Gå til innhold

Nattbleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er tørr på dagen, og har vært dette i flere år nå. Dessverre kan man ikke si det samme om natten. Har prøvd både med medisin og alarm, men ingenting virker. Derfor har vi blitt tvunget til å begynne å ha på han bleie igjen på natten. Dette er han innforstått med, og lager ikke noe trøbbel. Problemet er at vi ikke klarer å bli enige om når vi skal sette på bleien. På ene siden vil vi sette den på i det han går til sengs, men vi har erfart at dette gjør han mer våken, og at det medfører at han blir liggende lenge før han sovner. På den andre siden vil vi ha den på en time eller så før leggetid slik at han sovner raskere, men samtidig vil vi nødig at han skal måtte ha den på tidligere enn nødvendig. Har spurt han hva han helst vil, men han sier bare at han ikke bryr seg.

Hva vil dere anbefale?

Anonymkode: 1eebb...3fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.  Her er sønnen 6.5 år. Han tisser seg ut hver natt. Vi brukte bleiebukser i noen uker etter han ble 5 år, de satte han på seg før han la seg. Men nå bruker han teipbleier grunnet mye urin på natten. Jeg ble enige med han at når du sover så bytter jeg ut buksebleien med teipbleie. Min sover så tungt at han merker ikke at jeg bytter det på han. Jeg anbefaler at han tar på seg bleia etter han har gjort seg ferdig på badet til kvelden.

Anonymkode: b3148...0e3

Skrevet

Høres ut som sønnen din har likheter med vår. Lenge godtok han bleia på en stund før leggetid, men etter hvert følte han seg for stor for det. Akkurat som din sønn merket vi at dette vekket han opp, og han fikk dermed mindre søvn. Prøve å overbevise han om at bleia burde på tidligere, men dette nektet han. Det vi merket etter hvert var at denne "stor gutt" tanken kun var gjeldende på kvelden. I helgene kunne han fint sitte i stuen og se tv, og nekte å skifte ut av bleien før programmene han ville se var ferdig. Altså bør du ha på bleia tidlig. Ved bleieskift ved sengetid er der et virkelig problem, mens ved tidlig bleieskift er det kun et tenkt problem.

Skrevet

Har har vi faktisk ikke noe fast tidspunkt på vår 8 åring. Noen ganger tar vi det rett før tannpussen, mens andre ganger tar vi på når lillebror legger seg. Alt etter hva som er best. Unntakene er dersom vi skal se film sammen på kvelden, eller av andre grunner at han legger seg sent. Da setter vi på bleien i god tid før leggetid, sånn at det bare er å bære han til sengen dersom han sovner. Den er aldri på senere enn 8, og som regel er den ikke på før 7. Da forstyrrer det ikke leggingen, men er samtidig ikke på så tidlig at den må skiftes igjen før leggetid.

Skrevet

Stakkars unger. La dem slippe å ha på bleie. Er alt for store til det

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars unger. La dem slippe å ha på bleie. Er alt for store til det

Du tror vel ikke seriøst foreldrene tvinger bleier på barna? 

Skrevet
3 timer siden, Bokdamen skrev:

Du tror vel ikke seriøst foreldrene tvinger bleier på barna? 

Jeg tror ikke det. Jeg vet det. Tenk bare tilbake til 90-tallet. Hvor mange i skolealder brukte bleie? Nesten ingen! Hvor mange er det nå? Mange! Dette er unger som kan lese, skrive, regne og i det hele tatt løse krevende oppgaver. Men å ikke tisse i sengen har de ikke lært. Vet ikke hvem jeg synes er verst. Foreldrene som har gitt en mangelfull oppdragelse, eller ungene som heller tisser i sengen enn å gå på do. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det. Jeg vet det. Tenk bare tilbake til 90-tallet. Hvor mange i skolealder brukte bleie? Nesten ingen! Hvor mange er det nå? Mange! Dette er unger som kan lese, skrive, regne og i det hele tatt løse krevende oppgaver. Men å ikke tisse i sengen har de ikke lært. Vet ikke hvem jeg synes er verst. Foreldrene som har gitt en mangelfull oppdragelse, eller ungene som heller tisser i sengen enn å gå på do. 

Noen barn har en stor utfordring når det kommer til dette. Ser du ikke at de skriver at de har prøvd alle mulige ting for at det skal gå? Ingen som tar på bleie på en unge på 5 år og som ikke tisser på seg om natta. Alle er ikke A4 og noen bruker lenger tid enn andre. Så stfu. 

Anonymkode: ded30...fc5

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Tar de ikke bare bleie på seg når de legger seg? 

Og til den som er kritisk til nattbleie. Det kan være mange grunner til sengevæting, og flere av disse er fysiske. Etter div undersøkelser tok jeg med 6-åringen min til kiropraktor, og det løste faktisk hele problemet. 

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Har lest etter hvert, men ikke svart dere. Ser nå at det kanskje kunne være greit å svare også

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var utrolig respektløst av deg. Vi har som en annen her skrev prøvd alt, men ingenting virker på vår sønn. Vi skulle ønske han slapp dette problemet, men når alt kommer til alt er bleie bedre enn våt seng hver natt.

Forøvrig kan det nok stemme at det var mindre bleiebruk på eldre barn på 90-tallet, men betyr det at problemet var mindre? For eksempel betyr ikke økt antibiotikabruk at vi nødvendigvis er sykere enn før. Det betyr bare at flere blir friske. Så får du selv tenke hva jeg mener med det.

9 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Tar de ikke bare bleie på seg når de legger seg? 

Og til den som er kritisk til nattbleie. Det kan være mange grunner til sengevæting, og flere av disse er fysiske. Etter div undersøkelser tok jeg med 6-åringen min til kiropraktor, og det løste faktisk hele problemet. 

Litt usikker på hva du mener her. Spør du om hvorfor de ikke ta på bleien selv, eller spør du om vi ikke bare kan ha på bleien når de legger seg?

Første har vi prøvd. Dessverre fungerte ikke buksebleie/pull-up-bleie på vår sønn. Han ligger litt urolig, og dermed strekkes bleien såpass at den lekker. I tillegg tåler de mye mindre enn de "vanlige" bleiene, siden de ofte er laget som et mellomløsning  mellom bleie og ikke bleie. Derfor ble den ofte veldig full og dermed lakk av den grunn. Forsåvidt veldig synd siden det ga en frihet for han å lett gå på do de gangene han våknet på natten. Også prøvd å lære han å ta på bleia selv, men ofte satt den ikke da riktig, og det ga sine ulemper. Så inntil videre er det vi som må ta på oss jobben. 

Andre er svart på i startposten. Han blir veldig våken av det dersom vi tar det i det han skal legge seg. Sånn er han lik meg, og sikkert mange andre. Man kan godt være trøtt, men etter tannpuss og sminkefjerning er man ofte ikke veldig trøtt mer.

Takk for alle som har svart, og fremdeles lov å skrive om man har noe opplevelse/tips.

Skrevet

Her tenker jeg alltid på hva jeg ville gjort dersom jeg var barnet, men med en mer voksen tankegang. I dette tilfellet blir barnet vekket av det å ha på bleie, og dette medfører lenger innsovingstid. Dermed må barnet legge seg tidligere dersom det skal få like mye søvn. Ut fra teksten virker det som barnet ikke bryr seg om hvorvidt han må ha på bleie en time før leggetid.

Så altså blir spørsmålet om han skal legge seg en time før vanlig fordi han er i bleier, eller om han skal gå rundt i den en time i bleie før han legger seg. Svaret på dette føler jeg gir seg selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...