Gå til innhold

Søsken og adventkalender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med to eller flere barn - lager dere én adventkalender til hver eller får de f.eks åpne en pakke annenhver dag?

Jeg tenkte at de kunne åpne annenhver dag - er det noe negativt ved det? 

Anonymkode: b6c68...ede

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skl du først ha egenlagd så må de jo få en ting hver dag, man teller ned hver dag, ikke annenhver..

Anonymkode: b4d79...e28

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skl du først ha egenlagd så må de jo få en ting hver dag, man teller ned hver dag, ikke annenhver..

Ta her

Jeg sliter med å finne 24 småting som gjerne er noe annet enn sokker og hårstrikker altså. De er helt ulik alder så kan ikke lage en ren «aktivitetskalender» heller (typ bake pepperkaker etc.) 

Man kan jo «telle ned» selv om ikke begge får gaver hver dag. Begge vil jo være tilstedet under åpningen. Er det ikke fint å lære seg å dele og at ikke alle kan «få» hele tiden. Eller er jeg på viddene? 😳

• Liker 15
Skrevet

Vi hadde annenhver dag da vi var små. Funket helt fint. 

Anonymkode: de73b...a25

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde laget en kalender til alle, så åpner man annenhver eller tredjehver dag. Det var slik vi hadde det da jeg var liten, og mine yngre søsken etter jeg ble voksen.

Vi hadde gjerne en barnetv-kalender og/eller en av de billige sjokoladekalenderne i tillegg.

Min mor ville nok absolutt ha nektet å finne på 72 ulike pakker, og det skjønner jeg meget godt! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg og broren min hadde også annenhver dag, det gikk helt fint :)

Anonymkode: 4e87a...6af

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor det? Vi fikk hver 3. da jeg var liten. Ikke noe traumer av det.

• Liker 4
Skrevet

Puster litt lettet ut etter de siste svarene her 😅 Takk for svar! 

Ts

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

Hvorfor det? Vi fikk hver 3. da jeg var liten. Ikke noe traumer av det.

Ah.. tiden da puter var på skuldrene og ikke under armene, tiden før vi visste hva curling var... 😊

• Liker 9
Skrevet

Jeg delte med to andre, og fikk dermed tredje hver dag. Klarte fint å følge med på hvor mange dager det var igjen allikevel. Vi pleide å samle oss for å se hva hverandre fikk. Husker det som veldig hyggelig! 😃

Skrevet

Vi har seks barn og er beredskapshjem for inntil to ekstra så derfor kan antallet barn variere litt her i huset. Så vi har en felles familiekalender. Den består av 24 hjerter med tall på, på en vegg og på baksiden av hvert hjerte så står det beskrevet en felles adventsaktivitet (som vi uansett skulle ha gjort). Det kan være alt fra å bake pepperkaker, henge opp nek til fuglene, pynte juletre osv. Hvem som skal hekte ned hjertet går på rundgang. 

Vi har også «julevask» på en av dagene og det er en litt utspekulert måte å få ungene til å hjelpe til å vaske og rydde rommene sine før jul. Og når de er ferdig vasket så blir de også pyntet etter beboerens ønske. 

Denne kalenderen har vi hatt i alle år og ungene syns det er kjempestas. 

• Liker 9
Skrevet

Det fine med 24, er at det er delelig på veldig mye. Søskenflokker på  to, tre, fire, seks, åtte og tolv barn kan dele uten at det blir urettferdig! Oddetallsfamiliene med fem eller flere barn må trikse og mikse litt, men det er ingenting galt i å dele kalender. 

Skrevet

Og vi hadde en appelsin som hang i taket med 24 nellikspiker i :P 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er lærer, og hører ofte kalenderprat i gangene i desember. De mest heldige barna kan fortelle at de har aktivitetskalender. Det er definitivt det med mest prestisje. Aktivitetene kan være alt fra å bake pepperkaker til kino eller sitte under bordet og spise middag. 

Anonymkode: 13afe...b61

• Liker 1
Skrevet

Hvordan fungerer disse aktivitetskalenderne?

Er det slik at om man får "bake pepperkaker" så skal det gjøres den dagen? Nedvask og kino også? Eller kan det tas en dag når man har fått laget deigen, alle er hjemme, eller det faktisk går en film noen vil se?

Det har alltid hørtes ut som en god idé, men litt vanskelig rent praktisk.

• Liker 1
Skrevet

De får hver sin sjokoladekalender.
Broren min og jeg fikk en Twist annenhver dag, og den dagen man ikke fikk Twist, fikk man sette en nellik i en appelsin. Så ja...

Anonymkode: aba2b...479

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, applestories skrev:

Er det slik at om man får "bake pepperkaker" så skal det gjøres den dagen? Nedvask og kino også? Eller kan det tas en dag når man har fått laget deigen, alle er hjemme, eller det faktisk går en film noen vil se?

Om du gir nedvask i aktivitetskalenderen, haster det sikkert ikke så veldig for ungene med gjennomføringen...

:fnise:

Endret av Hactar
Skrevet

Vi var tre søsken som delte kalenderen, og åpnet etter tur. I tillegg hadde vi hver vår sjokoladekalender. Det var veldig fint, faktisk, å følge med på hva de andre fikk, og glede seg til å åpne lukene selv. Det ville vært helt vanvittig, tenker jeg, at det skulle lages 72 pakker hvert år, både i arbeid og forbruk. 

Anonymkode: b5183...bae

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, applestories skrev:

Jeg tenker at det godt kan kombineres med vanlige pakker dersom det blir mye å ha aktivitet hver dag og at man ikke trenger å ha klart alle aktivitetene til 1 desember eller iallefall ikke ha bestemt hvilken dag ting skal skje. Det er jo ofte mye avslutninger, julefester, forestillinger og annet som skal skje i desember og jeg hadde blitt stresset av å måtte få inn aktiviteter hver dag i tillegg til alt dette og juleforberedelser. Men om jeg kunne pakket inn et par pepperkakeformer og en lapp om at vi skulle bake kvelden før hadde det vært greiere. 

Jeg tror det viktigste er å gå for en løsning som både gleder barna og ikke lager for mye stress og økonomisk byrde på foreldrene. 

Skrevet

Gavekalender er egentlig en uting. Det å skulle få en gave daglig, det være seg stort eller smått. Foretrekker lukekalender. 

Anonymkode: 74784...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...