Gå til innhold

Hvem oppgir jeg som referanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker ikke at min sjef gjennom 7 år skal vite at jeg søker på en jobb. Hvem oppgir jeg som referanse da? Kollegaer? Vil det være merkelig om jeg ikke oppgir nåværende leder?

Anonymkode: 9c008...c33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil være merkelig ja... kollegaer er ikke gyldig referanse :)

Anonymkode: 5b3e6...d4e

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ingen ting som heter «gyldig referanse».

Ts, du kan gjerne oppgi kollegaer som referanse, de du er på intervju hos forstår at du ikke oppgir sjefen din. Har du en tidligere sjef du kan oppgi? Bruk gjerne kollegaer som du har rapportert til, ikke bare en «kompis» på jobben...

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i alle dager har du fått det fra?

Anonymkode: f4bf4...5c8

• Liker 4
Skrevet

Du kan bruke kolleger som referanse, men mange vil nok finne det merkelig at du ikke vil ha sjefen som referanse, det skurrer litt. 

Anonymkode: ef126...025

Skrevet

Har jo tidligere ledere, men rart å bruke de når jeg har jobbet en annen plass i 7 år? 

Kan jeg si det der jeg søker da? At jeg ikke oppgir nåværende leder fordi jeg ikke vil at hun skal vite at jeg har begynt å vurdere noe annet?

Ellers må jeg bare innrømme det da ;) 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg si det der jeg søker da? At jeg ikke oppgir nåværende leder fordi jeg ikke vil at hun skal vite at jeg har begynt å vurdere noe annet?

Det er helt vanlig at folk ikke ønsker å oppgi nåværende sjef som referanse. Du kan bruke en blanding av tidligere ledere og kolleger.

Du kan eventuelt tilby å be om referanse fra nåværende leder hvis de du er på intervju hos vil ansette deg men ønsker en siste sjekk. Hvis du tror nåværende sjef vil gi deg en god referanse da. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har jo tidligere ledere, men rart å bruke de når jeg har jobbet en annen plass i 7 år? 

Ellers må jeg bare innrømme det da ;) 

Bare å si at nåværende leder ikke vet at du søker jobb. Du kan jo også si to ord om hvorfor du ikke har fortalt det og hvorfor du søker ny jobb, er det feks pga konflikter med lederen eller andre grunner?

Leder 7 år tilbake synes jeg kan være greit. Men som tidligere nevnt, er jo ikke bare din personalansvarlige som vet hvordan du er på jobb...

Skrevet

Ingen konflikt med leder, men hun er litt redd jeg skal si opp, så det er grunnen. Fler av de mest erfarne på arbeidsplassen har tenkt seg bort, så tenker kun på det for å ikke skape stress. Vi er ikke en veldig stor bedrift. 

Skrevet

Jeg har ingen problem med å oppgi henne om de ønsker en siste sjekk, og jeg er sikker på at jeg får jobben.

Skrevet

Det er vanskelig problemstilling, men det er jo dem som har nært tilknytning til arbeidet du presterer i. Hvem er det du har tiltro til? På en eller annen måte er det noen som er god for deg i bedriften du jobber i. Dermed handler det om at lever et åpent liv der du faktisk ønsker å gå oppover i karrièrestigen, da gjelder det at du velger en person som kan faktisk fremstille deg med positive og vektlagte ord som bidrar til at bedriften du har søkt til vil få en kandidat som forsterker bedriften ytterligere. Verre er det ikke. Vil du ha jobben så velg en god kandidat til det. Om du ikke har noen, så må du faktisk jobbe en del med deg selv som person, fordi man er ikke alene i en bedrift uten at du har noen som du kan forholde deg til.

Anonymkode: 9061a...da8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig problemstilling, men det er jo dem som har nært tilknytning til arbeidet du presterer i. Hvem er det du har tiltro til? På en eller annen måte er det noen som er god for deg i bedriften du jobber i. Dermed handler det om at lever et åpent liv der du faktisk ønsker å gå oppover i karrièrestigen, da gjelder det at du velger en person som kan faktisk fremstille deg med positive og vektlagte ord som bidrar til at bedriften du har søkt til vil få en kandidat som forsterker bedriften ytterligere. Verre er det ikke. Vil du ha jobben så velg en god kandidat til det. Om du ikke har noen, så må du faktisk jobbe en del med deg selv som person, fordi man er ikke alene i en bedrift uten at du har noen som du kan forholde deg til.

Anonymkode: 9061a...da8

Tror vi misforstod hverandre. Jeg har fler som kan gi meg gode referanser, men ønsker ikke at min nåværende leder skal vite at jeg søker på denne jobben, og ønsker derfor ikke å oppgi henne. 

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg søker jobben nå. Skrev på CV referanser= X bedrift: Nåværende arbeidsgiver (Be om referanse). Saken er løst. 

Tror at arbeidsgiveren vil forstå. Hvis de ønsker å sjekke, så kan dem bare si ifra. 

Anonymkode: 4939c...095

Skrevet

Jeg oppgir aldri nåværende leder som referanser. Jeg bruker 2 fra tidligere arbeidsforhold. Kun da jeg søkte ny jobb internt, måtte jeg oppgi en fra den avdelingen jeg jobber på. Slapp heldigvis å oppgi min leder. Har erfaring med at hvis leder vet du søker andre jobber, gir de deg mindre ansvar og oppgaver fremover. Du merker at du ikke blir tatt med på ting som du ellers ville vært med på, samt stemningen kan bli rar/dårlig. 

Anonymkode: 5e671...1e5

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppgir aldri nåværende leder som referanser. Jeg bruker 2 fra tidligere arbeidsforhold. Kun da jeg søkte ny jobb internt, måtte jeg oppgi en fra den avdelingen jeg jobber på. Slapp heldigvis å oppgi min leder. Har erfaring med at hvis leder vet du søker andre jobber, gir de deg mindre ansvar og oppgaver fremover. Du merker at du ikke blir tatt med på ting som du ellers ville vært med på, samt stemningen kan bli rar/dårlig. 

Anonymkode: 5e671...1e5

Akkurat det jeg er redd for ;) 

Skrevet

Jeg bytta jobb i fjor og oppgav to tidligere ledere som referanser. De hadde slutta i mitt selskap for 2 og 4 år siden, og det var "nært nok" i tid til at det ikke var noe problem. Kunne kanskje vært et potensielt problem om det hadde vært 7 år siden, min nye sjef var ganske opptatt av å ha noen som hadde jobbet med meg "i senere tid". 

Brukte ingen på arbeidsplassen som referanse, for jeg ville ikke flagge at jeg var på vei ut. Det hadde nok uansett ikke hatt noe å si, for det var en stor arbeidsplass med ordnede forhold og profesjonelle ledere, men var uansett greit å holde dem utenfor. 

Anonymkode: 9f577...2a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...