Gå til innhold

Hvor mye leker 6årig gutt alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på seks år som «kjeeeeeeder» seg. Han vil bare se TV, film, spille på mobil, nettbrett eller PlayStation. Vi setter grenser og det er ikke fritt frem. Men noen ganger blir det litt ekstra, som når småsøsken skal sove eller noen er syke etc. Nå har det vært en periode med dårlig vær, så da ble det mer. 

Ellers har han et rom fullt av leker, lydbøker, lego ++ Hobbybokser, modelleire, perler, playmo. Ja dere skjønner tegninga. 

Allikevel går han rundt og lurer på «hva skal jeg gjøre nå da». Og maser, sturer og flakker rundt. Holder på med noe maks ti minutter før det er mas igjen. Jeg har ikke tid eller lyst til å sitte sammen med han hele tiden. Han er en unge. Unger bør jo synes det er gøy å leke, eller? 

Anonymkode: e53a0...bcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste har alltid vært glad i å leke for seg selv med å bygge lego osv, yngste derimot (som er åtte nå) han er ikke sånn. Han er en mye mer sosial type, og han leker veldig fint sammen med andre barn. Hva med å invitere klassekamerater, naboer eller andre venner på besøk? Eller motsatt, at han drar til noen?

Anonymkode: 51887...7f6

Skrevet (endret)

...

Endret av MissLucy
Skrevet

Da sønnen min var 6, kunne han sitte i timevis alene og leke med Lego og Playmo.

Anonymkode: 1e68d...144

Skrevet

Min leker ikke alene i det hele tatt. Han er litt "bortskjemt" med mange venner i gata, så det er alltid noen å leke med. Når det blir litt dødtid på ferie (ingen søsken) eller det hender en sjelden gang at ingen barn i gata er hjemme, så blir han helt hjelpeløs og maser konstant.

Anonymkode: 712c1...17a

Skrevet

Min venninne sa til meg nylig: "Femåringen min har glemt ut hvordan man leker".. Litt trist, synes jeg!

Anonymkode: 1ed09...524

• Liker 1
Skrevet

Han både har besøk og er på besøk innimellom. Og da blir det ennå verre. De vil spille. Det er det eneste de vil. Helt ute av stand til å leke seg selv. Jeg vurderer å kaste alt som heter TV og spill ut av huset for en stund. Kanskje det kan tvinge han til å finne på noe selv. 

Lurer på hvor greit det er å «tvinge» han til å leke seg. Altså Venne han til å måtte leke på rommet sitt alene i perioder av gangen? Sende han ut i hagen alene? Være mer streng? 

Anonymkode: e53a0...bcd

Skrevet

Han er nok en som liker data best, og da er det nok det han kommer til å ha mest interesse for, uansett om du hiver ut alt av skjermer. Jeg tenker at man ikke skal «straffe» han for det, men heller finne ting som han kan ha stor nytte av senere. Hjemme hos oss har 8 åringen lenge hatt egen pc der han øver seg på touch metoden, prøver seg på koding og er mye på paint og word. Han spiller også vanlige spill på ps. Han må selvfølgelig være aktiv også, en god gamer er en som er trent og sunn, så her jogges det, og han må på tur med hunden hver dag ved siden av lekser og vennebesøk(der det ofte blir mest spilling). Han har en stor samling av nerf som er en veldig populær aktivitet når gutta må ta pause fra spillinga. Storebroren hans har akkurat fått seg en bra stilling innen IT nå, i veldig ung alder, og det tror jeg er fordi han fikk utvikle datainteressen sin fra han var liten.

Anonymkode: dd82c...7f3

Skrevet

"Så bra!" er svaret her, om unger kjeder seg - de får ikke sympati eller voksne til å sette dem i gang med noe

"Det er kjempebra å kjede seg - for det blir en kreativ av! Du må bruke hjernen din selv, og finne på noe du har lyst til å gjøre, lage, leke med. Det er skikkelig bra å bruke hjernen sin"

De har ingen fare av å kjede seg, tvert imot, barn idag kjeder seg alt for lite - når hvert et minutt skal fylles med avhengighetsskapende underholdning som spilling. På ingen måte imot spilling altså, vi gjør det også her i huet. Men de må faktisk øve på å regulere bruken av det. Og om det er gått så langt at barnet ikke klarer å finne på andre ting å gjøre, så er det på høy tid å ta det på alvor. De må øve på å bruke eget fantasiliv, det er slik barn lærer og utvikler seg, til å bli tenkende, kreative, igangsettere som voksne. 

Anonymkode: 46337...452

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...