AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018 Ungen min har atopisk eksem og kan ikke ha ull inn mot huden. Det finner jo ullbodyer som har bomull eller bambusviskose innerst, men hva med hals og tjukk lue om vinteren? Vil helst unngå polyester og vanlig fleece (plastikk) om mulig. Anonymkode: 2c0cf...c9a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #2 Skrevet 28. september 2018 Bomull, selvsagt. Bomull, fleece og boblejakker. Tykke luer er jo foret, det har aldri vært vanskelig å finne. Hva er galt med fleece? Husk at barnets hud er tørrere og varmere enn andre barns hud. Det er bare tull at ull er det eneste saliggjørende, vanlig bomullstrømpebukser og superundertøy er bra nok. Anonymkode: 85b04...c78 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #3 Skrevet 28. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungen min har atopisk eksem og kan ikke ha ull inn mot huden. Det finner jo ullbodyer som har bomull eller bambusviskose innerst, men hva med hals og tjukk lue om vinteren? Vil helst unngå polyester og vanlig fleece (plastikk) om mulig. Anonymkode: 2c0cf...c9a Når det er minusgrader ute så er bomull mot huden iskaldt. Ville forhørt meg med enten hudlege eller helsesøster om hva de anbefaler av påkledning. Mer deg at klær med bomull, bambus og andre fantasifulle alternativer på innsiden og ullpå utsiden blor i mange tilfeller det samme som å kle ull på barnet. Anonymkode: faafc...6d1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #4 Skrevet 28. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bomull, selvsagt. Bomull, fleece og boblejakker. Tykke luer er jo foret, det har aldri vært vanskelig å finne. Hva er galt med fleece? Husk at barnets hud er tørrere og varmere enn andre barns hud. Det er bare tull at ull er det eneste saliggjørende, vanlig bomullstrømpebukser og superundertøy er bra nok. Anonymkode: 85b04...c78 Fleece smeler blant annet fast i huden om du skulle utsettes for brann eller lene seg mot en ovn eller komme borti et stearinlys. Fleece er ikke helt heldig for naturen mtp microplast. Anonymkode: 39a12...893 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #5 Skrevet 28. september 2018 Tufte har allergivennlig hals i (bambus) viskose På cubus/lindex fant vi tykkere luer med øreklaffer, med dobbelt lag - ull eller fleece utenpå og foret med bomull. Det finnes ting å få kjøpt ferdig, en må bare ha øye med seg mange barn uten allergi/eksem klør jo også, så det finnes litt i butikkene Vi brukte i hovedsak viskose innerst - det tar opp mer fukt enn bomull, og lunere, så har mer egenskapene som likner ull, bare bonusen at mye, mye glattere og mykere enn til og med bomull Anonymkode: 35c04...f8a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #6 Skrevet 28. september 2018 bomull. https://www.barnehage.no/artikler/slik-ruster-du-barn-med-atopisk-eksem-for-kulda/427389 Anonymkode: 3a7ec...997
ceccans Skrevet 28. september 2018 #7 Skrevet 28. september 2018 Nå er jeg ikke helt sikker - men skal ikke bambusviskoe være bra? 🤔
Morgenrøden Skrevet 28. september 2018 #8 Skrevet 28. september 2018 (endret) 3 minutter siden, ceccans skrev: Nå er jeg ikke helt sikker - men skal ikke bambusviskoe være bra? 🤔 Viskose er mykt og godt, men bambusviskose har ikke de samme egenskapene som ull, som mange påstår. Bambus i andre former har kanskje det, men pga de kjemiske prosessen viskosen går igjennom har den ikke det. Endret 28. september 2018 av Morgenrøden 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #9 Skrevet 28. september 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er minusgrader ute så er bomull mot huden iskaldt. Ville forhørt meg med enten hudlege eller helsesøster om hva de anbefaler av påkledning. Mer deg at klær med bomull, bambus og andre fantasifulle alternativer på innsiden og ullpå utsiden blor i mange tilfeller det samme som å kle ull på barnet. Anonymkode: faafc...6d1 Barnet mitt er ikke ekstremt plaget v eksemen, og det virker som bomull/bambus på innsiden av ull går greit, i alle fall det vi har prøvd så langt. 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fleece smeler blant annet fast i huden om du skulle utsettes for brann eller lene seg mot en ovn eller komme borti et stearinlys. Fleece er ikke helt heldig for naturen mtp microplast. Anonymkode: 39a12...893 Takk for at du skriver det jeg tenker. Vanlig fleece og polyester er jo egentlig kun plast, noe jeg ønsker å unngå. Vi har ullfleece, men det funker ikke innerst mot huden. 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tufte har allergivennlig hals i (bambus) viskose På cubus/lindex fant vi tykkere luer med øreklaffer, med dobbelt lag - ull eller fleece utenpå og foret med bomull. Det finnes ting å få kjøpt ferdig, en må bare ha øye med seg mange barn uten allergi/eksem klør jo også, så det finnes litt i butikkene Vi brukte i hovedsak viskose innerst - det tar opp mer fukt enn bomull, og lunere, så har mer egenskapene som likner ull, bare bonusen at mye, mye glattere og mykere enn til og med bomull Anonymkode: 35c04...f8a Takk for mange konkrete tips! Anonymkode: 2c0cf...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #10 Skrevet 28. september 2018 1 time siden, Morgenrøden skrev: Viskose er mykt og godt, men bambusviskose har ikke de samme egenskapene som ull, som mange påstår. Bambus i andre former har kanskje det, men pga de kjemiske prosessen viskosen går igjennom har den ikke det. Det er vel ingen som påstår viskose har samme egenskaper som ull? Men det har faktisk bedre egenskaper enn bomull - som mange tror er eneste alternativet. Viskose tar opp mye mer fukt enn bomull, som er hovedgrunnen til at en fryser i bomull når en blir varm og svett. Selv har jeg bytta ut all sokkene mine med sokker i viskose, og fått så mye lykkeligere tær! Anonymkode: 35c04...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #11 Skrevet 29. september 2018 Nordmenn å ull ass... ingen andre er så opptatt av ull som nordmenn og merkelig nok så overlever barn en vinter andre plasser å! Uten ull hysteri! Anonymkode: bf6ca...632 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #12 Skrevet 29. september 2018 Poenget er jo at barnet ditt ikke tåler degode egenskapene ull har, ull frakter fukt ut av huden, dittbarns hud er for tørr. Så ikke let etter samme effekt, det er derfor jeg anbefaler bomull. Eller bambus/kunststoff. Anonymkode: 85b04...c78 1
Morgenrøden Skrevet 29. september 2018 #13 Skrevet 29. september 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ingen som påstår viskose har samme egenskaper som ull? Men det har faktisk bedre egenskaper enn bomull - som mange tror er eneste alternativet. Viskose tar opp mye mer fukt enn bomull, som er hovedgrunnen til at en fryser i bomull når en blir varm og svett. Selv har jeg bytta ut all sokkene mine med sokker i viskose, og fått så mye lykkeligere tær! Anonymkode: 35c04...f8a Har ikke ment at viskose ikke har mange gode egenskaper. Siktet til at mange tror at bambussuperundertøy (av viskose) har samme egenskaper som ullundertøy. Er godt kjent med egenskapene til bomull.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #14 Skrevet 29. september 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ingen som påstår viskose har samme egenskaper som ull? Men det har faktisk bedre egenskaper enn bomull - som mange tror er eneste alternativet. Viskose tar opp mye mer fukt enn bomull, som er hovedgrunnen til at en fryser i bomull når en blir varm og svett. Selv har jeg bytta ut all sokkene mine med sokker i viskose, og fått så mye lykkeligere tær! Anonymkode: 35c04...f8a Det er enormt mange som påstår det.... Anonymkode: 6972e...d2d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #15 Skrevet 29. september 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ingen som påstår viskose har samme egenskaper som ull? Men det har faktisk bedre egenskaper enn bomull - som mange tror er eneste alternativet. Viskose tar opp mye mer fukt enn bomull, som er hovedgrunnen til at en fryser i bomull når en blir varm og svett. Selv har jeg bytta ut all sokkene mine med sokker i viskose, og fått så mye lykkeligere tær! Anonymkode: 35c04...f8a Kunstfiber leder fukten ut fra kroppen gjennom fibrene. Det er bomull som samler fukt og gjør oss kalde. Anonymkode: e3768...c74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå