AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #1 Del Skrevet 29. september 2018 Når man skal flytte et kombiskap fra et hus til et annet, må man da slå det av før man flytter på det? I så fall hvor lenge må det stå frakoblet? Det renner vel ikke vann ut?? Hilsen en som ikke har peiling Anonymkode: 74100...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #2 Del Skrevet 29. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man skal flytte et kombiskap fra et hus til et annet, må man da slå det av før man flytter på det? I så fall hvor lenge må det stå frakoblet? Det renner vel ikke vann ut?? Hilsen en som ikke har peiling Anonymkode: 74100...476 Du må slå skapet av og itømme det for vann/is. Når et kjøle/kombiskap har blitt flyttet på så skal det stå i ro i 4 timer før det blir koblet til strøm og tatt i bruk. Husker ikke hva det heter, men der er væsker inne i skapets systemer og disse må få falle på plass for at skapet ikke skal bli ødelagt etter flytting enet skapet flyttes når det er nytt eller senere. Anonymkode: 4dd8a...0ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #3 Del Skrevet 29. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må slå skapet av og itømme det for vann/is. Når et kjøle/kombiskap har blitt flyttet på så skal det stå i ro i 4 timer før det blir koblet til strøm og tatt i bruk. Husker ikke hva det heter, men der er væsker inne i skapets systemer og disse må få falle på plass for at skapet ikke skal bli ødelagt etter flytting enet skapet flyttes når det er nytt eller senere. Anonymkode: 4dd8a...0ba Takk for svar!! Hvordan tømmer man det for is og vann? Anonymkode: 74100...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 30. september 2018 #4 Del Skrevet 30. september 2018 Les bruksanvisningen. Der vil det stå både om forflytting og hva du evnt må gjøre før og etter. Har du ikke bruksanvisningen, søker du etter den på nettet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #5 Del Skrevet 30. september 2018 Uansett, ikke la det stå uten strøm og lukket mer enn en dag. Da mugner det. Anonymkode: 31602...746 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #6 Del Skrevet 30. september 2018 Selvsagt må du slå av kjøleskapet før flytting. Sier seg selv. Med mindre du har en ledning som er flere mil lang, da...Anonymkode: 087a5...dcc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 30. september 2018 #7 Del Skrevet 30. september 2018 Det med "væsker inne i skapets systemer". Det finnes en kompressor som driver kjølesystemet. Inne i denne er det olje for at den skal fungere (smøring). Etter at et kjøleskap el lign er transportert skal man normalt la det stå noen timer slik at oljen kan renne tilbake der den skal være før kjøleskapet og dermed kompressoren settes i drift på nytt. Klarere du å flytte kjøleskapet i oppreist stilling hele veien burde det være greit å starte den med en gang (men ingen garanti fra meg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #8 Del Skrevet 30. september 2018 Jeg har ingen bruksanvisning dessverre. Vet heller ikke hva slags modell det er da jeg kjøpte det brukt. Skjønner ikke hvordan jeg skal tømme det?? Er det helt krise om jeg ikke tømmer det for is? Jeg skal bare flytte det noen minutter unna her jeg bor. 2 timer siden, skrue skrev: Det med "væsker inne i skapets systemer". Det finnes en kompressor som driver kjølesystemet. Inne i denne er det olje for at den skal fungere (smøring). Etter at et kjøleskap el lign er transportert skal man normalt la det stå noen timer slik at oljen kan renne tilbake der den skal være før kjøleskapet og dermed kompressoren settes i drift på nytt. Klarere du å flytte kjøleskapet i oppreist stilling hele veien burde det være greit å starte den med en gang (men ingen garanti fra meg). Takk, visste ikke dette heller... Men noen timer?? Da renner jo i hvert fall vannet ut😭 Anonymkode: 74100...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #9 Del Skrevet 30. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Uansett, ikke la det stå uten strøm og lukket mer enn en dag. Da mugner det. Anonymkode: 31602...746 Tomme og rene kjøleskap mugner ikke. Anonymkode: 4dd8a...0ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 30. september 2018 #10 Del Skrevet 30. september 2018 Du må ta ut all mat, og skuffene, ta ut kontakten og vente på at isen inni frysedelen tiner. Du kan hjelpe prosessen ved å sette en kjele med varmt vann inni. Det er lurt å legge tørkepapir i bunnen av skapet og under kanten fremme. Så ma du tørke og fjerne vann til det er tomt - og tørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 30. september 2018 #11 Del Skrevet 30. september 2018 Er det ikke frysedel på kjøleskapet, så er kjøleskap utstyrt med en liten beholder i nedre bakkant på baksiden av kjøleskapet. Nyere kjøleskap må vi ikke tine av som i gamle dager. Er det frysedel på skapet ditt, så må du tine den delen og få vekk is og vann. Må stå noen timer etterpå som skrevet over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #12 Del Skrevet 30. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tomme og rene kjøleskap mugner ikke. Anonymkode: 4dd8a...0ba Tomme og rene kjøleskap, som noengang har vært i bruk får alltid en grusom lukt dersom de blir stående lukket. Den lukta er veldig vanskelig å bli kvitt igjen. Dersom du ikke har fått det helt sterilt omtrent vil det også bli mugg. Anonymkode: 09aed...2fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 30. september 2018 #13 Del Skrevet 30. september 2018 1 hour ago, Belima said: Er det ikke frysedel på kjøleskapet, så er kjøleskap utstyrt med en liten beholder i nedre bakkant på baksiden av kjøleskapet. Nyere kjøleskap må vi ikke tine av som i gamle dager. Er det frysedel på skapet ditt, så må du tine den delen og få vekk is og vann. Må stå noen timer etterpå som skrevet over. finnes det kombiskap uten frysedel? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #14 Del Skrevet 30. september 2018 3 minutter siden, _popcorn_ skrev: finnes det kombiskap uten frysedel? Da heter det vel kun kjøleskap.. Anonymkode: 0b046...8c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. september 2018 #15 Del Skrevet 30. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tomme og rene kjøleskap, som noengang har vært i bruk får alltid en grusom lukt dersom de blir stående lukket. Den lukta er veldig vanskelig å bli kvitt igjen. Dersom du ikke har fått det helt sterilt omtrent vil det også bli mugg. Anonymkode: 09aed...2fd Det blir verken mugg eller lukt i et rent tomt kjøleskap. Men det må være RENT som i helt skinnende rent. Dvs at alle hyller tas ut og vaskes, og at alle flater innvendig blir rengjort. Dette gjorde jeg i fjor da jeg skulle flytte og kjøleskapet stod tomt og lukket uten strøm i månedsvis. Det var uten mugg og lukt da det ble åpnet igjen noen måneder senere. Dette var et forholdsvis nytt kjøleskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 30. september 2018 #16 Del Skrevet 30. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da heter det vel kun kjøleskap.. Anonymkode: 0b046...8c1 Hukommelsen svikter innimellom. 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna79 Skrevet 1. oktober 2018 #17 Del Skrevet 1. oktober 2018 På 30.9.2018 den 10.22, skrue skrev: Det med "væsker inne i skapets systemer". Det finnes en kompressor som driver kjølesystemet. Inne i denne er det olje for at den skal fungere (smøring). Etter at et kjøleskap el lign er transportert skal man normalt la det stå noen timer slik at oljen kan renne tilbake der den skal være før kjøleskapet og dermed kompressoren settes i drift på nytt. Klarere du å flytte kjøleskapet i oppreist stilling hele veien burde det være greit å starte den med en gang (men ingen garanti fra meg). Dette bør du ikke ta sjansen på hvis du kan droppe det. Vi ødela faktisk et kjøleskap en gang da vi skulle pusse opp kjøkkenet - flyttet det forsiktig inn i et naborom, og så tilbake igjen. Vippet det kun litt «på skrå», men likevel gikk det i stykker. Hvis du kan vente noen timer, så gjør det. (Lær av mine feil, så slipper du å gjøre de selv.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #18 Del Skrevet 2. oktober 2018 På 30.9.2018 den 12.26, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen bruksanvisning dessverre. Vet heller ikke hva slags modell det er da jeg kjøpte det brukt. Skjønner ikke hvordan jeg skal tømme det?? Er det helt krise om jeg ikke tømmer det for is? Jeg skal bare flytte det noen minutter unna her jeg bor. Takk, visste ikke dette heller... Men noen timer?? Da renner jo i hvert fall vannet ut😭 Anonymkode: 74100...476 Dette er egentlig relativt enkelt. Når det nærmer seg flyttedato så spiser du opp mest mulig av maten du har der. På flyttedagen pakker du resterende frysevarer i avispapir i en kasse og har den et kjølig sted (burde de fleste steder gå greit på denne tiden av året, når gradestokken ute kryper ned mot null). Så plugger du ut kontakten, legger et badehåndkle på gulvet foran og åpner begge dørene. Sett gjerne en beholder med varmt vann inn i fryseren for å få avrimet den fortere. Når kjøleskapet er flyttet til ny bolig, vasker du over det og tørker godt både kjøl og frys. Deretter lar du det stå åpent og frakoblet i noen timer før du kobler det til og legger inn igjen maten. Anonymkode: a7397...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #19 Del Skrevet 2. oktober 2018 Takk for alle svarene! Jeg tømte, slo av og åpnet skapet dagen før, la håndkler i fryserdelen og tørket det for vann etterhvert som det tinte. Lot det stå i noen timer før jeg slo det på etter flytting, og nå funker det like fint som før 😁 Anonymkode: 74100...476 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå