Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2005 #1 Del Skrevet 18. mars 2005 Hei! Før i tiden var jeg flink til å regelmessig meditere, noe som gav resultater. I den senere tid har jeg igjen tatt opp dette, og i natt fikk jeg det 100 % til igjen :-) Helt vidunderlig følelse, nærmest umulig å beskrive, noe alle vet som får til dette. Teknikken jeg bruker, er at jeg ligger på rygg med hendene avslappet ovenpå maven. Først starter jeg med å puste dypt inn og ut 2-3 ganger, lukker så øynene, konsentrerer meg på å puste riktig med maven for siden å gjenta dette for meg selv (i hodet), om og om og om og om og om og om og om og om og om igjen....: "Jeg går nå inn i en dyp, men ufarlig selvhypnose som vil vare i 15 minutter. Når jeg våkner vil jeg (her kan man putte inn hva man vil - det viktige er å gjenta det samme, om og om og om...) Jeg vil våkne automatisk, dersom noe uventet skulle skje" Tidligere når jeg regelmessig trente på dette, så ble det etterhvert lettere å lettere å komme 'dit'. Jeg husker jeg ble litt redd når ordene begynner å stokke seg, flyter fritt og blir usammenhengende, men lærte meg at det er viktig å slippe seg fri når dette skjer for å komme dit man vil. Denne teknikken er jeg godt kjent med fra mange år tilbake, og ønsker vel egentlig ikke å bryte sirkelen så lenge den fungerer slik jeg vil. Men det kunne være interessant å høre med andre her inne om de har andre teknikker som fungerer godt for de, og hva det i så fall måtte være? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2005 #2 Del Skrevet 18. mars 2005 Jøss! :o Er det Ingen overhodet som mediterer her på KG?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #3 Del Skrevet 19. mars 2005 :o :o :o Men i alle verdens dager! Dere må da meditere folket :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #4 Del Skrevet 19. mars 2005 :o :o :o Men i alle verdens dager! Dere må da meditere folket :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 19. mars 2005 #5 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg kan være vanvittig sløv av og til. Holder det? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. mars 2005 #6 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, Kafka. JEg bruker samme teknikken som deg om jeg har problemer med å sovne. Av og til blir det litt skummelt om jeg kommer for fort fram til den litt "svevende" følelse, men jeg sovner som en dupp i alle fall...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #7 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg har lest litt om acem-meditasjon. Der får hver kursdeltager tildelt en lyd av instruktøren, som man messer inni seg selv for å nå meditasjonstilstanden. Jeg gikk på yoga-kurs en gang, og der brukte de mye avspenning med instruksjoner. Jeg har en cd med et kort og et langt avspenningsprogram. En avspenningsteknikk er å bare ligge på et gulv med hendene ut til sida, la pusten gå av seg selv og bare kjenne etter hele kroppen. Etterhvert skal man kunne gå inn i en slags alfabølge-tilstand. Har du gått på meditasjonskurs, Kafka? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #8 Del Skrevet 19. mars 2005 :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #9 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg kan være vanvittig sløv av og til. Holder det? :-? Kun dersom den 'vanvittige sløvheten' resulterer i iver og ny giv :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #10 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver' date=' Kafka. JEg bruker samme teknikken som deg om jeg har problemer med å sovne. Av og til blir det litt skummelt om jeg kommer for fort fram til den litt "svevende" følelse, men jeg sovner som en dupp i alle fall......[/quote'] Ha! Javisst, javisst! Jeg bruker det vel og merke ikke for å få sove, men det er så absolutt ingen dum idè! Jeg har selv merket at man har lettere for å sovne etter dette. Tror det kommer av at man 'tømmer hodet' for tanker som ellers virker forstyrrende :-) Det er flotte saker! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #11 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg har lest litt om acem-meditasjon. Der får hver kursdeltager tildelt en lyd av instruktøren, som man messer inni seg selv for å nå meditasjonstilstanden. Jeg gikk på yoga-kurs en gang, og der brukte de mye avspenning med instruksjoner. Jeg har en cd med et kort og et langt avspenningsprogram. En avspenningsteknikk er å bare ligge på et gulv med hendene ut til sida, la pusten gå av seg selv og bare kjenne etter hele kroppen. Etterhvert skal man kunne gå inn i en slags alfabølge-tilstand. Har du gått på meditasjonskurs, Kafka? Nope. Inget kurs eller noe slikt. Men for noen år siden leste jeg en del om dette. Så til min store overaskelse, etter et utall prøvninger på teknikken jeg innldningsvis beskriver - fungerte det :-) Det er ikke hver gang man får maksimal effekt desverre (?), men det fungerer fint alikevel. Alt skal liksom klaffe for å komme seg 'dit'. Det er ikke lett å tømme hodet helt, og forsvinne. Det som er litt gøy nå synes jeg, er at jeg har kommet såpass langt, at jeg kan åpne øynene forsiktig når jeg er i denne tilstanden. Det gir en merverdig følelse av å våre 'innenfor' og det å titte 'ut'. Helt villt merkelig :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #12 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver' date=' Kafka. JEg bruker samme teknikken som deg om jeg har problemer med å sovne. Av og til blir det litt skummelt om jeg kommer for fort fram til den litt "svevende" følelse, men jeg sovner som en dupp i alle fall......[/quote'] 1) Hva er en "dupp"? 2) Kan en dupp sove? Hilsen nysgjerrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #13 Del Skrevet 19. mars 2005 1 - 'av' 2 - så fremt den ikke er 'på' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 19. mars 2005 #14 Del Skrevet 19. mars 2005 Det som er litt gøy nå synes jeg' date=' er at jeg har kommet såpass langt, at jeg kan åpne øynene forsiktig når jeg er i denne tilstanden. Det gir en merverdig følelse av å våre 'innenfor' og det å titte 'ut'. Helt villt merkelig :-)[/quote'] Hei, jeg så ikke denne før nå jeg. Jo jeg har meditert endel, kjenner igjen det du skriver, men sier du om og om, jeg mener å ha hørt at man bare skal si om, om er lyden til universet, mener noen. Også det med hendene på magen, det var litt fremmed for meg, for jeg har fått forståelsen at du blokkerer energien om hendene ligger oppå magen, de "burde"ligge langs kroppen? Hører at du får det til, slik som du beskriver de I en periode var jeg i et veldi vanskelig forhold, klarte ikke å løsrive meg, da brukte jeg en sånn "forholds meditasjon", den var veldi veldi bra. Bruker du indre bilder når du mediterer? Det er herlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #15 Del Skrevet 19. mars 2005 Hei, jeg så ikke denne før nå jeg. Jo jeg har meditert endel, kjenner igjen det du skriver, men sier du om og om, jeg mener å ha hørt at man bare skal si om, om er lyden til universet, mener noen. Også det med hendene på magen, det var litt fremmed for meg, for jeg har fått forståelsen at du blokkerer energien om hendene ligger oppå magen, de "burde"ligge langs kroppen? Hører at du får det til, slik som du beskriver de I en periode var jeg i et veldi vanskelig forhold, klarte ikke å løsrive meg, da brukte jeg en sånn "forholds meditasjon", den var veldi veldi bra. Bruker du indre bilder når du mediterer? Det er herlig 'om' som i 'om igjen og om igjen' altså :-) Repetere med andre ord. Teknikken jeg bruker er jo heller ikke bare meditasjon, men en form for selvhypnose. Man kan også bruke dette for å slutte å røyke f.eks, eller andre ting man vil gjøre. Jeg bruker det vom ikke slik, jeg har funnet ut at det er heller uvikig for meg hva jeg putter inn i frasen 'om og om igjen', da jeg når 'det' alikevel Det samme gjelder med hendene på magen. De årene jeg trente karate lå vi alltid på rygg med hendene langs siden eksempelvis. I dag kan jeg sitte, ligge på rygg, mage osv.. Jeg trives best med å ligge på rygg med hodet forholdsvis høyt, og med hendene på maven alikevel. Eller langs siden. Samme det. Jeg bytter også på litt :-) Nope. Ingen bilder. Eller dvs, som oftes gjøre jeg ikke det. Jeg har også fra tiden jeg trente karate etc vært vant til å se for meg en lysstråle og fokusere på denne, men har igjen funnet ut at det er akkurat det samme hva man gjør. Poenget er å fokusere 100 % på 'noe', samme hva det er - men alikevel ikke fokusere på noen ting :-? Dette med hypnose og meditasjon er jo veldig vanskelig, men jeg tror trening gjør mester er like gjeldende her som ellers Jeg har også hatt noen dårlige erfaringer med dette. Hm. Men det vil vi ikke fokusere på :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 19. mars 2005 #16 Del Skrevet 19. mars 2005 Hvilke dårlige erfaringer? Har noen kompiser som tok helt av, det var noe med kundulini kraft, eller et eller annet dyr. De hørtes faktisk litt gale ut for meg Men jeg har aldrig hørt jenter prate sånn Når jeg var 16 drev jeg og noen venner på med transendental meditasjon og hypnose, da hadde vi noen ekle opplevelser, det fikk oss til å slutte med det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sienna Skrevet 19. mars 2005 #17 Del Skrevet 19. mars 2005 Men hvordan kobler jeg ut hjernen? Det er det som har vært problemet når jeg har gjort (heller flaue) forsøk på å meditere. Selv når jeg trener yoga greier jeg ikke å "skru av", og etter et kvarter er jeg igang med å planlegge semesteroppgaver, irritere meg over noe jeg har glemt, eller i verste fall sette opp handleliste til RIMI i hodet.. :-? Slik blir yogatreningen kun fysisk, ikke mentalt, og da faller jo mye av vitsen bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #18 Del Skrevet 19. mars 2005 Hvilke dårlige erfaringer? Har noen kompiser som tok helt av, det var noe med kundulini kraft, eller et eller annet dyr. De hørtes faktisk litt gale ut for meg Men jeg har aldrig hørt jenter prate sånn Når jeg var 16 drev jeg og noen venner på med transendental meditasjon og hypnose, da hadde vi noen ekle opplevelser, det fikk oss til å slutte med det neida, inget slikt.. Inget spess egentlig, men det er klart at man må være litt påpasselig kansje. Å komme 'dit', vil jo si at man dykker svært dypt i seg selv, og det burde man være gjort klar over før man prøver - kansje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #19 Del Skrevet 19. mars 2005 Men hvordan kobler jeg ut hjernen? Det er det som har vært problemet når jeg har gjort (heller flaue) forsøk på å meditere. Selv når jeg trener yoga greier jeg ikke å "skru av", og etter et kvarter er jeg igang med å planlegge semesteroppgaver, irritere meg over noe jeg har glemt, eller i verste fall sette opp handleliste til RIMI i hodet.. :-? Slik blir yogatreningen kun fysisk, ikke mentalt, og da faller jo mye av vitsen bort. Stemmer. Dette er jo nøyaktig hva som er så vanskelig med meditasjon. Jeg ser ikke bort ifra at man kan prøve et helt liv, uten å noen gang 'lykkes'. 'Lykkes' i '' da jeg tror det kan være en god ting uansett, for avkobling får man jo. Men når du sier 'trener yoga' så lurer jeg litt på hva du mener med det. Mener du 'trener' som i å 'trene' ved et studio feks? Dersom du gjør det, så synes jeg det ikke er noe rart om du ikke får det til. Jeg betviler vel egentlig at noen klarer det. Det er iallefall en absolutt minoritet, med masser av trening på egenhånd som ligger til grunne skulle jeg tro. Som med absolutt alt annet, så tror jeg tankene våre er 'make or break'. Jeg er av en slik oppfattning at hjernen er vårt absolutte 'jeg' og at vi kan klare absolutt 'alt', via denne. Med andre ord, så må du ha skikkelig lyst til å 'klare det', men ikke så 'lyst' at du ikke klarer det (?) :o Du kunne prøve teknikken jeg bruker, og ikke forvente deg noe med det første <> Men heller ikke forvente at det ikke fungerer (for da fungerer det jo ikke, eller hva :-) ) Grunnen til at jeg ikke har store tiltroen til å være samlet med masser (1) mennesker når man gjør dette, er fordi det er vanskelig nok alene. Det krever dyp, dyp konsentrasjon og hvile, og selv den minste lille ting (som at man (og det skjer HVER GANG!! ) begynner å klø på nesa) kan medføre at man 'faller ut' og ikke greier å innhente seg igjen. De gangene det fungerer for meg, så er det i 9 av 10 tilfeller, nettopp det at jeg klarer å se bort ifra intensiv kløing på, være seg nesa og slike trivielle ting :-) Egentlig så er det ikke så vanskelig fra bunnen av, det er det som er så rart. Gjør akkurat som jeg sier når du leser dette nå. Jeg skriver nedenfor hvor du leser akkurat nå, noe du skal gjøre, og så MÅ du gjøre akkurat hva jeg skriver etter ordet med store BOKSTAVER: Lukk øynene og trekk pusten dypt og rolig inn. Bare vær - lytt uten å lytte og slapp av uten å prøve - nå Gjorde du det? :-) nei!!!!!!!!!!!!!! Jo, jeg velger å gå utifra at du gjorde det Mind Control.... Spookey! Tanken min var ved å be deg gjøre dette (dersom du gjorde det) at du med nærliggende 100 % sikkerhet (dersom noe slikt finnes) ville 'føle' akkurat hva du skal når du mediterer. At du bare 'er', og at du er en del av noe, som også 'er'. Samtidig. Det handler om å slippe masken man daglig går rundt med, hvems som oftest er så innarbeidet at man glemmer seg bort, og tom sover med denne. (jeg har sett det selv :-) ) Det som er snodig med oss mennesker, er at vi - selv i de mest 'egne' situasjoner, hvor ingen er tilstede, og man vet man er heeelt alene - så slipper man alikevel ikke seg selv frem. Som når man er på badet i eget hjem - alene - feks. Så og si vi alle sammen, setter frem et ansikt som prøver å vise noe. Det kan være et 'smil' fordi vi vil se oss selv som glade, eller en 'en vouge' positur, fordi vi nettopp har bladd litt i bladet Vogue etc etc... Å stå og se seg selv i speilet, helt naken (ikke som i 'naken' men naken som i 'uten maske') gjør vi svært, svært sjelden. Jeg tror nettopp det, er grunne til at vi strever slik med å, være seg - meditere. Det er ikke ubegrunnet at munker velger å forkaste det materiale, kle seg i laken, barbere hodet sitt og velge fjell fremfor skyskraper som utkikks-post. Jeg tror de ser på vår hverdag som støy, og uromomenter som fjerner oss fra oss selv. Enklese måten for å greie å komme 'dit' under meditasjon, tror jeg må være å ikke prøve. Å glemme at man legger seg ned for å meditere - kansje kalle det noe annet, som feks det å 'slappe av', for det er jo det man faktisk gjør. Ordet 'meditasjon' kan være et uromomment på lik linje som alt annet, dersom dette mommentet vanskligjør hva man vil. Ofte når jeg prøver å 'slappe av', så merker jeg hvor ufattelig vanskelig det er for meg å gjøre nettopp det. 'Slappe av'. For uansett hvor mye jeg prøver å slappe av, så merker jeg at kroppen alikevel er en smule annspennt. Det er kansje fordi jeg 'prøver' igjen? Men det forteller meg i det minste at det må være en god ting å 'slappe av' nå og da, for det kan umulig være godt å gå rundt å knyte seg hver dag. Bevisst, eller ubevisst. Sikkert det siste som oftest, noe som er en tankevekker, iallefall for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sienna Skrevet 19. mars 2005 #20 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg prøvde. Og brukte ekstremt mye energi på det å prøve å bare være. Altså satt jeg og tenkte på at nå måtte jeg bare være. Og endte dermed opp med å tenke for mye igjen. Det er ofte problemet mitt når jeg forsøker å meditere, jeg konsentrerer meg for hardt.Med det resultat at jeg ikke greier å slappe av i det hele tatt, siden jeg konsentrerer meg sånn.. Yoga: Har trent noe i studio for å få inn bevegelsene og lære grunnteknikkene. Men nå for tiden er det hjemme på hybelen.I fred og ro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå