Gå til innhold

Bemanningsnormen i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange voksne skal det være på småbarn for å oppfylle bemanningsnormen? Gjelder normen hele dagen eller holder det at så mange voksne har vært innom avdelingen? 

Hos oss sies det at vi oppfyller bemanningsnormen, men vi er 4 voksne på 14 barn (1-2 åringer). Vi har flere barn under 1.år. Flere som ikke går selv.  Vi har relativt lang åpningstid og ser at mange av foreldrene har behov for å benytte seg av nesten hele åpningstida. Dvs vi er alene med mange barn både på morgen og ettermiddag. 

Jeg kjenner på at vi ikke strekker til, men skjønner at det er dette vi må forholde oss til. Overtid skal unngåes, så vi ender ofte med å jobbe gratis et kvarter her og et kvarter der fordi vi ikke tørr å gå fra når vakta er ferdig.  

tte

Anonymkode: 28a01...a74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må først og fremst skrive avviksmeldinger HVER ENESTE GANG noe ikke går som det skal pga underbemanning. Alt fra at dere synes et barn må vente for lenge med bleieskift, til at dere må jobbe overtid. Om dere må sende flere hver dag, gjør det. Da kan dere senere vise til at dette har vært et utbredt problem, og dermed kreve bedre bemanning via feks. verneombud.

Anonymkode: 25d4d...a8f

• Liker 1
Skrevet

Det er antall ansatte som er der 7,5 timer. Så med f.eks 9 timer åpningstid vil dere ikke være så mange som normen sier til en hver tid, men fortsatt være innenfor.

Anonymkode: fd083...4c2

Skrevet

Håper det er slik at man får tildelt navngitte barn hver dag, slik man da kan gå all inn for barna på egen lsite. Kan forestille meg det kan bli kaotisk hvis alle passer alle.

Anonymkode: c58ed...58a

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange voksne skal det være på småbarn for å oppfylle bemanningsnormen? Gjelder normen hele dagen eller holder det at så mange voksne har vært innom avdelingen? 

Hos oss sies det at vi oppfyller bemanningsnormen, men vi er 4 voksne på 14 barn (1-2 åringer). Vi har flere barn under 1.år. Flere som ikke går selv.  Vi har relativt lang åpningstid og ser at mange av foreldrene har behov for å benytte seg av nesten hele åpningstida. Dvs vi er alene med mange barn både på morgen og ettermiddag. 

Jeg kjenner på at vi ikke strekker til, men skjønner at det er dette vi må forholde oss til. Overtid skal unngåes, så vi ender ofte med å jobbe gratis et kvarter her og et kvarter der fordi vi ikke tørr å gå fra når vakta er ferdig.  

tte

Anonymkode: 28a01...a74

Hvor mange voksne?

er det ikke 1 voksen pr. 3 barn under 3 år og 1 voksen pr. 6 barn over 3 år? Det er noen regler angående ped.ledere også, men de husker jeg ikke. Hos oss er vi én ped.leder på 18 barn over 3 år og 2 ped.ledere på 15 barn under 3 år. 

På min avdeling har vi 18 barn på 3 og 4 år (noen Har ikke blitt 3 år enda!) og vi er én ped.leder og to fagarbeidere. Vi oppfyller dermed bemanningsnormen, på papiret. Problemet er bare at vi er to stykker mesteparten av dagen, pga morgenmøte, plantid, pauser, ped.ledermøte, ubunden plantid og masse annet. Skikkelig frustrerende å ikke føle at man strekker til og ikke greier å se alle barna i løpet av en dag. 

Dette ble ikke noe ordentlig svar, men mer et "jeg skjønner hvordan du har det"-innlegg og vi har det slik hos oss også. :(

Anonymkode: 39da1...4af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...