AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #1 Skrevet 29. september 2018 Jeg har lyst til å kjøpe meg en leilighet i Oslo. På nåværende tidspunkt leier jeg og samboer og betaler ca 7000 hver. Synes dette er fullstendig tullete og føler jeg kaster penger ut av vinduet. Kunne heller tenkt meg å investere ved å kjøpe. Men hvor begynner jeg? Jeg studerer fulltid, men tjener ca 15.000 etter skatt i tillegg til stipend (ligger på rundt 7000). Er det mulig å kjøpe leilighet for denne inntekten? Skal jeg bare gå i en bank å spørre? Og hvilken bank burde jeg gå i? Hva burde jeg se etter i en annonse? Har ingen greie på kapital, lån, gjeld eller noe av den slags... Har alltid leid og bare betalt inn en sum på eiers konto. Tips tas imot med takk Anonymkode: cc9e7...bd0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #2 Skrevet 29. september 2018 Hvor mye har du spart i egenkapital? Anonymkode: d599f...6ee
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #3 Skrevet 29. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye har du spart i egenkapital? Anonymkode: d599f...6ee Har ikke spart noe? Som sagt, jeg vet ikke en gang hva egenkapital handler om... Jeg har en BSU-konto, det er det eneste... Anonymkode: cc9e7...bd0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #4 Skrevet 29. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har ikke spart noe? Som sagt, jeg vet ikke en gang hva egenkapital handler om... Jeg har en BSU-konto, det er det eneste... Anonymkode: cc9e7...bd0 Da foreslår jeg at du starter med å sette deg inn i konseptene lån og egenkapital. Og kanskje leke med en lånekalkulator. Anonymkode: 20f62...915 15
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #5 Skrevet 29. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ikke spart noe? Som sagt, jeg vet ikke en gang hva egenkapital handler om... Jeg har en BSU-konto, det er det eneste... Anonymkode: cc9e7...bd0 Har samboeren din fulltidsjobb? Hvis ikke kan dere nok se langt etter å kjøpe i Oslo om dere ikke har en god sum egenkapital eller foreldre som vil bidra. Anonymkode: f3f20...fcb 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #6 Skrevet 29. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke spart noe? Som sagt, jeg vet ikke en gang hva egenkapital handler om... Jeg har en BSU-konto, det er det eneste... Anonymkode: cc9e7...bd0 Hvor mye har du på BSU-kontoen? Har du ingen sparekonto ved siden av brukskontoen din? Har samboeren din noen oppsparte penger? Anonymkode: d599f...6ee
_popcorn_ Skrevet 29. september 2018 #7 Skrevet 29. september 2018 Kort fortalt: Du må ha 15% av kjøpesum (prisantydning + fellesgjeld) spart opp, enten på egen sparekonto eller på BSU. Du kan maks låne 5x inntekten din. Da må du se på din totale årsinntekt før skatt, ikke medregnet stipend. Når du ser hva årsinntekten din er, ganger du den med 5, deretter trekker du fra studielån og all annen gjeld, så ser du hva du kan låne, sånn ca. 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #8 Skrevet 29. september 2018 Egenkapital betyr hva du må ha av penger selv av det boligen koster Nå er den 15% av totalsummen for å kjøpe bolig i følge boliglånsforskriften. Koster leiligheten f. eks. ca 4.000.000,- så er egenkapitalskravet ca 600,000,-. Resten kan da være et lån eller ytterligere egenkapital hvis man har mer enn 15%. Jo mer egenkapital, jo lettere å få lån og jo billigere blir det for en selv over tid. Det andre bankene ser på er betjeningsevne. Jo høyere inntekt jo bedre, men de ser også på kontinuiteten. Har man fast jobb eller midlertidig jobb med veldig lang varighet, så er det bedre enn å ha korte engasjementer eller kun timer uten fastsatt prosentsats. Løpetid på lånet/nedbetalingstid er over hvor lang tid man kan betale ned lånet. Dette har variert fra alt fra 15 år til 30 år, og en del har sågar 40 år i disse dager. Lengre nedbetalingstid betyr at man betaler mindre per måned, men samtidig at man betaler mer i lån totalt sett. Jo høyere inntekt og lavere forbruk ellers, jo kortere nedbetalingstid bør man ha. Du kan lese mer om lån og sånt i boliglånsforskriften her: https://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/boliglansforskriften2017 En lånekalkulator du kan leke med tall finnes her: https://www.penger.no/boliglan/lanekalkulator.html Anonymkode: 9edc7...2bd
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #9 Skrevet 29. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har samboeren din fulltidsjobb? Hvis ikke kan dere nok se langt etter å kjøpe i Oslo om dere ikke har en god sum egenkapital eller foreldre som vil bidra. Anonymkode: f3f20...fcb Han har fulltidsjobb og tjener ganske mye mer enn det jeg gjør. Hva mener du med foreldre som vil bidra? Hvor mye burde jeg ha på sparekonto ifht egenkapital da? 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye har du på BSU-kontoen? Har du ingen sparekonto ved siden av brukskontoen din? Har samboeren din noen oppsparte penger? Anonymkode: d599f...6ee Ca 15000 inne på kontoen. Jo jeg har det, men har dessverre ikke vært noe særlig flink til å spare etter jeg flytta til Oslo så er ikke mye å skryte av inne på denne kontoen. Det vet jeg ikke, har ikke spurt han. Anonymkode: cc9e7...bd0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #10 Skrevet 29. september 2018 Hvis du bare har 15000 i oppsparte penger, så kan du glemme å kjøpe leilighet. Jeg ville forsøkt å flytte litt ut av byen og leie noe billigere, slik at du kan spare mer per måned. Hvis du feks sparer 5000 i måneden, har du rundt 200000 om ca 3,5 år. Da kan du begynne å tenke på å kjøpe. Anonymkode: b48fe...11a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #11 Skrevet 29. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du bare har 15000 i oppsparte penger, så kan du glemme å kjøpe leilighet. Jeg ville forsøkt å flytte litt ut av byen og leie noe billigere, slik at du kan spare mer per måned. Hvis du feks sparer 5000 i måneden, har du rundt 200000 om ca 3,5 år. Da kan du begynne å tenke på å kjøpe. Anonymkode: b48fe...11a Så jeg MÅ spare over 200 000 før jeg kan kjøpe?? Anonymkode: cc9e7...bd0
_popcorn_ Skrevet 29. september 2018 #12 Skrevet 29. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så jeg MÅ spare over 200 000 før jeg kan kjøpe?? Anonymkode: cc9e7...bd0 Aller helst bør du ha spart 4-500 000,- med 200 000 i egenkapital, så får du kjøpt noe til 1,3 mill. ikke akkurat realistiske priser i Oslo. 8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #13 Skrevet 29. september 2018 Men snakk med samboeren din hvis dere skal kjøpe sammen. Hvis dere f.eks. skal kjøpe noe til 3 mill, trenger dere til sammen 450 000 i egenkapital til sammen. Hvis han allerede har spart opp mye, kan han ha litt høyere eierandel enn deg, også deler dere boliglånet. Kan jeg spørre hvor gammel du er? Hvor mye tror du du kan klare å spare i måneden nå? Hvor mange år har du igjen av studiene? Hvor sannsynlig er det at du får fast jobb raskt, og hva er startlønna? Anonymkode: d599f...6ee
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #14 Skrevet 29. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men snakk med samboeren din hvis dere skal kjøpe sammen. Hvis dere f.eks. skal kjøpe noe til 3 mill, trenger dere til sammen 450 000 i egenkapital til sammen. Hvis han allerede har spart opp mye, kan han ha litt høyere eierandel enn deg, også deler dere boliglånet. Kan jeg spørre hvor gammel du er? Hvor mye tror du du kan klare å spare i måneden nå? Hvor mange år har du igjen av studiene? Hvor sannsynlig er det at du får fast jobb raskt, og hva er startlønna? Anonymkode: d599f...6ee Det er jo litt flaut å ikke kunne noe om dette... Jeg er 25 år og blir ferdig med masterutdanning til våren. Hvis jeg får jobb innenfor utdanningen tror jeg at jeg kan tjene mellom 450 000-500 000. Kanskje, litt usikker. Jeg kan spare noe nå, men ikke fullt så mye... Anonymkode: cc9e7...bd0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #15 Skrevet 29. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo litt flaut å ikke kunne noe om dette... Jeg er 25 år og blir ferdig med masterutdanning til våren. Hvis jeg får jobb innenfor utdanningen tror jeg at jeg kan tjene mellom 450 000-500 000. Kanskje, litt usikker. Jeg kan spare noe nå, men ikke fullt så mye... Anonymkode: cc9e7...bd0 Så lenge til har vilje til å sette deg inn i det og lære noe om det, burde du ikke være flau Sett opp et budsjett. Sett deg mål for hvor mye penger du skal bruke i måneden. Du får stipend på nesten 8000 kr fra Lånekassen, sant? I tillegg lønn på ca. 15 000 per måned? Det er ca. 23 000 i måneden. Da synes jeg du kan få spart en del. Jeg er selv student, og lever kun på studielån (utenom jobb i ferier, hvor jeg sparer pengene til egenkapital). Sett opp ulike poster, her er et forslag: Husleie: 7000 (inkl. strøm, internett?) Transport: 500 (hvis du har busskort?) Mat: 2000 Mobil: 300 Diverse (cafe, kino, og annet "kos"): 500 Spotify, netflix, annet: 150 Klær: 200 (ikke kjøp nye klær bare for å kjøpe det, kjøp kun det du trenger) = 10 450 Da har du igjen 12 550 kr i måneden du kan spare. Dette er jo bare et eksempel, men da kan du i alle fall ha mål om å spare 10 000 kr hver måned. Hva gjør du f.eks. hver gang du får storstipend fra Lånekassa? Størstedelen av storstipendet kan spares. Anonymkode: d599f...6ee
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #16 Skrevet 29. september 2018 3 timer siden, _popcorn_ skrev: Kort fortalt: Du må ha 15% av kjøpesum (prisantydning + fellesgjeld) spart opp, enten på egen sparekonto eller på BSU. Du kan maks låne 5x inntekten din. Da må du se på din totale årsinntekt før skatt, ikke medregnet stipend. Når du ser hva årsinntekten din er, ganger du den med 5, deretter trekker du fra studielån og all annen gjeld, så ser du hva du kan låne, sånn ca. Er det inntekten før eller etter skatt en skal regne ut ifra? Anonymkode: 757c5...d17
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #17 Skrevet 29. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det inntekten før eller etter skatt en skal regne ut ifra? Anonymkode: 757c5...d17 Før. Anonymkode: 4406f...1ad
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #18 Skrevet 29. september 2018 Avhengig av hva samboeren din har i sparepenger så ser jeg for meg at dere nok vil måtte fortsette å leie i et par år etter studiene, slik at dere kan få spart opp egenkapital (med mindre dere har foreldre som kan hjelpe dere med akkurat dette). Dere er heldigvis to om det, så da går det jo ca. dobbelt så raskt som for de av oss som er enslige. Anonymkode: 6b85c...f77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå