Gå til innhold

Vasker dere frukten før dere spiser den?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, loveli skrev:

Hva oppnår man ved å skylle frukt egentlig?

Etter at jeg har vært på do bruker jeg SÅPE. Når man vasker opp bruker man såpe. Vasker man klær, gulv, vinduer, kjøkkenbenk, ja til og med bilen vasker man med såpe. Fordi det er det som får vekk bakterier og skitt. 

Så hvorfor skyller man frukt og grønt? Hvorfor mener man at det er nok? Er det vits?

Man skyller for å få av sprøytemidler og litt bakterier. Noe tåler vi, så såper trengs ikke på frukten. Kanskje på meloner som ligger på bakken.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, loveli skrev:

Hva oppnår man ved å skylle frukt egentlig?

Etter at jeg har vært på do bruker jeg SÅPE. Når man vasker opp bruker man såpe. Vasker man klær, gulv, vinduer, kjøkkenbenk, ja til og med bilen vasker man med såpe. Fordi det er det som får vekk bakterier og skitt. 

Så hvorfor skyller man frukt og grønt? Hvorfor mener man at det er nok? Er det vits?

Vann er den mest effektive måten å vaske på. Såpe er faktisk ikke nødvendig. Få folk som vet dette. 

Anonymkode: 0fc50...fc9

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Man skyller for å få av sprøytemidler og litt bakterier. Noe tåler vi, så såper trengs ikke på frukten. Kanskje på meloner som ligger på bakken.

Får man det bort ved å skylle da?

Jeg skyller frukt, men har alltid lurt på hvor effektivt det egentlig er... Føler meg litt teit der jeg står og potensielt sett bare gnir dritten ut over frukten med hendene... 😅

Skrevet

Altså man blir ikke renere ved å bruke såpe. Søk opp i det om dere ikke tror på det. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vann er den mest effektive måten å vaske på. Såpe er faktisk ikke nødvendig. Få folk som vet dette. 

Mener du generelt, eller bare når man skyller frukt og grønt?

Jeg tror ikke de er helt enige på norske sykehus om at det holder med bare vann?

Skrevet

Immunforsvaret skal ikke utfordres og det er ikke noe bakterier vi har spesielt godt av når det kommer til spysyke, influensa, forkjølelse osv. Jeg vil ikke ha noe av de delene, derfor vasker jeg godt og skyller i eddikvann, er ikke sikkert det holder, men har holdt meg frisk så langt. Og folk tar på diverse frukt og grønt, er ikke til å komme unna det.

Anonymkode: 07063...8d8

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, loveli skrev:

Får man det bort ved å skylle da?

Jeg skyller frukt, men har alltid lurt på hvor effektivt det egentlig er... Føler meg litt teit der jeg står og potensielt sett bare gnir dritten ut over frukten med hendene... 😅

Jeg vet at det er såpass effektivt at det er utbredt i hele verden. Så da fortsetter jeg med det. Også får man selvsagt bort alt løst bøss.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså man blir ikke renere ved å bruke såpe. Søk opp i det om dere ikke tror på det. 

Jo, det blir man. Det er en grunn til at såpen ble utbredt og at spedbarnsdødeligheten synker når mødrene bruker såpe. Så den må du tilbake til før Semmelweis med.

Skrevet

Jeg tror ikke de er helt enige på norske sykehus om at det holder med bare vann?

Når det var norovirus på sykehuset hvor jeg lå, sa de at håndvask MED såpe var mer virkningsfullt enn antibac, og se hengte sånne plakater om hvordan vadke hendene nøye med såpe, så tror ikke de gikk for bare vann når det viruset herjet..

Anonymkode: 07063...8d8

• Liker 4
Skrevet (endret)

Etter å ha opplevd at en mann sto og pisset utfor butikken, ristet snabelen tørr og gikk inn for å handle frukt og poteter. Han skulle kjenne på all frukta og potetene før han fant rett... 😖

Skyller alltid frukt og grønt 👍

Endret av Lily_88
Skrevet
2 minutter siden, loveli skrev:

Søk det opp på nettet så finner du svaret. 

Skrevet

Neh, gidder ikke. Du får finne det du hvis du vil. Jeg tipper nemlig at du tar feil ;)

Skrevet

Det er bare tull at sykehus sier såpe ikke er nødvendig. Det de sier er at såpen ikke dreper bakteriene. Men den fjerner overflatespenningen i vannet, så vaskingen blir mere effektiv.

• Liker 1
Skrevet

Neh, gidder ikke. Du får finne det du hvis du vil. Jeg tipper nemlig at du tar feil ;)

Tipp hva du vil. Jeg tar ikke feil ;)

Skrevet (endret)

Man kan sikkert vaske frukten sin med såpe. Det er bare at man ikke har påvist at det er nødvendig, fordi de fleste med normalt immunforsvar tåler frukt som har vært skyllet helt fint.

I noen land er det parasitter og/eller skitt i vannet, så der skreller de all frukt eller vasker med kokt, avkjølt vann/flaskevann. Noen vasker med saltvann pga sintere bakterieflora. Og de spiser ikke rå salat og ukokte grønnsaker.

Endret av Tøytigern
Skrevet
11 timer siden, førstedamen skrev:

Dere som svarer nei. Spiser dere ikke skallet? Og om dere gjør det, er dere ikke redd for at flere andre uhygieniske folk har klådd på samme eplene i butikken?

For ikke å snakke om sprøytemiddel som ligger igjen. Jeg vasker alt, alltid. 

Anonymkode: 6ecb9...622

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, aldri, det gidder jeg ikke. Vi har godt av litt bakterier😊

Anonymkode: 60cad...cc2

Mulig det, men har du god av sprøytemiddel da?

Anonymkode: 6ecb9...622

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...