust rolig og slapp av. Tell så nedover fra 10, og etterhvert som du teller nedover skal du prøve å gå mer og mer innover i deg selv, og bli mer og mer avslappet. Etter dette kan du gå to forskj. veier. -Enten kan du forestille deg et landskap: eks, skog, blå himmel, sildrende bekk. -eller så kan du gjenta et selvvalgt mantra, om og om igjen til du tilslutt havner i meditasjonsmodus.
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #23 Skrevet 19. mars 2005 Mediterer ytterst sjelden, men metoden jeg i så tilfelle bruker, leste jeg i et blad, den er ca sånn: Finn en behagelig stilling, pust rolig og slapp av. Tell så nedover fra 10, og etterhvert som du teller nedover skal du prøve å gå mer og mer innover i deg selv, og bli mer og mer avslappet. Etter dette kan du gå to forskj. veier. -Enten kan du forestille deg et landskap: eks, skog, blå himmel, sildrende bekk. -eller så kan du gjenta et selvvalgt mantra, om og om igjen til du tilslutt havner i meditasjonsmodus. Det er jo flott @riel!! :-)
Gjest Chrizzy Skrevet 19. mars 2005 #24 Skrevet 19. mars 2005 Den metoden jeg har brukt mye er å legge meg ned. Først og fremst så konsentrerer jeg meg om pusten, inn gjennom nesen ut gjennom munnen. Prøver å få pusten inn i en behaglig rytme. Så lukke øynene, passe på at kroppen ligger strak ut, ingenting skal krysse. Så starter jeg med høyre fot, konsentrerer meg om den, kjenner foten min, når jeg har gjort det tenker jeg meg at jeg har en slags bryter der, enten en knapp eller enn sånn som skrur lyset sakte av, fortsetter med leggen, låret. Går over til andre fot og gjør det samme. Så tar jeg rumpa, bekkenet, magen, brystet, venstre hand, underarmen, overarmen, skuldrene, nakken og aller sist hodet, der jeg tenker meg en bryter midt i pannen. Midt oppi dette vil det komme tanker, mange forskjellige, prøv å registrer tankene, godta de, alt, hva det så måtte være, ikke tenk jeg skal ikke tenke, registrer at du tenker, pust godt, la tankene fly avgårde, de blir fort erstattet med andre, la de fly, ikke fordømm det du tenker. Hører du en lyd, hør på den, ikke tenk at den ikke passer, at nu kan du ikke meditere, registrer lyden, hør den, la den så dra, den gjør ikke noe. Det verste er vel om det klør, der må man prøve å gjøre det samme, og det går overraskende greit å la det også fly når man bare puster godt og registrerer det, men ikke gjør noe med det. Så har jeg brukt å visualisere at jeg ligger akkurat i denne stillingen på en strand, jeg hører lyden av havet, lytter på den lyden, jeg reiser meg opp, jeg er i et drømmeland, masse ville blomster i alle farger, prøver å studere blomstene, sanden, himmelen. Er på en oppdagelsesferd. Kanksje jeg ser en ørn fly, ting kommer ofte bare av seg selv når man er kommet så langt. Til slutt legger jeg meg ned, faller til ro og våkner. Da vekker jeg opp kroppen kroppsdel etter kroppsdel (som jeg startet), etter jeg har vekt hele kroppen, begynner jeg å røre på foten, armen hodet, aller sist åpner jeg øynene. Det er heeeerlig
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #25 Skrevet 19. mars 2005 Den metoden jeg har brukt mye er å legge meg ned. Først og fremst så konsentrerer jeg meg om pusten, inn gjennom nesen ut gjennom munnen. Prøver å få pusten inn i en behaglig rytme. Så lukke øynene, passe på at kroppen ligger strak ut, ingenting skal krysse. Så starter jeg med høyre fot, konsentrerer meg om den, kjenner foten min, når jeg har gjort det tenker jeg meg at jeg har en slags bryter der, enten en knapp eller enn sånn som skrur lyset sakte av, fortsetter med leggen, låret. Går over til andre fot og gjør det samme. Så tar jeg rumpa, bekkenet, magen, brystet, venstre hand, underarmen, overarmen, skuldrene, nakken og aller sist hodet, der jeg tenker meg en bryter midt i pannen. Midt oppi dette vil det komme tanker, mange forskjellige, prøv å registrer tankene, godta de, alt, hva det så måtte være, ikke tenk jeg skal ikke tenke, registrer at du tenker, pust godt, la tankene fly avgårde, de blir fort erstattet med andre, la de fly, ikke fordømm det du tenker. Hører du en lyd, hør på den, ikke tenk at den ikke passer, at nu kan du ikke meditere, registrer lyden, hør den, la den så dra, den gjør ikke noe. Det verste er vel om det klør, der må man prøve å gjøre det samme, og det går overraskende greit å la det også fly når man bare puster godt og registrerer det, men ikke gjør noe med det. Så har jeg brukt å visualisere at jeg ligger akkurat i denne stillingen på en strand, jeg hører lyden av havet, lytter på den lyden, jeg reiser meg opp, jeg er i et drømmeland, masse ville blomster i alle farger, prøver å studere blomstene, sanden, himmelen. Er på en oppdagelsesferd. Kanksje jeg ser en ørn fly, ting kommer ofte bare av seg selv når man er kommet så langt. Til slutt legger jeg meg ned, faller til ro og våkner. Da vekker jeg opp kroppen kroppsdel etter kroppsdel (som jeg startet), etter jeg har vekt hele kroppen, begynner jeg å røre på foten, armen hodet, aller sist åpner jeg øynene. Det er heeeerlig Men i alle! Det er jo flott dette også chrizzy! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå