AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #1 Skrevet 29. september 2018 Jeg tenkte jeg skulle komme med ett rydde tips. Jeg regner med vi ikke er de eneste som har litt problemer med rydding? 😛 Her er alle krav situasjoner veldig vanskelig, rydding anses som helt uoverkommelig, og på mange måter er det nok det også, da hun har store utfordringer både med og komme i gang med oppgaver, orientere seg, dele opp oppgaver osv. Vi har ett diagnosebarn, med en del utfordringer. Så, i og med at man ofte har mange konflikter og mange kamper, så er dessverre dette med rydding en kamp som alt for ofte droppes. For noen dager siden fløt det med leker i stua, men jeg visste at hvis hun fikk beskjed om å rydde opp alt, ville det bli bare styr. Så for og gjøre det litt lettere for meg selv, så ga jeg beskjed om og rydde opp 10 ting. Og det gikk over alt forventning! 10 ting ble ryddet, uten en eneste negativ mine! 10 ting var overkommelig mange, det føltes ikke ut som hun aldri skulle bli ferdig, hun kunne velge hvilke ting, så det var enkelt og vite hvor dem skulle osv. Så de neste dagene har jeg fortsatt, hver dag, med beskjed om å rydde 10 ting fra pulten, 10 ting fra rommet, 10 ting fra stua el. Så lenge det blir holdt til en, maks to, ganger om dagen, så er det ikke tegn til protest! 😮 Og det blir jo sakte men sikkert mye ryddigere! 😄 (For noen sikkert veldig lite,og for mange sikkert også vanskelig og forstå at man kan la rydding havne så langt ned på prioriteringslisten. De fleste forventer vel at barna, spesielt større barn, skal rydde opp etter seg, men slik er det ikke for alle, så her er det en fantastisk oppdagelse! 😄 ) Anonymkode: 1f628...87b 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #2 Skrevet 29. september 2018 Jeg kjenner meg igjen i dette, selv som voksen, faktisk. 😂 Som kronisk rotekopp føles det raskt uoverkommelig å rydde hele rommet/etasjen. Men små ting som å tømme og fylle oppvaskmaskinen, eller henge opp rene klær og legge på plass tørre, fører til at jeg i alle fall får gjort noe. Ofte baller det på seg også, det er dørstokkmila som er tyngst. Anonymkode: e5318...e5c 5
Gneis Skrevet 29. september 2018 #3 Skrevet 29. september 2018 Minner meg litt om trikset vårt. "Nå skal vi rydde i fem minutt, hvem klarer å rydde mest? " Litt konkurranse kan funke:) 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #4 Skrevet 29. september 2018 2 minutter siden, Gneis said: Minner meg litt om trikset vårt. "Nå skal vi rydde i fem minutt, hvem klarer å rydde mest? " Litt konkurranse kan funke:) Ja, det funker sikkert veldig fint for mange også! Her er hun overhode ikke glad i konkurranser, livredd for og ikke bli best, noe som påvirker humøret allerede fra start, så det funker dessverre ikke så bra her. 😛 Anonymkode: 1f628...87b 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #5 Skrevet 29. september 2018 Mine på 2 og 4 rydder opp hver kveld før leggetid uten at jeg behøver å minne den på det engang... Anonymkode: cd908...4e9 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #6 Skrevet 29. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine på 2 og 4 rydder opp hver kveld før leggetid uten at jeg behøver å minne den på det engang... Anonymkode: cd908...4e9 Så fint for deg da! Anonymkode: e5318...e5c 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #7 Skrevet 29. september 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine på 2 og 4 rydder opp hver kveld før leggetid uten at jeg behøver å minne den på det engang... Anonymkode: cd908...4e9 Barn er forskjellige..... Og du ser at hun skriver at hun har ett diagnosebarn?!? Anonymkode: 7b21d...5ee 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #8 Skrevet 29. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fint for deg da! Anonymkode: e5318...e5c Trodde det var normalt å lære barna det fra start jeg da, så jeg har tydeligvis misforstått noe. Bare sånn for å være litt kjip så kommer de gjerne løpende med rot vi voksne har lagt fra oss i vanvare å. Som feks papir eller en kopp. Jeg er tydeligvis heldig. Anonymkode: cd908...4e9 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #9 Skrevet 29. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barn er forskjellige..... Og du ser at hun skriver at hun har ett diagnosebarn?!? Anonymkode: 7b21d...5ee Ja da kan man jo ikke forvente noen ting av de...seriøst, slutt med den sykeligjøringen av bokstavbarn. De blir ikke automatisk hjelpesløse fordi de får en diagnose. De klarer veldig mye de å akkurat som andre barn. Anonymkode: cd908...4e9 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #10 Skrevet 29. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja da kan man jo ikke forvente noen ting av de...seriøst, slutt med den sykeligjøringen av bokstavbarn. De blir ikke automatisk hjelpesløse fordi de får en diagnose. De klarer veldig mye de å akkurat som andre barn. Anonymkode: cd908...4e9 1 minutt siden, AnonymBruker said: Trodde det var normalt å lære barna det fra start jeg da, så jeg har tydeligvis misforstått noe. Bare sånn for å være litt kjip så kommer de gjerne løpende med rot vi voksne har lagt fra oss i vanvare å. Som feks papir eller en kopp. Jeg er tydeligvis heldig. Anonymkode: cd908...4e9 Noen har barn som lærer normalt fort, som er normalt "trassete", rett og slett ganske A4. Også har en del av oss barn som trenger stadig påminnelse om de enkleste ting, enhver rutine, i år etter år, fordi dem har utfordringer som gjør at helt vanlige ting faktisk ikke blir en rutine for dem. De samme barna har gjerne mange andre utfordringer også, som gjør at verden blir ganske komplisert for dem, noe som resulterer i mange følelsesmessige utbrudd, og problemer med og regulere seg selv. Da blir det veldig mange ting man må bruke mye tid på og få gjort, lært og bearbeidet, og en del ting A4 mennesker ser på som veldig viktig, havner litt lenger ned på listen, fordi bare det og få på seg klær, konversere, spise, vaske seg, og pusse tenner (enkle små ting, som er viktigere enn og rydde) krever såpass mye tid og energi. Det betyr ikke at rydding (som ett eksempel, siden det er det vi snakker om her) ikke skal læres, men alt til sin tid, i passende tempo for dette barnet og denne familien. Anonymkode: 1f628...87b 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #11 Skrevet 29. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja da kan man jo ikke forvente noen ting av de...seriøst, slutt med den sykeligjøringen av bokstavbarn. De blir ikke automatisk hjelpesløse fordi de får en diagnose. De klarer veldig mye de å akkurat som andre barn. Anonymkode: cd908...4e9 Og det er klart man skal forvente ting av de, men man skal sette forventninger som de klarer og innfri. Forventningene skal hele tiden tilpasses hva barnet kan klare her og nå, og stadig justeres, ikke settes etter hva alle andre barn klarer. Anonymkode: 1f628...87b 2
Fjaselina Skrevet 29. september 2018 #12 Skrevet 29. september 2018 Eg har også bedt mine barn om å rydde 10 ting kvar på badet. Eller rydde 5 ting på stova, eller 7 ting på romet sitt. Ofte er det lett å ta litt til når ein startar, og dersom dei gjer meir enn eg bestemte, kan eg gje ekstra ros:) Funkar som fjell! 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #13 Skrevet 29. september 2018 Takk for tips TS. Det skal jeg prøve her. Jeg har ikke diagnosebarn, men jeg er alenemor og roter mye selv. Er ikke noe glad i å rydde selv så ikke lett å lære det videre merker jeg. Og så er jeg opptatt av at det skal være rom for lek og kreativitet og det opplever jeg blir lettere når jeg ikke har fokus på rydding hele tiden. Å rydde unna ting som hun ikke blir ferdig med en kveld synes jeg er synd så det gjør jeg ikke. Jeg rydder i skippertakmetoden, for det er heller ikke så lett å leke og være kreativ hvis det er for mye rot heller.Men noe manisk opptatt av det er jeg altså ikke, men 10 ting hver kveld kunne kanskje vært noe. Datteren min var forøvrig på besøk hos ei i klassen og da hun kom hjem spurte jeg hva de hadde gjort..egentlig.ingenting, sa hun, fordi vi måtte rydde opp hele tiden. Jeg skjønt at dette ødela leken for jentene. Jeg mener ikke at de ikke skal rydde etter seg men det må ikke bli så manisk opptatt av dette at barna ikke tør leke. Anonymkode: 28857...0a3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå