Gå til innhold

Bruken av "alvorlig skadd"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ligger egentlig i begrepet "alvorlig skadd"? Når jeg leser at media bruker det uttrykket om feks bilulykker så tenker man jo at det er alvorlig, men jeg har tre ganger lest at det uttrykket er brukt, men i ettertid fått høre at personen feks bare har skader i et bein, en fot ol. Når jeg hører alvorlig så tenker jeg i alle fall at det er noe man kunne dødd av, men det er kanskje ikke slik? 

Anonymkode: 0d708...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ligger egentlig i begrepet "alvorlig skadd"? Når jeg leser at media bruker det uttrykket om feks bilulykker så tenker man jo at det er alvorlig, men jeg har tre ganger lest at det uttrykket er brukt, men i ettertid fått høre at personen feks bare har skader i et bein, en fot ol. Når jeg hører alvorlig så tenker jeg i alle fall at det er noe man kunne dødd av, men det er kanskje ikke slik? 

Du av alle burde vite hva alvorlig skadd betyr.!

Gjest missmarthe
Skrevet

Alvorlig skadet: Skader som krever behandlingstiltak og innleggelse i sykehus. Mange pasienter i denne kategorien trenger operasjon. Skadeomfanget kan være bredt – fra en brukket arm som kan opereres og bli bra igjen – til en knust fot som ikke lar seg reparere. Uansett er det i utgangspunktet ikke fare for pasientens liv.

https://www.aftenbladet.no/trafikk/i/dLPdo/Hva-er-lett_-alvorlig-og-kritisk-skadet

Skrevet
Akkurat nå, missmarthe skrev:

Alvorlig skadet: Skader som krever behandlingstiltak og innleggelse i sykehus. Mange pasienter i denne kategorien trenger operasjon. Skadeomfanget kan være bredt – fra en brukket arm som kan opereres og bli bra igjen – til en knust fot som ikke lar seg reparere. Uansett er det i utgangspunktet ikke fare for pasientens liv.

https://www.aftenbladet.no/trafikk/i/dLPdo/Hva-er-lett_-alvorlig-og-kritisk-skadet

Ahh, tusen takk! Ser at jeg har lagt litt mer i begrepet enn hva som faktisk ligger i det. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sier man vel «livstruende skadd»? «Kritisk skadd» er enda verre. 

Anonymkode: a53de...aa4

Skrevet

Litt på siden av samme sak, men jeg synes det er så underlig at man har begynt å bruke drukningsulykke når pasienten ikke er død. 

Anonymkode: f26bf...659

• Liker 2
Skrevet

"Bare skader i et ben" kan i verste fall være dødelig om det er store blodkar som skades. Skaden kan også føre til amputasjon, behov for protese og langvarig opptrening for den personen benet tilhører. 

Var en journalist (tror jeg) i en av oslo avisene som skrev om hvordan han opplevde en ulykke der media beskrev han som lite/moderat skadet, men der det for han personllig hadde lanvarige konsekvenser. Finner den ikke igjen, men verdt å lese om noen andre vet hvor den ligger. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden av samme sak, men jeg synes det er så underlig at man har begynt å bruke drukningsulykke når pasienten ikke er død. 

Anonymkode: f26bf...659

Du kan drukne uten å dø. Drukningsdød = død etter drukning, druknet i en ulykke = som regel død slik avisene bruker begrepet, men en drukningsulykke trenger ikke ha dødelig utfall. 

Anonymkode: 4f908...1de

Skrevet
4 timer siden, Tiger1974 skrev:

Du av alle burde vite hva alvorlig skadd betyr.!

En anonym bruker burde vite hva det betyr? 

Anonymkode: 39653...246

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...