Gå til innhold

Gjelder 5× inntekten husbankfinansierte leiligheter også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet en leilighet jeg ønsker å kjøpe! Den er helt ny og er husbankfinansiert.

Gjelder 5 x inntekten hva man kan låne når det gjelder husbankfinansierte leiligheter også? Når man skal låne? Prater IKKE om startlån, men en ferdigbygget leilighetet som følger kravene til husbanken. Om jeg ganger inntekten min med 5, og trekker fra studielån så er leiligheten 100 000 mer enn hva jeg evt. kan låne.. kan kausjonist være til hjelp her?

Anonymkode: 07c4c...52c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mange ikke skjønner, er at denne grensen er satt for å beskytte låntaker. Det er ikke gøy å misligholde et boliglån, få tvangssolgt boligen og bli evig gjeldsslave.

Uavhengig av hva man evt KAN, er det ikke lurt å låne 5x inntekt eller mer.

• Liker 12
Skrevet

En venninne av meg fikk nylig husbanklån til langt over 5 ganger inntekten hennes. Kjøpte boligen hun leide av kommunen, og betaler nå betraktelig mindre, enn hva hun måtte betale i husleie. Så bare søk.

Anonymkode: 91edd...af4

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg fikk nylig husbanklån til langt over 5 ganger inntekten hennes. Kjøpte boligen hun leide av kommunen, og betaler nå betraktelig mindre, enn hva hun måtte betale i husleie. Så bare søk.

Vil hun betale betraktelig mindre med 3% renteøkning også?

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, isw skrev:

Vil hun betale betraktelig mindre med 3% renteøkning også?

Vil betale mindre enn hun gjorde ja, men ikke betraktelig mindre, da blir det bare litt mindre.

Skrevet

Takk for svar :)

Dette er ikke snakk om startlån eller leie av kommunen etc.. :) det er ny leilighet (bygd 2018) som selges for 2,2 mill. Har forstått det slik at de 5 første årene betaler man kun på renten, så tenker jo at på de fem årene kan jeg betale ned på studielån/legge av på bsu osv. Så er egentlig bare en "vanlig" leilighet, bare at lånet blir hos husbanken og ikke en vanlig bank.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Dette er ikke snakk om startlån eller leie av kommunen etc.. :) det er ny leilighet (bygd 2018) som selges for 2,2 mill. Har forstått det slik at de 5 første årene betaler man kun på renten, så tenker jo at på de fem årene kan jeg betale ned på studielån/legge av på bsu osv. Så er egentlig bare en "vanlig" leilighet, bare at lånet blir hos husbanken og ikke en vanlig bank.

Du må huske at du skal betale renter på hele lånesummen, samt felleskostnader som i det aller fleste tilfellene øker ganske kraftig når borrettslager sertes i drift, da utbyggere kun beregner fellesutgifter av minimum kostnader. Det kan bli opprettet alarmavtaler, vaktmesteravtaler, osv som kommer i tillegg til dagens satser. 

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din venninne har ikke fått husbanklån. Hun har fått startlån av kommunen. TS presiserer jo at det gjelder husbankfinansiert leilighet. Google hvis du ikke vet hva forskjellen er.

Anonymkode: 72c82...528

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har funnet en leilighet jeg ønsker å kjøpe! Den er helt ny og er husbankfinansiert.

Gjelder 5 x inntekten hva man kan låne når det gjelder husbankfinansierte leiligheter også? Når man skal låne? Prater IKKE om startlån, men en ferdigbygget leilighetet som følger kravene til husbanken. Om jeg ganger inntekten min med 5, og trekker fra studielån så er leiligheten 100 000 mer enn hva jeg evt. kan låne.. kan kausjonist være til hjelp her?

Husbankfinansierte nye boliger der utbygger har ordnet med husbankfinasiering der kjøper søker husbanken om å overta lånet fra utbygger regnes som et vanlig lån der de ser på om kunden kan klare økonomisk å betale ned lånet. 

Tror ikke husbanken godtar kausjonist, men du får snakke med dem. 

Anonymkode: c44ba...72f

Skrevet
4 timer siden, smilo skrev:

Du må huske at du skal betale renter på hele lånesummen, samt felleskostnader som i det aller fleste tilfellene øker ganske kraftig når borrettslager sertes i drift, da utbyggere kun beregner fellesutgifter av minimum kostnader. Det kan bli opprettet alarmavtaler, vaktmesteravtaler, osv som kommer i tillegg til dagens satser. 

Her uttaler du deg om ting du ikke har peiling på. 

Fellesutgifter stipuleres når bygget er nytt,  det er ikke lov å sette fellesutgiftene kunstig lave når leiligheter skal selges for så å øke felleskostnadene kraftig kort tid etter innflytting. Alarmavtaler/sikkerhetsvakttjenester og trappevask skal man ta inn i utgiftene når de stipuleres. Vaktmester og vedlikehold på et nyttt bygg er ikke store utgiftene men også den typen utgifter skal taes med når fellesutgiftene stipuleres før innflytting. 

Men det ts ikke har nevnt er kommunale utgifter fordi dette dreier seg høyst sannsynlig om en selveierleilighet og ikke et brl.  Men uansett en totalsum på 2,2 mill, er ikke noen stor kjøpesum i dagens marked. 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din venninne har ikke Husbanklån men kommunalt startlån. Kanskje har hun også fått deler av kjøpesummen i boligtilskudd uten både renter og avdrag. Dermed svarer du på et spørsmål om epler med at det handler om bananer, om du forstår? 

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :) Fellesavgift er 500 i mnd. Det står ingenting om kommunale avgifter i finn annonsen, så det vet jeg ikke.

Spørsmålet mitt er jo egentlig bare om 5 x inntekten gjelder her også, om det i det hele tatt er vits å søke/kontakte megler/bank etc.. (har foreldre som kan stille som kausjonister).

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Fellesavgift er 500 i mnd. Det står ingenting om kommunale avgifter i finn annonsen, så det vet jeg ikke.

Spørsmålet mitt er jo egentlig bare om 5 x inntekten gjelder her også, om det i det hele tatt er vits å søke/kontakte megler/bank etc.. (har foreldre som kan stille som kausjonister).

Siden det er en regel gitt av staten, så regner jeg ganske greit med at også Husbanken må innrette seg etter statlige regler.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fellesutgifter stipuleres når bygget er nytt,  det er ikke lov å sette fellesutgiftene kunstig lave når leiligheter skal selges for så å øke felleskostnadene kraftig kort tid etter innflytting. Alarmavtaler/sikkerhetsvakttjenester og trappevask skal man ta inn i utgiftene når de stipuleres. Vaktmester og vedlikehold på et nyttt bygg er ikke store utgiftene men også den typen utgifter skal taes med når fellesutgiftene stipuleres før innflytting. 

Men det ts ikke har nevnt er kommunale utgifter fordi dette dreier seg høyst sannsynlig om en selveierleilighet og ikke et brl.  Men uansett en totalsum på 2,2 mill, er ikke noen stor kjøpesum i dagens marked. 

Din venninne har ikke Husbanklån men kommunalt startlån. Kanskje har hun også fått deler av kjøpesummen i boligtilskudd uten både renter og avdrag. Dermed svarer du på et spørsmål om epler med at det handler om bananer, om du forstår? 

Nei, men det skjer likevel at nivået på fellesutgiftene er stipulert for lavt når det gjelder borettslag/sameier under oppføring, og de færreste styrer har de juridiske/økonomiske musklene til å følge opp det i ettertid. I byene kan dette være litt Texas. Selvfølgelig kan man i ettertid forfølge saken og i ytterste konsekvens ta saken til rettsapparatet, men det er som skrevet ganske få nystartede lag som har ressursene til å gjøre dette. Det er dyrt å få rett i rettsvesenet, for før man eventuelt får erstatning (hvis det i det hele tatt blir dømt i lagets favør) så må det foreligge en dom. Så kan jo utbygger også finne på å anke til lagmannsretten, og da har man det gående en runde til. 

Anonymkode: 2328c...9d4

Skrevet

5xinntekt regelen er jo ikke satt fast, banken kan ved 10% tilfeller gi mer lån. Når det er snakk om første bolig og bare 100 tusen over 5x inntekt, så er det ganske stor sjanse å få det innvilget. Kontakt banken og prøv. Ikke la sånn liten dum regel stoppe deg fra å komme på marked og kjøpe deg en bolig. 

Anonymkode: 2657d...60d

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

500 i felleskostnad hørtes veldig lavt ut. 
Er det selveier eller borettslag? 
Du må se hva som står i annonsen, og hva fellesutgifter dekker. Står det at fellesutgiftene dekker kommunale avgifter så er det jo greit, om det står at fellesutgifter dekker f.eks bare forsikring, så kommer kommunale avgifter og slikt i tillegg. 

Men det du spør om, det er ikke like strengt i husbanken med 5x inntekt. Man får selvfølgelig ikke låne langt over evne, men dem ser mer på betalingsevne enn inntekten. 

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, _popcorn_ said:

500 i felleskostnad hørtes veldig lavt ut. 
Er det selveier eller borettslag? 
Du må se hva som står i annonsen, og hva fellesutgifter dekker. Står det at fellesutgiftene dekker kommunale avgifter så er det jo greit, om det står at fellesutgifter dekker f.eks bare forsikring, så kommer kommunale avgifter og slikt i tillegg. 

Men det du spør om, det er ikke like strengt i husbanken med 5x inntekt. Man får selvfølgelig ikke låne langt over evne, men dem ser mer på betalingsevne enn inntekten. 

500 høres veldig lavt ut. Da dekker det neppe kommunale avgifter, tv, internett, oppvarming eller varmt vann. Realistisk sum er kanskje 1500-2500

Anonymkode: 73d73...597

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

500 høres veldig lavt ut. Da dekker det neppe kommunale avgifter, tv, internett, oppvarming eller varmt vann. Realistisk sum er kanskje 1500-2500

Anonymkode: 73d73...597

Spørs hvor i landet det er, jeg syntes tilogmed 1500-2500 hørtes lite ut. Jeg betaler 4000 i fellesutgifter og det er ganske vanlig har jeg sett i byen jeg bor. 

Anonymkode: 51b18...9f1

Skrevet

På 1.10.2018 den 11.31, AnonymBruker skrev:

For å fortsette avsporingen: Jeg uttaler meg om ting jeg har meget god erfaring med. De fleste utbyggere ønsker å selge boligene enklest mulig, og skjærer derfor ned på de kostnadene de ikke MÅ ha med. Det kan derfor ofte være at det nye styret ønsker å inngå avtaler som utbygger ikke har tenkt på og planlagt i budsjettet. Vedlikehold skal det settes av til, men om laget ønsker vaktmester er et valg de må ta når de er flyttet inn. Spesielt gjelder dette mindre lag. Og det kan også gjelde sameier. 

Det kan også skje at banken har satt opp renten fra utbygger fikk tilsagnet på lånet og til borettslaget blir innflyttet. Det kan jo ofte ta 1-2 år så det kan skje mye på den tiden. En seriøs utbygger/megler følger opp dette i salgsprosessen, men det finnes de som ikke gjør det. 

Når det gjelder TS spørsmål så gjelder de samme reglene for Husbanken som andre banker. Men det bruker uansett å ordne seg da de færreste med inntekt på under 500 000 får låne 5 x inntekten. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fatter bare ikke hvorfor folk vil presse økonomien til det ytterste. 5x inntekt er mye!! Har folk glemt at renten kan gå opp? Og glemt alle i usa som måtte tvangsselge eller faktisk mistet huset ? Fordi de ikke taklet renteoppgang. Jeg har 3x inntekten og hadde blitt stresset om jeg hadde høyere. Hva om man mister jobben? 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter bare ikke hvorfor folk vil presse økonomien til det ytterste. 5x inntekt er mye!! Har folk glemt at renten kan gå opp? Og glemt alle i usa som måtte tvangsselge eller faktisk mistet huset ? Fordi de ikke taklet renteoppgang. Jeg har 3x inntekten og hadde blitt stresset om jeg hadde høyere. Hva om man mister jobben? 

Du har så rett. Jeg sjekket en lånekalkulator her i sted og fikk automatisk opp 5xinntekt uansett hva jeg satte inn av inntekt. Det er så urealistisk, da man trenger større andel av inntekten for å leve jo mindre inntekt man har. Og da delvfølgelig mindre til å betale lånene. Og me de renteen man har nå så kanjo alle betjene et stort lån, hvis man kun tenker lånekostnader. Men ved kjøp av bolig tilkommer en masse andre kostnader også, som tidligere nevnt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...