AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018 Jeg har en venninne som har satt valper på tispen sin. Hun har ikke tenkt på fòr til tispa i drektighetstiden, chip og vaksine på valper eller hva hun skal gjøre hvis det går galt under fødsel. Skaden er skjedd og jeg føler at jeg bør opplyse henne litt om at det ikke bare er enkelt å få søøøøøte små valper, men at hun bør tenke litt. Jeg elsker hunden hennes å er villig til å trå til selv økonomisk for at hunden og valpene skal ha et godt utgangspunkt. I første omgang lurer jeg på anbefaling av fòr til drektig tipse av liten blandingsrase? Og hva koster det å vaksinere og chippe et valpekull på, la oss si, 5 valper(jeg aner ikke hvor mange det er da hun ikke har vert hos dyrlege)? Anonymkode: 203d0...1c6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #2 Skrevet 29. september 2018 Valpefor for liten rase er lurt, bland ut med det vanlige foret hennes de første dagene. Pris på chip og vaksine varierer veldig, hvor i landet bor dere? Skulle hun trenge keisersnitt, så løper tusenlappene fort! Særlig om hun må inn helg eller natt... Lykke til, jeg skjønner du er bekymra, jeg kunne ønske folk tenkte litt før de fikk valper på hundene sine... Anonymkode: 5ffe2...e59 1
Nerine_ Skrevet 29. september 2018 #3 Skrevet 29. september 2018 Så godt at hunden har noen som er oppegående og bryr seg😊 ta en ringerunde til veterinærer i nærheten og forhør deg.
NancyDrew Skrevet 29. september 2018 #4 Skrevet 29. september 2018 Hvilken rase er det? Kjenner jeg ble smålig irritert på venninna di... Hun satte faktisk planlagt valper på henne, uten å tenke over økonomi og alt som hører til? Små hunder trenger ofte keisersnitt, og dét er dyrt. Fleste foretrekker også oppriktige eiere, som chipper og vaksinerer og gir ormekur til valpene før levering. Helseattest bør (!) man også ha. (Det er egentlig en selvfølge at det blir gjort.) Håper også hun vet nøyaktig hvilke raser de blir blanding av. Her hvor jeg bor får man pakkepris på første vaksine, helseattest og chip, det kommer på 975,- Husk også at noen tar tilleggspris på selve konsultasjonen. Ormekur og attest på det ligger på 270,- Så totalprisen om det nå skulle bli fem valper kommer jo på over 6000,- Veterinærer anbefaler for av typen Royal Canin HT 42d, frem til dag 42 av drektigheten, deretter må energinivået til hundemor økes. Men dette kan bli vrient, når venninna di ikke engang har vært hos veterinær, og vet hvor langt hun er på vei... (Dit må hun, snarest mulig!!!) Prisen på dette foret ligger på 600,- — det gjør de fleste av dem. 2
NancyDrew Skrevet 29. september 2018 #5 Skrevet 29. september 2018 Husk også at hver av valpene bør få med seg et teppe med lukt av moren før de reiser. Disse skal ligge i boksen med mor og valper fra de er født til de drar.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #6 Skrevet 29. september 2018 Ser det blir litt å ta inn her. Hun vet ikke hva sin egen hund er blanding av, pappa til valpene er en chihuahuamix av noe slag. Hunden ble parret for ca 3 uker siden ut i fra det jeg vet. Da blir mitt første mål å få dem med til dyrlege, så få tak i fòr som er bra. Og takk for tipset om tepper i valpekassen! Vi bor i Stavangerregionen, så om noen har en flink dyrlege å anbefale til dette så kjør på. Anonymkode: 203d0...1c6
NancyDrew Skrevet 2. oktober 2018 #7 Skrevet 2. oktober 2018 På 29.9.2018 den 9.11, AnonymBruker skrev: Ser det blir litt å ta inn her. Hun vet ikke hva sin egen hund er blanding av, pappa til valpene er en chihuahuamix av noe slag. Hunden ble parret for ca 3 uker siden ut i fra det jeg vet. Da blir mitt første mål å få dem med til dyrlege, så få tak i fòr som er bra. Og takk for tipset om tepper i valpekassen! Vi bor i Stavangerregionen, så om noen har en flink dyrlege å anbefale til dette så kjør på. Anonymkode: 203d0...1c6 Vet hun i det hele om dette er en miks som går fint å mikse med hundefar? Det er ikke bare-bare å ta to miksede raser og avle valper på de... Det kan få fatale konsekvenser, ikke bare for valpene, men også under fødsel for både de og mor. Aggresjon hos hunder kommer ofte av denne type gen- kræsj. Og moren, har hun fått alle vaksinene som hun skal ha? Fått vanlig oppfølgning hos veterinær etc? Si meg, beklager nå... Men er venninna di helt... Takk for at du er der! Har dessverre ingen tips om dyrlege, men google litt rundt så finner du fort ut av det. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #8 Skrevet 3. oktober 2018 På 28.9.2018 den 22.15, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som har satt valper på tispen sin. Hun har ikke tenkt på fòr til tispa i drektighetstiden, chip og vaksine på valper eller hva hun skal gjøre hvis det går galt under fødsel. Skaden er skjedd og jeg føler at jeg bør opplyse henne litt om at det ikke bare er enkelt å få søøøøøte små valper, men at hun bør tenke litt. Jeg elsker hunden hennes å er villig til å trå til selv økonomisk for at hunden og valpene skal ha et godt utgangspunkt. I første omgang lurer jeg på anbefaling av fòr til drektig tipse av liten blandingsrase? Og hva koster det å vaksinere og chippe et valpekull på, la oss si, 5 valper(jeg aner ikke hvor mange det er da hun ikke har vert hos dyrlege)? Anonymkode: 203d0...1c6 Ca 10.000 koster det å chopper og vaksinere 5 valper. Anonymkode: 2fb17...249
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #10 Skrevet 3. oktober 2018 På 29.9.2018 den 9.11, AnonymBruker skrev: Ser det blir litt å ta inn her. Hun vet ikke hva sin egen hund er blanding av, pappa til valpene er en chihuahuamix av noe slag. Hunden ble parret for ca 3 uker siden ut i fra det jeg vet. Da blir mitt første mål å få dem med til dyrlege, så få tak i fòr som er bra. Og takk for tipset om tepper i valpekassen! Vi bor i Stavangerregionen, så om noen har en flink dyrlege å anbefale til dette så kjør på. Anonymkode: 203d0...1c6 Du vet jo ikke om tispa er drektig engang. Det er ikke sånn at de blir drektige uansett hvis de parrer seg én gang. Anonymkode: 23039...fd6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #11 Skrevet 27. oktober 2018 Ståa er nå slik at jeg har, om en noe ufrivillig, tatt over tispa. Hadde henne til ultralyd for ca 1,5 uke siden, det var for tidlig til å si hvor mange valper der er, men drektig er hun. Tispa selv har heldigvis fulgt vaksinasjonsprogrammet og er chippet. Hvor lenge jeg skal ha henne vert jeg ikke, men det kan se ut til at jeg bare kan vende meg til ny tilværelse med hund i livet på fulltid. Anonymkode: 203d0...1c6 1
NancyDrew Skrevet 27. oktober 2018 #12 Skrevet 27. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ståa er nå slik at jeg har, om en noe ufrivillig, tatt over tispa. Hadde henne til ultralyd for ca 1,5 uke siden, det var for tidlig til å si hvor mange valper der er, men drektig er hun. Tispa selv har heldigvis fulgt vaksinasjonsprogrammet og er chippet. Hvor lenge jeg skal ha henne vert jeg ikke, men det kan se ut til at jeg bare kan vende meg til ny tilværelse med hund i livet på fulltid. Anonymkode: 203d0...1c6 Hvorfor har du tatt over hunden?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #13 Skrevet 27. oktober 2018 7 minutter siden, NancyDrew skrev: Hvorfor har du tatt over hunden? Hun ble litt småsur for jeg blandet meg så mye og sa at jeg bare kunne ta henne. Dette skjedde på sms, så jeg tenkte at hun nok bare måtte blåse fra seg, men jeg tok feil. Dagen etter kom hun med tispa å sa at om jeg ikke tok henne så ble hun nok omplassert til noen andre. Jeg elsker denne hunden, så for meg var det egentlig et enkelt valg selv om jeg ikke hadde sett for meg hund på fulltid. Hunden kjenner meg veldig godt og er trygg på meg og mitt hus, så jeg får ikke inntrykk av at hun lider noen nød her hos meg. Venninnen min er jeg dog usikker på om jeg kommer til å holde så tett kontakt med videre... Anonymkode: 203d0...1c6
Gjest Springfjær Skrevet 27. oktober 2018 #14 Skrevet 27. oktober 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun ble litt småsur for jeg blandet meg så mye og sa at jeg bare kunne ta henne. Dette skjedde på sms, så jeg tenkte at hun nok bare måtte blåse fra seg, men jeg tok feil. Dagen etter kom hun med tispa å sa at om jeg ikke tok henne så ble hun nok omplassert til noen andre. Jeg elsker denne hunden, så for meg var det egentlig et enkelt valg selv om jeg ikke hadde sett for meg hund på fulltid. Hunden kjenner meg veldig godt og er trygg på meg og mitt hus, så jeg får ikke inntrykk av at hun lider noen nød her hos meg. Venninnen min er jeg dog usikker på om jeg kommer til å holde så tett kontakt med videre... Anonymkode: 203d0...1c6 Håper virkelig du revurderer det venninne forholdet der... hadde ikke klart å respektere et sånt menneske
Tvist Skrevet 28. oktober 2018 #15 Skrevet 28. oktober 2018 På 27.10.2018 den 17.53, AnonymBruker skrev: Hun ble litt småsur for jeg blandet meg så mye og sa at jeg bare kunne ta henne. Dette skjedde på sms, så jeg tenkte at hun nok bare måtte blåse fra seg, men jeg tok feil. Dagen etter kom hun med tispa å sa at om jeg ikke tok henne så ble hun nok omplassert til noen andre. Jeg elsker denne hunden, så for meg var det egentlig et enkelt valg selv om jeg ikke hadde sett for meg hund på fulltid. Hunden kjenner meg veldig godt og er trygg på meg og mitt hus, så jeg får ikke inntrykk av at hun lider noen nød her hos meg. Venninnen min er jeg dog usikker på om jeg kommer til å holde så tett kontakt med videre... Anonymkode: 203d0...1c6 Pasd på at du får omregistrert hunden på deg så du ikke får problemer.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #16 Skrevet 29. oktober 2018 På 3.10.2018 den 6.55, AnonymBruker skrev: Ca 10.000 koster det å chopper og vaksinere 5 valper. Anonymkode: 2fb17...249 Det varierer veldig. Der jeg jobber koster det 750 pr valp dersom man ikke er registrert oppdretter. Det er for en vaksine, chip og helseattest. Altså 3750 for hele kullet. Kan lønne seg å ta en telefonrunde... Anonymkode: 5ffe2...e59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå