Gå til innhold

Vasker dere frukten før dere spiser den?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oppbevaring er ikke skadelig, å spise sprøytemidler kan være...

Anonymkode: a6173...a7a

Nettopp. Og man får mye sprøytemidler med skallet på en banan. Dette får man på fingrene når man skreller dem. Så jeg liker å skylle av sprøytemidlene og tørke bananene, når jeg har kjøpt dem.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vasker det som kommer i plast, også jeg. Agurker og paprika og denslags. :sjenert: Alt vaskes.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Tøytigern skrev:

Bananer er verst når det kommer til sprøytemidler, så der kan man vaske med den beste samvittighet.

Man spiser ikke skallet på bananen, så det er ingen grunn til å vaske den...

Anonymkode: ed689...355

Skrevet

Man spiser ikke skallet på bananen, så det er ingen grunn til å vaske den...

Det samme kan sikkert sies om skallet på klementiner og appelsiner.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg tror ikke på at de ikke er sprøytet på noe vis. Det fins epleviklere i Norge... Også kjent som "mark i eplet."

Joda, vi sprøyter eplene vår her til lands, men i mye mindre grad enn i resten av verden. Epler som selges i butikker fra utlandet er sprøytet med midler vi ikke får lov til å bruke på vår frukt. Eplene testes for å se at vi ikke bruker ulovlige midler, så det er lett å bli tatt om man synder med slikt. 

Anonymkode: cf557...a4f

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Jeg vasker det som kommer i plast, også jeg. Agurker og paprika og denslags. :sjenert: Alt vaskes.

Samme her. At det er pakket i plast, betyr ikke at det er renere. Jeg har funnet noe som ser ut som jord eller grått støv på agurkene, så jeg er glad for at jeg har den vanen.

Anonymkode: 16817...206

• Liker 4
Skrevet

Du kan spise norske epler da. 

Norske epler sprøytes også. Jeg har hatt sommerjobb på en eple gård, og selv om de ikke sprøytes så masse som utenlandske, så er det fortsatt gift..

Anonymkode: 4906e...a11

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Det samme kan sikkert sies om skallet på klementiner og appelsiner.

Jeg er veldig nøye med å vaske/skrelle frukt og grønt, men banan, appelsin, clementin osv. vasker jeg ikke. Man spiser ikke skallet uansett.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Norske epler sprøytes også. Jeg har hatt sommerjobb på en eple gård, og selv om de ikke sprøytes så masse som utenlandske, så er det fortsatt gift..

Anonymkode: 4906e...a11

Jeg vet, jeg produserer 100 tonn epler hvert år. Men våre sprøytemidler er harmløse, og svært lite i mengde om du sammenlikner med alt det som er tillatt av utenlandske produsenter. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig nøye med å vaske/skrelle frukt og grønt, men banan, appelsin, clementin osv. vasker jeg ikke. Man spiser ikke skallet uansett.

Nei, det eneste er appelsinskall og sitronskall som skal i kaker og denslags. Da vasker jeg og tørker før jeg river det. Akkurat det syns jeg er litt viktig.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Skrevet

For meg er det en selvfølge å vaske frukt/bær/grønnsaker ol.

Både pga sprøytemiddel,

voks på epler,

bakterier fra alle som tar på frukt i butikken (skremmende hvor mange som ikke vasker hender etter toalettbesøk)

og farlige bakterier fruk/bær kan få med seg fra de som plukker.

(flere steder har ikke plukkerne tilgang til toalett. Og må tisse/bæsje i åkeren for så å plukke videre uten å vaske hender).

Ikke slikker jeg på doskålen på offentlig toalett, eller sprayer maten med insektsmidler før jeg spiser heller;)

Skrevet

Jeg vet, jeg produserer 100 tonn epler hvert år. Men våre sprøytemidler er harmløse, og svært lite i mengde om du sammenlikner med alt det som er tillatt av utenlandske produsenter. 

Nettopp derfor spiser jeg svært sjeldent utenlanske epler. Og om jeg en sjelden gang gjør det, så skreller jeg dem.

Skrevet
9 minutter siden, Tøytigern skrev:

Nettopp. Og man får mye sprøytemidler med skallet på en banan. Dette får man på fingrene når man skreller dem. Så jeg liker å skylle av sprøytemidlene og tørke bananene, når jeg har kjøpt dem.

Sprøytemidlene er inn, ikke utenpå.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg har vært i utlandet har jeg valgt å skrelle alt av frukt som spises, fordi det er sprøytet med Gudvethva.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Nei, det eneste er appelsinskall og sitronskall som skal i kaker og denslags. Da vasker jeg og tørker før jeg river det. Akkurat det syns jeg er litt viktig.

Ja, det er viktig. Helt enig i dèt...

Skrevet

Brukte det ikke å være marihøne-klistremerke (=usprøyet frukt) på noen epler i butikkene? Der har de brukt marihøner og ikke sprøytemidler, for å bekjempe skadedyr på fruktene.

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra for immunsystemet å bli utfordret litt. 

Anonymkode: 8ede8...349

Det er feil. Immunsystemet har blitt utfordret da du var baby-barn. 

Å ikke vaske frukt og grønt før du spiser det kan du utsette deg for farlige og mindre farlige bakterier og virus. Feks du kunne unngått å bli forkjølet, spysyken osv den og den gangen...

Anonymkode: 0fc50...fc9

• Liker 4
Skrevet

Sprøytemidlene er inn, ikke utenpå.

Bananskallet er heftig sprøytet for å ta knekken på bananfluer, så de stiller i særklasse. Fluene legger eggene sine i det brune på tuppen av skallet og  de små fluene svirrer deretter ut derfra, når de klekkes.

• Liker 1
Skrevet

Hva oppnår man ved å skylle frukt egentlig?

Etter at jeg har vært på do bruker jeg SÅPE. Når man vasker opp bruker man såpe. Vasker man klær, gulv, vinduer, kjøkkenbenk, ja til og med bilen vasker man med såpe. Fordi det er det som får vekk bakterier og skitt. 

Så hvorfor skyller man frukt og grønt? Hvorfor mener man at det er nok? Er det vits?

Skrevet

Brukte det ikke å være marihøne-klistremerke (=usprøyet frukt) på noen epler i butikkene? Der har de brukt marihøner og ikke sprøytemidler, for å bekjempe skadedyr på fruktene.

Ooh, det hørtes kult ut. Økologi i praksis. :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...