AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018 Jeg har en sønn på 14 år som har vært frekk mot voksne ved noen anledninger i det siste. Jeg har selvfølgelig snakket meg gutten og med de voksne som har opplevd dette. Det har fått konsekvenser for han (han har måtte være inne på ettermiddagen/kvelden de dagene dette har skjedd, uten mobil) Vi har fått til en god dialog, og gutten lover bedring. Nå har min far fått høre dette på bygda, og kommer rasende hjem til oss. Han skjelder ut meg, og det mens gutten hører på. Han legger all skyld på meg, og forsvarer gutten med det at «han trenger vell å la sinnet over en udugelig mor gå ut over noen.» Han er nå reist igjen, og jeg er temmelig fortvilet... Hvordan er det mulig å sette grenser for en tenåring, når han får støtte og forståelse for dårlig oppførsel av morfar? Har mest lyst til å flytte til en annen kant av landet med ungen. Det er foresten ingen andre problemer med gutten. Han gjør lekser, har venner og er oftest i godt hummør hjemme. Han har aldri vært i trøbbel før... Anonymkode: 9a384...825
magikeren Skrevet 28. september 2018 #2 Skrevet 28. september 2018 Hvorfor er tenåringen frekk? Er det fordi han er smartere enn dere og sier kritiske ting, eller er det fordi han sliter og ønsker provosere? 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #3 Skrevet 28. september 2018 Wow, for en utrolig dustete reaksjon av din far 😳 jeg ville sendt ham en SMS og sagt akkurat hva du mener. Saklig selvsagt. Fortell hvorfor det var lite hensiktsmessig å skjelle deg ut, og at dersom han har noen kommentarer på måten du velger å oppdra ditt barn kan han snakke rolig med deg under fire øyne. Dersom du vil stikke litt kan du jo antyde at han har frekkheten sin etter morfaren... Anonymkode: 44f2f...75c 18
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #4 Skrevet 28. september 2018 2 minutter siden, magikeren skrev: Hvorfor er tenåringen frekk? Er det fordi han er smartere enn dere og sier kritiske ting, eller er det fordi han sliter og ønsker provosere? Han sier selv at det var ett ønske om å tøffe seg for venner, og at han angrer. Det ver snakk om å svare stygt, samt å komme med noen ufine kommentarer til trener. Anonymkode: 9a384...825
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #5 Skrevet 28. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Wow, for en utrolig dustete reaksjon av din far 😳 jeg ville sendt ham en SMS og sagt akkurat hva du mener. Saklig selvsagt. Fortell hvorfor det var lite hensiktsmessig å skjelle deg ut, og at dersom han har noen kommentarer på måten du velger å oppdra ditt barn kan han snakke rolig med deg under fire øyne. Dersom du vil stikke litt kan du jo antyde at han har frekkheten sin etter morfaren... Anonymkode: 44f2f...75c Min far hører ikke på det øret der. Han er, og kommer alltid til å være av den oppfatning av at de eldste vet best. Etter tidligere forsøk, så har jeg gitt opp å snakke han til fornuft. Det er første gang han skjeller meg ut forran noen av barna, men det er også først gang noen av dem har oppført seg på en klandreverdig måte. Problemet her er at jeg må finne en måte å overføre «skylden» for oppførselen tilbake på gutten, slik at jeg er sikker på at han skjønner at det ikke er riktig eller greit å legge skylden for dårlig oppførsel over på meg. Gutten ser veldig opp til morfar, så hjelper neppe å si at morfar er en gammel dust...selv om jeg har lyst til det akkurat nå 😡 Anonymkode: 9a384...825
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #6 Skrevet 28. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min far hører ikke på det øret der. Han er, og kommer alltid til å være av den oppfatning av at de eldste vet best. Etter tidligere forsøk, så har jeg gitt opp å snakke han til fornuft. Det er første gang han skjeller meg ut forran noen av barna, men det er også først gang noen av dem har oppført seg på en klandreverdig måte. Problemet her er at jeg må finne en måte å overføre «skylden» for oppførselen tilbake på gutten, slik at jeg er sikker på at han skjønner at det ikke er riktig eller greit å legge skylden for dårlig oppførsel over på meg. Gutten ser veldig opp til morfar, så hjelper neppe å si at morfar er en gammel dust...selv om jeg har lyst til det akkurat nå 😡 Anonymkode: 9a384...825 Jeg tror faktisk jeg ikke hadde lagt skjul på at jeg syntes morfaren sin oppførsel var dårlig. Altså, gutten er såpass stor at han skjønner at det ikke er OK at folk skjeller andre ut. Du trenger ikke være ufin i måten du omtaler morfaren på, men si objektivt hva som var galt med det, og da også hvorfor gutten skal oppføre seg fint. Mtp morfaren hadde jeg tatt avstand en liten stund, hadde nok vært så sint at jeg ikke orket å ha kontakt. Anonymkode: 44f2f...75c 16
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #7 Skrevet 30. september 2018 Hadde det vært min far hadde jeg gjort det rimelig klart at han ikke hadde noe med dette å gjøre. Anonymkode: 101ef...e97 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #8 Skrevet 30. september 2018 Du kan jo bruke morfarens oppførsel som et utmerket eksempel på hvordan man IKKE oppfører seg... Gutten er sikkert ikke dum, han skjønner helt sikkert at bestefarens oppførsel og anklager er helt bak mål. Du kan jo begynne med å spørre hva han synes om bestefarens oppførsel selv, om han synes det er greit og ev hvorfor/hvorfor ikke. Anonymkode: 57cd1...afe 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #9 Skrevet 30. september 2018 På 28.9.2018 den 20.59, AnonymBruker skrev: Jeg har en sønn på 14 år som har vært frekk mot voksne ved noen anledninger i det siste. Jeg har selvfølgelig snakket meg gutten og med de voksne som har opplevd dette. Det har fått konsekvenser for han (han har måtte være inne på ettermiddagen/kvelden de dagene dette har skjedd, uten mobil) Vi har fått til en god dialog, og gutten lover bedring. Nå har min far fått høre dette på bygda, og kommer rasende hjem til oss. Han skjelder ut meg, og det mens gutten hører på. Han legger all skyld på meg, og forsvarer gutten med det at «han trenger vell å la sinnet over en udugelig mor gå ut over noen.» Han er nå reist igjen, og jeg er temmelig fortvilet... Hvordan er det mulig å sette grenser for en tenåring, når han får støtte og forståelse for dårlig oppførsel av morfar? Har mest lyst til å flytte til en annen kant av landet med ungen. Det er foresten ingen andre problemer med gutten. Han gjør lekser, har venner og er oftest i godt hummør hjemme. Han har aldri vært i trøbbel før... Anonymkode: 9a384...825 Først og fremst tenker jeg at jeg er glad jeg ikke bor på bygda..... utover det ville jeg bekymret meg mer morfars oppførsel enn for guttens. Høres ut som en helt vanlig tenåring Anonymkode: a2742...688 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #10 Skrevet 30. september 2018 På 28.9.2018 den 21.12, AnonymBruker skrev: Min far hører ikke på det øret der. Han er, og kommer alltid til å være av den oppfatning av at de eldste vet best. Etter tidligere forsøk, så har jeg gitt opp å snakke han til fornuft. Det er første gang han skjeller meg ut forran noen av barna, men det er også først gang noen av dem har oppført seg på en klandreverdig måte. Problemet her er at jeg må finne en måte å overføre «skylden» for oppførselen tilbake på gutten, slik at jeg er sikker på at han skjønner at det ikke er riktig eller greit å legge skylden for dårlig oppførsel over på meg. Gutten ser veldig opp til morfar, så hjelper neppe å si at morfar er en gammel dust...selv om jeg har lyst til det akkurat nå 😡 Anonymkode: 9a384...825 Det er vel ikke så rart at en gutt på 14 som aldri har oppført seg på en klanderverdig måte har behov for å teste ut hvordan det er å svare frekt eller å snakke frekt. Hadde han forresten rett i noe av det han sa eller var det helt ut av det blå? Anonymkode: d3ef9...2b3 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. september 2018 #11 Skrevet 30. september 2018 På 28.9.2018 den 20.59, AnonymBruker skrev: Han legger all skyld på meg, og forsvarer gutten med det at «han trenger vell å la sinnet over en udugelig mor gå ut over noen.» Dette hadde vært nok til at jeg ikke ville snakket mer med faren min på en god stund.
Påkrevd Skrevet 30. september 2018 #12 Skrevet 30. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke så rart at en gutt på 14 som aldri har oppført seg på en klanderverdig måte har behov for å teste ut hvordan det er å svare frekt eller å snakke frekt. Hadde han forresten rett i noe av det han sa eller var det helt ut av det blå? Anonymkode: d3ef9...2b3 Ja, de fleste tester grenser og gjør rare/dumme ting som tenåring, men hvis de tester grenser og ikke får tilbakemeldinger på at det er en grense, hva blir da det neste? 1
Gjest O.G. Skrevet 30. september 2018 #13 Skrevet 30. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst tenker jeg at jeg er glad jeg ikke bor på bygda..... utover det ville jeg bekymret meg mer morfars oppførsel enn for guttens. Høres ut som en helt vanlig tenåring Anonymkode: a2742...688 Dette.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #14 Skrevet 30. september 2018 Jeg synes du skal ta mobilen fra morfar og ikke la han gå ut av huset. Han oppfører seg svært dårlig. Anonymkode: a7ada...d67 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #15 Skrevet 30. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du skal ta mobilen fra morfar og ikke la han gå ut av huset. Han oppfører seg svært dårlig. Anonymkode: a7ada...d67 😂👍 Anonymkode: 00670...d1f
Hactar Skrevet 30. september 2018 #16 Skrevet 30. september 2018 Din far får du kanskje ikke gjort noe med, men jeg ville benyttet anledningen til på en saklig måte få gutten til å reflektere over oppførselen han ble vitne til. Nå har han selv nettopp vært gjennom en episode der han på en skikkelig måte har ordnet opp etter å ha oppført seg dårlig. Jeg tror faktisk gutten kan være i stand til å se at også mennesker han ser opp til kan ta feil og oppføre seg dårlig. Og hvis dette er første gang noen av barna dine har gjort noe ugreit ute i samfunnet, gjør du en skikkelig god jobb. På tross av morfar. 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #17 Skrevet 30. september 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke så rart at en gutt på 14 som aldri har oppført seg på en klanderverdig måte har behov for å teste ut hvordan det er å svare frekt eller å snakke frekt. Hadde han forresten rett i noe av det han sa eller var det helt ut av det blå? Anonymkode: d3ef9...2b3 Jeg er også en person som aldri har oppført meg klanderverdig. Nå har jeg lyst å oppleve hvordan det er å være skikkelig ekkel og frekk, er det i såfall greit at jeg tar det ut på deg eller synes du jeg heller skal være skikkelig ekkel mot kassadamen når jeg skal på butikken i morgen? Jeg er jo voksen men siden du egentlig har godkjent at det er greit å teste ut sine evner til å være frekk og ekkel,siden man ellers bare er snill, så regner jeg med du godkjenner det? Anonymkode: e8fad...081
Gjest BearMama Skrevet 1. oktober 2018 #18 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg ville også spurt gutten om hvordan han følte morfaren oppførte seg og om han synes det var grei måte å gå frem på. Morfaren derimot hadde jeg derimot konfrontert under fire øyne og sagt at om han noen gang kom inn i MITT hjem og skjelte meg ut for mitt eget barn av grunner han ikke har noe med så er han aldri velkommen igjen. Han har å be om unnskyldning eller ikke se verken meg eller sønnen min igjen for han er ikke et forbilde når han kan snakke sånn til sin egen datter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå