Gå til innhold

Hvordan komme seg ut av den fattige/sosiale arven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor er det alltid mannen i forholdet som har pengene? Etter mamma ble alene, igjen, så har det blitt helt dødt hjemme. Det er bra at vi ble kvitt mannen, men vi reiser aldri på turer. Eller, mamma gjør det ikke... jeg er 20 år. Da mamma var alene med meg og min bror så måttehun ofte si nei, mens vennene mine fikk mye. 

Det er rart med de som har penger hele tiden. De tiltrekker seg og tiltrekker seg, mens jeg er mer sånn som har råd til det minste. 

Er så redd jeg blir akkurat som mamma. Jeg vil ikke få barn, for de kommer til å hate meg. 

Er det helt umulig å komme ut av den fattige arven? 

Anonymkode: f131d...e21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei? Ta ansvar for ditt eget liv - få deg en utdannelse og jobb masse!

Anonymkode: 2aff3...52d

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei? Ta ansvar for ditt eget liv - få deg en utdannelse og jobb masse!

Anonymkode: 2aff3...52d

Utdannelse, utdannelse, utdannelse.

nei, jeg orker ikke mere. Jeg har klart meg greit med en vanlig jobb. Men keg ble så deprimert at jeg ikke fikk lov å jobbe mer, og er nå til behandling. 

Orker ikke tanken på det en gang. Forbredret krarakterene 3 ganger, men 30.000 ble egentlig bare kastet ut. Utdannelse, utdannelse, utdannelse, utdannelse...helvetes mas blandt folk . 

• Liker 1
Skrevet

I Norge er det ennå relativt enkelt å komme seg opp av fattige kår.

Det er såre enkelt - ta utdannelse. Og en utdannelse om ikke leder en inn i et lavtlønnsyrke

Det er vel stadig vanligere at det er kvinnen som tjener mest, siden det er kvinner som er i flertall i høyere utdanning nå.

Anonymkode: 93c78...dda

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

nei, jeg orker ikke mere. Jeg har klart meg greit med en vanlig jobb. Men keg ble så deprimert at jeg ikke fikk lov å jobbe mer, og er nå til behandling. 

Orker ikke tanken på det en gang. Forbredret krarakterene 3 ganger, men 30.000 ble egentlig bare kastet ut. Utdannelse, utdannelse, utdannelse, utdannelse...helvetes mas blandt folk . 

Problemet ditt er at du synes synd på deg selv og du ender opp som en selvoppfyllende profeti. 

Anonymkode: 6e996...a1b

• Liker 21
Skrevet

Når du ikke har lyst å være like fattig som mora di og velger vekk barn pga. det, ja da tar du deg selv i nakken og får deg utdannelse! Hvis ikke du gidder det, nei så får du bare leve et liv i fattigdom da. Dette her går ikke ut på noe fattigdomsarv, det går på din egen evne å gjøre noe med livet ditt. Slutt å skyld dette på mora di...

Anonymkode: 169f4...145

• Liker 22
Skrevet

I Norge er det ennå relativt enkelt å komme seg opp av fattige kår.

Det er såre enkelt - ta utdannelse. Og en utdannelse om ikke leder en inn i et lavtlønnsyrke

Det er vel stadig vanligere at det er kvinnen som tjener mest, siden det er kvinner som er i flertall i høyere utdanning nå.

Huff, enda en person som måtte nevne utdannelse. 

Føler det er alt folk sitter og sier for tiden! Og så overhører man eldre på kafe, eller, eldre voksene.

"min datter skal begynne på jusstudie hun til høsten""han eldre er jo ferdig utdanna lege nå" , handler folks liv i Norge bare om hva folk har blitt eller? 

Er også lei av annonser og reklamer "hva kan du bli?" Bli, bli, bli... 

vi skal dø snart uansett. Så hvorfor all denne innstatsen for folk som snur ryggen til om vi ikke er nok?

• Liker 3
Skrevet

Men klarer du deg greit med en vanlig jobb, så er det jo greit?

Hva forventer du, at alle med butikkjobb skal få millionlønn? Vil du ikke jobbe for det, så står du igjen med å skaffe deg en rik mann, det er klart. Men det er faktisk fullt mulig for kvinnfolk også, å jobbe seg opp og skaffe seg godt betalte jobber i dette landet. 

• Liker 9
Skrevet

Tar man ansvar for seg selcåv og får en utdanning som gir fast arbeid, så er man jo uten av "arven" man arver kun det man selv vil. Man er faktisk selv ansvarlih for eget liv, selv om det til tider kan være tøft, så må man selv ta ansvaret.

Anonymkode: 76018...2c0

• Liker 6
Skrevet

Når du ikke har lyst å være like fattig som mora di og velger vekk barn pga. det, ja da tar du deg selv i nakken og får deg utdannelse! Hvis ikke du gidder det, nei så får du bare leve et liv i fattigdom da. Dette her går ikke ut på noe fattigdomsarv, det går på din egen evne å gjøre noe med livet ditt. Slutt å skyld dette på mora di...

Men jeg vet ikke hva jeg vil bli!!! Jeg prøvde psykologi, men nei. Jævla mye lesing. Får vondt i huet. 

Skrevet

Tar man ansvar for seg selcåv og får en utdanning som gir fast arbeid, så er man jo uten av "arven" man arver kun det man selv vil. Man er faktisk selv ansvarlih for eget liv, selv om det til tider kan være tøft, så må man selv ta ansvaret.

Klokt menneske altså. Som om jeg ikke veit det. 

Men du bestemmer faktisk ikke alt selv. Er jo ikke alle som får seg jobb selv om de har utd.

Skrevet

Men jeg vet ikke hva jeg vil bli!!! Jeg prøvde psykologi, men nei. Jævla mye lesing. Får vondt i huet. 

Da setter du deg ned, synes synd på deg selv og skylder på din mor, for at du ikke har blitt til noe. Var det rett svar?

Du er 20år og virker bitter. Litt vel tidlig.

• Liker 9
Skrevet

Huff, enda en person som måtte nevne utdannelse. 

Føler det er alt folk sitter og sier for tiden! Og så overhører man eldre på kafe, eller, eldre voksene.

"min datter skal begynne på jusstudie hun til høsten""han eldre er jo ferdig utdanna lege nå" , handler folks liv i Norge bare om hva folk har blitt eller? 

Er også lei av annonser og reklamer "hva kan du bli?" Bli, bli, bli... 

vi skal dø snart uansett. Så hvorfor all denne innstatsen for folk som snur ryggen til om vi ikke er nok?

La meg si det slik - tror det er veldig greit at du er i behandling.... For høres ikke ut som du har det noe bra ❤️ 

• Liker 7
Skrevet

Du må rett og slett ta grep selv. Hjelper ikke å sutre, man må rett og slett ta en utdannelse. 

Anonymkode: 2d8e2...b03

• Liker 3
Skrevet

Du kan ikke klage når du ikke gidder å gjøre en innsats... Du får sette deg ned og se på hva du kunne tenke deg å jobbe med, som er realistisk å oppnå og som gir god lønn og trygg arbeidsdag.

Da setter du deg ned, synes synd på deg selv og skylder på din mor, for at du ikke har blitt til noe. Var det rett svar?

Du er 20år og virker bitter. Litt vel tidlig.

Dette også :P

Skrevet

Alle kan være enige om at penger arves, da må dere også forstå at pengemangel arves. Noe kan man gjøre selv for å ikke ende opp som evig fattig, men det er begrenset sammenlignet med de som kommer fra hjem med romslig økonomi.

I dag er det de færreste som gjennomgår studier og etablering uten hjelp fra foreldre. Mange får seg jobb via kontakter som foreldrene har.

Anonymkode: 0a440...388

• Liker 1
Skrevet

Vet du hva den såkalte "fattigdomsarven" egentlig består av?

Barn av folk med høyere utdannelse tar i større grad høyere utdannelse selv, har blitt oppmuntra til det og sett og forstått fra de var barn at det er en viktig og naturlig ting. Og ender opp med å tjene godt, som sine foreldre - med høyere utdanning.

Barn av folk uten utdannelse, tar i mindre grad utdannelse selv - og ender opp med samme lavinntektsjobber som foreldrene sine.

Det er faktisk ikke verre enn det, i Norge i dag

• Liker 9
Skrevet

Alle kan være enige om at penger arves, da må dere også forstå at pengemangel arves. Noe kan man gjøre selv for å ikke ende opp som evig fattig, men det er begrenset sammenlignet med de som kommer fra hjem med romslig økonomi.

I dag er det de færreste som gjennomgår studier og etablering uten hjelp fra foreldre. Mange får seg jobb via kontakter som foreldrene har.

ALLE i Norge kan få seg utdannelse! Om ts er så misfornøyd så får hun gjøre noe med det. Hun er ellers en frisk person og har ingen hinder til å lykkes. Jeg tror hennes depresjon skyldes at hun frykter fattigdom, og da må man bare ta grep.

Vet du hva den såkalte "fattigdomsarven" egentlig består av?

Barn av folk med høyere utdannelse tar i større grad høyere utdannelse selv, har blitt oppmuntra til det og sett og forstått fra de var barn at det er en viktig og naturlig ting. Og ender opp med å tjene godt, som sine foreldre - med høyere utdanning.

Barn av folk uten utdannelse, tar i mindre grad utdannelse selv - og ender opp med samme lavinntektsjobber som foreldrene sine.

Det er faktisk ikke verre enn det, i Norge i dag

Dette er årsaken 338.

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke helt hvilken verden du bor i. De jeg kjenner har tatt utdanning og hatt stipend og lån gjennom lånekassen. De får ikke hjelp av foreldre. 

Noen av oss vlger fagbrev, andre velger bacheoler, andre master. Og kun utifra egen lomme. På min jobb er det mange studenter som jobber annenhver helg for å spe på i studietiden. 

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du tar dette i beste mening, for det er ment slik - men - tror virkelig du bør vurdere et annet yrke enn psykolog.

Folk som sliter selv, og du er jo i behandling, har det med å trekkes til faget. Vil kanskje forstå egne problemer eller noe...? Men det betyr på ingen måte at de er egna til å faktisk jobbe som det. Tenk i hvert fall nøye over, hva dine egentlige motivasjoner for å ville studere psykologi er.....?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...