Gå til innhold

Hvordan bli økonomisk smartere ? Kom m gode tips :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å bli flinkere økonomisk ! 

Ikke bare leve fra hånd til munn evt la humla suse....;)

hvilke bøker (på norsk ), artikkeler, podcast, video, kurs vil du anbefale ? 

Takk :) 

Anonymkode: dfcb8...dca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Luksusfellen er det mye god læring i. Du kan spare mye på å kutte i matbudsjettet. Kaster du mye mat feks? 

• Liker 3
Skrevet

Sett opp budsjett. Er ikke verre enn det.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, asterix skrev:

Sett opp budsjett. Er ikke verre enn det.

Ok så alle m budsjett blir rike ? 

Skrevet
1 time siden, hobbykokken skrev:

Luksusfellen er det mye god læring i. Du kan spare mye på å kutte i matbudsjettet. Kaster du mye mat feks? 

Er forsovet enig i det. Men der er det mye gjeldshåndtering og opprydding. Jeg vil lære å la pengene vokse :) 

hvor lærer man sånt ? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok så alle m budsjett blir rike ? 

Ja, det er sånn det funker.

Nei.

Men det er svaret på spørsmålet ditt: hvordan bli økonomisk smartere.

• Liker 3
Skrevet

Et budsjett vil i alle fall være et hjelpemiddel for å få spart penger

Anonymkode: 52556...9a5

• Liker 2
Skrevet

Her er hvordan jeg sparer ekstremt mye penger. Handler alltid på tilbud, har lastet ned appen mattilbud og skriver opp hva som er billig hvor, og jeg sjekker alltid 50% hylla datovarene, sparer fort 3000 i mnd på dette. Invester i en stor fryser om du ikke har, eller bli flink til å bruke den du har, frys ned alle darovarene du kjøper og del dem i porsjoner før du gjør det. Hvilket abonement har du? Ice har til 99kr mnd, 500mb data. Appen Æ gir deg 10%på 10 mest handla varer på rema1000, har spart mye der og. Kjøper klær brukt eller bytter med venninner og på finn.no. Ha likevel en morrokonto hvor du setter av en sum i mnd til å kose deg med så du ikke sparer deg til kjedsomhet. Jeg har planer om å kjøpe hus, har til nå spart 850.000 kr. 

Anonymkode: 52681...067

• Liker 1
Skrevet

Fyll opp bsu hvert år.

Anonymkode: b18f1...585

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er hvordan jeg sparer ekstremt mye penger. Handler alltid på tilbud, har lastet ned appen mattilbud og skriver opp hva som er billig hvor, og jeg sjekker alltid 50% hylla datovarene, sparer fort 3000 i mnd på dette. Invester i en stor fryser om du ikke har, eller bli flink til å bruke den du har, frys ned alle darovarene du kjøper og del dem i porsjoner før du gjør det. Hvilket abonement har du? Ice har til 99kr mnd, 500mb data. Appen Æ gir deg 10%på 10 mest handla varer på rema1000, har spart mye der og. Kjøper klær brukt eller bytter med venninner og på finn.no. Ha likevel en morrokonto hvor du setter av en sum i mnd til å kose deg med så du ikke sparer deg til kjedsomhet. Jeg har planer om å kjøpe hus, har til nå spart 850.000 kr. 

Du må jo ha et enormt matbudsjett, eller forsørge veldig mange, dersom du sparer 3000 i matutgifter hver måned på de tiltakene du ramset opp. 

3000 er jo lånt mer enn hele matbudsjettet mitt.

Anonymkode: a4e80...01f

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo ha et enormt matbudsjett, eller forsørge veldig mange, dersom du sparer 3000 i matutgifter hver måned på de tiltakene du ramset opp. 

Men da er jo du allerede veldig flink med matbudsjettet

Anonymkode: 52556...9a5

Skrevet

Er på samme ferd selv, har sløst bort utall av kroner opp igjennom.

Først mange små summer blir store. 

Som andre sier, finn ut av budsjettet ditt, hva er dine faste utgifter og hva kan du bruke. 

Noen ting jeg har gjort: Handle mat en dag i uka, bruke mattilbud appen, si opp vaktselskap, bruk en streaming tjeneste om gangen, gå igjennom forsikringer, shoppestopp, gå ned på hastighet på fiber, fyll opp frysen med rimelig mat, lag riktige porsjoner.

På matposten sparer man mer jo færre ganger man går på butikken, jeg kjøper mye firstprice, fp kneip eller baguetter til 6,- istedenfor brød til 40 kr sparer jeg over 800 kroner på i måneden. 

En annen gyllen leveregel er - få det billigere og få det til å vare lengre, er ditt nye oppvaskmiddel halvtomt så hiv oppi litt vann, du bruker fremdeles samme lille skvetten.

Samt prøv å få mer inntekt, om du er timelønnet som meg kan du feks jobbe i lunsjen eller noen timer ekstra noen ganger i uka.

Anonymkode: e7b5c...7ce

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble en null for mye ja. Jeg mente ikke 3000 nei, skulle stå 300kr når matbudsjettet mitt er ca 1000 kr. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...