visp Skrevet 29. september 2018 #1 Skrevet 29. september 2018 Skal man stå litt krokbøyd hele tiden, eller hva f..?? Skjønner ikke at stilingsannonser flommer over med dette ordet. Mister helt respekten for bedrifter som søker etter foroverlente personer! Hvorfor ikke vise at de har tenkt litt gjennom hva de faktisk skriver- det der er jo bare copy paste fra en haug med andre annonser. Jeg er ikke desperat, men på utkikk og må si at jeg føler vemmelse over hvordan noen bedrifter presenterer seg. Det sier seg vel selv at man vil ha en person som gjør en bra jobb? Det de gjør er å framstå som et uattraktivt sted å være. 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #2 Skrevet 29. september 2018 Sitter ofte foroverlendt på jobb, dette jo fordi jeg må strekke på ryggen mens jeg skriver. Så godt å vite dette er en ting de ser etterAnonymkode: 62e56...6b0 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #3 Skrevet 29. september 2018 Det er noen mennesker som sitter med albuene på bordet og lener seg fremover mot dem de snakker med. Og så er det noen som sitter godt tilbake på stolryggen og rumpa langt frem på stolen. I en intervjusituasjon, hvem virker mest interessert i å få jobben? Hvem av disse vil du kalle fremoverlent? Anonymkode: 0f627...f92
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #4 Skrevet 29. september 2018 Sånn er hyper-kapitalismen.. Det holder ikke å gjøre en normalt bra jobb, man skal helst strekke seg laaaangt for bedriften og være så foroverlent at man stuper utslitt ned i grava når arbeidsplassen ikke har bruk for deg lenger. Selv flirer jeg av stillingsannonser som etterlyser folk som vil "føle lidenskap for jobben". Altså, jeg vil gjerne trives på jobb, men lidenskap? Til syvende og sist jobber de fleste av oss for å få mat på bordet og tak over hodet. Skulle jeg fulgt lidenskapene mine, hadde jeg vært i hagen og pusla med blomster, gått turer på fjellet og lest masse bøker. Anonymkode: 98f22...da6 5
visp Skrevet 29. september 2018 Forfatter #5 Skrevet 29. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er noen mennesker som sitter med albuene på bordet og lener seg fremover mot dem de snakker med. Og så er det noen som sitter godt tilbake på stolryggen og rumpa langt frem på stolen. I en intervjusituasjon, hvem virker mest interessert i å få jobben? Hvem av disse vil du kalle fremoverlent? Anonymkode: 0f627...f92 Tja, det er ikke helt i intervju-situasjonen de kan se hvem som kommer til å strekke seg langt. Jeg synes bare det er å behandle folk som idioter ved å skrive noe så selvsagt. Selvfølgelig vil de ha noen de kan få mest mulig ut av! 1
visp Skrevet 29. september 2018 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er hyper-kapitalismen.. Det holder ikke å gjøre en normalt bra jobb, man skal helst strekke seg laaaangt for bedriften og være så foroverlent at man stuper utslitt ned i grava når arbeidsplassen ikke har bruk for deg lenger. Selv flirer jeg av stillingsannonser som etterlyser folk som vil "føle lidenskap for jobben". Altså, jeg vil gjerne trives på jobb, men lidenskap? Til syvende og sist jobber de fleste av oss for å få mat på bordet og tak over hodet. Skulle jeg fulgt lidenskapene mine, hadde jeg vært i hagen og pusla med blomster, gått turer på fjellet og lest masse bøker. Anonymkode: 98f22...da6 Ja, jeg står i en sterkere posisjon enn en som er arbeidsledig, nettopp fordi jeg kan sile ut jobber som høres attraktive ut. De skal jo friste folk; ikke bare lire av seg en haug med intetsigende greier. Jeg føler det samme med det du skriver om å føle lidenskap for jobben ja Altfor svulstige ord og de må se an stillingen litt for hva de skriver. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #7 Skrevet 29. september 2018 Enig, slike jobbannonser er bare latterlige. Anonymkode: 73563...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #8 Skrevet 29. september 2018 Tror nok mange arbeidsgivere mener det de skriver, selv om det kan virke som en floskel. Det betyr jo å ha drive, iver, ta initiativ, være proaktiv eller aktiv (i steden for «re-aktiv»). Jeg vil i alle fall heller ha det enn tilbakelente personer som kun gjør noe på oppfordring og ikke eget initiativ. Anonymkode: 9906f...7c9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #9 Skrevet 29. september 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Sånn er hyper-kapitalismen.. Det holder ikke å gjøre en normalt bra jobb, man skal helst strekke seg laaaangt for bedriften og være så foroverlent at man stuper utslitt ned i grava når arbeidsplassen ikke har bruk for deg lenger. Selv flirer jeg av stillingsannonser som etterlyser folk som vil "føle lidenskap for jobben". Altså, jeg vil gjerne trives på jobb, men lidenskap? Til syvende og sist jobber de fleste av oss for å få mat på bordet og tak over hodet. Skulle jeg fulgt lidenskapene mine, hadde jeg vært i hagen og pusla med blomster, gått turer på fjellet og lest masse bøker. Anonymkode: 98f22...da6 Vi er da noen som kan brenne for jobben eller enkelte fagområder selv om familie og fritid betyr mer. Det kan være både og, ikke enten eller. Høres ikke ut som du er på rett hylle, Anonymkode: 9906f...7c9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #10 Skrevet 29. september 2018 Prøv heller å få frem dine virkelige kvaliteter, istedenfor floskeluttrykk skrevet av innleide konsulenter. Tror faktisk jeg hadde lent meg godt tilbake i stolen også. 😛 Anonymkode: cee51...27f
Egenskap Skrevet 29. september 2018 #11 Skrevet 29. september 2018 foroverlent er et begrep i jobbannonse aktører som har gått seg blind å skrive gode tekster. Fremover lent får du aldri bruk å benytte som ansatt. Fremover lent er kun et lek med ord uten intrigeritt i sannhet som man egentlig gjør som ansatt.
Marie90 Skrevet 29. september 2018 #12 Skrevet 29. september 2018 Det er ingen tvil om at det går inflasjon i enkelte ord i jobbannonser, og at mange av arbeidsgiverne selv ikke vet hva de ber om. Når det er sagt; foroverlent/fremoverlent er et ok ord å bruke, og jeg har selv fått tilbakemelding på at jeg fremstår fremoverlent, ambisiøs, løsningsorientert osv. i intervjuer (og ender opp med et tilbud). Det det bunner ut i er jo ganske enkelt det at du som person kan forstå og respektere at bedriften har en bunnlinje å forholde seg til - du skal bidra positivt til regnskapet, og du har evne og vilje til det. For meg har det betydd at jeg forstår hva bedrifter driver med, og kan relatere min bakgrunn til det. Jeg kan plukke opp ting i min erfaring (og der viser jeg også kreative evner, ettersom jeg er ung nok til at min erfaring er begrenset) som jeg vinkler til den nye stillingen. Jeg har lest meg opp nok på firma til at jeg vet hva deres fremtidige utfordringer kan være, og hvordan jeg kan bidra til å løse dem. Kort sagt; ansetter du meg, så har du en ressurs. Hvorfor ansetter man nye mennesker? Fordi nåværende ansatte er blitt apatiske, passive - bakoverlent. Vi vet alle at entusiasmen over en ny jobb er dalende. Det tar ikke så vanvittig lang tid før kontortimene brukes mer og mer på nettaviser og sosiale medier. Arbeidsgivere vet også dette. Så et absolutt minimum er at entusiasmen og drivkraften er på topp ved oppstart.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #13 Skrevet 29. september 2018 4 timer siden, Marie90 skrev: Det er ingen tvil om at det går inflasjon i enkelte ord i jobbannonser, og at mange av arbeidsgiverne selv ikke vet hva de ber om. Når det er sagt; foroverlent/fremoverlent er et ok ord å bruke, og jeg har selv fått tilbakemelding på at jeg fremstår fremoverlent, ambisiøs, løsningsorientert osv. i intervjuer (og ender opp med et tilbud). Det det bunner ut i er jo ganske enkelt det at du som person kan forstå og respektere at bedriften har en bunnlinje å forholde seg til - du skal bidra positivt til regnskapet, og du har evne og vilje til det. For meg har det betydd at jeg forstår hva bedrifter driver med, og kan relatere min bakgrunn til det. Jeg kan plukke opp ting i min erfaring (og der viser jeg også kreative evner, ettersom jeg er ung nok til at min erfaring er begrenset) som jeg vinkler til den nye stillingen. Jeg har lest meg opp nok på firma til at jeg vet hva deres fremtidige utfordringer kan være, og hvordan jeg kan bidra til å løse dem. Kort sagt; ansetter du meg, så har du en ressurs. Hvorfor ansetter man nye mennesker? Fordi nåværende ansatte er blitt apatiske, passive - bakoverlent. Vi vet alle at entusiasmen over en ny jobb er dalende. Det tar ikke så vanvittig lang tid før kontortimene brukes mer og mer på nettaviser og sosiale medier. Arbeidsgivere vet også dette. Så et absolutt minimum er at entusiasmen og drivkraften er på topp ved oppstart. Hvis en bedrift eller arbeidssted sliter med dette over lang tid. Vil jeg si at problemet med stor sansynlighet ligger hoss noen andre en de ansatte. Noen ganger må leder gi arbeidsstokken en grunn til å stå på. Før i tiden brukte de frykt, med kjefting osv. Er mindre av det nå, selv om det har blitt litt mer trendy igjen. Andre metoder er mer effektive. Anonymkode: 54a5a...f85 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #14 Skrevet 30. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis en bedrift eller arbeidssted sliter med dette over lang tid. Vil jeg si at problemet med stor sansynlighet ligger hoss noen andre en de ansatte. Noen ganger må leder gi arbeidsstokken en grunn til å stå på. Før i tiden brukte de frykt, med kjefting osv. Er mindre av det nå, selv om det har blitt litt mer trendy igjen. Andre metoder er mer effektive. Anonymkode: 54a5a...f85 Helt enig i dette. Riktig nok tror jeg det skal godt gjøres å beholde den samme entusiasmen og initiativet som man gjerne har i starten gjennom en lang karriere, men jeg tror at det med fremmoverlenthet gjerne er et resultat av et samspill mellom bedriften og den ansatte, og ikke en egenskap man enten har eller ikke har. Selvfølgelig finnes det mennesker som er bedre på å ta initiativ enn andre, men jeg tror selv de mest ambisiøse og fremoverlente vil slite med å holde det gående over tid hvis de ikke kommer noen vei med initiativene sine og får noe tilbake fra bedriften. Hvis det står i stillingsannonsen at man må være fremoverlent er derfor mitt tips å i en intervjusituasjon utfordre arbeidsgiver på hva de legger i dette og hvordan bedriften i så fall legger til rette for og belønner initiativ fra de ansatte. Jeg tror et viktig skritt for å bekjenæmpe floskler og bruk av feil ord i stillingsannonser er å utfordre bedriftene på det og få de til å reflerere over om virkelig de kan tilby like mye som de forventer av de ansatte. Anonymkode: 4a490...05a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #15 Skrevet 30. september 2018 9 timer siden, visp skrev: Skal man stå litt krokbøyd hele tiden, eller hva f..?? Skjønner ikke at stilingsannonser flommer over med dette ordet. Mister helt respekten for bedrifter som søker etter foroverlente personer! Hvorfor ikke vise at de har tenkt litt gjennom hva de faktisk skriver- det der er jo bare copy paste fra en haug med andre annonser. Jeg er ikke desperat, men på utkikk og må si at jeg føler vemmelse over hvordan noen bedrifter presenterer seg. Det sier seg vel selv at man vil ha en person som gjør en bra jobb? Det de gjør er å framstå som et uattraktivt sted å være. Hva i all verden menes med å være foroverlent? I mitt hode så lener man seg forover, på en stol eller noe annet. I en stilling/jobbintervju begriper jeg ikke meningen med denne ordbruken. Er jo nesten en sak for Linda Eide og Gunnstein Akselberg. Anonymkode: 3648d...108
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå