Gå til innhold

Økonomisk avtale ved brudd/ hvem hjelper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi separeres etter mange års ekteskap og vil ha en økonomisk avtale skriftlig. Vi er helt enige i hvordan denne skal være, enkelt å greit skal jeg få en mindre sum nå, for å klare å lage et nytt hjem (som jeg leier), men jeg vil la resten av det jeg skal ha fra felles hus, stående i huset i noen år til. Dette fordi jeg vil at min snart eks, som jeg er gode venner med, skal slippe å slite økonomisk og å kunne fortsette å bo i vår datters barndomshjem. 

Dette vil vi gjerne ha papirer på. Hvordan gjør vi det? Må vi ha advokat? Sikkert et dumt spørsmål, men jeg vet ingenting om sånt.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok brukt noen kroner hos advokat i en slik situasjon for å sikre at alle eventualiteter blir avtalt. Hva om han får ny kjæreste som flytter inn? Hva om han vil selge til mindre enn du ønsker? Hva om du akutt trenger penger? Hva med verdiøkning/nedgang?

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Momenter å tenke på:

Til hvilken takst skal du kjøpes ut i fremtiden? Dagens takst? Hva med verdistigning i fremtiden? Fremtidig takst på salgstidspunktet? Hva da med vedlikehold utført som er med på å oppnå verdiøkningen? Hvem har råderett over huset i mellomtiden? Skal den som fortsatt bor i huset betale leie for din kapitalbinding i huset? Hva skjer dersom huset taper seg i verdi?

Jeg hørte du si at dette skulle være enkelt. Det er det ikke. Det er komplisert. Og gjør du ikke dette på den rette måten og tar høyde for de ting som kan komme til å skje risikerer du å tape stort og aldri se noe til pengene dine.

Skrevet
23 timer siden, Ella Ellefantella skrev:

Vi separeres etter mange års ekteskap og vil ha en økonomisk avtale skriftlig. Vi er helt enige i hvordan denne skal være, enkelt å greit skal jeg få en mindre sum nå, for å klare å lage et nytt hjem (som jeg leier), men jeg vil la resten av det jeg skal ha fra felles hus, stående i huset i noen år til. Dette fordi jeg vil at min snart eks, som jeg er gode venner med, skal slippe å slite økonomisk og å kunne fortsette å bo i vår datters barndomshjem. 

Dette vil vi gjerne ha papirer på. Hvordan gjør vi det? Må vi ha advokat? Sikkert et dumt spørsmål, men jeg vet ingenting om sånt.

Noen tips?

Vil du være dumsnill? Ja, da er en slik avtale noe du skal gå inn på, men risikpen din er at du en dag står uten en krone når du vil ha dine kroner ut av boligen. 

En slik avtale er helt idiotisk, spør du meg. Kvinnefelleavtale. 

Anonymkode: 705e5...b3c

• Liker 1
Gjest Nina1975
Skrevet

Dette er en avtale som gir grobunn for mange krangler. Verdistigning/tap, vedlikehold, betaling av renter, rentene er på vei opp nå, , du må leie og gå i tap hver  mnd.. Hva når hun får seg ny samboer? Om du får deg ny samboer og vil frigi kapital?  

Ville aldri ha gjort det, din eks er gammel nok til å klare seg selv. Du legger opp til trøbbel. Ville heller vurdert å betalt litt ekstra barnebidrag.

Gjest Nina1975
Skrevet

Jeg hjalp min eksmann med lån på 200.000 kr da vi gjikk i fra hverandre, slik at han kunne få beholde huset og at barna kunne bo der. Er bare ett par år siden, men jeg angrer allerede fordi jeg ser av pengeforbruket hans at han hadde hatt råd til å betale meg ut. (Mye bil og reiser)

Skrevet

Jeg skjønner alt dere skriver, men det er ikke så relevant egentlig, det er jeg som har kommet med forslaget, og det er rettferdig, uten å forklare noe detaljert. Jeg skal ikke ha noen renter, og alternativet er å få summen nå, og da blir det bare stående på konto, siden det er for lite å kjøpe noe nytt av. Må vel skatte av det også. Vi vil begge det beste for hverandre, og at han slipper å ta opp mere lån nå, det kommer datteren vår til gode, og dermed meg.

Om han får ny dame har ikke noe med saken å gjøre, og jeg skal ikke ha noen ny samboer før ungen har flyttet ut, og sikkert ikke da en gang. Jeg heier på særbo!

Skjønner ikke hvordan det blir krangel av dette, det er jo derfor vi vil ha en kontrakt på det, for å være 100% sikre.

Men svaret er vel å spørre en advokat om å gjøre det formelt. Jeg får vel bare google en, da.

Takk for svar uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...