Gå til innhold

Vasker dere frukten før dere spiser den?

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutter siden, loveli skrev:

Mener du generelt, eller bare når man skyller frukt og grønt?

Jeg tror ikke de er helt enige på norske sykehus om at det holder med bare vann?

På vårt sykehus bruker vi stort sett bare kaldt vann og microfiberklut. Noen ganger bruker vi ørlite såpe på dynkeflasken for å fjerne vanskelig smuss. Såpe dreper ikke bakterier med mindre det er en spesialsåpe laget nettopp for dette. Man fjerner bare smusset som er grobunn for bakterievekst. Vi bruker også nanoteknologi i microfiber klutene våre. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Coronas skrev:

På vårt sykehus bruker vi stort sett bare kaldt vann og microfiberklut. Noen ganger bruker vi ørlite såpe på dynkeflasken for å fjerne vanskelig smuss. Såpe dreper ikke bakterier med mindre det er en spesialsåpe laget nettopp for dette. Man fjerner bare smusset som er grobunn for bakterievekst. Vi bruker også nanoteknologi i microfiber klutene våre. 

Har du en link til slike kluter og hvor man får kjøpt de? Hva er det å bruke nanoteknologi i klutene?

Anonymkode: 16817...206

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det, men har du god av sprøytemiddel da?

Anonymkode: 6ecb9...622

Når jeg spiser egenprodusert frukt, enten det er moreller, plommer eller epler, så tar jeg det direkte fra trærne og spiser de. Vasker det aldri. Undersøker kun om det er fugleskitt på det, for det kastes. 

Anonymkode: cf557...a4f

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Coronas skrev:

Men dere bruker vel ikke microfiber på huden? :blink:

• Liker 3
Skrevet

Ja selvsagt gjør jeg det! :)  Det lærte jeg fra barndommen av at frukt og grønt og bær skal vaskes før spising. Da jeg var gravid var jeg ekstra oppmerksom på det.

Anonymkode: f0878...a84

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, Coronas skrev:

Er det nanosølv i mikrofiberklutene som dere bruker på sykehuset? Det skader forplantningsevnen bl.a!

"Fruktbarheten kan bli hemmet av den økende bruken av nanosølv i klær og andre produkter.

Mikrofiberkluter, sportsklær, sokker og votter er eksempler på produkter som stadig oftere blir tilsatt ørsmå partikler med sølv. Dette er populære produkter, fordi sølvet hindrer bakterievekst og ubehagelig lukt. Produktene blir gjerne markedsført med ord som antibakteriell og bakteriedrepende. Teknologien brukes også mer og mer i kosmetikk."

https://www.nrk.no/livsstil/nanosolv-skader-forplantningen-1.8024894

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til meg selv- sjeldent. Unntatt meloner, de vasker jeg med zalo før jeg skjærer i de første gang. Serverer jeg andre så vasker jeg alt. 

Anonymkode: 565f0...abd

Hvorfor vasker du melonen? Der spiser man jo ikke skallet?

Misset jeg noe sarkasme her kanskje?

Skrevet
6 timer siden, Tøytigern skrev:

Bananer er verst når det kommer til sprøytemidler, så der kan man vaske med den beste samvittighet.

Ja, og vannmelon er også ille, all tykk og hardt skall blir sprøytet masse og så ser jeg for meg at alle disse sprøytemidlene blir dratt med inn i frukten når den skjæres opp. Jeg er helt nazi på skylling av frukt og grønt, vi har vel alle våre hengups🤪

Skrevet
17 timer siden, førstedamen skrev:

Dere som svarer nei. Spiser dere ikke skallet? Og om dere gjør det, er dere ikke redd for at flere andre uhygieniske folk har klådd på samme eplene i butikken?

Tror det er grunnen til at jeg aldri blir syk, rett og slett alt hatt alle bakterier i kroppen😂

Anonymkode: ceaae...64b

• Liker 1
Skrevet

Har en børste til matvarer, nesten som neglebørste bare støtten og annen fasong, som jeg skrubber frukt og rotgrønnsaker med under vann. 

5 om dagen skal være sunt men det er det desverre ikke med så mye sprøytemidler,  fargestoffer, voks og bakterier på. 

Anonymkode: 8cd23...c93

Skrevet
17 timer siden, Wano91 skrev:

Jeg har også opplevd slike epler du beskriver. Jeg skyller dem og spiser dem. Aner ikke hvorfor de er seig. Men tenker siden det ikke fjernes med vann så er det kanskje en eple type som er sånn? 

Jeg har spist flere av de og det har ikke skjedd noe rart med meg :Nikke:

Det er voks. 

Skrevet
3 minutter siden, Thyra skrev:

Det er voks. 

Ja, leste det lengre nede i tråde. . Men takk for info igjen :P

Anonymkode: 0fc50...fc9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, leste det lengre nede i tråde. . Men takk for info igjen :P

Anonymkode: 0fc50...fc9

Ok. Leste ikke hele tråden før jeg svarte. 

Skrevet

Når sant skal sies hverken skyller jeg eller vasker noen form for frukt og grønt. Det eneste kan være at jeg skyller purren for grus, eller gulrøttene på sommeren for overflødig jord. 

Skrevet

Oi, her gikk det unna! Nå angrer jeg nesten litt på at jeg startet tråden, ble jo nesten skremt av all informasjonen 🙈

Kan noen lage et kort sammendrag? Hva slags frukter inneholder sprøytemidler og fargestoffer? Kan man se dette på frukten, er det noe form for merking? Kan det være farlig å spise frukt som er vokset (altså bør jeg kaste eplene)? 😜

Hilsen ei som trenger å ha det inn med teskje 😇

Anonymkode: 2a0d3...577

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være farlig å spise frukt som er vokset

Nei.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, her gikk det unna! Nå angrer jeg nesten litt på at jeg startet tråden, ble jo nesten skremt av all informasjonen 🙈

Kan noen lage et kort sammendrag? Hva slags frukter inneholder sprøytemidler og fargestoffer? Kan man se dette på frukten, er det noe form for merking? Kan det være farlig å spise frukt som er vokset (altså bør jeg kaste eplene)? 😜

Hilsen ei som trenger å ha det inn med teskje 😇

Anonymkode: 2a0d3...577

Praktisk talt all konvensjonell (altså ikke økologisk) frukt og grønnsaker er sprøytet. Usprøytet vegetabilia vil som regel være merket med Debiomerket (Ø). 

Om det er farlig er vel i beste fall omdiskutert, jeg tror absolutt det skader helsen, og spesielt mikrobiotaen (tarmfloraen) å spise sprøytet mat. 

Clean fifteen listen viser de femten konvensjonelle tingene som er minst sprøytet, det finnes også en tilsvarende Dirty Dozen liste over verstingene (som druer og jordbær). 

https://www.ewg.org/foodnews/clean-fifteen.php

Anonymkode: 4906e...a11

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...