Gå til innhold

Hvordan takke høflig nei til vin på besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se for deg at du har en nabo som har hjulpet deg med noen tjenester som du har satt pris på. Første gangen ga du noen liter pappvin som takkegave. Ved flere anledninger senere har naboen kommet og slått av en prat mens du har nippet et glass vin, du har tilbudt et glass og naboen har takket nei hver gang.

Imorgen har du invitert naboen til besøk med noe spiselig, som en takk for en tjeneste. Se for deg at du tenker å servere vin, selv om du er usikker på om denne naboen egentlig drikker vin.

Hvordan ville du foretrukke at naboen takker nei, dersom du serverer vin?

Jeg vil gjerne unngå at det oppleves som at den første takkegaven ikke ble satt pris på.

Anonymkode: 6b9fe...c22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare spørre naboen, hva h*n ønsker å drikke til middagen? Og ha et par forskjellige alternativ tilgjengelig. 

Noen drikker ikke vin, av div ulike grunner (migrene ol.), men kan drikke øl. Noen er avholds, men tar gjerne en mineralvann. osv. En god vert er forberedt på litt forskjellig, og stiller heller et åpent spørsmål, og lar det være opp til gjesten å velge egen drikke :)

Anonymkode: 9fcf8...d9f

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare spørre naboen, hva h*n ønsker å drikke til middagen? Og ha et par forskjellige alternativ tilgjengelig. 

Noen drikker ikke vin, av div ulike grunner (migrene ol.), men kan drikke øl. Noen er avholds, men tar gjerne en mineralvann. osv. En god vert er forberedt på litt forskjellig, og stiller heller et åpent spørsmål, og lar det være opp til gjesten å velge egen drikke :)

Anonymkode: 9fcf8...d9f

Jeg tror at du må lese spørsmålet en gang til :-)

• Liker 3
Skrevet

Er du naboen? Jeg ville sagt noe som «jeg drikke ikke vin så ofte, men liker å ha litt i hus i tilfelle besøk»

Anonymkode: b5034...9ce

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor må man gi gaver og vin? Er ikke den ene tjenesten den andre mottjenesten like mye verdt? Hvorfor gjøre så mye ut av det?

Anonymkode: ad90d...c39

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å si at jeg ikke drikker alkohol, og at vann er helt greit til maten. Hvis ikke det er godt nok svar for verten, så vet ikke jeg hvordan jeg skal formulere meg.

Som vert serverer jeg heller ikke alkohol til gjester, men spør om de vil ha vann, farris, brus eller saft.

Anonymkode: 0b262...fa0

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er du naboen? Jeg ville sagt noe som «jeg drikke ikke vin så ofte, men liker å ha litt i hus i tilfelle besøk»

Anonymkode: b5034...9ce

TS her. Ja, jeg er naboen som fikk vin i takkegave. Takk for forslag!

Skrevet

Hvorfor stiller du ikke oss bare et helt enkelt spørsmål, i steden for denne historien? Forklare med en gang problemstillingen slik den er

• Liker 7
Skrevet

Ellers takk, jeg drikker ikke vin. Men det hadde vært veldig godt med et glass vann?

Skrevet
2 minutter siden, Parasoll said:

Hvorfor stiller du ikke oss bare et helt enkelt spørsmål, i steden for denne historien? Forklare med en gang problemstillingen slik den er

Fordi jeg syntes det var vanskelig å få frem poengene uten å fortelle bakgrunnen.

Det er et poeng at jeg har fått vin i takkegave tidligere i år.
Det er et poeng at jeg prøver å unngå at hun tenker at denne gaven ikke ble satt pris på.
Det er et poeng at jeg ikke har sett en god mulighet til å fortelle at jeg ikke liker vin, og at jeg ikke har gitt indikasjoner på at jeg liker det heller.
Det er et poeng at hun idag har invitert meg og jeg gjetter at hun da serverer vin fordi hun er glad i vin.
Det er et poeng at jeg ønsker å vite hva folk ville foretrukket om de var naboen som gir disse takkegavene.

Skrevet

Men, hvorfor ikke forklare alt dette i jeg- form med en gang??

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg syntes det var vanskelig å få frem poengene uten å fortelle bakgrunnen.

Det er et poeng at jeg har fått vin i takkegave tidligere i år.
Det er et poeng at jeg prøver å unngå at hun tenker at denne gaven ikke ble satt pris på.
Det er et poeng at jeg ikke har sett en god mulighet til å fortelle at jeg ikke liker vin, og at jeg ikke har gitt indikasjoner på at jeg liker det heller.
Det er et poeng at hun idag har invitert meg og jeg gjetter at hun da serverer vin fordi hun er glad i vin.
Det er et poeng at jeg ønsker å vite hva folk ville foretrukket om de var naboen som gir disse takkegavene.

Du gjør dette veldig komplisert.

Anonymkode: a8003...59b

• Liker 4
Skrevet

De som foreslår å bare si rett ut at jeg ikke drikker vin: Om dere har gitt noen vin i gave, og deretter får høre "jeg drikker ikke vin", så tror jeg dere ville følt at gaven deres ikke blir satt pris på. Det ville jeg følt om jeg fikk den i retur.

• Liker 1
Skrevet

Type:

Jeg hjalp en nabo med en tjeneste en gang. Som takk fikk jeg vin i gave. Jeg drikker ikke alkohol... bla bla bla

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De som foreslår å bare si rett ut at jeg ikke drikker vin: Om dere har gitt noen vin i gave, og deretter får høre "jeg drikker ikke vin", så tror jeg dere ville følt at gaven deres ikke blir satt pris på. Det ville jeg følt om jeg fikk den i retur.

Da får du lyve da. 

Du sier selvfølgelig at du ikke drikker vin, men tar gjerne et glass vann. 

Skrevet
Akkurat nå, Parasoll skrev:

Type:

Jeg hjalp en nabo med en tjeneste en gang. Som takk fikk jeg vin i gave. Jeg drikker ikke alkohol... bla bla bla

Jeg, og sikkert mange fler med meg, forsto utmerket godt hva TS mente, og at TS var den som hadde fått vin i gave. Jeg synes det var en utmerket måte å framstille saken for å få leseren til å tenke på hvordan det ville føles for giveren.

Jeg kan nok synes at TS overkompliserer litt, men svaret til AB...9ce er helt gangbart. Da er man høflig, man lyver ikke (merkelig hvor svart eller hvitt enkelte har behov for å framstille ting...) og den som har gitt vinen forstår likevel at vin ikke nødvendigvis er en innertier som gave. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Ullvott skrev:

Jeg, og sikkert mange fler med meg, forsto utmerket godt hva TS mente, og at TS var den som hadde fått vin i gave. Jeg synes det var en utmerket måte å framstille saken for å få leseren til å tenke på hvordan det ville føles for giveren.

Jeg kan nok synes at TS overkompliserer litt, men svaret til AB...9ce er helt gangbart. Da er man høflig, man lyver ikke (merkelig hvor svart eller hvitt enkelte har behov for å framstille ting...) og den som har gitt vinen forstår likevel at vin ikke nødvendigvis er en innertier som gave. 

Jeg klarer da å tenke hvordan giveren må føle situasjonen uten at den må fremstilles fra giver sin side. Merkelig måte å få frem en problemstilling på. 

Skrevet

Det ble mye diskusjon om fremstillingen.
Ok, det var tydeligvis ikke den enkleste fremstillingen å lese for flere her, men jeg syntes det var vanskelig og gjorde faktisk mitt beste med det.
Og jeg kan ikke forandre første innlegget nå fordi jeg har skrevet som anonym.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se for deg at du har en nabo som har hjulpet deg med noen tjenester som du har satt pris på. Første gangen ga du noen liter pappvin som takkegave. Ved flere anledninger senere har naboen kommet og slått av en prat mens du har nippet et glass vin, du har tilbudt et glass og naboen har takket nei hver gang.

Imorgen har du invitert naboen til besøk med noe spiselig, som en takk for en tjeneste. Se for deg at du tenker å servere vin, selv om du er usikker på om denne naboen egentlig drikker vin.

Hvordan ville du foretrukke at naboen takker nei, dersom du serverer vin?

Jeg vil gjerne unngå at det oppleves som at den første takkegaven ikke ble satt pris på.

Takk, men jeg drikker ikke vin. Kan jeg få et glass vann i stedet? 

Anonymkode: ea4e1...ccd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke. Ingen er tankelesere og kan vite om en nabos privatliv og drikkevaner. Hadde aldri blitt fornærma for om noen jeg ga vin til i takkegave senere så de ikke drakk, vinen var sikkert handy å ha uansett, så kan personen gi den videre i bursdagsgave til noen andre og er takknemlig for at de slapp å kjøpe inn det selv. 

Om du ikke ønsker å si at du ikke drikker vin så kan du jo bare si neitakk du er litt småsyk om dagen,  at du skal tidlig opp å holde kurs på jobben/lese dagen etter eller noe men da risikerer du bare å få enda flere spørsmål om du vil ta et glass sammen ved fremtidige anledninger og sier du nei mange nok ganger uten forklaring da vil jo personen tenke at du ikke liker henne/han som nabo 

Anonymkode: b9bd5...26f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...