Gå til innhold

Blir denne katten stor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om kattungen min er litt stor for aldern ? Han veide 1,82 når han var litt under 12 uker Og ifølge vekta nå så veier han over 3 kilo (den går ikke lenger, er kjøkkenvekt) og er 18 uker. Ikke tjukk! Men ser ut som han har en litt kraftig beinbygning. Samme for meg om den blir stor eller liten altså, men er bare nysgjerrig:) 

Anonymkode: 159a4...b6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten min er 19 uker og veier vel knapt to kilo, han følger vekstkurven. Så din er langt over. 

Anonymkode: f72ce...132

Skrevet

Det vil jeg si er en stor katt, ja.

Anonymkode: 54950...24e

Skrevet

18 uker og 3 kg er en stor kattunge. Kan bli en stor katt ja. Min voksne katt veier 3 kg, når er det en hunnkatt da. 

Anonymkode: 4f7bf...219

Skrevet

Jeg har to voksne katter, en på 3 kg og en på 6,5 kg, hun og han, begge to er i passe hold.

Skrevet

Så 1,82 er over gjennomsnittet for en kattunge på 12 uker ? 

Det at han veier 3 kilo nå vet jeg ikke 100% den kjkkenvekta er liten og fikk ikke veid han ordentlig og den stopper på 3000 gram, men kom noen streker bare. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så 1,82 er over gjennomsnittet for en kattunge på 12 uker ? 

Det at han veier 3 kilo nå vet jeg ikke 100% den kjkkenvekta er liten og fikk ikke veid han ordentlig og den stopper på 3000 gram, men kom noen streker bare. 

Når den stopper på 3000 gram så er den jo så tung, eller tyngre. Du bør ta den med til Vetrinær å veie der. 

Skrevet

Aller først, hvilken rase er det? Evt hvilke raser er den blanding av? Noen raser er jo større en andre, som Maine Coon(4-8 kg) Sibirkatt(4-9 kg) og Norsk Skogkatt(3-9 kg). Vekten varierer nok litt, og hanner blir størst/tyngre en hunner. 

Har selv 2 katter, en Skogkattmix på 6 år, han er rundt 4 kg + enda en blandingsmons på 4 år, han er 5-6 kg. De varierer litt i vekt sommer og vinter siden de er veldig late vinterstid 😜

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Linkas skrev:

Aller først, hvilken rase er det? Evt hvilke raser er den blanding av? Noen raser er jo større en andre, som Maine Coon(4-8 kg) Sibirkatt(4-9 kg) og Norsk Skogkatt(3-9 kg). Vekten varierer nok litt, og hanner blir størst/tyngre en hunner. 

Har selv 2 katter, en Skogkattmix på 6 år, han er rundt 4 kg + enda en blandingsmons på 4 år, han er 5-6 kg. De varierer litt i vekt sommer og vinter siden de er veldig late vinterstid 😜

Dette er en helt vanlig Huskatt, korthåret. Har en sværing også som menes å ha skogskatt i seg, veier 4,6 men ser ut som han veier mye mer. Ikke feit, men stor beinbygning og mye hår. Han lille ser ut som om han er ca en tredjedel av han store, altså mye mindre, derfor kan jeg ikke skjønne at han veier over 3 kilo... Men derfor Tar jeg utgangspunkt k 1,82 kilo når han var 12 uker, er det over gjennomstinnet ? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en helt vanlig Huskatt, korthåret. Har en sværing også som menes å ha skogskatt i seg, veier 4,6 men ser ut som han veier mye mer. Ikke feit, men stor beinbygning og mye hår. Han lille ser ut som om han er ca en tredjedel av han store, altså mye mindre, derfor kan jeg ikke skjønne at han veier over 3 kilo... Men derfor Tar jeg utgangspunkt k 1,82 kilo når han var 12 uker, er det over gjennomstinnet ? 

Min var 1,3 når han var 12 uker og akkurat perfekt. Så litt over var den nok.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om han blir stor. Jeg har en voksen hukatt som bare veier 3,4 kg.  Men så er hu litt petit da. 

Skrevet

Det er veldig individuelt. Vi fant en bitteliten kattunge for noen år siden, rundt 1 uke gammel. Ekte eventyrblanding. Da han var bitteliten, var han helt hvit med lyseblå øyne. Senere fikk han litt oransje farger noen steder. Ikke rasekatt, men fargen er spesiell blant huskatter. 

Alle "eksperter" sa at katter som fostres opp på flaske ikke blir så store som det de egentlig skulle bli (dersom de hadde vært fostret opp på melk fra mamma-pusen). 

Og da lurer vi på hvilken gigantkatt han hadde blitt med morsmelk.... Han er altså fostret opp med flaskemelk siden han var ca. 1 uke gammel. Nå er han voksen. Og en kjempestor katt. Ikke fet. Men bare stor. Bredskuldret, store poter, lange ben. Stor. Nesten dobbelt så stor som den andre katten vår (også eventyrblanding, hunnkatt, noen år eldre).

(Til dere som har vært her en stund: Ja, dette er "Bittelille", som det var en egen tråd om for noen år siden. Kjempestore Bittelille hilser til alle som fulgte tråden :catmilk:)

Så det er umulig å si hvor stor katten blir. Bittelille var liten - lenge. Veterinæren så at han var litt under i vekt og lengde. Men plutselig ble han veldig stor! 

Anonymkode: 83dc9...a03

• Liker 6
Skrevet

En annen "opplysning" da, han store katten jeg har er en veldig stor katt og ligner veldig på en skogkatt, han har store poter og alt det der, men han lille har større ører enn han store, ca 05 -1 cm lengre, og omtrent like store poter! Men kroppen er jo selvsagt mye mindre enn han sin enda, det er vel kanskje og så et tegn på at han blir svær? 

Skrevet
På 1.10.2018 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Det er veldig individuelt. Vi fant en bitteliten kattunge for noen år siden, rundt 1 uke gammel. Ekte eventyrblanding. Da han var bitteliten, var han helt hvit med lyseblå øyne. Senere fikk han litt oransje farger noen steder. Ikke rasekatt, men fargen er spesiell blant huskatter. 

Alle "eksperter" sa at katter som fostres opp på flaske ikke blir så store som det de egentlig skulle bli (dersom de hadde vært fostret opp på melk fra mamma-pusen). 

Og da lurer vi på hvilken gigantkatt han hadde blitt med morsmelk.... Han er altså fostret opp med flaskemelk siden han var ca. 1 uke gammel. Nå er han voksen. Og en kjempestor katt. Ikke fet. Men bare stor. Bredskuldret, store poter, lange ben. Stor. Nesten dobbelt så stor som den andre katten vår (også eventyrblanding, hunnkatt, noen år eldre).

(Til dere som har vært her en stund: Ja, dette er "Bittelille", som det var en egen tråd om for noen år siden. Kjempestore Bittelille hilser til alle som fulgte tråden :catmilk:)

Så det er umulig å si hvor stor katten blir. Bittelille var liten - lenge. Veterinæren så at han var litt under i vekt og lengde. Men plutselig ble han veldig stor! 

Anonymkode: 83dc9...a03

Bittelille :strix:

Anonymkode: f16f7...f20

Skrevet

Hvis du har personvekt så kan du veie han der. Men han høres stor ut for alderen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...