Gå til innhold

Når kan man bruke egenmelding igjen etter å ha vært sykmeldt ut maxtiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykmeldt i totalt ett år, og er nå tilbake i full jobb. Jeg har jobbet fullt i 3 uker nå. Når har jeg rett på egenmelding igjen? Mener jeg har hørt at det er 16 dager, mens andre sier 4 uker.. Hva er riktig? 

Tror jeg har halsbetennelse på gang og ser for meg at jeg kan komme til å måtte være hjemme et par dager etter helgen hvis det slår ut så kraftig som det pleier.. Så trenger å vite rettighetene mine :)

Anonymkode: 9744f...17a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

Har du brukt opp retten på 52 uker? For å få rett til sykepenger på nytt, må du som hovedregel ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

Når du har brukt opp makstiden på sykemelding, så må du først opptjene deg nye sykepengerettigheter før du kan ta egenmelding. 

Det med 16 dager kommer nok fra at egenmelding kun kan brukes i arbeidsgiverperioden, de første 16 dagene:
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/egenmelding

Anonymkode: 305d7...a9c

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

Når du har brukt opp makstiden på sykemelding, så må du først opptjene deg nye sykepengerettigheter før du kan ta egenmelding. 

Det med 16 dager kommer nok fra at egenmelding kun kan brukes i arbeidsgiverperioden, de første 16 dagene:
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/egenmelding

Anonymkode: 305d7...a9c

Det stemmer jo ikke, man har rett til å bruke egenmelding i perioden på 26 uker hvor man tjener opp retten til sykepenger igjen.. Men det er en karantenetid på å bruke egenmelding og det er det jeg lurer på hvor lenge er... Hvor leser du at man må opptjente rett til sykepenger for å rett til egenmelding?? 

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg har halsbetennelse på gang og ser for meg at jeg kan komme til å måtte være hjemme et par dager etter helgen hvis det slår ut så kraftig som det pleier.. Så trenger å vite rettighetene mine :)

Gud bedre! 

Du tror du har halsbetennelse på gang, og trenger derfor å vite hva rettighetene dine er.. Er du for syk til å gå på jobb så er du for syk til å gå på jobb, kan ikke være vanskeligere enn det. 

Men så var det dette med terskelen for å ta seg en egenmeldingsdag. For noen så må det bare et par host og et hark til, så er de for dårlige til å jobbe. Mens for andre så drar de på jobb selv med 39 i feber. 

Anonymkode: 2780c...c17

• Liker 8
Skrevet

Du må ha jobbet 16 kalenderdager for å opparbeide deg rettigheten til egenmeldinger igjen. 

Anonymkode: 23e70...068

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gud bedre! 

Du tror du har halsbetennelse på gang, og trenger derfor å vite hva rettighetene dine er.. Er du for syk til å gå på jobb så er du for syk til å gå på jobb, kan ikke være vanskeligere enn det. 

Men så var det dette med terskelen for å ta seg en egenmeldingsdag. For noen så må det bare et par host og et hark til, så er de for dårlige til å jobbe. Mens for andre så drar de på jobb selv med 39 i feber. 

Anonymkode: 2780c...c17

Jeg er dessverre så avhengig av inntekten min at jeg ikke kan være hjemme en dag fra jobb hvis det betyr lønnstrekk. Dermed prøver jeg å finne ut hva jeg har rett på om jeg ikke blir bedre innen mandag. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg dro på jobb med halsbetennelse og uten stemme forrige uke, alle hevet øyenbrynene. Jeg kunne ikke smitte noen, i følge legen, så jeg bare møtte opp med pipe-stemme. Satt på e-post og chat i flere dager. Kjipt å måtte gå slik å telle. Men sånn er det blitt, det er lite hensyn som taes. 

Hadde feberen satt inn, måtte jeg tatt lønnstrekk denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...