Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har prøvd siden februar, da sluttet jeg på p-pillen. Ble gravid i april, og mistet da menstruasjon kom, blødde i fire uker. Priv. gyn. mente det var graviditet utenfor livmoren, men Ullevaal var ikke enig, og det forløp seg normalt uten inngrep. Nå i september ble jeg gravid igjen, men nøyaktig det samme skjedde igjen. Mensen kom da den skulle, og varte i fem dager. Så to dager uten blod, så på'n igjen med blødninger - som varte i ca. en uke, men langtifra like mye som i april/mai. Nå har jeg hatt tre dager uten blødninger, men fremdeles menssmerter. Positiv test tirsdag, onsdag og torsdag. I går var den negativ. Tok HCG hos fastlegen på fredag. 

Hadde en spontanabort for 11 år siden, da i uke 5 og jeg var på poliklinikk for å få piller for å ta eventuelle rester, husker jeg. 

Vi er veldig lei oss nå. Har vært hos gynekolog og alt ser normalt ut. I november i fjor var jeg på "eggteling" og alt så også normalt ut. Blodprøver ser normale ut. Har ikke den "folilipid"-syndromet (eller hva det heter. Min fastlege har sagt at samboer kan teste sin sperm, men jeg glemte å spørre hvorfor. Noen som vet? Vi skal til hans fastlege på tirsdag. 

Noen som har samme erfaringer? Jeg forstår ikke hvorfor ikke kroppen vil holde på egget. Det fester seg, men blir støtt ut raskt. Jeg nekter å tro at det har vært noe galt med embryoet tre ganger (med to forskjellige partnere). Jeg vet at det er vanlig med SA, men tre ganger? 

Jeg har en autoimmun sykdom, og mistenker at det har noe med det å gjøre. Jeg ba fastlegen om Prednisolon, men det fikk jeg ikke :(

Noen som har vært gjennom noe lignende? 

Anonymkode: 8e1a9...b5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig kjedelig, forstår at dere er frustrerte. Vi hadde to tidlige SA i løpet av det siste året. Den ene som du beskriver og den andre i uke 5+4. Er nå 10 uker på vei og spent om det holder. 

Lykke til ❤

Anonymkode: 7291a...bcd

Skrevet

Så trist å høre😪 jeg hadde tre spontanaborter før jeg fikk en nydelig datter på 4. Forsøk. Vi var gjennom habiltuell abort utredning etter den 3. Spontanaborten, hvor de ikke fant noen forklaring på hvorfor jeg mistet. Viss du skulle være så uheldig å miste en 3. Gang har du krav på habituell abort utredning. Da tester de også mannens sprem og mange andre blodprøver. Jeg mistet også tidlig i svangerskapet. Uke 5, 7 og 8. Ikke gi opp håpet❤️ Hos meg gikk det fint likevel. Sender deg en stor klem

Skrevet

Så trist, håper det går bra for dere neste gang!

Har ikke opplevd det samme selv, men om jeg tolker innlegget ditt rett "mensen kom da den skulle" så mistet du veldig tidlig (uke 4-5)? Ville bare si at det regnes med at ca halvparten av alle påbegynte graviditeter ender i spontanabort, om man tar med de som mistes omtrent da kvinnen forventer menstruasjon. De fleste statistikker om spontanabort regner ikke så tidlige tap rett og slett fordi de fleste kvinner ikke vet at de har vært gravide om mensen ellers kommer ca til forventet tid. 

... poenget mitt var bare at sånn statistisk sett er det stor sjanse for at det er tilfeldig og dere "bare" har vært uheldige. (Omtrent like sannsynlig som å slå mynt tre ganger på rad.) Så god sjanse for at det går bra neste gang. Men etter tre SA har dere vel også rett på utredning for habituell abort, så forhåpentligvis får dere vite om det er noe galt. Lykke til!

Anonymkode: 3b80e...cf5

• Liker 1
Skrevet

Går du til noen oppfølging for din autoimmune sykdom? Jeg er selv langtidsprøver med autoimmun sykdom. Har hatt en MA, og en kjemisk graviditet/abort. Var på kontroll hos min revmatolog i sist uke, og hun foreslo da og prøve prednisolon. Primært for å behandle min autoimmune sykdom, men vel vitende om at det også kan hjelpe oss til en vellykket graviditet. 

Var jeg deg ville jeg kanskje bedt om en second opinion?? Kanskje av en annen lege. Kanskje bestille time hos en privatpraktiserende gynekolog? Vet det er omdiskutert med bruk av prednisolon i forhold til fertilitetsbehandling. Men når man har prøvd lenge, og i tillegg at man vet at man har et "overaktivt " immunforsvar, så kan jeg ikke skjønne at det skader å prøve...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...