AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #1 Skrevet 29. september 2018 Jeg og min samboer forlovet oss for en liten stund siden. Da hadde vi vært sammen i rundt to år. Min bror har to barn som begge ble født før jeg møtte min utkårede. Til nå har barna kalt meg onkel og min forlovede ved fornavn, men vi ønsker begge å være onkel og tante for barna, ikke bare onkel og X. Synes dere det vil være rart å ta opp dette nå? Skjønner man kanskje ikke skal kalle alle eventuelle kortvarige kjærester til søsken for onkel og tante, men tenker at når man er forlovet blir man en del av familien. Hva tenker dere? Bør man være gift for å kalles onkel eller tante? Anonymkode: 0b805...40d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #2 Skrevet 29. september 2018 Jeg synes det er opp til barna. De skal selv få bestemme hva de vil kalle henne, ikke at voksene prakker det på de "fordi voksene har lyst". Anonymkode: c9132...e22 33
Kanutte Skrevet 29. september 2018 #3 Skrevet 29. september 2018 Hos oss var det min brors samboer som ikke definerte seg selv som tante. Så da ble det onkel og Mari. Men en jul var til og fra lappene på gavene fra onkel Ole og tante Mari og etter den dagen har de vært onkel og tante. 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #4 Skrevet 29. september 2018 Det er bare å begynne å kalle henne det selv, tante Thea og onkel Ole. Anonymkode: 35f18...082 4
Aragorn ll Elessar Skrevet 29. september 2018 #5 Skrevet 29. september 2018 Når din søster eller bror har fått barn. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #6 Skrevet 29. september 2018 Er ungene små vil det gå av seg selv dersom dere bruker benevnelsen tante overfor de. Er ungene større får de nesten velge det selv tenker jeg, ikke prakk det på de. Min mann er onkel til to tenåringer og en ettåring, og da vi har vært sammen i fire år nå så er det bare den yngste som jeg kaller meg tante overfor, uten at det gjør noe forskjell i hvor mye jeg bryr meg om noen av de 😊 Anonymkode: eb455...b64 4
Ullvott Skrevet 29. september 2018 #7 Skrevet 29. september 2018 Ja, dette er rart å ta opp. Man kan ikke «forlange» å bli kalt tante og onkel; det er opp til barna å kalle henne tante hvis de vil. Dere kan alltids underskrive bursdagskort o.l. med hilsen tante A og onkel B, men til syvende og sist er det opp til ungene hva de føler at de skal si. Jeg kaller fremdeles to av mine inngifte onkler kun ved fornavn. Dette fordi de kom inn i familien etter at jeg ble stor nok til å huske at de kom. Jeg ble kjent med dem som «Geir» og «Terje», ikke som «onkel Geir» og «onkel Terje». Jeg får bare ikke til å skifte tittel på dem. Jeg var bare 3 og 6 år da de ble sammen med tantene mine, og jeg er over 40 år nå, så de har vært der temmelig lenge. (Men jeg omtaler dem som onkler i generell sammenheng av typen «Alle tantene og onklene mine var der.») 11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #8 Skrevet 29. september 2018 Hva ungene kaller dere for må nesten ungene selv få bestemme, men jeg mener man ER tante/onkel når man er i et seriøst forhold og i det minste bor sammen. Min datter har en tante som kom inn i livet hennes da hun var ganske stor, og vi kaller henne tante Lise offisielt, men barnet sier bare Lise når hun snakker til henne. Feks. står det tante Lise på gavelapper. Anonymkode: 8d6f4...0be
Arkana Skrevet 29. september 2018 #9 Skrevet 29. september 2018 Jeg synes det er opp til barna og den personen de evt ønsker å kalle onkel/tante. Jeg husker da jeg møtte familien til mannen min, da hadde vi vært sammen bare et halvt år og den lille niesen på tre år spurte pent om hun kunne kalle meg tante selv om vi ikke var gift (og det fikk hun selvfølgelig). Broren min er forlovet og de har vært sammen 5 år nå. I starten kalte vi dem onkel og [navnet hennes], men etterhvert som forholdet varte tenkte vi at det snart kanskje ble mer naturlig at hun skulle kalles tante, men barna er så vant til å kalle henne ved navnet hennes at det ikke er så lett å skifte tittel. Jeg tenker at det er da helt greit at de har ulike navn/titler. Broren min har tross alt alltid vært, og kommer alltid til å være, onkelen deres, mens hun kom inn i livene deres senere. Det er jo ikke navnet avgjør hva hun betyr for barna. Så dere kan godt ta det opp, men dere kan ikke bestemme at barna skal kalle samboeren din tante, det må være opp til dem. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #10 Skrevet 29. september 2018 Jeg er tante selv om jeg bare er samboer. Jeg er involvert i tantebarna mine. Disse er faktisk de eneste tantebarna jeg kommer til å få siden jeg er enebarn. Jeg tenker at så lenge man et et stabilt par som bor så betyr det ingenting om paret er gift eller ikke. Anonymkode: 1b623...54b 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #11 Skrevet 29. september 2018 Jeg har to "tanter" som kom inn i familien da jeg var tenåring, de er ikke tanter. Jeg har ikke noen slektsskapsfølelse ovenfor de på samme måte som jeg har for de jeg vokste opp sammen med. Eksen til onkel er tanten min, det er henne jeg kalte tante i 17 år, og deres barn er mine kusiner. Den nye kona og hennes unge er ikke tante og fetter. Anonymkode: c67be...c1c 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #12 Skrevet 29. september 2018 Jeg synes barna bør få bestemme dette selv Jeg har 3 onkler, hvor to av de begge har lange, seriøse forhold. Jeg kaller fortsatt bare en av de for tante, fordi hun er den eneste som har tatt en del i livet mitt nok til at den tittelen blir naturlig. Selv om den andre onkelen min og «tanta» mi har vært sammen i nærmere 15 år snart, så er det unaturlig å kalle henne tante når hun ikke har vært så stor del av livet mitt i hverdagen, annet enn bursdagsselskap o.l hvor hele familien er samlet. Hadde vært rart om hun skulle plutselig komme og kreve å bli kalt for tante 😁 tror ikke det er noe man starter en samtale om, men du kan jo prøve deg på julegavekortene som noen andre her har nevnt. Anonymkode: 4f5fc...66b 3
Rosmarin(ert) Skrevet 29. september 2018 #13 Skrevet 29. september 2018 Onklene mine har samboere som kom inn i livet mitt da jeg var i slutten av tenårene. Det blir helt merkelig å skulle kalle de tantene mine, det er forbeholdt min mors søster. En gang hjalp jeg til på arbeidsplassen til en av dem, og jeg ble helt forvirret da en kollega henviste til «tanta di», for jeg skjønte i et nanosekund ikke helt hva han mente
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #14 Skrevet 29. september 2018 I mitt liv har tanter og onkler kommet og gått. Det er ikke en bra ting. Derfor kommer vi til å vente til ekte tanter og ekte onkler gifter seg, før vi kaller partnere tante og onkel. Så ofte som enkelte skifter samboer, er det en fair regel for alle... Anonymkode: 5672d...270
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #15 Skrevet 29. september 2018 Broren min har hatt flere kjærester etter at vi fikk barn. Så ble han sammen med en ny, og etter en stund sammen begynte de å skrive onkel og tante på gaver. Jeg synes ikke noe om det. Jeg ser på tante som et medlem av familien til ungene. Noen som er der i deres liv. Det er ikke hun liksom. Føler det blir påtvunget. Så tenker at om barna eller foreldrene til barna omtaler en inngiftet eller samboer som tante/onkel, så er det en ære og tillitserklæring. Men ikke noe man kan kreve selv. Anonymkode: f2cfe...d11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #16 Skrevet 29. september 2018 Jeg tenker det bør være opp til barna. Jeg kaller noen inngifte tanter for navnet sitt, og andre for tante. Selv om de har vært gift i 15+ år. Det er bare naturlig sånn. Anonymkode: 1bf36...f1e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #17 Skrevet 29. september 2018 Mannen min er attpåklatt. Så selv om vi møttes i tenårene og er gift, fått barn og har vært sammen i snart tjue år, så er det mange av dem som kaller meg ved fornavn. Og det er helt greit. Noen sier tante. Og det er også helt greit. Men vi skriver hilsen tante X og onkel Y på kort og julegavelapper selv til de "tantebarna" som er nesten jevngamle med oss. 😛 For like gjerne som de kan føle det litt kleint å SI tante, så er jeg like glad i mine manns barn som mine søsken barn og føler meg tante. Så de kan velge og jeg kan velge. Du kan kalle DEG tante (i kort eller lignende) men jeg synes egentlig man aldri kan tvinge det frem til barn - om de ikke er dine egne. Jeg sier til mine egne barn at nå skal vi besøke onkel Per og tante Kari. Eller at denne bursdagsgave er fra tante Britt og onkel Ole. Men jeg retter ikke på dem om de roper på Per eller Britt uten "tittel". Om det gir noen mening. Anonymkode: 32dbe...7ab 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #18 Skrevet 29. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min samboer forlovet oss for en liten stund siden. Da hadde vi vært sammen i rundt to år. Min bror har to barn som begge ble født før jeg møtte min utkårede. Til nå har barna kalt meg onkel og min forlovede ved fornavn, men vi ønsker begge å være onkel og tante for barna, ikke bare onkel og X. Synes dere det vil være rart å ta opp dette nå? Skjønner man kanskje ikke skal kalle alle eventuelle kortvarige kjærester til søsken for onkel og tante, men tenker at når man er forlovet blir man en del av familien. Hva tenker dere? Bør man være gift for å kalles onkel eller tante? Anonymkode: 0b805...40d Kanskje ikke helt svaret du ønsker nå... Men først, hvor gamle er barna? Moren min møtte stefaren min da jeg var rundt fire- fem år. De giftet seg noen år senere. Jeg er den dag i dag 26 år. Kalte aldri noen i hans familie for hverken tante eller onkel. Alle gikk ved fornavn, og det gjør de fortsatt. Er veldig glad i dem alle, annser de som nærmere familie enn familien på min farsside. Men det falt bare aldri naturlig. Så uansett hva de velger, ikke ta det personlig. Og ikke tving dem til noe heller, la de gjøre hva de selv ønsker. Anonymkode: ecd68...76f 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #19 Skrevet 29. september 2018 Og for å ha det sagt; søskenene til stefaren min har siden jeg kom inn i familien kalt seg tante og onkel ovenfor meg. På alle navnelapper og ellers. Men for meg falt det likevel ikke naturlig. Så nei, det faller ikke automatisk på alle barn. Og det bør være greit. Anonymkode: ecd68...76f
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #20 Skrevet 30. september 2018 Hos oss er det et par på svigerfamiliens side som er gift, der vi ikke kaller den ene parten for tante. Hos oss har det mest å gjøre med at det er en vane-sak. Vi er vant med å kalle den ene av de damene i paret for tante, men av en eller annen grunn ikke den som vedkommende er gift med. Tror at for vår del er det fordi dette er det andre ekteskapet for den som da er min bedre halvdel sin søster, og hun hadde et forhold mellom disse ekteskapene også. Barna i huset her har møtt alle disse kjærestene. Så det blir litt mange etter hvert. Personlig har jeg tidligere investert mye energi for å bli kjent med min disse kjærestene, men etter hvert som forholdene tar slutt merker jeg at det er litt mer varierende.. Det skal sies at jeg synes den nyeste ektefellen i rekka har en mye varmere utstråling, eller hva jeg skal kalle det, enn hva de andre har hatt. Spesielt da den første. Så jeg har tatt det opp selv med den nyeste ektefellen og dama der når man skal begynne å kalle førstnevnte også for tante. Fikk egentlig ikke noe konkret svar fra sistnevnte. Tror det kanskje sitter litt langt inne i henne også? For den inngifte var åpen for å bli kalt tante, men det skal jo være ok for alle parter, inkludert barna. Bare husk at man kan ha en minst like god relasjon til noen som ikke kalles tante, selv om vedkommende egentlig på papiret er det, som når en kalles det!! 😄 Summa summarum er det hvor mye tid man investerer i en relasjon, og hva man gjør sammen i den tiden, og ikke minst om man har dype samtaler vs bare overfladiske som avgjør om man ønsker å ha kontakt med hverandre. Ikke en tittel. Anonymkode: 26ad0...535
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå