Gå til innhold

Har du noen gode og sunne tips ifht frokost og kvelds?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen favoritter som du ofte spiser til frukost, kvelds og kanskje lunsj?

Som er både sunt, lettvint og godt? 

Jeg trenger helt kontrete tips, type «for dummies», fordi jeg står litt fast for tiden og føler hele «prosjekt livsstil» er vanskelig for tiden. Føler ofte at alt som er raskt, lettvint og billig er usunt.... 😬 

Min favorittfrokost for tiden er grove skiver med litt smør, avokado, kokt egg og litt salt. Agurk og tomat ved siden av. Det synes jeg er både godt og enkelt, men blir helst i helga jeg tar meg tid til det. 

Ellers er havregrøt ok, men litt lei nå. Burde kanskje spise det opp med bær e.l....

Som dere kanskje skjønner: jeg er litt negativ for tiden og trenger rett og slett et lite spark bak, for å få hverdagen back on track 👊🏻

Anonymkode: 75514...330

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tin bær i mikroen, hiv en skyr på, bland inn litt musli eller frø og litt kokosmasse. Veldig godt, proteinrikt, sunt, og passe porsjon. Bra mengde proteiner, vitaminer og fiber. Fordelen med bær er at man sammenlignet med frukt slipper å kutte det opp. 

Skrevet (endret)

* cottage cheese/kesam vanilje, bringebær eller lime med bær, hakkede nøtter og litt raspet mørk sjokkolade 

* omelett med chili, hvitløk, paprika, vårløk, salt og pepper 

Ellers blir jeg aldri lei av havregrøt om morgenen med en kopp kaffe (ser du skriver du er gått lei av havregrøt) men dette er hvertfall mine favoritter 

Glemte å nevne knekkebrød med masse avokado og pepper. Enkelt og veldig godt!

Endret av Lalala123
Mer tekst
Skrevet

Knekkebrød med kokt egg og kaviar (koker gjerne eggene kvelden før for å spare tid på morgenen), hvitost og paprika, makrell i tomat og litt majones, ost og skinke, ost og en liten mengde syltetøy med mest mulig bær og minst mulig sukker. Bytter av og til ut knekkebrød med proteinrundstykker.

Havregrøt lagd med mandelmelk, vann og litt smør. Rører gjerne i ett egg mot slutten.

Smoothie (kan også lages kvelden før, bare å røre om eller riste den på morgenen). Blåbær, bringebær, banan, en halv avokado, kokos eller mandelmelk og et egg oppi er min favoritt.

Cottage cheese & yoghurt med oppskjært frukt og granola.

Omelett eller eggerøre, kan lages kvelden før. Lager ofte klar røre med egg, litt grønnsaker og evt skinke, setter det i ei ildfastform i kjøleskapet over natta og har det i ovnen med en gang jeg står opp, så er frokosten klar til vi er ferdige med morgenstell.

Speltlomper med smøreost, grønn salat, spekeskinke eller røkelaks. 

Bananlapper: en banan, to egg, en god neve havregryn og bittelitt vaniljepulver (ikke sukker) om en vil ha det litt søtere. Har kesam og bær eller frukt ved siden av.

Til lunsj tar jeg ofte med middagsrester eller noe av det som står over. Ikke så veldig spennende mat, men jeg blir mett, det er passe sunt og gir kroppen greit med næring. Har nesten alltid med en liten boks med mandler, og oppskjært frukt eller grønnsaker.

• Liker 1
Skrevet

Her går  det i enten i 1)havregrøt kokt på Mandelmelk med rosiner og toppen med walden farm mapel walnut sirup.2)Chiapudding lagd med kokosmelk og topper med bær og hakket nøtter.        3). Soyayoghurt med bær og hjemmelagd granola toppet med banan og peanøttsmør 

Anonymkode: 2c655...de6

Skrevet

- kokt egg med tomat og agurk 

- knekkebrød med hummus eller avokado 

- cottagecheese med feks blåbær, frø. syltetøy uten sukker

- omelett 

- havregrøt 

Skrevet

Müsli/4-korn og naturellyoghurt. Med nøtter og litt granola for ekstra smak og krøsj. Jeg bruker også å ha oppi en frukt (nektarin, kiwi, pære, banan, eple). (Da tar det et lite minutt ekstra, så vet ikke om det fortsatt regnes som kjapt?) Honning på toppen om det blir for syrlig (kommer litt an på frukten). 

Skrevet

Vegetarpizza. Eller med kjøtt om du fortrekker det. Hiver biter i fryseren og varmer opp. Godt og mettende.

Grove vafler med brunost. Vafler holder seg et par dager.

Salater. Er av mine favoritter, så det spiser jeg ofte. Må ha ost i da, og gjerne skinke. Fort gjort å mekke sammen til frokost og lunsj.

Anonymkode: 4875c...e44

Skrevet

Jeg spiser ikke mye kveldsmat, men pleier å spise en skyr. Det er sunt og godt, og tilfredsstiller søtsuget mitt.

Til frokost er det som regel knekkebrød.

Anonymkode: 81d04...fea

Skrevet

Har som regel en "bakedag" i uken hvor jeg baker næringsrike rundstykker, matmuffins, pannekaker o.l. som er enkelt å både hive på frokosttallerkenen om morgenen og i matboksen og ha med på jobb og som også kan fryses og brukes når jeg har dårlig tid om morgenen, etc., da unngår jeg å kjøpe med meg noe raskt, enkelt men usunt på vei til jobb.

Her er en liste med tips, det aller meste her kan du enten ha i kjøleskapet, lage kvelden før eller i store mengder og fryse. 

- Yoghurt/skyr/proteinpudding og frukt

- Knekkebrød med pålegg og grønnsaker

- Fruktskål, gjerne med vanilje/bringebærkesam på

- Grove vafler/pannekaker med bær, Kesam, det du liker

- Rundstykker (gjerne hjemmelagde) med pålegg du liker.

- Matmuffins (med skinke, vårløk, ost, egg, kan bruke nærmest hva som helst)

- Havremuffins med banan og bær (særlig digg hvis jeg har søtsug på kvelden)

- Bananpannekaker, gjerne med syltetøy eller peanøttsmør på

- Havregrøt med bær (kan også smaksette grøten med kakao for sjokoladesmak eller andre ting)

- Kjøleskapsgrøt med nøtter og bær (google oppskrifter, de fleste som bruker melk og yoghurt eller Kesam er gode)

- Hjemmelagde grove ostehorn

- Lag hjemmelaget musli og ha i yoghurter sammen med frukt og/eller bær

- Speltlomper med all slags pålegg

- Banan med peanøttsmør på (ja, kun banan og peanøttsmør. Denne er en sikker vinner de morgenene jeg ikke har så mye matlyst. Smaker sykt digg, og det metter veldig lenge)

Av pålegg på brødmaten er jeg veldig glad i skivet kyllingfilet, gulost, magerost på tube, peanøttsmør, rørte bær eller egg, og så frukt/grønnsaker som jeg har lyst på, gjerne cherrytomater, agurk, sukkererter, salat, gulrot, paprika. Enten på brødskiva eller som snacks ved siden av.

Anonymkode: 2a2c7...95b

Skrevet

Jeg er veldig glad i havregrøt til frokost, men hvis du er lei av den vanlige havregrøten, kan du jo prøve "overnight oats" eller chiapudding? Du må riktignok lage i det i stand kvelden i forveien, men det blir jo veldig lettvint om morgenen, da. Ellers varierer jeg med ulike typer smoothies, her er en favoritt: 

2 dl melk etter eget ønske (kumelk, havremelk, kokosmelk....)

1-2 dl vann (ut i fra hvor tynn du liker smoothien din)

1/2 frossen banan

En scoop vaniljeprotein (jeg bruker 1 eggeplomme og noen dråper Stevia vanilje)

1-2 ss chiafrø

1-2 ss peanøttsmør

4 isbiter

En stor håndfull fersk spinat

Et dryss kanel (kan sløyfes)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...