AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #1 Skrevet 30. september 2018 Har fått vite at jeg er allergisk mot melk og egg, og etter en del research har jeg funnet ut at veganere spiser hverken egg eller melk. Noen veganere som har tips til gode veganske produkter en bør spise? F.eks vegansk ost, melk, proteiner osv? Blir veldig glad om noen har konkrete produkter å anbefale! Tror ikke jeg skal legge om til helt vegansk kosthold riktig enda, men er nysgjerring på hva veganere spiser og det veganske kostholdet! :) Hvis du ikke er tilhenger av vegansk kosthold, vær så snill å prøv å la vær å kommentere noe negativt. Jeg har lest det før, det er gammelt, og ingen gidder å høre på deg... Veganere derimot, slå dere løs! :D Anonymkode: 37a63...6e4
dillyduzit Skrevet 30. september 2018 #2 Skrevet 30. september 2018 Ikke veganer, men laktoseintolerant. Jeg pleier å drikke mandelmelk, denne er så og si smakløs når det kommer til matlaging, frokostblanding etc. Mange liker havremelk, andre soya etc så det blir en smaksak. Det finnes mange helt ok veganske oster lett tilgjengelig på markedet i dag.
Duff Skrevet 30. september 2018 #3 Skrevet 30. september 2018 Overskuddsfabrikken har masse gode oppskrifter på vegansk mat. Du finner siden på nett. Elsker sjokoladekulene hennes
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #4 Skrevet 30. september 2018 Aller først så trenger du ikke bekymre deg for proteiner så lenge du har et variert kosthold og får i deg nok kalorier. Jeg lager min egen melk,men må jeg ty til kjøpe melk foretrekker jeg mandel eller cashew melk. Lager også mesteparten av pålegg selv,men kan anbefale Synnøve Finden Go vegan i blokk og Oatly på mackan smøreost. Bruker du smør vil jeg anbefale eldorado sitt smør. Andre tips er Alpro yoghurt,Oatly yoghurt,Alpro sjokolademelk (sykt god) Oatly Imat (matfløte) Oatly Imat fraiche(creme fraiche),tofutti sour supreme(rømme) Anonymkode: 0c468...cf2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #5 Skrevet 1. oktober 2018 Sojamelk/mandelmelk og eggeerstatning til baking. Tofu kan brukes til mye, søk oppskrifter på nettet. Utover det som er nevnt kjøper jeg vanlige råvarer, prøver å unngå ferdigprodukter. Bruker en del bønner og linser. Se veganmisjonen feks, der er masse gode oppskrifter. Anonymkode: 1227d...5ca
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #6 Skrevet 2. oktober 2018 Alpro iskaffe, kjøpes på Meny (akkurat nå har Meny 30 % på det meste av plantemelk og -yoghurt, inkl. iskaffen). Berit Nordstrand-yoghurt ("yokos") som kjøpes på Rema 1000. Lagd på kokosmelk og veldig god synes jeg (hvis man liker kokos). Liker revet vegansk ost fra Coop sitt eget merke (vegetardag) til pizza etc. Soyayoghurt og soyamelk er rikt på proteiner, og er fullverdig proteinkilde på lik linje med kjøtt (dvs. soya inneholder alle de essensielle aminosyrene). Til havregrøt, sauser etc. bruker jeg Coop havremelk, som er billigst. Det meste av plantemelk og -yoghurt er tilsatt kalsium, B2 og B12 samt d-vit (OBS. yokos er ikke tilsatt dette). Sunniva har fløte som kan brukes som matfløte, men også piskes til krem (står Gryn på den, gul pakke, sett på bl.a. Coop og Meny). Alpro og Oatly har også matfløte, sett i så å si alle butikkjeder. Førstnevnte har også kremfløte. Oatly sin rømme er perfekt til taco, kjøpes på Rema, Coop, Kiwi etc. Ellers er bønner, kikerter og linser, nøtter, frø og kjerner, havregryn etc. gode proteinkilder. Anonymkode: 63dc5...84e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå