AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018 Jeg hører flere si at de ikke ønsker Huawei pc/mobil pga «trussel mot nasjonal sikkerhet». Det finnes en del info om dette på google, men jeg blir ærlig talt usikker på om dette er skremselspropaganda, eller om det er noe i det eller ikke? Noen som vet en del om dette, som vil dele meninger? Anonymkode: 2d9dd...775
stan Skrevet 28. september 2018 #2 Skrevet 28. september 2018 Det er vel først og fremst på utbygging av nettet det er sikkerhetsrisiko med blant annet Huawei. K For en vanlig bruker er risikoen liten. Men det som er sikkert er at Huawei, på samme måte som andre produsenter, samler inn informasjon fra enheter som er i bruk. Info som er tenkt brukt for å forbedre produktene. Det som er problematisk med kinesiske firmaer er at de er forpliktet til å overføre all informasjon til myndighetene. Google samler jo også inn en masse informasjon om oss, men ihvertfall offisielt gies ikke info videre til noen.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #3 Skrevet 29. september 2018 10 timer siden, stan skrev: Det er vel først og fremst på utbygging av nettet det er sikkerhetsrisiko med blant annet Huawei. K For en vanlig bruker er risikoen liten. Men det som er sikkert er at Huawei, på samme måte som andre produsenter, samler inn informasjon fra enheter som er i bruk. Info som er tenkt brukt for å forbedre produktene. Det som er problematisk med kinesiske firmaer er at de er forpliktet til å overføre all informasjon til myndighetene. Google samler jo også inn en masse informasjon om oss, men ihvertfall offisielt gies ikke info videre til noen. Takk for svar! Er dette noe som gjør at mann bør la være å kjøpe Huawei pc? Anonymkode: 2d9dd...775
linsejesus Skrevet 29. september 2018 #4 Skrevet 29. september 2018 Det ble funnet spillbare spionvare i Huawei-telefoner for noen år siden, og det amerikanske forsvaret sier at deres personell ikke får bruke dem. Kina er forøvrig helt ekstreme når det gjelder overvåkning. Selv ville jeg aldri kjøpt PC eller telefon fra et kinesisk selskap. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #5 Skrevet 29. september 2018 3 timer siden, linsejesus skrev: Det ble funnet spillbare spionvare i Huawei-telefoner for noen år siden, og det amerikanske forsvaret sier at deres personell ikke får bruke dem. Kina er forøvrig helt ekstreme når det gjelder overvåkning. Selv ville jeg aldri kjøpt PC eller telefon fra et kinesisk selskap. De eneste som faktisk har blitt oppdaget med buksene nede angående overvåkning, er jo faktisk det amerikanske NSA Jeg går utifra at du ALDRI kjøper noe som helst av amerikansk elektronikk da? Anonymkode: 821c7...b54 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #6 Skrevet 29. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: De eneste som faktisk har blitt oppdaget med buksene nede angående overvåkning, er jo faktisk det amerikanske NSA Jeg går utifra at du ALDRI kjøper noe som helst av amerikansk elektronikk da? Anonymkode: 821c7...b54 Nettopp det jeg har tenkt også. USA kan vel sannelig ikke være noe bedre? Anonymkode: 2d9dd...775 1
linsejesus Skrevet 29. september 2018 #7 Skrevet 29. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: De eneste som faktisk har blitt oppdaget med buksene nede angående overvåkning, er jo faktisk det amerikanske NSA Jeg går utifra at du ALDRI kjøper noe som helst av amerikansk elektronikk da? Anonymkode: 821c7...b54 Jo, det ble avslørt spionprogramvare på Huawei-telefoner om jeg ikke tar mye feil. Jeg er sikker på at NSA overvåker mye mer enn de har myndighet til, men de er i det minste underlagt reguleringer, i motsetning til kinesiske selskaper som er pålagt å hjelpe staten med å samle informasjon. Kinesere har ikke de samme rettighetene som vi i Vesten. Så jeg velger ikke-kinesisk som det minste av to onder.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #8 Skrevet 29. september 2018 6 timer siden, linsejesus skrev: Jo, det ble avslørt spionprogramvare på Huawei-telefoner om jeg ikke tar mye feil. Jeg er sikker på at NSA overvåker mye mer enn de har myndighet til, men de er i det minste underlagt reguleringer, i motsetning til kinesiske selskaper som er pålagt å hjelpe staten med å samle informasjon. Kinesere har ikke de samme rettighetene som vi i Vesten. Så jeg velger ikke-kinesisk som det minste av to onder. Hvis dette er avslørt, hvorfor får de fortsatt lov til å operere i andre land? Hva slags risiko utsettes jeg for ved å ha en Huawei pc? Anonymkode: 2d9dd...775
linsejesus Skrevet 29. september 2018 #9 Skrevet 29. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis dette er avslørt, hvorfor får de fortsatt lov til å operere i andre land? Hva slags risiko utsettes jeg for ved å ha en Huawei pc? Anonymkode: 2d9dd...775 Det amerikanske forsvaret vil som sagt ikke bruke telefonene deres. Grunnen til at de ikke er forbudt tipper jeg er at NSA har brukt ulovlige metoder for å finne det ut. Hvis de legger spionprogrammer i telefonene tror jeg sjansen er stor for at de gjør det samme med pcer.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #10 Skrevet 29. september 2018 10 timer siden, linsejesus skrev: Jo, det ble avslørt spionprogramvare på Huawei-telefoner om jeg ikke tar mye feil. Jeg er sikker på at NSA overvåker mye mer enn de har myndighet til, men de er i det minste underlagt reguleringer, i motsetning til kinesiske selskaper som er pålagt å hjelpe staten med å samle informasjon. Kinesere har ikke de samme rettighetene som vi i Vesten. Så jeg velger ikke-kinesisk som det minste av to onder. Tror du helt seriøst at amerikanske etterretningsbyråer har noen som helst "reguleringer" når det kommer til overvåkning /spionasje?? Anonymkode: 821c7...b54
linsejesus Skrevet 29. september 2018 #11 Skrevet 29. september 2018 41 minutter siden, AnonymBruker said: Tror du helt seriøst at amerikanske etterretningsbyråer har noen som helst "reguleringer" når det kommer til overvåkning /spionasje?? Anonymkode: 821c7...b54 Ja, men jeg tviler på at de følger dem. Og jeg tror kineserne er enda verre.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #12 Skrevet 29. september 2018 17 minutter siden, linsejesus skrev: Ja, men jeg tviler på at de følger dem. Og jeg tror kineserne er enda verre. Men hvordan vil dette berøre meg som privat bruker? Anonymkode: 2d9dd...775
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #13 Skrevet 29. september 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp det jeg har tenkt også. USA kan vel sannelig ikke være noe bedre? Anonymkode: 2d9dd...775 USA er definitivt ikke noe bedre. Anonymkode: 18f56...882
linsejesus Skrevet 29. september 2018 #14 Skrevet 29. september 2018 57 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvordan vil dette berøre meg som privat bruker? Anonymkode: 2d9dd...775 Vanskelig å si konkret, for jeg vet ikke hva de gjør med infoen de samler inn. For meg personlig gjør det ikke så mye at Google eller den kinesiske staten vet hvor jeg har vært, men jeg har ikke lyst til å være en brikke i det store puslespillet som gir total oversikt over omtrent alle mennesker som bruker et elektronisk produkt. Kunnskap om meg gir ikke makt, men når du vet hvor millioner av mennesker er til enhver tid, hva de stemmer, hvordan de påvirkes, hvem de snakker med, hva de kjøper, hva de mener og hva de skriver til vennene sine, får du mer makt enn noen i verdenshistorien noen gang har hatt. Tyske Stasi er ingenting i forhold til hva både myndigheter og private selskaper kan ha oversikt over. USA er et demokrati, om enn dysfunksjonelt, og jeg vil heller kjøpe produkter hvor produsenten kan risikere å måtte svare for seg i retten og der varslere i alle fall kan varsle uten å risikere livet (selv om de sendes rett i fengsel). Jeg tror USA kan bli bedre, og jeg tror Kina bare kan bli verre. Så igjen, det minste av to onder.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #15 Skrevet 29. september 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: De eneste som faktisk har blitt oppdaget med buksene nede angående overvåkning, er jo faktisk det amerikanske NSA Fordi USA i bunn og grunn er et mye åpnere og mer sivilisert samfunn. Hvis Snowden hadde vært kinesisk eller russisk hadde han vært død for lenge siden uansett hvor han flyttet. Bare se hvordan russere som har hoppet av og flyttet til Storbritannia på "mystisk" vis dør som fluer. Anonymkode: 069de...f54
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #16 Skrevet 30. september 2018 Hva med Asus og Lenovo? Anonymkode: 2d9dd...775
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #17 Skrevet 30. september 2018 16 timer siden, linsejesus skrev: Vanskelig å si konkret, for jeg vet ikke hva de gjør med infoen de samler inn. For meg personlig gjør det ikke så mye at Google eller den kinesiske staten vet hvor jeg har vært, men jeg har ikke lyst til å være en brikke i det store puslespillet som gir total oversikt over omtrent alle mennesker som bruker et elektronisk produkt. Kunnskap om meg gir ikke makt, men når du vet hvor millioner av mennesker er til enhver tid, hva de stemmer, hvordan de påvirkes, hvem de snakker med, hva de kjøper, hva de mener og hva de skriver til vennene sine, får du mer makt enn noen i verdenshistorien noen gang har hatt. Tyske Stasi er ingenting i forhold til hva både myndigheter og private selskaper kan ha oversikt over. USA er et demokrati, om enn dysfunksjonelt, og jeg vil heller kjøpe produkter hvor produsenten kan risikere å måtte svare for seg i retten og der varslere i alle fall kan varsle uten å risikere livet (selv om de sendes rett i fengsel). Jeg tror USA kan bli bedre, og jeg tror Kina bare kan bli verre. Så igjen, det minste av to onder. Mye enig her. Men i tillegg til at jeg syntes det er uheldig at teknologiselskapene har så mye info om milliarder av mennesker, er jeg heller ikke fryktelig glad for moderne globale selskapers mulighet til å ha full oversikt over mine bevegelser, kjøp, samtaler, venner, wall updates osv. Unngår bevisst merker som Huawei, siden man ikke kan vite sikkert om de har lagt inn en bakdør eller ikke. Problemet i Kina er at myndighetene kan pålegge selskapene å bidra til å muliggjøre overvåkning. Nå er det jo ikke bare kineserne som samler informasjon fra heller, for mye av den funksjonaliteten ligger i programvaren på telefonen og i en del apper som Facebook og messenger. Jeg håper mobiler etter hvert blir ennå kraftigere, slik at det blir muligheter for tredjeparter å utvikle f. eks. flere Linux baserte operativsystemer for mobiler. På PC-siden har det skjedd mye bra de siste 10 årene, der man kan få kjempefine Linux distroer som faktisk ser bra ut også. På jobb PC i eget firma er det for min del Linux som gjelder for å redusere skadepotensiale og datainnsamling i Windows og MacOS/OSX. Jeg tar rett og slett ikke sjansen på at mine konsepter jeg har brukt mye tid og krefter på, og som er livsgrunnlaget kommer på avveie. Kall meg gjerne paranoid, men man har faktisk ikke helt sikre garantier for hvordan innhold på de store teknologileverandørenes skyløsninger som Google Drive, iCloud og OneDrive vil bli forvaltet eller brukt i fremtiden. Og både MacOS og Windows 10 samler inn brukerdata underveis. Under installasjon av sistnevnte, kan man velge "basic" som informasjonsprofil under installasjon, men man kan ikke enkelt velge vekk alt. For min del er det hvertfall stor takk til Open Source miljøet som tilbyr flotte distroer av Linux, noe jeg håper etter hvert i større grad kan skje på mobilsiden også. Anonymkode: 7f1a7...db7 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #18 Skrevet 1. oktober 2018 Men hva med andre kinesiske merker, som Lenovo og Asus? Anonymkode: 2d9dd...775
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #19 Skrevet 1. oktober 2018 Skal man bli totalt paranoid, så kan en ikke bruke noe av elektronikk. Aller helst bør en finne seg en hytte eller hule på høyfjellet og leve av naturen. Men den typen livsførsel er ikke helt enkel, særlig ikke når en er vokst opp med og har blitt vant til og avhengig av moderne både teknologi og andre bekvemmeligheter. Så lenge en ikke driver med eller har planer om å begynne med ulovligheter er vel ikke det ene bedre eller verre enn det andre? Anonymkode: 46044...ef2 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #20 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg bryr meg ikke om overvåking og jeg tenker at hvis overvåkingen kan sørge for å ta terrorceller, pedofile etc etc så er jeg bare HAPPY! Anonymkode: 5bc03...a2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå