AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #1 Skrevet 29. september 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EoMXBK/laererne-slakter-skolen-for-de-yngste-for-mye-stress-og-teori Er det virkelig så ille som dette?? Kjenner jeg gruer meg til lille gutten min skal starte neste år! Anonymkode: 5a65d...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #2 Skrevet 29. september 2018 De færreste opplever det nok like ille som August i denne artikkelen. Men for mye stress og teori opplever både jeg og de andre foreldrene jeg har snakket med at det er. Jeg husker jeg og vennene mine syntes det var stor stas å gå på skolen i alle fall gjennom hele 1. klasse og store deler av 2. Sønnen min gledet seg til helg allerede første uka. Anonymkode: 06168...95d 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #3 Skrevet 29. september 2018 Jeg syntes det verste var at det var lekser fra dag en, og lekser hver eneste dag. Jeg lurer på hvor mange ganger vi har hatt diskusjoner under leksene så til slutt måtte jeg si ifra til lærer at hun er for sliten for lekser noen dager rett og slett. Når de går i 1. Klasse og har to dager fra 9-14.30 blir de slitne! Anonymkode: a6276...789 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #4 Skrevet 29. september 2018 Jeg har en 17 åring og 11 åring. Mye skjedde på tiden fra første var 1. klassing og neste var 1. klassing. Med første så var det mer myk start, turer og lek, men og lekser og skole, men der var lekser i starten å tegne. Så var det nestemann, der var det bare skole, ikke lek, turer eller noe annet gøy, lekser fra første dag, og ikke koselige tegne lekser. Ungen min gråt hver dag da jeg leverte han i starten, da det ble alt for mye stress, og for stor overgang fra barnehage til skole. Anonymkode: 0a132...567 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #5 Skrevet 29. september 2018 Vår datter begynte på skolen nå i august. De er på skolen fra 09-1340 hver dag. 1dag i uka har de uteskoke(ute hele dagen). De har 60min undervisning,så friminutt på 15 min. Ny time på 60min ,matpause på 20 min etterfulgt av storefri på 30min. Ny økt på 60 min,friminutt på 20 min...siste time er på 45 min(kun 30 på fredager). Synes ikke det er så galt. De har så langt hatt ukelekse(utdeles på tirsdag,leveres senest fredag). De er 16elever i klassen og 2voksne(1 kontaktlærer og 1førsteklasselærer). Anonymkode: bb29f...764 1
Arkana Skrevet 29. september 2018 #6 Skrevet 29. september 2018 (endret) Det var jo også det som ble lovet da seksåringene skulle over på skolen, de skulle ha høy voksentetthet og mye lek slik at det ble nesten som barnehage. Det tok ikke lang tid før første klasse var akkurat som vanlig skole. Egentlig mener jeg seksåringene hører hjemme i barnehagen, men det er dyrere å ha barn i barnehagen enn i skolen og kommer derfor aldri til å bli gjort om samme hva forskning viser om seksåringene i skolen. Nå skal det sies at mine to skolebarn har trivdes på skolen fra dag 1. De har 21-22 elever i klassen og to lærere, relativt korte skoledager, en av ukedagene er det alltid uteskole (da er de som oftest i skogen som ligger en kort spasertur fra skolen) og det er mye fokus på det sosiale så jeg synes vår skole har vært flinke til å ivareta førsteklassingenes behov. Leksene er på ingen måte omfattende, så selv om det har vært lekser hver dag fra dag 1 er de gjort på 5-10 minutter så jeg tror det skal godt gjøre å slite med det. Jeg synes jo det er litt spesielt (men forsåvidt typisk tabloidaviser) å dra fram ett eneste barn og fra hans opplevelse framstille det som om skole er helt grusomt for alle førsteklassinger, for det stemmer virkelig ikke. Det er ikke normalt at barn kaster opp av norsk offentlig skole for så å komme til himmelen i Steinerskolen (og mye kan forøvrig sies om denne pedagogikken, men det er en annen sak). Ikke bekymre deg, gutten din kommer til å få det fint på skolen. Endret 29. september 2018 av Arkana 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #7 Skrevet 29. september 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EoMXBK/laererne-slakter-skolen-for-de-yngste-for-mye-stress-og-teori Er det virkelig så ille som dette?? Kjenner jeg gruer meg til lille gutten min skal starte neste år! Anonymkode: 5a65d...0c2 Det er mye verre. Mange av lærerne som svarte, svarer i overkant positivt for å ikke sverte sin egen arbeidsplass. Dette pga seg selv og at det skal se bra ut på papiret og utenfra. Reformen har vært en katastrofe fra ende til annen. Dessverre vil dette aldri bli gjort noe med, da det er for dyrt, staten må innrømme feil, osv. Forferdelig. Anonymkode: 87009...f63 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #8 Skrevet 29. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye verre. Mange av lærerne som svarte, svarer i overkant positivt for å ikke sverte sin egen arbeidsplass. Dette pga seg selv og at det skal se bra ut på papiret og utenfra. Reformen har vært en katastrofe fra ende til annen. Dessverre vil dette aldri bli gjort noe med, da det er for dyrt, staten må innrømme feil, osv. Forferdelig. Anonymkode: 87009...f63 Mener du virkelig at det er verre?? Så du mener at alle førsteklassinger har det verre en denne stakkars gutten det er snakk om her? Seriøst? Anonymkode: 5a65d...0c2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #9 Skrevet 29. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du virkelig at det er verre?? Så du mener at alle førsteklassinger har det verre en denne stakkars gutten det er snakk om her? Seriøst? Anonymkode: 5a65d...0c2 Nei det sa jeg slett ikke. Jeg sier at lærerne oppfatter det som verre enn det de gir uttrykk for i undersøkelsen. De underdriver for ikke å svartmale sin egen arbeidsplass og sin egen utdanning. Anonymkode: 87009...f63 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #10 Skrevet 29. september 2018 Ja, det er mye stress og mye teori. De lærer ikke gjennom lek, som de behøver. Langt i fra alle førsteklassinger er klar for en slik hverdag. Ingen av mine var det. Det gikk seg jo til, men det var mye som måtte gjøres hver dag og de skal lære seg det sosiale og hvordan være en elev i tillegg til teorien. De var veldig slitne det første året. Anonymkode: 4828e...097
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #11 Skrevet 29. september 2018 De bildene av gutten er utrolig merkelige, virker ikke som det er avisen som har tatt de ihvertfall. Virker som målet har vært å ta "modell bilder" av en vanlig gutt. Anonymkode: 63af8...3ec
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #12 Skrevet 29. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vår datter begynte på skolen nå i august. De er på skolen fra 09-1340 hver dag. 1dag i uka har de uteskoke(ute hele dagen). De har 60min undervisning,så friminutt på 15 min. Ny time på 60min ,matpause på 20 min etterfulgt av storefri på 30min. Ny økt på 60 min,friminutt på 20 min...siste time er på 45 min(kun 30 på fredager). Synes ikke det er så galt. De har så langt hatt ukelekse(utdeles på tirsdag,leveres senest fredag). De er 16elever i klassen og 2voksne(1 kontaktlærer og 1førsteklasselærer). Anonymkode: bb29f...764 Da var dere heldige, her var det 28 barn og 1 lærer. Vi foreldre klagde som bare det, men ble ikke hørt. Ble lovet en assisten i klassen, hun var der vel 10% av tiden. Så det hjelper jo ikke. Anonymkode: 0a132...567
Gjest blåbærpike Skrevet 29. september 2018 #13 Skrevet 29. september 2018 Jeg har to døtre som går på barneskolen, og er lærer selv. Vi er heldige på vår skole, førsteklasse har tilgang til SFO sine rom hele skoledagen, og klasserommet ligger i samme base. Det gjør det lettere å legge til rette for lekbasert læring enn det ville ha vært om vi bare hadde et tradisjonelt klasserom. I tillegg har de yngste elevene våre uteskole en hel dag hver uke, og minst en sammenhengende time de resterende dagene. Jeg tror det at skolen vår har fokus på at overgangen fra barnehage til skole ikke skal bli for stor, og at vi legger til rette for at de yngste barna skal få være barn og lære på sitt nivå og sin måte, gjør at de aller fleste liker seg godt på skolen vår.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #14 Skrevet 29. september 2018 Jeg tror det kommer helt an på barnet, hvordan de takler å starte så tidlig, og hvilken lærer de får. Mine to har i hvert fall taklet det helt forskjellig. Størstemann syntes det var litt skummelt de første dagene, men fant seg fort til rette. Minstemann har ikke funnet seg til rette før nå i 3 klasse. Har vært så mye tårer og gruing til skolen at jeg ser tilbake på det som et mareritt. Han er veldig forsiktig av seg, og selv med sin beste kompis i klassen,og at han er en av de best likte, har han ikke likt seg på skolen. Heldigvis har han flinke, superhelter av noen lærere som har støttet oss begge, og nå ser det ut til at ting endelig går bedre. Anonymkode: 91069...c34 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #15 Skrevet 29. september 2018 Jeg har hatt en skolestarter for et par år siden. Fra dag en var det forventinger om å kunne sitte i ro på plassen sin over lengre tid. Slik er det jo IKKE i barnehagen. De skal lære utrolig mye i løpet av 1 klasse og det på kort tid. Ingen uteaktiviteter utenom turer noen dager i måneden. Ikke mye lek i klasserommet og barnet vårt var utrolig sliten etter hver eneste dag gjennom første skoleår. Leksene var også der fra dag 1 og det var ingen koselekse nei. Det var skriving av bokstaver og lesing. Men det vi opplevde var utrolig flotte lærere. De har tatt vare på og tilpasset for vårt barn fra dag 1. Overgangen til skole fra barnehagen var dermed ingen problem og vårt barn har trivdes veldig godt på skolen helt fra starten. Leksemengden er blitt tilpasset individuelt, skolesituasjonen er tilpasset barnet og har får mange pauser gjennom dagen hvis han må hente seg inn. Jeg er helst sikker på at det ikke bare er vårt barn som blir tatt så godt vare på. Så all ros til lærerne på skolen vår altså! De har gjort og gjør en fantastisk jobb med ungene. Skolestart går generelt greit for de fleste her til lands. Men jeg er likevel enig i at det burde være mer gradvis overgang mellom skole og barnehage. Dermed burde det første året på skolen inkludere mer sosialt fokus, lek og ikke minst aktivitet. Det burde også vært en bedre voksentetthet på de minste trinnene. At en person som kontaktlærer skal ta seg av opp til 30 små 5 og 6 åringer er jo helt umulig. Anonymkode: 61016...e38
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #16 Skrevet 29. september 2018 Har hatt tre skolestartere, og skolestarten har vært utelukkende positiv for alle tre. Alle begynte å kjede seg i bhg siste halvåret og var klare for noe nytt. Anonymkode: fb2d0...99d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #17 Skrevet 29. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hatt tre skolestartere, og skolestarten har vært utelukkende positiv for alle tre. Alle begynte å kjede seg i bhg siste halvåret og var klare for noe nytt. Anonymkode: fb2d0...99d De savner ikke leking da? Er så nervøs for akkurat det.. gutten min ELSKER å være ute på tur i skogen og leke seg ute... -TS Anonymkode: 5a65d...0c2
Arkana Skrevet 29. september 2018 #18 Skrevet 29. september 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: De savner ikke leking da? Er så nervøs for akkurat det.. gutten min ELSKER å være ute på tur i skogen og leke seg ute... -TS Anonymkode: 5a65d...0c2 Jeg går ut fra at sønnen din skal ha SFO også? Der er det jo bare lek.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #19 Skrevet 29. september 2018 Sønnen min begynte på skolen i fjor, han er så glad i skolen, læreren sin, det de lærer (han reagerer når noen tuller i klassen som gjør at de ikke kommer i gang med undervisningen) - uteskole/gym m.m. Jeg har et veldig positivt inntrykk av overgangen fra barnehagen - som han overhodet ikke savner. Noen skrev det var så fritt i barnehagen, - vel sånn var det ikke her. De fikk jo ikke gjøre noe uten at det var forhåndsgodkjent, virket det som. Og utelek og tur ble kansellert ofte.. På skolen er læreren helt topp, godt samarbeid med de andre lærerne på trinnet. I fjor, i første klasse, ble det mye vinteraktiviteter da det var snø, og da sommerværet kom ble det fort mye tid ute og færre lekser. Lærerne er også flinke til å bruke uteskole/tur i undervisningen- kjekt med skogen rett utenfor skoledøren. Sønnen min ligger nok litt foran på enkelte områder, og i år er de flinkere til å tilpasse undervisning og lekser. I fjor var det en del tegnelekser som han synes var kjedelig, han var klar for mer - og får mer. Jeg tenker dere kan glede dere til skolestart 😊 Anonymkode: 9743e...8e8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #20 Skrevet 29. september 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: De savner ikke leking da? Er så nervøs for akkurat det.. gutten min ELSKER å være ute på tur i skogen og leke seg ute... -TS Anonymkode: 5a65d...0c2 Nei. De har alle tre vært ivrige etter å gjøre noe annet enn å bare leke. I tillegg har de vært på SFO tre ettermiddager i uka, og da kan leke så mye de orker. Men, vet det er flere i klassa til yngste (2. klasse), som har slitt med overgangen til å måtte sitte så mye stille. Det gjelder da spesielt gutter. Jeg har to jenter og en gutt. Anonymkode: fb2d0...99d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå