Gå til innhold

Om Twitter, Google og Facebook ønsket påvirke valget i USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om de ønsket å gjøre dette, hvordan ville de ha gått frem? 

Jeg har sett i valget i Sverige at de har tatt å slettet og gjemt bort kontoer som støttet SD og AFS, på Facebook og Twitter. De fikk fjernet Valfusk2018 og fikk bort bilder ifra valg lokaler som manglet SD valg sedler. Det var en massiv facebook sletting etter uken av valget i Sverige, og flere tusen kontoer og grupper ble borte.  

Slik jeg ser det så har disse selvskapene en bias for demokratene, som de støttet demokratene fult ut i 2016. Jeg ser også at de fjerner konservative kanaler og omtrent det jeg vil kalle dissident klassen på youtube og Twitter, alexjones (jeg anser han som en komiker og skuespiller som informerer folk humoristisk måte) og andre populære youtubere som er mer eller mindre seriøse. Disse private aktørene er langt mer ærlige enn gammel media ser det ut som for meg, de som viser seg selv falsk er luket bort fort.  

Kan disse store 3 ta å blokke konservative, høyre folk, kritiske folk både til høyre og venstre, om så hvordan har de tenkt å gjøre det? Om de ønsket å blokkere president Trump, ville de skjule han eller slette han, kan de ta over kontoen hanes, kan de se hva sender privat? Det de har gjort tidligere er å bruke vage regler og skjønn til å blokkere, skjule og slette brukere på plattformene deres.    

Om de gjør dette at de fult inn for la oss si foretrukken elite i et land, hva kan mindre aktører gjøre for unngå de store selvskapene som dominerer sosiale medier idag?

Mindre plattformer som denne har også vage regler og sletter etter skjønn, ikke på en arbitrær måte men rettet måtte. Jeg tror de gjør det i beste mening og etter hat lovene som ble innført i 2013 (som ingen har blitt dømt for enda siden grunnloven står over for), men det er sånn det starter i beste mening og personer som ikke har beste mening tar over tilslutt. I min mening så bør grunnloven dekke plattformer som er åpen til folket, siden f eks denne plattformen ikke er en klubb eller dekket av taushets kauser. Der man selvfølgelig har 2 unntak som er oppfording til vold og trusel som ikke dekkes av fri tale.               

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...