AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #101 Skrevet 30. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags frukter inneholder sprøytemidler og fargestoffer? Kan man se dette på frukten, er det noe form for merking? Se etter og spør i butikkene etter frukt som ikke er sprøytet. Noen frukter har hatt marihøner i steden for sprøytemidler for å holde skadedyr unna Anonymkode: 16817...206 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #102 Skrevet 30. september 2018 5 timer siden, Emblja skrev: Hvorfor vasker du melonen? Der spiser man jo ikke skallet? Misset jeg noe sarkasme her kanskje? Det gjorde du ikke. Meloner håndteres mye og av mange i motsetning til mindre frukter som gjerne tømmes fra eske til eske, og bakteriene dras med inn i fruktkjøttet når man skjærer. I tillegg blir den her ofte liggende 2-3-4 dager før den er spist opp, og den gir godt med mat for mange bakterietyper. Et eple spises opp på 10 minutter, og får ikke godgjøre seg i dagesvis. Kjøper stortsett bare mindre frukter til meg selv når jeg er på farten, og vasker ikke da. Anonymkode: 565f0...abd 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #103 Skrevet 30. september 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Praktisk talt all konvensjonell (altså ikke økologisk) frukt og grønnsaker er sprøytet. Usprøytet vegetabilia vil som regel være merket med Debiomerket (Ø). Om det er farlig er vel i beste fall omdiskutert, jeg tror absolutt det skader helsen, og spesielt mikrobiotaen (tarmfloraen) å spise sprøytet mat. Clean fifteen listen viser de femten konvensjonelle tingene som er minst sprøytet, det finnes også en tilsvarende Dirty Dozen liste over verstingene (som druer og jordbær). https://www.ewg.org/foodnews/clean-fifteen.php Anonymkode: 4906e...a11 Ok, så all frukt og grønnsaker som er merket med økologisk inneholder ikke sprøytemidler eller andre stoffer? Anonymkode: 2a0d3...577
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #104 Skrevet 30. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, så all frukt og grønnsaker som er merket med økologisk inneholder ikke sprøytemidler eller andre stoffer? Anonymkode: 2a0d3...577 Stemmer. Desverre kan man selvsagt aldri være 100% sikker, det er alltids juks i den bransjen også, men regelverket sier null sprøytemidler på øko mat. Kan virkelig anbefale å dyrke noe mat selv forresten, da har du full kontroll, og det er kjempegøy og smaker bedre! Anonymkode: 4906e...a11 2
PurpleRain Skrevet 30. september 2018 #105 Skrevet 30. september 2018 Hvordan vasker dere frukten? Vann, såpe, zalo, papir? 1
ArneA Skrevet 30. september 2018 #106 Skrevet 30. september 2018 Vasker alltid frukt og grønt. Kun få unntak der jeg ikke gidder. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #107 Skrevet 30. september 2018 Neste gang du kjøper frukt/grønt, så legg i de kjøkkenvasken og bad de i kaldt vann et lite kvarter/halvtime, Ikke bare blir de mye bedre på smak (spesielt epler og agurker), men det er helt sjukt å se hvor skitten vasken er etterpå! Så ja, jeg vasker frukt og grønt. Anonymkode: d39e3...8e2 2
Coronas Skrevet 1. oktober 2018 #108 Skrevet 1. oktober 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du en link til slike kluter og hvor man får kjøpt de? Hva er det å bruke nanoteknologi i klutene? Anonymkode: 16817...206 De dreper bakterier. Søk på google. Vileda nanotech 1
Coronas Skrevet 1. oktober 2018 #109 Skrevet 1. oktober 2018 17 timer siden, Tøytigern skrev: Men dere bruker vel ikke microfiber på huden? Nei selvfølgelig ikke. De bruker vanlig vaskekluter 1
Coronas Skrevet 1. oktober 2018 #110 Skrevet 1. oktober 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det nanosølv i mikrofiberklutene som dere bruker på sykehuset? Det skader forplantningsevnen bl.a! "Fruktbarheten kan bli hemmet av den økende bruken av nanosølv i klær og andre produkter. Mikrofiberkluter, sportsklær, sokker og votter er eksempler på produkter som stadig oftere blir tilsatt ørsmå partikler med sølv. Dette er populære produkter, fordi sølvet hindrer bakterievekst og ubehagelig lukt. Produktene blir gjerne markedsført med ord som antibakteriell og bakteriedrepende. Teknologien brukes også mer og mer i kosmetikk." https://www.nrk.no/livsstil/nanosolv-skader-forplantningen-1.8024894 Anonymkode: 16817...206 Ikke alle avdelingene bruker dette. Operasjonen gjør det. Vi rengjør ikke pasienter der. Vi bruker det på overflater
Gjest Saul Skrevet 1. oktober 2018 #111 Skrevet 1. oktober 2018 Nei, jeg vasker ikke frukt og grønt før jeg spiser det. Skyller hvis det er synlig jord eller grus. Allikevel spiser jeg ikke smågodt på grunn av alle bakteriene..
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #112 Skrevet 1. oktober 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Norske epler sprøytes også. Jeg har hatt sommerjobb på en eple gård, og selv om de ikke sprøytes så masse som utenlandske, så er det fortsatt gift.. Anonymkode: 4906e...a11 Ærlig talt, når det sprøyes på ting som skal spises, så tror jeg neppe det er så farlig. Jeg vasker frukten før den spises, bare for å ha det sagt, men det er pga. hygieniske årsaker, at det er gifig og farlig å få i seg, stemmer nok ikke, ellers ville det kommet advarsler. Kan det sprøyes på frukt, så er det ikke farlig. Anonymkode: b6df9...555 1
Tøytigern Skrevet 1. oktober 2018 #113 Skrevet 1. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ærlig talt, når det sprøyes på ting som skal spises, så tror jeg neppe det er så farlig. Jeg vasker frukten før den spises, bare for å ha det sagt, men det er pga. hygieniske årsaker, at det er gifig og farlig å få i seg, stemmer nok ikke, ellers ville det kommet advarsler. Kan det sprøyes på frukt, så er det ikke farlig. Anonymkode: b6df9...555 Det er iallefall giftig nok til å drepe insekter, så hvis man spiser mye frukt er det nok lurt å skylle det av så godt det går. 2
Gjest Belle âme Skrevet 1. oktober 2018 #114 Skrevet 1. oktober 2018 Når typen ser på, han er så opptatt av det.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #115 Skrevet 1. oktober 2018 Alltid! For det første er det fordi det er noe jeg har blitt tillært som barn, det er bare noe man gjør. Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg redd for andres ekle bakterier. Man kan ikke vite hvem som har tatt på frukten/grønnsakene, derfor vasker/skyller jeg de alltid. Ble ganske overrasket over at det er så mange i denne tråden som ikke bryr seg om det 😅 Anonymkode: d0c05...3bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå