Gå til innhold

Trene etter Olympiatoppens pulssoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pulsklokka mi har alltid stilt seg inn etter min puls, men etter en venninne fortalte meg at jeg må stille inn sonene etter Olympiatoppens så sonene veldig annerledes ut. Har ligget ganske ofte i sone 5 (gikk for eksempel Birken med en gjennomsnittspuls på 187). Men nå ser det jo helt annerledes ut.

Er det mest riktig å stille inn sonene etter Olympiatoppens, eller skal klokken avgjøre de?

Anonymkode: ce5ad...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pulsklokka mi har alltid stilt seg inn etter min puls, men etter en venninne fortalte meg at jeg må stille inn sonene etter Olympiatoppens så sonene veldig annerledes ut. Har ligget ganske ofte i sone 5 (gikk for eksempel Birken med en gjennomsnittspuls på 187). Men nå ser det jo helt annerledes ut.

Er det mest riktig å stille inn sonene etter Olympiatoppens, eller skal klokken avgjøre de?

Ingen som vet...?

Skrevet

Det kommer helt an på hvilke hensyn du tar til pulsen din. Hvis du kun bruker den som ekstra informasjon for å sammenligne økter og vurdere innsats opp mot følt intensitet så har det ingenting å si. Altså, du bruker den kun til å si ting som; i dag lå jeg 20 minutter i sone 5 eller jeg gikk Birken og var 2 timer i sone 4 og 1 time i sone 5 osv. 

Hvis du derimot gjør justeringer på trening/konkuranse basert på informasjonen, type nå må jeg ta det roligere fordi jeg har havnet i sone 5, så har det en betydning. Da bør du bruke de sonene som sammenfaller med hva som er brukt i treningsprogrammet ditt eller som er brukt av de du diskuterer trening med. Altså, hvis du trener etter et program som angir soner for en gitt økt så er det viktig at du bruker samme definisjon som de som har lagt programmet og om du diskuterer trening med noen så må dere ha samme definisjon. 

Skrevet
9 timer siden, svante skrev:

Det kommer helt an på hvilke hensyn du tar til pulsen din. Hvis du kun bruker den som ekstra informasjon for å sammenligne økter og vurdere innsats opp mot følt intensitet så har det ingenting å si. Altså, du bruker den kun til å si ting som; i dag lå jeg 20 minutter i sone 5 eller jeg gikk Birken og var 2 timer i sone 4 og 1 time i sone 5 osv. 

Hvis du derimot gjør justeringer på trening/konkuranse basert på informasjonen, type nå må jeg ta det roligere fordi jeg har havnet i sone 5, så har det en betydning. Da bør du bruke de sonene som sammenfaller med hva som er brukt i treningsprogrammet ditt eller som er brukt av de du diskuterer trening med. Altså, hvis du trener etter et program som angir soner for en gitt økt så er det viktig at du bruker samme definisjon som de som har lagt programmet og om du diskuterer trening med noen så må dere ha samme definisjon. 

Okei, dette ble litt avansert, men la meg sjekke om jeg forsto deg riktig;

Jeg bruker pulsen min for å sjekke om jeg må ta det roligere eller øke (gjerne mtp løping). Det er ikke bare for å se hvilken sone jeg er i. Da burde jeg kanskje ta en test for å sjekke makspulsen min og la pulssonene gå der etter, i motsetning til å bruke Olympatoppens?

Skrevet

Jo, det anbefales av alle aktive utøvere og trenere.
Du kan lese litt om det i en annen tråd som er her inne(Den med makspuls)...

Anonymkode: 6abea...513

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det anbefales av alle aktive utøvere og trenere.
Du kan lese litt om det i en annen tråd som er her inne(Den med makspuls)...

Mest riktig å bruke Olympatoppens pulssoner altså? Har du link til tråden?

Skrevet

Det viktigste er at du har en nøyaktig makspuls. Om du kaller 90 % av den for sone 4 eller sone 5 betyr bare noe om du sammenligner med andre eller følger et program. 

Bruker du OLT sine soner gjør du det lettere for deg selv da dette er den klart mest brukte inndelingen i Norge. 

• Liker 1
Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...