Anonym0303 Skrevet 30. september 2018 #1 Skrevet 30. september 2018 Jeg har akkurat gått over på AAP i påvente av å sette arbeidskapasitetsgrad før jeg går over i ung ufør, etter kronisk sykdom og operasjon. Det jeg lurer på da er når må/kan jeg søke om ettergivelse av studielånet? Dersom jeg får status ung ufør i 2019, er det da mulig å søke om ettergivelse til Lånekassen i si 2021, slik at inntektsgrunnlaget blir ligningsåret 2021, eller må det gjøres samme år som jeg får status ufør ? Jeg eier en leilighet som er for stor/dyr for meg når livs- og økonomisk situasjon plutselig endrer seg, så jeg tenker på å leie ut leiligheten, og skaffe meg noe mindre/rimeligere. Jeg vil vente med å selge til boligmarkedet og sesong er riktig, og frem til da vil leieinntektene påvirke brutto årsinntekt og dermed grunnlaget for ettergivelse av studielån. Når jeg selger leiligheten og mister leieinntektene vil trygdeinntekten min være godt innenfor å få slettet hele studielånet. Så hvis det er mulig å utsette lånekasse-søknaden et år eller to, til situasjonen har stabilisert seg vil det få et helt annet økonomisk utfall for meg. Må bare presisere at jeg er ikke ute etter å lure systemet, men jeg trenger tid til å tilpasse meg en ny situasjon og vil ikke gå i fella og miste rettigheter fordi jeg ikke tenker gjennom ting og søker på feil tidspunkt. Håper noen med mer erfaring og kunnskap enn meg, kan fylle meg inn på hvordan regelverket fungerer🙂
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #2 Skrevet 1. oktober 2018 Du kan ha rett til å få slettet hele eller deler av studielånet dersom du blir ufør. Står veldig greit forklart på siden deres. Anonymkode: 33e2a...6f2
Anonym0303 Skrevet 1. oktober 2018 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ha rett til å få slettet hele eller deler av studielånet dersom du blir ufør. Står veldig greit forklart på siden deres. Anonymkode: 33e2a...6f2 Det er jeg klar over, spørsmålet er om jeg må søke om sletting samme år som jeg får status ufør, eller om jeg kan søke året etter. Akkurat det står ikke forklart på siden deres, så vidt jeg kan se.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #4 Skrevet 1. oktober 2018 16 minutter siden, Anonym0303 skrev: Det er jeg klar over, spørsmålet er om jeg må søke om sletting samme år som jeg får status ufør, eller om jeg kan søke året etter. Akkurat det står ikke forklart på siden deres, så vidt jeg kan se. Du kan søke når du har fått statusen som ufør. Jeg søkte tidligere i år. De trenger bare dokumentasjonen på at du er ufør. Anonymkode: e6858...e56
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #5 Skrevet 1. oktober 2018 TS, det virker som du blander begrepene. Du vet at ung ufør-tillegg på AAP ikke er det samme som uføretrygd med ung ufør-fordel, ikke sant? Du må i gjennom en ganske lang prosess før du får uføretrygd. Og ellers har du jo fått svaret ditt her. Du får ikke søkt om noen ettergivelse før du sitter med papiret hvor det står "du har fått innvilget uføretrygd" i hånda. Dette vedtaket må du sende med som vedlegg til søknaden din til lånekassen. Anonymkode: abd07...fed 1
Anonym0303 Skrevet 1. oktober 2018 Forfatter #6 Skrevet 1. oktober 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, det virker som du blander begrepene. Du vet at ung ufør-tillegg på AAP ikke er det samme som uføretrygd med ung ufør-fordel, ikke sant? Du må i gjennom en ganske lang prosess før du får uføretrygd. Og ellers har du jo fått svaret ditt her. Du får ikke søkt om noen ettergivelse før du sitter med papiret hvor det står "du har fått innvilget uføretrygd" i hånda. Dette vedtaket må du sende med som vedlegg til søknaden din til lånekassen. Anonymkode: abd07...fed Ja, som jeg skriver går jeg på AAP nå, i påvente av å gå over på ung ufør. Noe jeg i samråd med NAV og lege regner med vil bli fastsatt i løpet av tidlig 2019, siden jeg har uhelbredelig kronisk sykdom med lite utsikter for bedring. Spørsmålet er bare om jeg blir 100% ufør eller 80%. Jeg vet at jeg ikke kan søke om å slette gjeld til lånekassen før jeg har status ufør. Spørsmålet er om jeg kan vente med å søke om ettergivelse til lånekassen en stund ETTER jeg får innvilget ufør, eller om det må skje samme likningsår.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #7 Skrevet 1. oktober 2018 5 minutter siden, Anonym0303 said: Jeg vet at jeg ikke kan søke om å slette gjeld til lånekassen før jeg har status ufør. Spørsmålet er om jeg kan vente med å søke om ettergivelse til lånekassen en stund ETTER jeg får innvilget ufør, eller om det må skje samme likningsår. Du har 3 år på deg. Anonymkode: 7c16e...80b
Anonym0303 Skrevet 1. oktober 2018 Forfatter #8 Skrevet 1. oktober 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har 3 år på deg. Anonymkode: 7c16e...80b Så bra viss det stemmer! Takk for svar 😀
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #9 Skrevet 1. oktober 2018 23 timer siden, Anonym0303 skrev: Jeg har akkurat gått over på AAP i påvente av å sette arbeidskapasitetsgrad før jeg går over i ung ufør, etter kronisk sykdom og operasjon. Det jeg lurer på da er når må/kan jeg søke om ettergivelse av studielånet? Dersom jeg får status ung ufør i 2019, er det da mulig å søke om ettergivelse til Lånekassen i si 2021, slik at inntektsgrunnlaget blir ligningsåret 2021, eller må det gjøres samme år som jeg får status ufør ? Jeg eier en leilighet som er for stor/dyr for meg når livs- og økonomisk situasjon plutselig endrer seg, så jeg tenker på å leie ut leiligheten, og skaffe meg noe mindre/rimeligere. Jeg vil vente med å selge til boligmarkedet og sesong er riktig, og frem til da vil leieinntektene påvirke brutto årsinntekt og dermed grunnlaget for ettergivelse av studielån. Når jeg selger leiligheten og mister leieinntektene vil trygdeinntekten min være godt innenfor å få slettet hele studielånet. Så hvis det er mulig å utsette lånekasse-søknaden et år eller to, til situasjonen har stabilisert seg vil det få et helt annet økonomisk utfall for meg. Må bare presisere at jeg er ikke ute etter å lure systemet, men jeg trenger tid til å tilpasse meg en ny situasjon og vil ikke gå i fella og miste rettigheter fordi jeg ikke tenker gjennom ting og søker på feil tidspunkt. Håper noen med mer erfaring og kunnskap enn meg, kan fylle meg inn på hvordan regelverket fungerer🙂 Denne typen usmakelig økonomisk spekulering i lånekassens regelverk, og dermed våre alles penger, frister det lite å gi råd i. Du har nettilgang og kan skrive, ergo kan du også lese deg opp på nettet på regelverket til lånekassen. Anonymkode: 1fddb...260 2
Anonym0303 Skrevet 1. oktober 2018 Forfatter #10 Skrevet 1. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne typen usmakelig økonomisk spekulering i lånekassens regelverk, og dermed våre alles penger, frister det lite å gi råd i. Du har nettilgang og kan skrive, ergo kan du også lese deg opp på nettet på regelverket til lånekassen. Anonymkode: 1fddb...260 Jeg er helt for å følge regelverket. Med min nye økonomiske situasjon, for resten av livet, er jeg helt innenfor reglementet for å få ettergitt studiegjeld for en lang utdannelse som jeg aldri vil få nytte av, fordi jeg i ung alder ble alvorlig syk. At jeg på grunn av nevnte helseårsak også ser meg nødt til å nedgradere bo- og levestandard for å tilpasse meg en ny livsstil jeg ikke unner min verste fiende, bør ikke være grunn til at jeg ikke får beholde mine rettigheter. Man selger ikke bolig særlig ofte, så selvfølgelig vil jeg ikke at den kapitalinntekten på å selge drømmehjemmet mitt, for å tilpasse meg situasjonen som minstetrygdet, i tillegg skal straffe meg fra å få nedskrevet studiegjeld. Og det bare fordi jeg søker i feil likningsperiode. Inntekt fra salget er ikke representativt for inntekten min for alle de kommende årene som jeg normalt ville betalt studiegjelden på, så jeg syns det er helt naturlig å "spekulere" i hvordan jeg legger løpet for å komme best ut av situasjonen, innenfor regelverket. Så slapp helt av, du ville nok gjort det samme. Forøvrig har jeg pløyd gjennom nettet og regelverket uten å finne svar på akkurat det jeg lurte på, derfor ville jeg høre fra noen her som kanskje er i samme situasjon. Hadde jeg hatt valget hadde jeg fortsatt å jobbe 40-50t ukene mine og tjent en fet årslønn og betalt studielånet mitt med glede. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #11 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg tenker at det er fint at du orienterer deg, og at det er smart å søke et år du forventer at inntekten din har normalisert seg. Men, ikke for å regne på paraden din, sannsynligvis har du litt tid på deg. Selv om du har en opplagt uføresak er min erfaring at de gjerne bruker den tiden de har tilgjengelig på å avklare restarbeidsevne. Dette er en ytelse som for de fleste er rimeligere enn ufør, og min erfaring er at nav ikke gir mer penger enn de må. M.a.o har du trolig 2-3 år å selge bolig på før du trenger å tenke på å søke ettergivelse av studielån. Tror forøvrig det stemmer at du har minst 3 år på deg. Jeg søkte ettergivelse desember året etter innvilget uføretrygd, nesten to år etter at den ble innvildet. Var såpass dårlig form at jeg ikke var i form til å ordne med det tidligere. Da la de inntekten for året etter det igjen som grunnlag for søknaden, altså inntekten tre år etter innvilget uføretrgd, siden de ikke hadde rukket å begynne behandlingen av søknaden før årskiftet. Anonymkode: 84a99...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #12 Skrevet 1. oktober 2018 3 hours ago, Anonym0303 said: Man selger ikke bolig særlig ofte, så selvfølgelig vil jeg ikke at den kapitalinntekten på å selge drømmehjemmet mitt, for å tilpasse meg situasjonen som minstetrygdet, i tillegg skal straffe meg fra å få nedskrevet studiegjeld. Og det bare fordi jeg søker i feil likningsperiode. Inntekt fra salget er ikke representativt for inntekten min for alle de kommende årene som jeg normalt ville betalt studiegjelden på, så jeg syns det er helt naturlig å "spekulere" i hvordan jeg legger løpet for å komme best ut av situasjonen, innenfor regelverket. Så slapp helt av, du ville nok gjort det samme. MEN KJÆRE VENE!!!! HVORFOR LAGER DU ET PROBLEM DER DET IKKE FINNES????? Anonymkode: 7c16e...80b
Anonym0303 Skrevet 2. oktober 2018 Forfatter #13 Skrevet 2. oktober 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er fint at du orienterer deg, og at det er smart å søke et år du forventer at inntekten din har normalisert seg. Men, ikke for å regne på paraden din, sannsynligvis har du litt tid på deg. Selv om du har en opplagt uføresak er min erfaring at de gjerne bruker den tiden de har tilgjengelig på å avklare restarbeidsevne. Dette er en ytelse som for de fleste er rimeligere enn ufør, og min erfaring er at nav ikke gir mer penger enn de må. M.a.o har du trolig 2-3 år å selge bolig på før du trenger å tenke på å søke ettergivelse av studielån. Tror forøvrig det stemmer at du har minst 3 år på deg. Jeg søkte ettergivelse desember året etter innvilget uføretrygd, nesten to år etter at den ble innvildet. Var såpass dårlig form at jeg ikke var i form til å ordne med det tidligere. Da la de inntekten for året etter det igjen som grunnlag for søknaden, altså inntekten tre år etter innvilget uføretrgd, siden de ikke hadde rukket å begynne behandlingen av søknaden før årskiftet. Anonymkode: 84a99...6b1 Det kan nok være det tar lengre tid ja. Legen mente det burde bli fastsatt på 3-4mnd, men nav har jo også sitt å si, selv om jeg ikke helt ser hva den utredningen skal gå ut på når tilstanden er som den er. Så bra at du fikk ettergivelse så lenge etter. Ikke alt man har kapasitet til å ordne ut med en gang, når man er dårlig! Takk for at du tok deg tid til å svare 😊
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #14 Skrevet 2. oktober 2018 23 timer siden, Anonym0303 skrev: Ja, som jeg skriver går jeg på AAP nå, i påvente av å gå over på ung ufør. Noe jeg i samråd med NAV og lege regner med vil bli fastsatt i løpet av tidlig 2019, siden jeg har uhelbredelig kronisk sykdom med lite utsikter for bedring. Spørsmålet er bare om jeg blir 100% ufør eller 80%. Jeg vet at jeg ikke kan søke om å slette gjeld til lånekassen før jeg har status ufør. Spørsmålet er om jeg kan vente med å søke om ettergivelse til lånekassen en stund ETTER jeg får innvilget ufør, eller om det må skje samme likningsår. Ung ufør er et TILLEGG man får på aap og uføretrygd. Må lære deg forskjell på begrepene. Anonymkode: e7be8...9a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå