AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #1 Skrevet 30. september 2018 Jeg synes grensesetting kan være utfordrende (eller kanskje mer det å ha riktig samspill når barna slår seg vrange eller har raserianfall). I slike situasjoner føler jeg som mor at jeg ikke når helt fram til barnet med å møte følelsene deres, selv om jeg prøver å vise forståelse og speile følelser. Burde man henvende seg til helsestasjonen eller barnevernet hvis man sliter litt med grensesetting/ samspill i noen situasjoner? Barna er 3,5 og 5,5 år. Noen som har kontaktet barnevernet selv for å få veiledning? Lurer veldig på om det å ta kontakt er bra eller kan gi negative konsekvenser. Anonymkode: 68311...893
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #2 Skrevet 30. september 2018 Barnevernet har ulike kurs som er til nytte for alle PMTO, COS-P, osv. Lykke til! Anonymkode: 2634a...db3 3
Camlon Skrevet 30. september 2018 #3 Skrevet 30. september 2018 Jeg har hørt flere historier hvor folk har kontaktet barnevernet for å få hjelp, men istedenfor ble de evaluert om de er gode nok foreldre. Det vil bare føre til mer stress. Helsestasjonen er alltid der om du trenger råd. Om du trenger mer informasjon så kan du lese en bok om oppdragelse og snakke med familie og venner. 4
Gjest BearMama Skrevet 30. september 2018 #4 Skrevet 30. september 2018 Akkurat nå, Camlon skrev: Jeg har hørt flere historier hvor folk har kontaktet barnevernet for å få hjelp, men istedenfor ble de evaluert om de er gode nok foreldre. Det vil bare føre til mer stress. Helsestasjonen er alltid der om du trenger råd. Om du trenger mer informasjon så kan du lese en bok om oppdragelse og snakke med familie og venner. Ikke når en er gode omsorgspersoner noe en er når en ser at en trenger hjelp og veiledning mht til barna. Slutt med skremselspropaganda mot bv.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #5 Skrevet 30. september 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet har ulike kurs som er til nytte for alle PMTO, COS-P, osv. Lykke til! Anonymkode: 2634a...db3 Ja, eller ta kontakt med helsesøster. Det kan ordnes kurs gjennom henne også. Anonymkode: 91584...517 4
Camlon Skrevet 30. september 2018 #6 Skrevet 30. september 2018 1 minutt siden, BearMama said: Ikke når en er gode omsorgspersoner noe en er når en ser at en trenger hjelp og veiledning mht til barna. Slutt med skremselspropaganda mot bv. Feil. At du tar kontakt med barnevernet først betyr ikke at bv mener du er en god omsorgperson. Men du har rett i noe. Hvis TS er 100% sikker på at barnevernet vil anse henne som en god omsorgperson, da er det bare å ta kontakt.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #7 Skrevet 30. september 2018 6 minutter siden, Camlon skrev: Feil. At du tar kontakt med barnevernet først betyr ikke at bv mener du er en god omsorgperson. Men du har rett i noe. Hvis TS er 100% sikker på at barnevernet vil anse henne som en god omsorgperson, da er det bare å ta kontakt. For noe tull. Det er ikke sånn at barnevernet går ut med tanken om at alle er en dårlig omsorgsperson til det motsatte er bevist. De setter ikke i gang tiltak med mindre foreldrene er enige i at det kan hjelpe, ELLER hvis situasjonen i hjemmet faktisk er såpass belastende for familien at barnvernet ikke ser andre mulighet enn tvangstiltak (heller enn omsorgsovertakelse). Når foreldre selv tar kontakt så sier de jo at de ønsker tiltak fra barnvernet (som COS kurs). Da går de jo inn og ber om hjelp, og barnevernet vil da vurdere hva slags hjelp (og om de i det hele tatt kan hjelpe) som vil være gunstig. De kommer jo ikke til å sette i gang en prosess for å "sjekke om foreldrene er gode nok". Anonymkode: 2a75e...db8 3
Camlon Skrevet 30. september 2018 #8 Skrevet 30. september 2018 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker said: For noe tull. Det er ikke sånn at barnevernet går ut med tanken om at alle er en dårlig omsorgsperson til det motsatte er bevist. De setter ikke i gang tiltak med mindre foreldrene er enige i at det kan hjelpe, ELLER hvis situasjonen i hjemmet faktisk er såpass belastende for familien at barnvernet ikke ser andre mulighet enn tvangstiltak (heller enn omsorgsovertakelse). Når foreldre selv tar kontakt så sier de jo at de ønsker tiltak fra barnvernet (som COS kurs). Da går de jo inn og ber om hjelp, og barnevernet vil da vurdere hva slags hjelp (og om de i det hele tatt kan hjelpe) som vil være gunstig. De kommer jo ikke til å sette i gang en prosess for å "sjekke om foreldrene er gode nok". Anonymkode: 2a75e...db8 For noe idioti. Jeg har et spørsmål til deg. Barnevernet får et forespørsel om hjelp, og de oppdager en potensiell omsorgsvikt. Hva gjør de? Svar: De vil naturligvis starte en undersøkelse for å sjekke om det faktisk skjer en omsorgsvikt. Og du risikerer at det du faktisk ba om hjelp for blir ignorert fordi barnevernet er beskymret for noe annet som vold, rus eller overgrep. Endret 30. september 2018 av Camlon 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #9 Skrevet 30. september 2018 Akkurat nå, Camlon skrev: For noe idioti. Jeg har et spørsmål til deg. Barnevernet får et forespørsel om hjelp, og de oppdager en potensiell omsorgsvikt. Hva gjør de? Setter inn hjelpetiltak selvfølgelig? De "svarer" på forespørselen om hjelp med å tilby hjelp. Hva tror du egentlig? At de bare plukker opp ungene og selger dem til høystbydende? Hvis de oppdager omsorgssvikt, som i vold, rus, overgrep og barna blir flyttet vekk fra hjemmet så kan vi vel alle være enige om at det var til barnas beste? Da handler det ikke om om foreldrene selv søkte hjelp eller om skolen varslet, da handler det om at situasjonen i hjemmet ikke er holdbar for å oppdra barn. Men slik jeg ser HI så er ikke det problemet her. Anonymkode: 2a75e...db8 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #10 Skrevet 30. september 2018 Ta kontakt med helsesøster, de gir god veiledning. Det ville jeg ha prøvd framfor barnevernet i alle fall. Barnevernet sponser ikke kurs i grensesetting i et hjem der de ikke ser store utfordringer. Da blir det råd og veiledning og det tror jeg helsesøster er bedre på 😊 Anonymkode: d10b3...ee9 3
Camlon Skrevet 30. september 2018 #11 Skrevet 30. september 2018 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis de oppdager omsorgssvikt, som i vold, rus, overgrep og barna blir flyttet vekk fra hjemmet så kan vi vel alle være enige om at det var til barnas beste? Da handler det ikke om om foreldrene selv søkte hjelp eller om skolen varslet, da handler det om at situasjonen i hjemmet ikke er holdbar for å oppdra barn. Men slik jeg ser HI så er ikke det problemet her. Anonymkode: 2a75e...db8 Jeg skrev potensiell. Da kan ikke barnevernet starte med en omsorgovertakelse. Hva gjør de om de oppdager en potensiell omsorgsvikt? Setter de igang en undersøkelse, eller ikke? Endret 30. september 2018 av Camlon
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #12 Skrevet 30. september 2018 Her tilbys alle sånne kurs gjennom helsestasjonen. Bare ring og spørr om hvilke mulige kurs de har. Anonymkode: 631a3...594
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #13 Skrevet 30. september 2018 Jeg tok kontakt med barnevernet og fikk cos kurs og veiledning i hjemmet. Kjempefornøyd med hjelpen jeg fikk! Anonymkode: eefe8...25e 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #14 Skrevet 30. september 2018 Hei Jeg har tidligere jobbet i barneverntjenesten, og vil anbefale deg å ta kontakt direkte dit. De har ulike kurs i hvordan foreldre kan håndtere akkurat slike utfordringer du beskriver (ulikt fra tjeneste til tjeneste), men COS og PMTO er eksempler på tiltak som kan brukes. Du kan lese om dette på nett. Jeg tenker at folk ikke er oppdatert på hvilke tiltak bv-tjenester som ofest jobber med. Mildeste inngrep og utprøving av flere tiltak er lovpålagt i alle saker hvor det ikke er overlagt misbruk eller vold selvfølgelig. Du kan også lese statestikk over tiltak hos bv-tjenester. Hvor få vedtak om omsorgsovertakelser det faktisk er. Det er jo dette vedtaket «alle» foreldre frykter (helt forståelig), og desverre de tyngste sakene media dekker. Men vil også si at de fleste helsestasjoner også tilbyr kurs og foreldreveiledning i dag, så du kan absolutt ta opp dette med helsesøster også Anonymkode: 8f5db...b9a 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #15 Skrevet 30. september 2018 Takker for svar alle sammen 😊 Da tror jeg at jeg kommer til å spørre om kurs på helsestasjonen i første omgang. Godt å høre at man ikke nødvendigvis blir satt under luper når man evt. kontakter barnevernet for veiledning selv. TS Anonymkode: 68311...893 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #16 Skrevet 30. september 2018 1 time siden, Camlon skrev: Jeg skrev potensiell. Da kan ikke barnevernet starte med en omsorgovertakelse. Hva gjør de om de oppdager en potensiell omsorgsvikt? Setter de igang en undersøkelse, eller ikke? Slutt med skremselpropagandaen Anonymkode: cf359...b7d 3
Camlon Skrevet 30. september 2018 #17 Skrevet 30. september 2018 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker said: Slutt med skremselpropagandaen Anonymkode: cf359...b7d Hvis det er skremselpropaganda, hvorfor ignorerte du spørsmålet mitt om hva barnevernet vil gjøre om de oppdager et potensiell omsorgsvikt? Jeg er også ikke den eneste som har anbefalt å gå til helsestasjonen. Bare se på innlegget under, er det også skremselpropaganda? Endret 30. september 2018 av Camlon 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #18 Skrevet 30. september 2018 Nå sier jeg i mot hun over som har erfaring fra arbeid i barneverntjenesten. Selv om vi som jobber i bvtj synes det er fantastisk med sånne henvendelser (mennesker som oppsøker hjelp på eget initiativ og ønsker veiledning ikke bare besøkshjem), og synes det er riktig så behagelig å ha noen navn på "lista" som faktisk evner å endre på oppdragerstil og syn på barnet så tror jeg ikke TS har noe i bv å gjøre. Jeg ville elsket å veilede deg TS, og ville gjerne gitt deg masse kurs. Men sannheten er at du får et godt tilbud på helsestasjonen også, og på familiesenteret. Hakket mindre inngripende, for selv om man skal gjøre undersøkelsen så lite inngripende som mulig MÅ vi faktisk undersøke hva slags hjelp VI mener du trenger, ikke bare det du ønsker. Går du til familiesenteret eller HS får du god hjelp uten at de nødvendigvis skal snakke med barnet og komme på hjemmebesøk i undersøkelsen og hver 3 mnd for å evaluere effekt av tiltak/veiledning. Lykke til ❤️ Hilsen kontaktperson i bvtj. Anonymkode: 1439e...26e 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #19 Skrevet 30. september 2018 I vår kommune har vi «Familiens hus» som er tilknyttet helsestasjonen. Der jobber det flere fra forskjellige instanser sammen, og tilbyr veiledning, samtaler og kurs. Jobber i barnehage, og hvis foreldre trenger råd ut over det vi føler vi kan gi, råder vi de til å gå der. Kanskje det er noe lignende i din kommune ? Anonymkode: a2f88...a09 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #20 Skrevet 30. september 2018 Selv om bv er der for å hjelpe i de tilfeller det er nødvendig, så kan de dessverre også være en større belastning i familier som bare trenger litt hjelp. Nettopp pga undersøkelsen, krav osv. Derfor vil jeg absolutt anbefale deg å gå til helsestasjon og be om hjelp/råd/kurs der. I en undersøkelse hos bv må du underlegge deg de krav de stiller. Noe som kan være stressende hvis du er en god omsorgsperson som bare ønsker råd og veiledning. Det er nemlig ikke slik her i verden at det som fungerer for noen, fungerer for alle. Selv var jeg gjennom en undersøkelse hos bv som ble lagt vekk uten noen bekymring (falsk bekymringsmelding) Det var den tøffeste og mest stressende tiden i livet mitt, ettersom jeg måtte stille opp på de møtene bv ønsket, nå de ønsket osv. Brukte opp all ferie det året i løpet av den perioden. Og de tiltak de mener passer deg, er ikke sikkert er det som vil hjelpe dere som familie best. Derfor må det være bedre med kurs hos helsestasjonen hvor du får råd og veiledning du kan prøve ut. På mine barns skole var helsesøster innom på foreldremøte nettopp for å anbefale disse kursene til de foreldre som følte de trengte det. Anonymkode: f13cf...ca5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå